Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kellyb1999
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-20

Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 10:59

Dag iedereen.

Ik denk dat mijn paardje gebrek aan zelfvertrouwen heeft.
Als ze me niet ziet, dus als ik erop zit, gaat ze geen stap vooruit en is er spanning in haar nek, wat me dan lijkt op angst.

Als ze me ziet, ik wandel naast haar of ik sta ergens in de wei, dan komt ze gelijk naar me toe, of wandelen we gewoon samen door de wei en dan is er geen probleem, kruip ik er dan op, blijft ze stokstijf staan.


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:01

Geen last van rugpijn, past je zadel wel?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:02

Kan je met je paard naar buiten gaan? Mijn paard heeft soms ook van die periodes dat ze niets zelf durft en gaat staken. Ik neem haar dan mee naar buiten voor een rondje tussen de velden (ad hand of onder het zadel). Amper verkeer of enge dingen onderweg, maar net genoeg om wat uitdaging te kunnen geven. Mijn paard knapt daar heel erg van op, ik beloon haar ook uitvoerig als ze ergens braaf voorbij gaat ipv stokstijf te blijven staan. Het kan echt een boost zijn voor hun zelfvertrouwen.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:37

Nou dat heeft niets met zelfvertrouwen te maken. Eerder met een gebrek aan vertrouwen in de ruiter.
Doet ze dit altijd? Heb je er nooit mee kunnen rijden? Of is dit plotseling?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:22

Gaan wandelen en het paard voorop laten lopen met een lang touw (over de rug).

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:44

Mss is het handig wat meer info te geven, bv
- hoe oud is het paard
- hoe lang zadelmak
- heeft ze/hij een poos stil gestaan
- is dit iets nieuw of gebeurde dit voordien ook
- indien iets nieuws, is het paard qua bespiering veranderd
- ....

Don't take anything for granted

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:26

Wat een braaf paard - en goed dat jij deze waarneming doet ipv de zweep te pakken!

Angst om voorop te lopen kan een rol spelen, gebrek aan zelfvertrouwen, Trisan trucker praat over 'het dier heeft niet geleerd spanning af te laten vloeien', etc.

En idd: kun je iets meer over je dier vertellen?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

kellyb1999
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 14:44

Billie is een merrie van rond de 8 jaar (ik ben niet meer zeker)
Ze heeft een maand ongeveer stil gestaan.
Ik heb haar van 18 februari 2020.
Ik heb haar eerst wat laten wennen aan de omgeving en dan stilaan opgebouwd tot ik ging rijden, welja rijden niet maar wel gewoon op haar zitten aangezien ze niet vooruit wil.
Ik heb nog nooit met haar gereden dus.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:45

kellyb1999 schreef:
Billie is een merrie van rond de 8 jaar (ik ben niet meer zeker)
Ze heeft een maand ongeveer stil gestaan.
Ik heb haar van 18 februari 2020.
Ik heb haar eerst wat laten wennen aan de omgeving en dan stilaan opgebouwd tot ik ging rijden, welja rijden niet maar wel gewoon op haar zitten aangezien ze niet vooruit wil.
Ik heb nog nooit met haar gereden dus.


En heb je haar proefgereden bij de vorige eigenaar? Dus is ze wel zadelmak en ingereden zeg maar? Weet je dat 100% zeker of heb je haar zonder proefrijden gekocht?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:22

Zadel nagekeken? Is ze goed gekeurd door een dierenarts? Hoe ging het proefrijden ?

kellyb1999
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 15:58

Ik heb video's en foto's doorgestuurd gekregen.
Aos ze niet zadelmak zou zijn dan zou ze toch niet op de straat langs grote machines wandelen, zou ze niet zo braaf zijn tijdens het opzadelen en opstappen denk ik.
Ik ben dom geweest dat ik niet proef heb gereden...

kellyb1999
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 16:00

Ik denk wel degelijk dat er meer aan de hand is, zoals iets in mijn of haar energie/aura of door de 2 andere shetjes die bij haar staan.
Ik weet het niet maar denk wel dat ze echt zadelmak is.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:07

kellyb1999 schreef:
Ik heb video's en foto's doorgestuurd gekregen.
Aos ze niet zadelmak zou zijn dan zou ze toch niet op de straat langs grote machines wandelen, zou ze niet zo braaf zijn tijdens het opzadelen en opstappen denk ik.
Ik ben dom geweest dat ik niet proef heb gereden...


Is ze ooit doorgereden? Als in, heb je filmpjes van haar onder het zadel? Hoe loopt ze dan?
Het klinkt imo als óf nooit geleerd, en ja, brave paarden staan dan gewoon stil, kunnen prima zadelmak zijn, maar snappen niet wat je bedoelt als je been geeft.
Of het is pijn. Een paard dat gewoon goed doorgereden is, zal vrijwel altijd gaan lopen als je been geeft, enkel als ze het niet snappen of pijn hebben zullen ze stil blijven staan. Ik zou dat eerst checken, voordat je gaat kijken naar dingen als zelfvertrouwen en energie. En als je daar nog altijd van overtuigd bent, zet er dan iemand anders op en kijk wat er gebeurt. Dan ziet ze jou immers nog altijd.
Doet ze longeren bvb wel goed?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:10

Lange lijnen vind ik een slimme. Desentisizen is ook goed voor haar denk ik, om haar te leren spanning zelf af te laten vloeien.
Verder misschien eerst aan de longe met zadel, daarna aan de longe met iemand erop met zadel (dus dat ze niet ‘alleen’ in de bak is) en zo opbouwen naar zelfstandig rijden?

✰ P I N T O ✰

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:14

kellyb1999 schreef:
Ik heb video's en foto's doorgestuurd gekregen.
Aos ze niet zadelmak zou zijn dan zou ze toch niet op de straat langs grote machines wandelen, zou ze niet zo braaf zijn tijdens het opzadelen en opstappen denk ik.
Ik ben dom geweest dat ik niet proef heb gereden...

Zadelmak (dus tuig er op) is simpel. Achter iemand aan lopen die mooi tussen de enge dingen en paard blijft doet een groot deel ook redelijk makkelijk, zeker met een beetje basis opvoeding. Over alleen met een (onbekende) ruiter kunnen stappen, draven, galopperen zegt dat weinig.
Niet proefrijden is inderdaad onverstandig geweest.
Opvoeding, vertrouwen en jouw houding doet veel voor braafheid paard.
Begin maar eens goed foto's en video's te bekijken en zeker te zijn dat het hetzelfde paard is. Kan net zo goed oprecht foutje verkoper zijn als opzet als een flinke communicatiestoring tussen jouw en paard.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:33

Zou ook nog even contact opnemen met de vorige eigenaar en je vragen / bevindingen daar laten weten.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:53

Er is een aanzienlijke kans dat ze misschien niet eens echt ingereden was. Zadelmak als in erop kunnen zitten kan wel prima natuurlijk. Maar misschien snapt ze de hulpen gewoon niet.
Ik zou er eens hulp bij vragen, van een ervaren iemand die je vanaf de grond kan helpen als je erop zit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

kellyb1999
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 17:23

Oké dus, ik ben net bij Billie geweest en hebben samen door de wei gewandeld. Dit doet ze prima. Ik stop, zij stopt. Ik wandel, zij ook.
Als ik haar in een cirkel wil laten lopen, doet ze dit niet en komt meteen naar mij toe.
Ook als ik haar voorop wil laten wandelen, draait ze zich om en komt naar mij toe.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:25

kellyb1999 schreef:
Oké dus, ik ben net bij Billie geweest en hebben samen door de wei gewandeld. Dit doet ze prima. Ik stop, zij stopt. Ik wandel, zij ook.
Als ik haar in een cirkel wil laten lopen, doet ze dit niet en komt meteen naar mij toe.
Ook als ik haar voorop wil laten wandelen, draait ze zich om en komt naar mij toe.


Dan snapt ze longeren ook niet. Of ze neemt een loopje met je.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:34

Ik denk TS dat je best een ervaren instructrice onder de arm neemt en je laat begeleiden. Of ook iemand vraagt haar een keertje voor jou te rijden en haar te behandelen als echt een groen paard. Je bent toch ook zeker dat je zadel past?

