2 dominante paarden en eten geven..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equiromance
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-19

2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 21:26

Het is wat. Paarden en eten. Je zou soms denken dat je ze laat verhongeren.

Nuja situatie-schets, 3 paarden.
- Ruin, 13 jaar, kudde-leider. Braaf beestje, maar eten is zijn ding wel en durft (naar de andere paarden) wel eens dominant uit de hoek komen.
- Hengst, 2 jaar, nummer 2 in de kudde. Absoluut dominant. Kent zijn plaats wel, maar haal die voeremmers boven en hij verandert in een monster.
- Hengst, 1 jaar, laatste in rang en een echte kleine baby nog in karakter. Laat zich doen door alles en iedereen en daar heb je nu ook eens echt niks last mee. Haha

Maar terug naar het probleem. 3 paarden , 1 weide , 3 voeremmers. Hoe doe je dat nu deftig? Nummer 3 blijft netjes op afstand, zoals ik al zei, daar heb je nu eens echt niets van moeite aan. Maar nummer 1 en 2 ohjee dat is toch altijd nogal wat. Ondertussen zitten we op het punt dat ik een zweepje meeneem als ik eten geef omdat die 2 jarige stoere bink anders gewoon alles en iedereen omver loopt. Nu krijgt mijn ruin als eerste zijn voeremmer en moet ik terwijl ik die neer zet vooral zien dat terwijl die 2 jarige mij niet overhoop loopt. Dus zweep omhoog als teken om afstand te houden. Dat werkte goed hoor, zo'n 2x. Dan toch maar weer meer beginnen proberen, zo eng is die zweep niet. Dus klein tikje tegen de borst en commando 'back up', hop steiger, achteruit gaan? No way! Met veel gesukkel gaat die een paar pasjes opzij en kan ik zijn eten verder op neerzetten. Laat ik hem wachten, en ja hoor doet die flink en er zijn geen problemen meer. Maar hoe laat je dit nu gecontroleerder en rustiger verlopen? Heb al gedacht dat ik de 2 jarige beter eerst eten kan geven, maar dat vind mijn ruin dan weer niet zo interessant en die gaat dan het eten van de 2 jarige pikken, want hij is eerst.. HELP

Je zou denken, grondwerk training, maar trainingen doet die super, zelfs bij voerbeloningen doet hij dat super netjes, voedsel weigeren, geen probleem... En toch vanaf ik met de voeremmers buiten kom is hij plots alle manieren vergeten. ‍♀️

Wie heeft de tip/trick om dit 'probleem' op te lossen? Mijn zus en mama durven zelfs geen eten meer te geven door meneertje dominant.. Ik ken mijn plaats en ik wijk niet voor hem, maar ik slik soms toch ook wel eens effekes als de paarden dan ook nog eens beginnen stampen naar elkaar omdat ze dan te dicht op elkaar lopen,...

Ohja, ze apart zetten en dan eten geven is geen optie, ik heb maar plek om 1 apart te zetten en dat is steeds de jongste aangezien anders zijn eten door die andere wordt opgegeten..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: 2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:29

Die 2 jarige moet echt op zijn plek gezet worden.Eis je ruimte op.
Ik zou niet met een zachte correctie ingrijpen hier dat is gewoon gevaarlijk. Hij snapt zo te zie best dat hij moet wachten

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:32

Ik heb/ gebruik verschillende methodes.
Ofwel krijgen ze elk hun emmertje rondom mij op gepaste afstand. Ik sta er tussen met een zweepje en hou elk bij hun eigen emmer.
Op de andere locatie staan mijn twee binnen en doe ik het draadje van de stal dicht (mijne zijn dominant). De andere twee krijgen hun emmer buiten de stal met een draadje ertussen.

Wat ik ook nog gedaan heb is simpelweg de dominante (2) vastknuppen aan het halster en elk hun emmer tot iedereen gedaan heeft.

Equiromance
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 21:41

Gillbo schreef:
Die 2 jarige moet echt op zijn plek gezet worden.Eis je ruimte op.
Ik zou niet met een zachte correctie ingrijpen hier dat is gewoon gevaarlijk. Hij snapt zo te zie best dat hij moet wachten


Ja dat is het moeilijke ook juist. Terwijl ik die andere ruin naast mij heb voor zijn eten kan ik niet de 2 jarige op zijn plek zetten omdat het dan helemaal een hectisch boeltje wordt. Vervolgens kan ik ook niet het eten van de ruin op de grond zetten en dan de 2 jarige op zijn plek zetten want dan krijgen we eveneens een hectisch boeltje waarbij mijn twee jarige de ruin omver gaat lopen voor die zijn eten dan maar te kunnen krijgen en dan krijgen we vervolgens weer gestamp in twee richtingen. Heb hem al eens een iets hardere tik gegeven , maar dat doet hem echt niets als ik hem niet consequent van mij af kan sturen zoals ik in een one-on-one training zou doen. Het feit dat mijn andere ruin erbij loopt maakt het lastig om tegelijkertijd de twee jarige op zijn plek te zetten zonder gebots en gestamp te veroorzaken tussen die twee. Moest ik die 2 apart kunnen zetten had het probleem al lang opgelost geweest met een paar trainingen want hij snapt het heel goed allemaal en peofiteert echt van de situatie..

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:44

Met prikpaaltjes 3 stands maken.
Ik heb "vaste" met hout.
Veel gemakkelijker om iedereen gescheiden te houden.
Ze gaan nog begrijpen dat ze in hun eigen hokje moeten blijven ook.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:45

Waarom zet je niet gewoon 1 van de twee dominante apart, jonge paard bij jou en de ander een emmer geven een stukje verder op. Dan hoef je in principe alleen maar op 1 paard te letten en het jonge paard een beetje te helpen. En mocht paardlief dan zo druk zijn met het eten van een ander stelen en niet zijn eigen emmer leeg eten heeft die in mijn boekje gewoon pech.

Wij hebben een oudere pony op stal die overdag pulp krijgt, die voer ik soms gewoon in de wei met zo'n tien paarden waar er een paar bij zitten die echt eten gemotiveerd zijn. Nu staat het oudje helemaal onderaan. Maar toch kan ik haar gewoon op de wei haar emmer pulp geven en dan heb ik niet eens een zweep in de handen. Kwestie van respect en acceptatie.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:48

Die had van mij echt al een klap gehad met zijn gesteiger.
Levensgevaarlijk. Hij heeft geen idee wattie doet. Gelijk afleren. Wie niet luisteren wil....
Je hebt het netjes aangegeven volgens mij, waarschijnlijk beloond bij die twee keer gewenst resultaat.

Mijn ruin is ook erg voedselgericht en toen hij 24/7 op de wei stond kwamen ze voeren met emmers.
Echter eiste hij dat hij als eerste kreeg, claimde gewoon de eerste emmer die werd neergezet, ook al was dat aan de andere kant van de wei.
En at snel alles op en ging dan shoppen in de andere emmers.
Inmiddels zijn we verhuist en krijgen ze sochtends op stal hooi en brokken, en daarna de wei op paddock en savonds naar binnen krijgen ze weer brokken en slapen.
Werkt perfect. Geen gedreig en gedoe meer.

Equiromance
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 21:49

alice0cullen schreef:
Waarom zet je niet gewoon 1 van de twee dominante apart, jonge paard bij jou en de ander een emmer geven een stukje verder op. Dan hoef je in principe alleen maar op 1 paard te letten en het jonge paard een beetje te helpen. En mocht paardlief dan zo druk zijn met het eten van een ander stelen en niet zijn eigen emmer leeg eten heeft die in mijn boekje gewoon pech.

Wij hebben een oudere pony op stal die overdag pulp krijgt, die voer ik soms gewoon in de wei met zo'n tien paarden waar er een paar bij zitten die echt eten gemotiveerd zijn. Nu staat het oudje helemaal onderaan. Maar toch kan ik haar gewoon op de wei haar emmer pulp geven en dan heb ik niet eens een zweep in de handen. Kwestie van respect en acceptatie.


Meestal zorg ik terwijl ze eten voor het aanvullen van hooi, opkuisen van mest,... Dat is de reden dat de jonge alleen staat. En het probleem is em vooral dat die twee andere hun emmer in 1 min leeghebben en de jongste er gerust 30min over kan doen soms. Dus als die dan samen staan en je let 2 sec niet goed op dan is half de emmer van de kleinste opgegeten door een ander. :(

Equiromance
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 21:55

Hutcherson schreef:
Die had van mij echt al een klap gehad met zijn gesteiger.
Levensgevaarlijk. Hij heeft geen idee wattie doet. Gelijk afleren. Wie niet luisteren wil....
Je hebt het netjes aangegeven volgens mij, waarschijnlijk beloond bij die twee keer gewenst resultaat.

Mijn ruin is ook erg voedselgericht en toen hij 24/7 op de wei stond kwamen ze voeren met emmers.
Echter eiste hij dat hij als eerste kreeg, claimde gewoon de eerste emmer die werd neergezet, ook al was dat aan de andere kant van de wei.
En at snel alles op en ging dan shoppen in de andere emmers.
Inmiddels zijn we verhuist en krijgen ze sochtends op stal hooi en brokken, en daarna de wei op paddock en savonds naar binnen krijgen ze weer brokken en slapen.
Werkt perfect. Geen gedreig en gedoe meer.


Gevaarlijk is die opzich niet echt hoor. Zijn kleine steigers en hij bedoelt er duidelijk geen kwaad mee , eerder een dreigen van komaan doe voort en geef mijn eten nu maar gewoon. Hij past best op met wat die doet, maar vind het niet oke dat hij dat doet. Heb hem 1x een tik met de zweep juist tegen zijn neus gegeven en toen ging hij achteruit en daarna weer een kleine steiger. Dat steigeren is volgens mij vooral een reactie op het feit dat ik hem een tik geef, maar hem achteruit zetten zonder tik lukt dan weer niet als ik een voeremmer vast heb. Daarentegen als we dat oefenen met koekjes doet hij het weer wel dus het is geen kwestie van niet kunnen of begrijpen. Ik vermoed dat die wel streeft om de leider-positie te gaan overnemen en dat dat ook is wat heerst bij het voeren, maar op deze moment kan ik niet negeren dat de ruin duidelijk nog nummer 1 is en dat hij dat eigenlijk moet leren respecteren. Mijn ruin zet hem als hij te dicht komt bij hem op zijn plek, maar dan os het resultaat dat die naar voren loopt en voor mij en mijn ruin komt staan waar ik dan in de positie ben om te handelen waar hij niet voldoende op reageert.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: 2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:58

Ik zet mijn paard met emmer eten geven op een apart afgesloten stukje.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:06

Een twee jarige hengst die dreigt en dan met pijn en moeite een stap opzij zet voor een correctie, daar moet je niet te licht over gaan denken. Nu is het nog onschuldig, maar er komt een moment dat ie bedenkt dat ie toch echt zijn eigen plan wil trekken en hij of over je heen dendert. Of jij een hele grote correctie moet geven, terwijl er nu al duidelijk signalen zijn die met de een in verhouding kleinere correctie direct te corrigeren zijn.

Los daarvan, en ik zou daar echt niet te licht over denken, heb je de keus om ze of apart van elkaar te voeren, of jouw 'dominante' status te bevestigen.
In dat laatste geval voer je ze apart, hoeft niet eens alle drie na elkaar, maar moeten ze leren dat als ze gevoerd worden, ze niet in de buurt van de ander komt. Zweep met flinke lus mee, en jij bepaald de cirkel waarin ze mogen komen.
Hier krijgen de paarden altijd los van elkaar eten omdat ze 24/7 buiten staan, maar er verschillende eigenaren zijn. Ook paarden die graag eten, maar als de eigenaar met een zweepje of touwtje erbij staat (en zelfs zonder lukt) dan weten ze heel goed dat ze niet in die cirkel mogen komen en ze anders er duidelijk en consequent uit worden gezet. Ongeacht de rangorde, want wij staan daar weer boven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: 2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:16

Dit heeft niets met de onderlinge rangorde te maken maar álles met respect voor jou en jouw ruimte, of in dit geval het gebrek daaraan. Je moet gewoon zorgen dat al voordat je ook maar één emmer neerzet het voor alle paarden heel duidelijk is dat ze afstand van jou moeten houden. Hoe ze dat dan onderling oplossen is aan hen maar in jouw buurt mogen ze niet komen. Dan pas zet je je emmers neer en dan pas mogen ze komen op jouw uitnodiging. Als je dit niet wil dan moet je gewoon een extra afgezette plek maken, zo moeilijk is dat toch niet?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 01:02

Equiromance schreef:
Heb hem 1x een tik met de zweep juist tegen zijn neus gegeven en toen ging hij achteruit en daarna weer een kleine steiger. Dat steigeren is volgens mij vooral een reactie op het feit dat ik hem een tik geef, maar hem achteruit zetten zonder tik lukt dan weer niet als ik een voeremmer vast heb.


Of te wel je hebt een mega dominantie probleem.


Equiromance schreef:
Zijn kleine steigers en hij bedoelt er duidelijk geen kwaad mee , eerder een dreigen van komaan doe voort en geef mijn eten nu maar gewoon.


Ja precies mega dominantie probleem.

Jij ziet dit als klein en hij bedoeld het niet zo. Nou hij bedoeld het dus wel zo. Nu direct en wel onmiddellijk dat eten hierheen anders ga ik mss nog wel een stapje verder. En dit moet je echt nu gaan onderkennen anders gaat hij mss straks wel over dat hij bedoeld het niet zo heen, en heb je brokken. Je zus en moeder durven nu al niet meer te voeren, als dit zo doorgaat kan jij straks zelf er ook niet meer tussen staan. De kop indrukken dus en wel heel snel.
Ik heb een mega dominante merrie, maar dr is geen haar op dr hoofd die eraan denkt in mijn space te komen, of een emmer te claimen als ik het niet toesta. Ze is echt heel erg van het eten, maar zelfs als ik hooi bijvul haalt ze het niet in dr hoofd om al bij de bak te komen. Mijn space op dat moment. Pas als ik zeg dat ze mag komt ze. En als die een slechte dag heeft en omhoog komt als ik achteruit zeg heeft ze gelijk een knal te pakken. Dat is dreigen en dat accepteer ik absoluut niet.
Wat ik in jou geval zou doen is voor de ruin met prikpalen een paddock afzetten zodat ook die apart staat. Dan pas met de emmers komen en dan ook direct met de 2 jarige trainen dat jij de baas bent en niet hij. En wees daarin heel zwart-wit. De lijn van wat mag en wat niet moet heel duidelijk zijn.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 01:06

Echt ts, je bent lief voor je paarden maar je 2jarige hengst is gewoon brutaal. Uit je ruimte, hij moet gewoon wegwezen en geen grapjes. Ik denk als je dat 3x duidelijk maakt hij de bedoeling echt wel snapt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 01:57

Los van wat er al gezegd is kan je misschien de voer emmers gewoon omhangen? Net als dat ze vroeger voer zakken bij koets paarden deden?

Edit zoiets


Afbeelding

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: 2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 06:14

Ja sorry, ik zeg toch ook. Hem even flink op zijn lazer geven :D
Geen tikkie geven, maar gewoon even naar de andere kant van de wei jagen. Issie nou helemaal gek geworden.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:20

Maartje1990 schreef:
Los van wat er al gezegd is kan je misschien de voer emmers gewoon omhangen? Net als dat ze vroeger voer zakken bij koets paarden deden?

Edit zoiets


[ [url=m/zrePDJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo deden wij dat ook op mijn vorige stal,6 paarden tegelijk eten geven, allemaal hun eigen emmertje om.
Ik zou er in jouw geval nog wel bij blijven met een zweepje zodat ze elkaar niet gaan aanvallen, uiteindelijk weten ze vanzelf hoe het systeem werkt en zal dat ook wel rustiger worden. Ik ben heb ook wel eens met de rest, het is wel echt een respect ding, ik heb in elke kudde mijn paard los kunnen voeren terwijl de rest keurig 3 meter afstand hield.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: 2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:35

Ben het eens met de bovenstaande reacties, hij moet echt weten wie hier de baas is.

Je zegt dat je met voerbeloning traint. Maar train je nooit met de voer emmer? Gewoon samen in de bak en hij mag niet in de buurt van de emmer.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:22

Ik zou inderdaad harder optreden zoals de rest zegt.
Je zegt ook dat de je bang bent dat de situatie escaleert omdat de ruin hem af en toe op de plek zet, dit zou ik dus ook niet meer toestaan. Ik ben van mening dat als ik de wei betreed geen enkel paard meer maar dreigen en of slaan naar een andere. Als ze eens niet opletten en je zit er tussen heb je een groter probleem.
Dus misschien daar ook al mee aan de slag. Mijn plan zou dus zijn om als je binnen komt de emmers dadelijk neer te zetten achter je en de paarden ver genoeg op afstand houden, voor mij zou 10 meter een goede afstand zijn. Dan zet je de emmers neer op de plek die jij wilt en dan nodig je ze een voor een uit om naar hun eigen emmer te komen. Als ze dan beginnen te klieren met elkaar sta je tenminste ver genoeg om er niet tussen te zitten.
Mijn pony's durven ook wel elkaar eens bijten enzo als ze bij mij staan dan jaag ik ze allebei gewoon verder weg. Duidelijk laten weten dat je het niet accepteert van geen enkele dat ze in jouw buurt zo doen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: 2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:50

Ik zou iig 3 aparte ruimtes maken waar ze kunnen eten, dus met draad en paaltjes, als je geen stal hebt, en waar geen dominantie word toegepast. en er safe gegeten kan worden, als 1 van de dominanten t op heeft, is de jaarling de banketstaaf, die moet snel eten en blijven opletten.

hun vaste plek om te eten, dat ze daar in kunnen gaan staan, jij de draad sluit, en dan met emmers voer komt.

want er komt een heibel, ook al ben je dominant, de 2 jarige hengst, probeert alles en jij verliest t van een 2 jarige hengst als ie alles inzet.

en als jij 3 ruimtes maakt waar ze in kunnen gaan staan, afsluit, en dan voert, heb jij de controle, en bepaal jij waar ze moeten staan. en er is rust.

want als jij ze zo voert en er breekt heibel uit, en jij smeert em mogen de paarden de problemen onderling oplossen, terwijl jij t probleem is voer brengt.

dus heb je nog geen controle.

als je van die ruimtes maakt, kan je jaarling rustig eten, die eet dan niet te snel.

je hebt dan iig rust, en als je komt, je opent de ruimtes, dan gaan ze op hun vaste eetplek, staan, jij sluit draden komt met voer, geeft ze dat, er is rust en controle door jou.

mijn idee, want dit loopt zo uit de hand als je niet strenger optreedt.

Equiromance
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 09:59

Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan eens proberen om hem dan toch eens steviger op zijn plek te zetten.

@amen, het probleem zit hem niet bij de jaarling, die staat apart en kan netjes rustig eten. De twee andere staan samen maar laten elkaar gerust. Het is vooral wanneer ik van de stal naar de eetplek van die twee wandel dat de twee jarige heel erg hevig en opdringerig komt doen.Ik ga misschien wel eens proberen die twee al in de plek te zetten waar zij eten krijgen en dan vanaf dat punt oefenen dat ik erbij kan en rustig de twee emmers kan neerzetten.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:59

ClauH schreef:
Met prikpaaltjes 3 stands maken.
Ik heb "vaste" met hout.
Veel gemakkelijker om iedereen gescheiden te houden.
Ze gaan nog begrijpen dat ze in hun eigen hokje moeten blijven ook.


Precies wat ik wilde zeggen. In het verleden stond onze IJslander in een grote kudde en daar had elk paard zijn eigen voerkraal voor het krachtvoer moment, werkte perfect.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:36

3 dingen:
- voertijden een beetje meer op elkaar afstemmen door te mengen met bijvoorbeeld DailyPlus. Dat scheelt al frustratie. Dus de grootste 2 de eettijd verlengen.
- duidelijke optreden dat ze uberhaupot jou de ruimte niet geven als je met eten aan komt. Ik heb die van mij geleerd zelf vóór mij uit naar hun stal te lopen'als ik aankom met eten en daar op mij en het eten te wachten ipv om mij heen te zwermen met zijn allen.
- Paarden (minimaal 1) apart zetten/ vast zetten voor meer rust.

Om zich is zo voeren ook echt niet makkelijk. Je moet al wel heeeeeel laid back paarden hebben wil dit geen onrust oproepen. Ik zie echt niet hoe dat hier zou moeten werken en mijn paarden kunnen echt prima met elkaar.

MikeyB

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:23

Wij hebben een hele vergelijkbare situatie, drie paarden, één die iedereen bij z’n bak kan wegzetten, één die heel drammerig wordt en één die een beetje het onderspit delft.

Wij hebben het hier opgelost door hele vaste routines en hangbakken. Ze krijgen allemaal iedere keer in dezelfde volgorde en op dezelfde plek hun eten. De dominantste staat midden, de drammerige nummer 2 links en de wat onderdanigere rechts, natuurlijk met voldoende ruimte ertussen. We hebben het nu zover dat ze op hun vaste plekje klaar staan als we met het eten aankomen. Het eten gaat nu heel mooi relaxt zo.

Hoe lief onze paarden ook zijn, ik ga er niet bij in tijdens het voermoment. We hebben hangbakken die we aan het hek hangen. En als ze op een stuk staan waar dat niet lukt dan zet ik de bakken één voor één onder het draad door. Bevalt ons heel goed zo.

Hoop dat je er wat aan hebt en een fijne modus vindt! :)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:38

Equiromance schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan eens proberen om hem dan toch eens steviger op zijn plek te zetten.


Dat is niet nodig hoor. Je kan ook aan zo'n gedrag werken zonder stevig op de plek te zetten, maar om hem te motiveren om zich rustiger te gedragen via clickertraining. Dan krijg je 'gewenst gedrag' omdat het paard een positieve motivatie heeft en het dus zelf wilt, dan krijg je 'ik wil rustig zijn bij deze mens want dat brengt mij leuks en lekkers op' ipv 'ik zal maar braaf zijn want anders verandert dat mens in een monster, brrrr, daar blijf ik liever weg van'. Als je daar interesse hebt, stel je vraag dan zeker eens op de 'EE - The Netherlands & Belgium' groep op Facebook.
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 13-06-19 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt