Paard vindt opeens alles eng

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 17:29

Ik zal even bij het begin beginnen.
Vorige zomer kreeg ik een nieuw verzorgpaard (verzorgde al een ander paardje van dezelfde eigenaresse en deze had ze net gekocht). Het was echt het liefste paardje ooit. Deed bijna nooit een stap verkeerd (is 2x eerder wel erg geschrokken maar dit was over een tijds span van een paar maanden). Ging lessen met hem nemen bij de pony club bij ons in de buurt. Ging altijd helemaal top en hadden echt veel plezier.

Tot een paar maanden geleden hij sloeg om en telkens als ik daar reed schrok hij wel en dan ook niet een sprintje trekken en weer terug te nemen maar sprintje trekken en een bok maken tot je eraf ligt.
Voer is aangepast op weinig extra energie, hij is naar de tandarts geweest, al zijn spieren zijn gecheckt en aan zijn zadel ligt het niet.

Geen idee wat ik moest doen ben ik maar gestopt met lessen daar. Thuis in de bak is hij gelukkig nog een stukje braver maar de achterkant van de bak door zit er niet in en ook een schrik moment op zijn tijd komt eruit. In zijn stal is hij trouwens ook wat drukker want hij kijkt de hele tijd door zijn raampje en er komt wat rondjes draaien van te pas.

Het is gewoon zo'n verschrikkelijk lief paard maar ik heb geen idee wat het kan zijn en hoe ik hier verder mee moet.
Iemand Ideeën?
Alvast super bedankt.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:46

Wat zegt de eigenaresse er van?
Heeft zij er ook last van, of weet ze dit?
Zit het paard verder wel lekker in z'n vel, wordt hij goed verzorgd?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:52

Hoeveel voer krijgt hij nu dan en wat voor voer?
En is er misschien nog iets veranderd, andere paarden/vriendjes of zoiets?

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 17:56

Barbet schreef:
Wat zegt de eigenaresse er van?
Heeft zij er ook last van, of weet ze dit?
Zit het paard verder wel lekker in z'n vel, wordt hij goed verzorgd?


Ja zij heeft er ook last van ze heeft 2 kinderen en is nu een beetje bang om er nog op te gaan. Ik daarin tegen ken geen angsten (niet altijd even handig) en wil dit graag oplossen.
Paard zit verder lekker in zen vel altijd vrolijk op het weiland etc ook grondwerk enzo gaat hem gewoon goed af en vindt hij super.
Hij wordt zeker goed verzorgd!

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 17:58

MirandaFuego schreef:
Hoeveel voer krijgt hij nu dan en wat voor voer?
En is er misschien nog iets veranderd, andere paarden/vriendjes of zoiets?


Hij krijgt een soort slobber en wat vitamine brokjes met goede lucerne (in overleg met instructrice) in de winter vooral kan hij wat mager worden maar nu staan ze weer op het land dus bouwen het voer langzaam wat af.
Niks veranderd met de kudde is nog hetzelfde. Is misschien wat dominanter geworden maar kan komen doordat de oude leider nu echt en slome oma is. In

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:01

Sinds wanneer staan ze weer op het land en hoe lang?
Het suikergehalte in het gras is op het moment heel hoog dus misschien komt het daardoor?
Zitten er granen in die slobber, daar kunnen ze ook druk van worden.
Als ze op de wei lopen zou ik het voer beperken tot alleen de vitamines, dan kijken of hij rustiger wordt.

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 19:04

MirandaFuego schreef:
Sinds wanneer staan ze weer op het land en hoe lang?
Het suikergehalte in het gras is op het moment heel hoog dus misschien komt het daardoor?
Zitten er granen in die slobber, daar kunnen ze ook druk van worden.
Als ze op de wei lopen zou ik het voer beperken tot alleen de vitamines, dan kijken of hij rustiger wordt.


Staan pas een weekje op het land en is al maanden aan de gang. Daarvoor stonden ze altijd in een grote paddock. Nee zitten geen granen in de slobber. Ik zal even kijken of het beter gaat op alleen vitamines maar ben bang van niet.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:06

Was de verandering in gedrag al voor het voeren van vitaminebrok? Er is een soort waar wel meer paarden heel nerveus van worden, lucerne kan dat effect bij sommigen ook hebben.

Al geprobeerd magnesium aan te vullen?

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:15

Hoe oud is je verzorgpaard?

Aangezien hij op stal ook drukker is geworden denk ik ook richting voer maar dit kan door zowel teveel aan voer als juist tekorten komen dus dat wordt even puzzelen denk ik. Een keer een pot magnesium bijgeven kan geloof ik geen kwaad dus ik zou misschien daarmee beginnen.

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 20:47

magnesium krijgt hij al de hele tijd. Hij is 8 jaar oud. We hebben nu ook al zo veel geprobeerd met voer maar niks maakt het anders (nieuwe luzerne die hem niet zou heet maken etc.)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:57

Je zegt dat hij bokt om je eraf te gooien, is dat de eerste keer gelukt? De keren erna?

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:05

Kan het misschien met zijn ogen te maken hebben?
Paarden kunnen ook schrikkerig worden als hun zicht wat afneemt.

Gewoon een ingeving van mij hoor, maar wie weet is er met een van zijn ogen (of beide) iets aan de hand.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:08

--- In zijn stal is hij trouwens ook wat drukker want hij kijkt de hele tijd door zijn raampje en er komt wat rondjes draaien van te pas.---


Zijn er nieuwe paarden,op stal gekomen misschien waar hij op reageerd?

En je hebt het over mager worden in de winter.
Krijgt hij wel genoeg ruwvoer dan?
Kan hij de hele dag door eten, op de wei staat nu wat gras.
maar als hij er af komt,kan hij dan zoveel hooi eten als hij wil?

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 21:21

Luxx- Ja hij ontploft een soort van de ene x sprong hij er als een hertje vandoor, gaat hij van 0 naar 100 etc. Ik kan het nu wel beter hendelen ik heb snellen door al iets gebeurt maar echt rijden kan niet. Een galopje in de bak bij de pony club durf ik niet aan draven is het al heel iets. Terwijl ik in de zomer alleen met neckrope daar reed.

Mirranda- zal het even voorleggen bij de eigenaresse maar denk niet dat dat het is als ik heel eerlijk ben. Hij heeft alles wel door.

Ellepel- Er is een nieuwe buurman maar die staat er inmiddels al weer een paar maanden is hij wel wat drukken van geworden maar bij zijn eerste buurman reageerde hij amper (toen hij nieuw was). Kan natuurlijk aan het paard zelf liggen. Hij krijgt echt mega veel ruw voer wat natuurlijk ook heel belangrijk is. Het enige jammeren van stal is dat ze van 12:00 tot 16:00 geen ruw voer kunnen eten. Helaas is van stal verhuizen ook geen oplossing. Nu kan hij wel de hele dag door eten omdat hij op het land staat en s'avonds in stal genoeg ruw voer.

Kortom een groot raadsel

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:26

Het klinkt een beetje alsof hij geleerd heeft dat door te rennen en te bokken, hij onder bepaalde dingen uit kan komen.

Wat is er die paar maanden geleden gebeurd? Is er iemand extra komen rijden? Misschien tijdens het rijden iets voorgevallen waardoor hij werkelijk schrok en daarna kon stoppen met rijden?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:00

Omenstabij schreef:
Het klinkt een beetje alsof hij geleerd heeft dat door te rennen en te bokken, hij onder bepaalde dingen uit kan komen.

Wat is er die paar maanden geleden gebeurd? Is er iemand extra komen rijden? Misschien tijdens het rijden iets voorgevallen waardoor hij werkelijk schrok en daarna kon stoppen met rijden?

Dit...

Wanneer het dat is zou ik hem sowieso iets omhangen waarmee je hem binnen de kortste keren onder controle hebt, dan maar hard erin, doet hij ook. En hem op het moment suprême ook een flinke tik gecombineerd met een schreeuw, dan doorbreek je het misschien.

Kan het op een afstand natuurlijk niet echt zeggen, maar het lijkt erop dat hij met een trucje een loopje met je neemt, en daar zou ik hard tegen hard op in gaan. Maar dat ben ik...

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:07

Helemaal mee eens met de laatste twee posters! Lijkt meer op dat hij bij de eerste keer echt schrok en erna hij door had daar mee te kunnen bereiken!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:50

Op stal is hij ook veel drukker dus daarom denk ik niet dat het rijtechnisch is.
Ik heb vroeger mijn paard ook wel eens wat te veel energie gevoerd en toen ging hij ook als een ongeleid projectiel, toen hij van het voer af was ging alles weer normaal.
Van twaalf tot vier geen hooi, als ze om twaalf uur krijgen en om vier uur is dat niet erg.
Misschien wel een andere vitamine proberen, dat kan wel dat ze daar drukker van worden.
En eerder was hij de winter wat te dun en nu kreeg hij meer dus hij kan wel meer energie hebben dan vorgaande winters.
Ik denk gewoon dingen proberen, kijken of het verschil maakt.
En met rijden misschien eerst longeren.
Wel consequent blijven, als hij schrikt onverstoord doorrijden en aan het werk zetten.

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 18:35

Super bedankt allemaal ik zal even iets strengers proberen. En eerst longeren deed ik ook al maar zal ik ook zeker blijven doen. Voer heb ik nog even gekeken krijgt kwa slobber pavo ferbre beet en pavo vital. En veel ruw voer natuurlijk. Hopelijk doet het land hem ook goed!
Iemand nog tips want hij wilt echt niet door het einde van de bak lopen (super irritant). Hele tijd kijken naar daar en ik kan sturen en met me been drukken (met mate natuurlijk) wat ik wil en na een tijdje gaat het beter maar relaxen of er soepel doorheen nooit.

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:03

Hem bezig houden met een andere oefening.
Het klinkt alsof je zelf nu teveel gefocust bent op 'de hoek', maar als je juist heel erg concentreert op andere dingen (net even op een andere plek dan gebruikelijk een kleine volte inzetten, bijvoorbeeld) dan is dit probleem er volgens mij zo ook uit.
Ik kan me uiteraard vergissen, maar dit gedrag klinkt precies als hoe ik het ervaren heb met mijn verzorgmerrie. Er was niets aan de hand maar doordat ik me ergens zorgen over ging lopen maken/mijn gedachten erbij hield, deed zij dit ook. Zodra ik het los liet en actief bezig ging met allerlei andere dingen (ook actief bezig ging met andere dingen bedenken voor haar om te doen in plaats van 'alleen maar op de hoefslag te lopen tijdens het rijden') merkte ik dat het van de een op de andere keer direct over was.
Zij liet het volgende gedrag zien: in de hoek/aan een bepaalde kant van de bak 'kijken' en 2x per het rijden verschieten en naar de andere kant van de bak heen rennen. Of als ze écht geen zin had: rondjes draaien bij de deur en er niet wegkomen. Dan werden je voltes steeds kleiner.
Ik haal dit erbij omdat mijn merrie 'angstige' trekken vertoonde. Namelijk het in volle vaart weg rennen terwijl er geen aanleiding voor paniek was.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het gauw betert! Veel succes, Fleur!

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:53


rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:58

MirandaFuego schreef:
Dit is wel een goed filmpje hoe je dat het beste aanpakt.
https://youtu.be/zG5DhgEbiDk


"I am riding a 2 year old"

Ik snap de bedoeling van het filmpje wel. Maar die eerste zin gaf me de kriebels.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:17

rien10 schreef:
MirandaFuego schreef:
Dit is wel een goed filmpje hoe je dat het beste aanpakt.
https://youtu.be/zG5DhgEbiDk


"I am riding a 2 year old"

Ik snap de bedoeling van het filmpje wel. Maar die eerste zin gaf me de kriebels.

Ja in amerika gaat dat zo _-:( ..maar das voor dit filmpje niet belangrijk.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard vindt opeens alles eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:18

Klopt, is ook niet belangrijk voor de uitleg. Echt? Doen ze dat altijd? Of althans, vaak? Tjonge.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:29

Als het is sinds zijn voer veranderd is zou ik daar iets mee proberen. Misschien heb ik ergens over heen gelezen...
Ik vond mijn paard ook wat schrikkeriger toen hij op pavo stond, over gezet op vitalbix en het was een stuk beter.
Pavo fiber beet is toch iets van pulp? Zou het kunnen dat hij teveel calcium binnen krijgt en daardoor zijn magnesium niet opneemt maar rechtstreeks weer uit plast?
Misschien is alleen een vitaminebrokje, hooi en magnesium geven.