Het is erg moeilijk zonder filmpje om op basis van wat tekst te zeggen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Don't take anything for granted

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:28

kellyb1999 schreef:
Oké dus, ik ben net bij Billie geweest en hebben samen door de wei gewandeld. Dit doet ze prima. Ik stop, zij stopt. Ik wandel, zij ook.
Als ik haar in een cirkel wil laten lopen, doet ze dit niet en komt meteen naar mij toe.
Ook als ik haar voorop wil laten wandelen, draait ze zich om en komt naar mij toe.


Dit is ook niet iets dat ze in 1 keer kan “snappen”. Dat vergt wat oefening en tijd. Vanaf de grond, inderdaad, wat je nu hebt gedaan.. Jullie moeten vertrouwen in elkaar krijgen. Zij in jou, en jij moet haar dat vertrouwen ook gaan geven zodra dat er is.
Leg eens wat paaltjes op de grond, een zeiltje, wat pionnen waar je om kan slalommen. Loop eerst samen en spoor haar dan aan dat ze t zelf kan, dus jij eromheen en zij er overheen bijvoorbeeld.. Dan leert ze vertrouwen in zichzelf te krijgen. Als dit makkelijk gaat kun je haar leren voorop te lopen..

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Paard heeft gebrek aan zelfvertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:06

Dat lijkt me een goed idee TS, pak haar op, samen met een ervaren instructeur of instructrice. Zo te lezen kunnen jullie samen wel een zetje in de goede richting gebruiken.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:43

Ik verplaats dit topic naar OPG (Omgang en Paardengedrag), daar past het wellicht beter dan op Medisch.

Gil_vd
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:18

kellyb1999 schreef:
Dag iedereen.

Ik denk dat mijn paardje gebrek aan zelfvertrouwen heeft.
Als ze me niet ziet, dus als ik erop zit, gaat ze geen stap vooruit en is er spanning in haar nek, wat me dan lijkt op angst.

Als ze me ziet, ik wandel naast haar of ik sta ergens in de wei, dan komt ze gelijk naar me toe, of wandelen we gewoon samen door de wei en dan is er geen probleem, kruip ik er dan op, blijft ze stokstijf staan.


Kan natuurlijk vanalles zijn, als je zeker bent dat het ligt aan het zelfvertrouwen kan je hier natuurlijk aan werken. Ik los zelf (bijna) alles op met grondwerk, natuurlijk is niet alles hiermee op te lossen maar je komt hier al ver mee.
Met grondwerk kan je zien of het echt door zelfvertrouwen komt of doordat zij de leider is. Bij een paard van mij had ik hetzelfde, ik dacht eerst ook dat het kwam door geen vertrouwen in mij maar het kwam omdat hij mij testte en hij telkens won. Hij stond dan stil en als ik dan een opmerking gaf ging hij op zijn gat zitten of stapte hij achteruit. Met de juiste begeleiding is dit meteen opgelost.
Ik zal je wat tips geven aangezien we door de corona geen les kunnen nemen:

Het is zeer handig als je een logeercirkel hebt zo niet, zorg dan dat je een ruimte hebt waar ze niet van je kan weglopen. Als je echt geen mogelijkheid hebt kan je desnoods een logeertouw aandoen.
Ga dan in het midden staan en zorg dat je aan haar achterzijde blijft, dit is de "gas", je mag haar niet voorbij steken want dan is het normaal dat ze stilstaat, dit is namelijk de rem.
Vraag dan of ze wilt stappen, doet ze dit niet vraag het dan duidelijker en zwaai desnoods even met je logeerzweep. Je mag nooit toegeven, zij moet naar jou luisteren. Als ze jouw gezag ondermijnt weet je dat het niets met zelfvertrouwen te maken heeft maar dat het aan jou ligt.
Je moet altijd een sterkere reactie hebben dan je paard heeft. Je moet je paard niet hard aanpakken maar duidelijk maken dat jij de leider bent. Dit moet je ook op haar rug doen, vooral nooit toegeven en niet stoppen als je paard gekregen heeft wat ze wou.
Natuurlijk is het moeilijk de oorzaak te zien als we de situatie niet kunnen zien, daarom raad ik echt aan een goede trainer te nemen. Het kan zijn dat ze iets heeft meegemaakt vroeger of als ze pijn heeft. Het is onze taak als ruiter om te zien dat het paardje niets tekort komt. Ook altijd recht zitten op je paard!
Ik hoop dat je er wat aan hebt! dit was trouwens mijn eerst reactie op deze site! *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers