Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 13:57

Hej daar,

Vooraleer ik mijn vraag aan jullie stel, hier eerst wat meer info over mezelf en mijn paard.
Ik ben zelf 25, heb 19 jaar ervaring met paarden, degelijke basis dressuur en heb de laatste
8 jaar bijna uitsluitend nog jonge paarden zadelmak gemaakt of doorgereden en verkeersmak gemaakt.
Op de rug, heb ik dus een hoop ervaring in het omgaan met jonge paarden. Daarnaast heb ik ook wel
al eens een cursus NH gevolgd en mijn huidige lesgeefster heeft me nog wat meer bekend gemaakt
met grondwerk (de basis vind ik bij elk paard uiterst belangrijk, dus dat stak ik er zowieso altijd op)

Mijn paard, Jenara, is een PRE merrie van 3.5 en ik heb haar nu een dikke week.
Ze staat op een piepkleine familiestal (4paarden totaal), momenteel nog op stal tot ze bij de anderen kan.
De eerste dag heb ik haar eigenlijk gewoon met rust gelaten en laten wennen aan de nieuwe omgeving.
De tweede dag heb ik haar laten los lopen op de paddock, maar ook verder niet echt iets gevraagd,
juist bij het naar de paddock gaan dat ze achter me bleef en stopte ed.

Dag 3 basis grondwerk, stappen, stoppen en achteruit, deed ze over het algemeen braaf. Juist wat de neiging om voor me uit te willen gaan lopen.

Dag 4, opnieuw basis grondwerk en een klein beetje longeren, doet ze ook allemaal braaf, juist op rechts, haar moeilijke kant, draait ze al wel eens snel terug, maar ik kreeg haar altijd snel terug de juiste kant op.

Dag 5 & 6 kon ik door werk en weer niet gaan, dus wat rust. Ze kwam wel elke avond heel eventjes buiten, tijdens het mesten van de stallen. Belangrijk is wel te weten dat geen één van de paarden door het weer toen buiten kwam.

Dag 7, Grondwerk, proberen werken op dat voorbij lopen door een zweepje als barrière te gebruiken, werkte best goed, ze was netjes attent en stopte mee, ging braaf achteruit. Goede training dus.
Nadien hebben we haar dan op de paddock naast de andere gelaten voor het eerst, met een dubbele draad om te beginnen, die weggehaald als alles goed ging. Ze staat veel rustiger op de paddock met de anderen naast haar dan alleen. (ze is ook rustiger als ik erbij sta, dan wanneer ik bv. aan het mesten ben)

Dag 8, Ze eerst weer even naast de andere paarden op de paddock gezet. Ondertussen stallen uitgemest. Daarna de andere paarden naar binnen geroepen, daar werd ze uiteraard wel even druk van. Eerst heb ik haar dan uitgebreid gepoetst, terwijl een vriendin aan het rijden was, dat deed ze superbraaf en stond duidelijk te genieten van de aandacht.
Daarna ben ben ik weer in de paddock wat grondwerk gaan doen, ze had al minder de neiging om mij voorbij te lopen. Dan kwam een vriendin met haar paard in de paddock ernaast ook grondwerk doen en was Jenara haar aandacht veel minder bij mij. Stappen, stoppen en achteruit ging wel redelijk, maar als ik haar iets anders probeerde te vragen, zoals bv achterhand opzij zeten, was ze met haar aandacht totaal niet bij mij en wou ze er duidelijk niets van snappen. Heb het dan maar gehouden bij wat ze al kende en dat ging wel ok.

Dag 9, niet gegaan vanwege werk

Dag 10, 's avonds gegaan en ze meteen op de paddock naast de andere paarden gezet, eerst heeft ze wat rond gecrosst, dan was ze rustig. Ik ondertussen weer stallen uitgemest. Daarna ging ik weer met haar aan de slag. Had nog wat meer gelezen over parelli en wou dus aan de slag met de friendly game en porcupine game. Ze wou voor geen meter blijven stilstaan, dus ben maar wat gaan rondwandelen, maar ze liep me al snel weer voorbij, dus corrigeren en met haar achteruit te zetten, dat doet ze wel altijd heel makkelijk. Toen werden de andere paarden binnen geroepen en was het hek van de dam, heb haar moeten lossen en dan liep ze als een gek door de paddock. Haar dan maar gewoon los laten lopen, energie wat kwijt raken, heeft ze de longen uit haar lijf gerend, en af en toe ook een stevige bok ertussen. Na een tijdje kalmeerde ze weer en kwam eens naar mij toe, dus ik probeer weer opnieuw te beginnen. Weer hetzelfde, zo zenuwachtig als iets staat ze rond mij te dansen, terwijl ik heel rustig blijf stilstaan (ben zelf de hele tijd gewoon heel kalm gebleven en zachtjes proberen opnieuw haar aandacht te vragen). achteruit doet ze altijd meteen als ik het vraag, maar ze wou echt niet stilstaan, netjes meelopen en al zeker niet samen stoppen. Als ik haar nog maar gewoon wou aanraken, hup meteen achteruit en beginnen draaien en wegstappen. Heb haar dan maar weer losgegooid en laten lopen, en als ze vertraagde er terug wat achter gezeten. Helemaal op het einde heb ik nog 2x gevraagd om te stappen en stoppen tot ze het 1x goed deed en dan onmiddelijk gestopt.
Heb haar daarna in de stal nog wat geborsteld en gewoon wat bij haar gestaan.

Dan komt nu eindelijk mijn vraag; aangezien ik nog geen ervaring heb met een paard dat net verhuisd is. Zou dit gedrag komen doordat ze te veel op stal staat momenteel en vervelend is dat de andere paarden buiten mogen en zij niet? En zal ze dus normaal weer rustiger worden zodra ze bij de andere op wei kan. In dit geval, wil ik haar niet bruskeren en maar haar energie en frustratie er laten uit lopen. Of is dit toch gedrag dat ik moet aanpakken? en zoja, hoe? Van kordater optreden werd ze eigenlijk alleen maar nerveuzer, dus ik weet even niet goed wat ik hier van moet denken.


Anoniem

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:01

Paard is jong, verhuisd naar een wildvreemde stal met wildvreemde paarden. Alhoewel jij haar steun wil geven, denk ik dat ze ook wel behoorlijk naar de andere paarden zal hangen (aangezien het ook een paard is :D ). Persoonlijk zou ik vooral kort grondwerken, ontspanning voorop laten staan en dat langzaam uitbouwen. Verhuizen kan veel doen met een paard, vooral als ze al wat gevoeliger zijn.

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:04

Kan van alles zijn. En als je dan toch met Parelli bezig bent kun je het ook op die manier oplossen, door er een paard bij te laten staan. Als ze die steun nog nodig heeft moet je daar geen punt van maken. Juist ontspanning opzoeken en vandaar uit werken aan jullie relatie en vertrouwen opbouwen. Dan heeft ze straks geen ander paard meer nodig.

xSannee

Berichten: 4334
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:04

Heel eerlijk, een jong paard dat zoveel binnen staat heeft ongetwijfeld bakken aan energie over. Dan is het lastig voor ze om op jou te focussen, het zijn nog peuters...
Als de andere paarden dan ook nog eens naar binnen gaan...

Dus, ja daar kan dit gedrag wel vandaan komen.

Waarom kan ze nog niet bij de anderen?

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:09

Meer buiten en dat gelijk houden met de andere paarden. Al kunnenz ze niet in de groep, gelijk naar buiten en gelijk naar binnen.
Het is ook wel een beetje vragen om 'problemen'
Zelfs mijn ervaren paard is anders als de rest naar binnen gaat en zij moet buiten blijven, of andersom. Wel braaf en dat is zeker te leren. Maar dat is niet iets om als eerst te leren


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:15

Ik denk dat je paardje haar energie niet goed kwijt kan... en juist in een nieuwe omgeving is er spanning die moet worden afgevloeid. Moeilijk concentratie oefeningen doen als stilstaan zijn dan echt héél moeilijk.

Bied je paardje meer mogelijkheden om vrij te bewegen en meer werk aan waarbij ze moet lopen. Ik denk dat je teveel gehoorzaamheidsoefeningen doet waarin de energie niet kwijt kan.

Aan het werk dus, draven, galopperen. En tussendoor de gehoorzaamheid oefenen, en die weer afvloeien met beweging.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:21

Helemaal met het vorige eens. Laat ze de overtollige energie van haar afwerpen en zet het paard dan pas aan het werk. Dat ze graag bij de andere paarden is of door andere paarden in haar concentratie wordt gestoord is een normaal gedrag voor een kuddedier. Eenmaal meer matuur en meer vertrouwen in u zal dit beteren omdat ze u dan als leider zal aanvaarden.
Laatst bijgewerkt door Flash111 op 06-02-19 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:24

Jong paard, net verhuist, heel veel op stal, niet met vriendjes in een groep kunnen lopen.
Ik vind het niet raar dat ze wat onstuimig kan zijn.

Een van mijn merries heeft er 5 jaar over gedaan voordat ik echt kon zeggen dat ze hier thuis was. En dit ging over een (toen) 13 jarige merrie.

Geef het tijd en zorg dat ze meer naar buiten kan.

Niet naar buiten ivm van het weer? Ik weet niet wat voor weer het bij jullie was de afgelopen 2 weken, maar beetje kou en sneeuw is geen rede om ze binnen te houden. Gewoon lekker buiten spelen is zo belangrijk.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 16:17

Bedankt voor alle advies! Ik heb ondertussen kunnen regelen dat ze ook buiten gezet wordt, in de paddock naast de anderen. De persoon die de paarden 's ochtends buiten laat, durft haar niet uit de stal halen, daarom staat ze zoveel binnen. Maar ik ga nu x aantal keer per week zelf en de andere dagen heb ik ook opgelost, dat ze ook buiten kan.
De reden dat ze er nog niet bij staat is omdat we dit rustig opbouwen, één van de andere paarden is een heel dominante merrie, die op ijzers staat, dus wil kwetsuren voorkomen. komend weekend zal ze waarschijnlijk voor het eerst echt in de groep mogen, tegen dan staat ze er een weekje naast en ze schenken elkaar eigenlijk weinig of geen aandacht meer.

Wanneer de andere paarden buiten gaan of niet heb ik niet te bepalen, dat beslist de staleigenaar elke dag.
Laatst bijgewerkt door Jenara op 06-02-19 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:30

PRE's kunnen ook een nogal heftig temperament hebben en heet worden, dus naast het energie teveel probleem door het op stal staan kan dat ook een rol spelen. Voor jou de kunst om uit te gaan vogelen hoe je haar weer snel ontspannen kunt krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:43

En misschien ook nog een kanttekening. Niet werken op de plaats waar ze normaal rust heeft. Dus als de paddock de plaats is waar ze normaal buiten staat, moet je daar niet gaan werken. In ieder geval nu nog niet. Alles is nog vreemd en wennen.

Daarbij vind ik grondwerk etc heel fijn. Maar een paard hoef je niet met zijden handschoentjes aan te pakken of overmanagen. Alles tegelijk naar buiten en binnen, en rond dezelfde tijd en evenlang elke dag daar hangen stressgevoelige paarden zich vaak aan op. Verder weinig focus erop houden als ze gek gaan doen. Door het af te straffen of te sussen wordt het alleen maar erger.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:45

Vergeet ook niet de hoeveelheid voer die ze krijgt terwijl ze nu niet werkt. Daar kunnen het ook bommetjes van worden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 17:59

Cayenne schreef:
Vergeet ook niet de hoeveelheid voer die ze krijgt terwijl ze nu niet werkt. Daar kunnen het ook bommetjes van worden.


Daar heb je ergens wel gelijk in, maar het is natuurlijk niet meer of minder dan wat ze hiervoor kreeg
en daar was ze super rustig altijd en werd er nu ook niet echt veel mee gewerkt.
Daar stond ze trouwens altijd heel de dag op stal.


keshia schreef:
Daarbij vind ik grondwerk etc heel fijn. Maar een paard hoef je niet met zijden handschoentjes aan te pakken of overmanagen. Alles tegelijk naar buiten en binnen, en rond dezelfde tijd en evenlang elke dag daar hangen stressgevoelige paarden zich vaak aan op. Verder weinig focus erop houden als ze gek gaan doen. Door het af te straffen of te sussen wordt het alleen maar erger.


Oh ik negeer haar compleet als ze druk doet, ik blijf altijd super kalm, ga haar niet proberen sussen, maar straf haar ook niet. Zoals ik zei, ik ben wel gewoon om met jonge paarden te werken en ben zelf niet snel onder de indruk. Heb in het verleden al veel drukke of bange jonge paarden veel zelfzekerder en rustiger gekregen op lange termijn. Ik denk dat ik nu iets te veel gefocust ben op dat ik alles juist en perfect moet doen, ipv te bouwen op alle ervaringen die ik heb.

Jullie adviezen hebben mijn vermoeden wel bevestigd, dat ik me geen zorgen moet maken om haar gedrag, dat het inderdaad perfect normaal is gezien de situatie. Als ze nu de komende dagen al buiten kan staan en dan hopelijk vanaf het weekend bij de andere paarden, komt het wel goed ;)

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:35

Inderdaad.. gewoon lekker aan het werk.. en bij sommige paarden werkt het fijn om een beetje te "haffelen" en anderen vinden het fijn om te "werken". Het ene paard kan zich fijn openstellen als er wat vertrouwen is, een ander wil juist lekker de benen strekken. Dus dan juist hop aan een simpel halstertje en aan de longeerlijn laten lopen. En lekker zo conditie opbouwen en dan komt die verdieping van die band wat later. Inderdaad gewoon bouwen op je ervaring.. doen alsof het een paard van een ander is. Succes!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Anomien

Berichten: 7299
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:00

xSannee schreef:
Heel eerlijk, een jong paard dat zoveel binnen staat heeft ongetwijfeld bakken aan energie over. Dan is het lastig voor ze om op jou te focussen, het zijn nog peuters...
Als de andere paarden dan ook nog eens naar binnen gaan...

Dus, ja daar kan dit gedrag wel vandaan komen.

Waarom kan ze nog niet bij de anderen?


Precies!!!
Hop naar buiten met een maatje.
Ze zijn niet van suiker.

Mama van mijn lieve meisjes

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:05

Huh?

Is dit nou een dubbel topic? Je had toch eerder al zo'n zelfde topic gemaakt?

Anyway... Misschien loop je een beetje te hard van stapel. Met een jong paard dat net verhuist is moet je een beetje flexibel zijn. In die zin, laat haar even wennen en vraag niet gelijk teveel. Zorg wel dat ze even lekker haar ei kwijt kan. Ze barst waarschijnlijk van de energie en zal ook wel wat spannkng hebben door haar nieuwe omgeving.

Maar wat ik me wel afvraag... als je al veel paarden zadelmak etc heb gemaakt, ben je dit gedrag toch al eerder tegen gekomen?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 10:10

Gimme_Joy schreef:
Huh?

Is dit nou een dubbel topic? Je had toch eerder al zo'n zelfde topic gemaakt?

Anyway... Misschien loop je een beetje te hard van stapel. Met een jong paard dat net verhuist is moet je een beetje flexibel zijn. In die zin, laat haar even wennen en vraag niet gelijk teveel. Zorg wel dat ze even lekker haar ei kwijt kan. Ze barst waarschijnlijk van de energie en zal ook wel wat spannkng hebben door haar nieuwe omgeving.

Maar wat ik me wel afvraag... als je al veel paarden zadelmak etc heb gemaakt, ben je dit gedrag toch al eerder tegen gekomen?


Andere topic was meer gericht op oefeningen voor grondwerk, maar aangezien dat ze daar duidelijk nog niet te veel aan toe is, vandaar dit topic ;)

En zoals ik al zei, ik heb veel paarden zadelmak gemaakt die al weken/maanden/jaren op hetzelfde adres stonden, die wel al een routine hadden en dat voelt en werkt toch duidelijk anders (Ik heb een aantal jaren op een fokkerij van BWP's gewerkt en die paarden werden daar dus geboren).

Ik heb geen ervaring met paarden die net verhuisd zijn en welke impact dat kan hebben op hun gedrag, vandaar de vraag.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:12

Daarom denk ik dat het slim is je paard eerst even goed aan de nieuwe situatie te laten wennen. Bij mijn jonkie duurde het ook een tijdje voor ze zich weer helemaal fijn voelde. :)

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 10:14

Knert schreef:
Precies!!!
Hop naar buiten met een maatje.
Ze zijn niet van suiker.


Ik behandel een paard ook nooit als een porseleinen pop of als suiker,
maar hoe beslis je welk paard je er "hop" zomaar bij gooit?
De andere 3 staan met zware ijzers en hangen enorm aan elkaar ..
Jenara is niet van suiker, maar ze kunnen elkaar toch ook wel lelijk verrot trappen als het ze niet zint.

Rizette
Berichten: 4278
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:19

Zolang het licht is naar buiten. Heeft geen toegevoegde waarde om je paard zo veel op stal te zetten. Paard moet de wind om de oren, de regen op het lijf en de vorst voelen.Daar blijft het gezond bij, psychisch en lichamelijk. Dan is het ook bereid om zich op jou te focussen als jij er mee bezig bent. Anders is het blij dat het buiten is en dan moet ze weer op jou gaan letten terwijl ze nog bezig is met reageren op wind , regen of wat dan ook.

Rizette
Berichten: 4278
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:20

Isharya schreef:
Knert schreef:
Precies!!!
Hop naar buiten met een maatje.
Ze zijn niet van suiker.


Ik behandel een paard ook nooit als een porseleinen pop of als suiker,
maar hoe beslis je welk paard je er "hop" zomaar bij gooit?
De andere 3 staan met zware ijzers en hangen enorm aan elkaar ..
Jenara is niet van suiker, maar ze kunnen elkaar toch ook wel lelijk verrot trappen als het ze niet zint.

Paar maanden draadje er tussen totdat het vriendelijker wordt over de draad dan eens met 1 van de andere achter het draadje en zo opbouwen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:22

Is het mogelijk jouw paardje erbij te doen met een draadje ertussen? Dan kunnen ze een beetje aan elkaar wennen

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

xSannee

Berichten: 4334
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:24

Hier hebben ze 1 dag naast elkaar gestaan en daarna in de groep. 8/10 merries samen.

Zij als eerste er op en dan 1 voor 1 de rest erbij, van de meest relaxte naar de grootste draak haha.

Zorgen dat ze ruimte genoeg hebben en dan heb ik de ervaring dat het vaak wel goed gaat. Tuurlijk kan er even wat gebeuren, maar het blijven paarden natuurlijk.

Lysander

Berichten: 206
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Nieuw jong paard - Probleem of normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:29

Op dag 9 ben je niet gegaan en op dag 10 's avonds pas. Betekent dat dat ze er al die tijd helemaal niet uit komt? Want dan snap ik wel dat ze uit haar plaat gaat...

Sweet Lysander: Z2 startgerechtigd!

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-19 12:21

Rizette schreef:
Paar maanden draadje er tussen totdat het vriendelijker wordt over de draad dan eens met 1 van de andere achter het draadje en zo opbouwen.


Zo staan ze sinds zaterdag als ze buiten staan. Zij staat in de piste, net naast de paddock waar de rest staat.
Het probleem zit hem in het feit dat de persoon die ze 's ochtends buiten zet,
schrik heeft om haar apart naar de paddock te leiden, onnozele situatie, weet ik,
maar daar kan ik ook niet aan doen, heb het ook pas dinsdagavond ontdekt.

Zoals ook gezegd, heb ik dit nu opgelost door een aantal dagen zelf ze te gaan buiten zetten in de ochtend
en de andere dagen gaat een vriendin van mij ze buiten zetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 9 bezoekers