Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 07:37

Telkens als ik mijn pony wil nemen uit de wei draait ze zich om en trapt naar mij dan draaft ze weg en staat daarna weer te kijken naar mij zelf kom ik met een handje met voer kan ik haar nog steeds niet nemen heeft iemand tips hiervoor en voor het vertrouwen te verbeteren


Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:44

Hoe lang heb je de pony? En wat doe je met haar als je haar te pakken hebt? Hoe staat ze gehuisvest en heb je (regelmatige) begeleiding?

Stourton Black Jack

capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:45

Hoe is ze in de omgang? Zo te lezen heeft ze weinig respect voor je als ze je probeert te schoppen. Ik zou haar tijdelijk in een kleiner stuk zetten en (onder begeleiding) eerst werken aan respect naar jou.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:48

Waarschijnlijk associeert je pony jou met moeten werken en/of weg bij haar paardenvriendjes en het lekkere gras moeten. En daar heeft ze blijkbaar geen zin in. Sommige ponys hebben er een handje van om dan te proberen om onder het werk uit te komen...
Ga ook eens de wei in om haar gewoon een knuffel en een brokje te geven. En dan weer weg.
Maak het rijden (of ander werk) leuk voor je pony. En haal haar ook eens op voor alleen een lange poetsbeurt ofzo.
Trappen naar jou mag echt niet! Dan heeft de pony geen respect voor je. Als je dit kan, mag je dat gedrag ook echt afstraffen. Maar ik begrijp dat dat lastig is als de pony meteen weer weg rent. Probeer eens (een paar keer) met iemand af te spreken die les geeft in grondwerk en laat die haar eens uit de wei halen en jou tips geven. Zo iemand kan ook adequaat reageren als de pony wil trappen.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:59

Wat voor pony heb je ? En is het een groot weiland waar je pony op loopt?

Anoniem

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 08:31

Loop je achter de pony aan als je hem wilt pakken? Want iedereen zegt dat het trappen een gebrek aan respect is, maar als ik zie hoe de kinderen hier achter hun pony aan rennen in de hoop dat ze hem dan te pakken krijgen en hem bijna bij de kont proberen te pakken, ja dan trapt elke pony respect of niet

Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:27

Ghosttown schreef:
Hoe lang heb je de pony? En wat doe je met haar als je haar te pakken hebt? Hoe staat ze gehuisvest en heb je (regelmatige) begeleiding?

Ze staat bij mijn oma en ze is heel lang bereden door mijn nicht die nu al 20 is op haar 10de begon ze hetniet meer leuk te vinden en flika (mijn pony ) kreeg iets aan haar hoeven nu is ze 28 ik 13 en ik rij er nooit op ik heb het ook noot gedaan meestal neem ik haar om te poetsen of aan de hand draven en galopperen en stappen vrijheidsdressuur heb ik ook eens geprobeerdmaar ik merkte snel dat flika dat erg lastig vond en niet leuk flika staat bij mijn oma en ik ga elke zaterdag en zondag naar haar toe dit zijn de enigste dagen dat ik kan want mijn ouders zijn gescheiden en ik nog nooit les met haar gehad ofzo en ik werk nog maar een jaartje met haar

Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:28

Elvirawortel schreef:
Loop je achter de pony aan als je hem wilt pakken? Want iedereen zegt dat het trappen een gebrek aan respect is, maar als ik zie hoe de kinderen hier achter hun pony aan rennen in de hoop dat ze hem dan te pakken krijgen en hem bijna bij de kont proberen te pakken, ja dan trapt elke pony respect of niet

Ik loop er niet achteraan ze blijft staan tot ik een meter van haar ben en dan gaat ze stappen draaft ze iets verderop en kijkt ze me weer aan

Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:29

jansje73 schreef:
Wat voor pony heb je ? En is het een groot weiland waar je pony op loopt?

Ze heeft een redelijk groot weiland

Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:33

mairead schreef:
Waarschijnlijk associeert je pony jou met moeten werken en/of weg bij haar paardenvriendjes en het lekkere gras moeten. En daar heeft ze blijkbaar geen zin in. Sommige ponys hebben er een handje van om dan te proberen om onder het werk uit te komen...
Ga ook eens de wei in om haar gewoon een knuffel en een brokje te geven. En dan weer weg.
Maak het rijden (of ander werk) leuk voor je pony. En haal haar ook eens op voor alleen een lange poetsbeurt ofzo.
Trappen naar jou mag echt niet! Dan heeft de pony geen respect voor je. Als je dit kan, mag je dat gedrag ook echt afstraffen. Maar ik begrijp dat dat lastig is als de pony meteen weer weg rent. Probeer eens (een paar keer) met iemand af te spreken die les geeft in grondwerk en laat die haar eens uit de wei halen en jou tips geven. Zo iemand kan ook adequaat reageren als de pony wil trappen.

Hey ik rij niet op mijn pony want ze is 28 en ze staat ook niet bij andere paarden meestal neem ik haar om te poetsen of even aan de hand te stappen ,draven of galopperen maar hoe bedoelt u met het afstraffen als ze bokt moet ik dan stoppen met wat ik dee haar stilzetten en weer doordoen of gewoon doorvragen of iets anders

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:38

Haha, dit herken ik wel. Mijn paard is met vlagen ook wat moeilijker uit de wei/paddock te krijgen.
Gaat ze rondjes om me heen lopen draven/galopperen. Soms doet ze het een keer en kan ik dr zo pakken, soms langer. Mijn record is 1.5 uur.
Laatste tijd liet ik haar rennen. Steeds als ze zelf wilde stappen. Wil je zo graag rennen? Dan ga je rennen.
Gaf ze het na een tijdje op. Als zij stopte, echt stopte en zich op mij richte, stopte ik ook en kon ik dr gewoon pakken.
Vandaag deed ze het weer op haar nieuwe stal en daar is wat beter de ruimte om haar naar een plek te drijven en dat werkte ook heel snel.

Met het ‘opjagen’ moet ik wel zeggen dat zij niet slaat of uithaalt. Let hier wel op.

Wave after wave

Anoniem

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:48

Een pony alleen in de wei is ontzettend zielig. Paarden zijn kudde dieren en ze hebben elkaars steun nodig, als ze alleen staan worden ze onzeker voelen zich snel onveilig omdat ze geen bescherming van de kudde hebben. Zeg dat maar tegen je oma

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:58

Ilana2005 schreef:
mairead schreef:
Waarschijnlijk associeert je pony jou met moeten werken en/of weg bij haar paardenvriendjes en het lekkere gras moeten. En daar heeft ze blijkbaar geen zin in. Sommige ponys hebben er een handje van om dan te proberen om onder het werk uit te komen...
Ga ook eens de wei in om haar gewoon een knuffel en een brokje te geven. En dan weer weg.
Maak het rijden (of ander werk) leuk voor je pony. En haal haar ook eens op voor alleen een lange poetsbeurt ofzo.
Trappen naar jou mag echt niet! Dan heeft de pony geen respect voor je. Als je dit kan, mag je dat gedrag ook echt afstraffen. Maar ik begrijp dat dat lastig is als de pony meteen weer weg rent. Probeer eens (een paar keer) met iemand af te spreken die les geeft in grondwerk en laat die haar eens uit de wei halen en jou tips geven. Zo iemand kan ook adequaat reageren als de pony wil trappen.

Hey ik rij niet op mijn pony want ze is 28 en ze staat ook niet bij andere paarden meestal neem ik haar om te poetsen of even aan de hand te stappen ,draven of galopperen maar hoe bedoelt u met het afstraffen als ze bokt moet ik dan stoppen met wat ik dee haar stilzetten en weer doordoen of gewoon doorvragen of iets anders


Alleen in een weiland?? Arm ding... :n

Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 16:58

Elvirawortel schreef:
Een pony alleen in de wei is ontzettend zielig. Paarden zijn kudde dieren en ze hebben elkaars steun nodig, als ze alleen staan worden ze onzeker voelen zich snel onveilig omdat ze geen bescherming van de kudde hebben. Zeg dat maar tegen je oma

Punt 1flika staat al 20 jaar alleen en we hebben 5maanden geleden een andere pony bij gezet en het ging slechter met de dag ze wouw niets meer eten (ze stonden appart al ze aten ) ze trapten steeds naar elkaar ook kreeg ze heel veel stress hierdoor
Punt 2 we hebben 3 geitjes gekocht die gaan er in jullie bij gaan staan in de hoop dat dat wel goed gaat
Punt 3 je kent mijn pony niet te snel oordelen !!!

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:00

Ilana2005 schreef:
Elvirawortel schreef:
Een pony alleen in de wei is ontzettend zielig. Paarden zijn kudde dieren en ze hebben elkaars steun nodig, als ze alleen staan worden ze onzeker voelen zich snel onveilig omdat ze geen bescherming van de kudde hebben. Zeg dat maar tegen je oma

Punt 1flika staat al 20 jaar alleen en we hebben 5maanden geleden een andere pony bij gezet en het ging slechter met de dag ze wouw niets meer eten (ze stonden appart al ze aten ) ze trapten steeds naar elkaar ook kreeg ze heel veel stress hierdoor
Punt 2 we hebben 3 geitjes gekocht die gaan er in jullie bij gaan staan in de hoop dat dat wel goed gaat
Punt 3 je kent mijn pony niet te snel oordelen !!!


Niet vervelend, maar het heeft niks te maken met een pony kennen of niet. Hij heeft er zelf niet voor gekozen om alleen te staan... Maar wel fijn dat er geitjes bij staan... :j

Anoniem

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:29

Dat heeft inderdaad niks te maken met een pony kennen. En dat hij niet gewend is aan een andere pony kan wel zorgen dat hij vervelend doet tegen een vreemde pony, dat zegt maar weer hoe erg zijn instinct uit balans is. Niet zo vel reageren gelijk, jij stelt een vraag maar om gedragsproblemen op te kunnen lossen moet de basis van een paard in orde zijn, voer, ruimte en sociaal contact. Daardoor krijg je misschien een wat andere reactie dan je hoopte omdat het niet een direct antwoord is op je vraag, maar wel een indirect antwoord. Ik heb wel tips om de pony te kunnen vangen, maar het staat me altijd tegen om symptoombestrijdingstips te geven als de basis van het paard niet in orde is.
Maar er van uitgaande dat er geiten bij komen en het met de basis voorwaarden dus goedkomt, een paar tips: één. Je kunt de pony beter niet lokken met voer. Dan wordt hij nog chagrijniger als je een keer geen voer bij je hebt. Wel kun je iets in je zak steken, en als je het halster eenmaal om hebt pas tevoorschijn halen en belonen. Twee. Je zegt dat de pony een meter afstand toelaat, en dan wegloopt. Daarna krijg jij hem niet meer te pakken. Het weglopen wordt dus beloont waardoor hij het blijft doen, de beloning is dat hij lekker in de wei mag blijven. Je moet dus voorkomen dat hij wegloopt, dus ga dan maar een meter van hem vandaan staan en blijf daar staan, zodat hij nog niet wegloopt.
3. Let op je lichaamstaal. Als je in een rechte lijn op de pony afloopt om je positie een meter van hem vandaan in te nemen, waarbij je hem strak aankijkt, jaag je hem weg. Loop een beetje slingeren naar hem toe met je ogen op de grond en je schouders iets van hem af gedraaid. Als je dan eenmaal op een plek staat dicht genoeg bij de pony, maar niet zo dicht dat hij wegloopt draai je je schouders van de pony weg, wanneer je strak op de pony focust, stuur je hem weg. Focus heb je door je ogen, maar ook door je navel. Alleen de andere kant op kijken heeft dus weinig zin, draai je navel weg. Zo blijf je staan en wacht je tot dat de pony naar jou toekomt om te snuffelen, daar zijn ze nieuwsgierig genoeg voor. Duurt het erg lang, pak een stoel en ga in de wei zitten met een boek. Komen ze vanzelf. Als hij dan eenmaal bij je staat kun je proberen een halster om te doen. Niet snel bij het hoofd grijpen want dan komen ze nooit weer. Probeer eens rustig te aaien, voorzichtig het touw om de nek, halster om, snoepje geven, en halster gelijk weer af. Zo leer je hem dat het halster hem iets oplevert, een snoepje, en dat een halster niet altijd betekent dat hij mee hoeft. Zou ik gewoon een paar weken doen, en je pony die tijd niet uit de wei halen. Eerst dit oplossen, en dan weer verder gaan met een volgende stap zoals poetsen. Zie dit als een training op zich

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:49

Kan iemand anders hem wel uit de wei halen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 17:50

Koper schreef:
Kan iemand anders hem wel uit de wei halen?

Nee ook niet

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:52

in welke regio zit jij Ilana? Misschien is er een Bokker die je even kan helpen.

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:53

En sinds wanneer speelt dit probleem? Of is de pony al 20 jaar niet te vangen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ilana2005
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 17:54

Kinke schreef:
in welke regio zit jij Ilana? Misschien is er een Bokker die je even kan helpen.

België wat is een Bokker

tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:58

En welke regio in België?
En hoe lang heeft die pony erbij gestaan? Want paarden moeten tijd krijgen om te wennen, dat gaat nooit op 2 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:00

Ilana2005 schreef:
Kinke schreef:
in welke regio zit jij Ilana? Misschien is er een Bokker die je even kan helpen.

België wat is een Bokker

Bokker is persoon die op bokt zit etc.

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Ik kan mijn pony niet uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:21

Mijn pony liep eerst ook altijd weg. Iets wat al eerder genoemd is: Af en toe naar de wei gaan om alleen te knuffelen/iets lekkers te geven. Daarbij iets lekkers meenemen als je haar gaat halen. Als ze haar halster om heeft krijgt ze iets lekkers. En daarbij, gun haar de tijd. Ook met vrijheidsdressuur, vaak vinden ze het zodra ze het snappen geweldig. En het ligt er ook aan wat je doet. Flamen is een favoriet bij veel paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers