2 dominante paarden en eten geven..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:44

Als je 3 paarden hebt, heb je ook 3 plekken nodig om hen elk apart hun eten te geven.
Als je die plekken niet hebt zal je ze moeten maken.
Je kan er nu wel met een zweep blijven bijstaan en misschien blijven ze dan elk bij hun eigen eetbak, maar de stress blijft. Wat niet gezond is. Een paard moet rustig kunnen eten, zonder bang te zijn dat zijn eten afgepakt wordt, maar ook zonder de hoop dat hij de portie van een ander kan afpakken.
In de natuur is er geen situatie waarbij een paard een boel geconcentreerd voer voor zijn neus krijgt. Dus is er in zijn gedrag ook geen antwoord op die situatie.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 14:46

Mijn vriendin heeft dit ook met 15! paarden die 's ochtends en 's avonds naar beneden komen om hun eten te halen. 2 Zijn echte dominante draken en is niet grappig en de 3de eet gauw haar emmer leeg en gaat dan de andere emmers af. Wat ze ook deed, veranderen lukte niet. Dus zij nagedacht en :)*
De paarden komen naar beneden. De 2 dominante draken (ze weten het inmiddels al) gaan braaf elk in een voor hen bestemde ruimte (die heeft ze met band afgezet en achter hun kont sluit ze dat) en blijven daar wachten. Nr 3 meldt zich dan (ze doet altijd precies de zelfde volgorde) en die gaat in ruimte nummer 3.

Dan krijgt draak 1, draak 2, en merrie 3 de eet emmers en vervolgens de rest van de kudde die gewoon rustig los bij elkaar eten en waar niets mee aan de hand is. Mijn vriendin vertelde dat ze de 1ste week streng moest zijn en oplettend en dat het vrij snel bevestigd was. Dus zelfs ik, kan haar paarden eten geven zo nodig.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: 2 dominante paarden en eten geven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:11

Emmer met een touwtje over het hoofd zorgt er iig al voor dat ze niet van anderen kunnen gaan eten, maar alleen hun eigen portie

Equiromance
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 17:02

Ilsey schreef:
Equiromance schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties. We gaan eens proberen om hem dan toch eens steviger op zijn plek te zetten.


Dat is niet nodig hoor. Je kan ook aan zo'n gedrag werken zonder stevig op de plek te zetten, maar om hem te motiveren om zich rustiger te gedragen via clickertraining. Dan krijg je 'gewenst gedrag' omdat het paard een positieve motivatie heeft en het dus zelf wilt, dan krijg je 'ik wil rustig zijn bij deze mens want dat brengt mij leuks en lekkers op' ipv 'ik zal maar braaf zijn want anders verandert dat mens in een monster, brrrr, daar blijf ik liever weg van'. Als je daar interesse hebt, stel je vraag dan zeker eens op de 'EE - The Netherlands & Belgium' groep op Facebook.


Dankje voor de reactie! Dit soort tips is waar ik eigenlijk op hoopte. Ik ga zeker de groep eens opzoeken. Dankjewel!