Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

CnB

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 08:29

Zal straks na het werk even uitgebreid antwoorden maar je kan het zien als een emmer water. Bij elke gebeurtenis die je paard opmerkt (hoe klein ook) komt er water bij en als de emmer overloopt krijg je een mega-schrikreactie, ookal is de aanleiding maar heel klein.

In de ideale wereld kom je iets tegen (hond bv), je paard heeft er wat spanning door (dus water in de emmer) maar als de hond voorbij is kalmeert je paard weer en loopt het water terug uit de emmer. Gebeurd dat laatste niet (of niet volledig) dan komt er bij de volgende gebeurtenis water bij en zo raakt de emmer dus voller en voller. Op die manier kan, als de emmer vol zit, het kleinste dingetje (hier zijn bv fietsers, wandelaars of grassprieten in de verkeerde richting populair) zorgen voor die laatste druppel en dus een probleem.

Heb wel een filmpje hoe dat eruit ziet bij mijn pony, plaats ik straks even en zal even zien voor extra info ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-19 20:05

Ik stem voor (dat boek) 8-)

Monique : welke weg voor jullie het beste is is natuurlijk moeilijk zo te zeggen. Hier zorgde Parelli wel voor controle maar zorgt CT voor het goede gevoel en een echte band, een pony die wíl proberen en vrolijk is. Dat lukte mij niet met Parelli, maar dat kan uiteraard ook aan mij liggen ;)

Over dat washok lezend moest ik denken aan gisteren, moest zo hard lachen. De binnenbak is hier nooit favoriet geweest, of geen enkel iets wat op een bak lijkt, want je loopt steeds dezelfde rondjes dus dat is niks. De binnenbak is dan naast saai ook nog eens niet leuk omdat je vanalles hoort maar het niet kan zien. Ik kwam er dus ook zo weinig mogelijk, maar af en toe is zo'n binnending hebben toch handig. Ik merkte de laatste tijd al dat hij toch wel zijn best deed binnen (anders was hij altijd heel sloom, letterlijk met zijn benen slepen en zeker niet meer doen dan nodig) en ook met rijden voelde hij ineens heel anders. Laatste keer met de zondagwindstoten deed hij heel erg zijn best om niet te schrikken maar zat echt vol spanning. Gisteren waaide het nog altijd behoorlijk, zelf was ik niet ok dus besloten om niks te doen en gewoon lekker te gaan borstelen, moet toch een berg haar uit. De paddock ligt naast de binnenbak dus je moet langs de korte zijde & poort om naar het stalgebouw te gaan. Gisteren stond de poort open en ik loop gewoon zoals altijd met pony aan los touwtje achter mij, tot ik ineens een 'snok' voel. Ik draai mij om en zie de pony zeer vastberaden de piste instappen :') Ben dan maar gevolgd.. even een rondje gewandeld, beloning en terug naar buiten, wilde hij eigenlijk niet maar ik kon niet lopen dus ik wilde wel. Maar het besef dat hij koos voor de binnenbak vond ik eigenlijk toch wel geweldig!

Hier trouwens nog een filmpje wat mijn pony doet als de emmer vol zit.
Aanleiding? Geen idee ...
Dacht eerst de joggers omdat hij daar naar stond te kijken (dacht ik) maar dat bleek het toch niet. Volgens mij waren er ook paarden aan het hinniken in de verte maar ben niet meer zeker en kan nu niet met geluid kijken. In ieder geval zat op dat punt zijn emmer dus al helemaal vol van gebeurtenissen ervoor. Je ziet ook wanneer we weer verder gaan dat hij echt niet rustig is. Pas op het einde van het filmpje begint het wat te zakken.

Sinds ik weet wat ik nu weet zijn dit soort situaties niet meer voorgekomen omdat ik vaker rustmomentjes inlas (gewoon even een momentje staan en kauwen is al genoeg) en zou het nu niet meer op deze manier aanpakken maar veel meer rust zoeken (eerder laten targetten bv, eventueel even laten eten) maar toen wist ik niet wat ik ermee moest.

Theoretisch filmpje wat ze mij toen hebben laten zien (gaat over honden maar principe is hetzelfde):

Moet nog eens zien voor verdere info maar dat doe ik morgen ofzo als het niet erg is.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 10:05

Je zou het denken hé? Maar neen, ik geloof het niet. Omdat naar mijn mening als ze fris zijn en ze hebben even kunnen gaan, dan is het ok en kunnen ze weer verder in rust (of met het werk of ... ). Bij Cobe is dat niet zo, als hij zo begint en je laat hem doen, onder het motto van 'hij is fris en de energie moet eruit' dan gaat het alleen van kwaad tot erger en is er op een bepaald moment helemaal niks meer mee aan te vangen .. Net alsof zijn hersenen dan op tilt slaan en hij gewoon niet meer weet wat hij met zichzelf aan moet.

Hij is ook te oud om fris te zijn, hahaha. Nu weet ik dat leeftijd niet alles zegt, maar hij is gewoon niet zo'n type paard. Hij is heel down to earth en het type 'niet meer inspanning dan nodig om iets te bereiken'. Zo'n paarden zijn niet fris, als je begrijpt wat ik wil zeggen. Je ziet ook in het filmpje dat we op een bepaald moment gaan stappen, en dan stapt hij op zich 'braaf' maar hij is er helemaal niet bij. Hoofd vrij hoog en hij houdt ook niet halt als ik dat vraag, terwijl hij dat normaal helemaal prima doet. Als je dan vergelijkt met het stappen na eventjes de handtarget dan zie je al een hoop verschil (al was het nog niet % ok). Of ik zie dat toch in ieder geval ;)

Als hij echt schrikt omdat er plots iets achter hem opduikt of hem passeert dan schiet hij ook uit de startblokken :j Staart tussen de benen, kont eronder en een sprintje. Gelukkig ook nooit lang (immers 'niet meer inspanning dan nodig') maar hij kan wel eens net de verkeerde hoek kiezen en als er dan een boom of dergelijke staat ben je ook niet zo blij..

Ik ben er nog niet uit of een paard 'een echte schrik kan aanpakken om te gaan keten'. Ik zit ook met die gedachten, zeker als je de filmpjes van de longeerpiste bekijkt, dat ik mij afvraag of het wel zo'n probleem is of gewoon een aanleiding om zich eens te laten gaan ... Langs de andere kant zou ik niet weten waarom hij eerst zou wachten tot er iets te schrikken is, om zich dan te kunnen uitleven. Dat kan hij toch ook gewoon spontaan doen? Het feit dat hij dat zonder aanleiding niet doet, maar wel als er iets 'achter de struiken' gebeurd lijkt voor mij dat hij het toch echt maar niks vindt. Maar uiteraard is dat mijn interpretatie.

Ik heb overigens in het verleden geprobeerd om zo'n momenten aan te grijpen als 'hij beweegt nu eens, we gaan daar even gebruik van maken' maar het enige wat dat oplevert is een paard wat steeds meer gaat rennen en schrikken en allerlei toestanden veroorzaakt. Er komt geen rust in dat koppie na even rennen, in tegendeel ... Vroeg met rijden had ik dat ook al, we gingen altijd het bos in en dan 20, 30, 40 km met voornamelijk draven. Hij liep dan steeds achter de andere paarden (immers New Forest met korte pootjes vs Arabieren of Arabier-kruisingen gaat het niet worden) en er kwam altijd een moment dat hij ineens begon te bokken en dan vooruit schoot en iedereen inhaalde. Het moment kwam er altijd, het was gewoon even afwachten wanneer. Iedereen (inclusief ik) vond het grappig .. typisch Cobe ..

Maar ik vraag me nu af of Cobe het ook zo grappig vond. Volgens mij was dit ook steeds een uiting van de emmer die overgelopen was. Daarom niet door angst, maar door spanning. Want dat kan natuurlijk ook, een paard moet niet altijd bang zijn om te gaan ontploffen, als ze niet kunnen ontspannen met een bepaalde oefening dan is dat ook al voldoende om na een tijdje een volle emmer te hebben en krijg je hetzelfde effect. Heb dit een aantal jaar terug nog eens geprobeerd met een stalgenootje, toen hadden we het plan om 10 km te rijden in 1u tijd, dus heb gezegd dat als we gingen draven dat ze gewoon moest doorrijden, ongeacht wat er gebeurde. Ik dacht ook dat Cobe op een bepaald moment vervelend zou gaan doen, maar als ik het er kon laten uitlopen dat het wel over zou gaan... Halverwege heb ik gezegd dat ik opgaf, nu was ik op dat moment al niet meer de held die ik vroeger was maar het was ook gewoon echt niet leuk.

Dus neen, ondanks dat ik begrijp waar het vandaan komt en dat ik soms ook wel denk 'misschien moet ik hem gewoon eens laten uitrazen' heb ik tegelijk toch niet het idee dat daar de clue zit...

Heb trouwens nog 2 kleine filmpjes over die spanning waar ik het eerder over had. Dit zijn filmpjes waar je in principe ook niks anders aan ziet dan een brave pony die braaf draaft en goed zijn best doet. Maar draven geeft hem spanning en dat uit zich altijd wel ergens.

Nu vallen deze reacties natuurlijk nog mee omdat ik op de grond sta en gelukkig wel nog iets te zeggen heb, maar als ik in het zadel zit en zoiets gebeurd is het meteen 10x erger.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 11:23

Bevriezen deed Cobe vroeger veel :j Staken was dat dan ... Maar hij is een beetje expressiever geworden tegenwoordig :P Doet het wel nog met momenten, en wil daar eigenlijk weer naartoe dat hij dat standaard doet. Buiten doet hij het wel sneller dan in de longeerpiste. Dan gaat hij stilstaan en staren en dan is het de kunst om het juiste te doen, want push je door dan draait hij 180°C om (of andere rare dingen). Niks doen is ook geen optie want hij wil wel graag begeleiding en anders wordt hij daar weer onzeker van. Dus tegenwoordig laat ik hem gewoon staan, en praat dan tegen hem, aai hem om contact te maken, of vraag een handtarget en van het moment dat hij een oor naar mij draait krijgt hij een beloning en meestal kunnen we dan wel weer verder. Hij moet even uit dat moment gehaald worden, maar zonder overdreven gedoe want dan reageert hij veel te groot ... Balans zoeken.

Ik doe tegenwoordig niks anders dan enkel maar stappen. Dan heeft hij die ontploffingen niet, of toch niet van de spanning. Dan wel weer als er iets gebeurd waar hij van schrikt. Of er al dan niet een ander paard bij is maakt voor hem niet uit, liever niet zelfs want met een ander paard voelt hij de drang om zich te bewijzen en krijgt daarvan alleen al spanning, naast dat hij ook nog eens makkelijk spanning overneemt van een ander paard (of ruiter).

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 14:32

Hier nog even een klein filmpje ter illustratie.
Iets waar ik nu dus probeer naar toe te werken en te belonen als hij dat doet. Ook kan je hier zien hoe klein spanning kan zijn of hoe klein reacties kunnen zijn. Wat er gebeurd is het volgende:
hij stapt gewoon en op een bepaald moment hoort hij iets, zijn hoofd gaat hoger en hij schrikt zelfs (is niet goed te zien op klein beeld, maar er gaat een rilling door zijn lichaam, je bent introvert of je bent het niet ;) ). Hij besluit dan om te gaan staan om te kunnen kijken/luisteren, waarvoor ik hem beloon. Daarna wacht ik even tot hij tijd gehad heeft om het te processen en hij beslist op een bepaald moment zelf dat we weer verder kunnen, waarvoor hij nogmaals beloond wordt.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 16:26

@ Shadow0 : wat je zegt klopt volledig :j Dat is ook het verschil van een jaar (filmpje wandelaar vs laatste filmpje) vol leermomenten, inzichten en nieuwe tools/technieken. Zoals het laatste filmpje is waar we nu zitten, het filmpje met de wandelaars is hoe ik het vroeger geleerd had via andere wegen. Daarom dat zo'n situaties nu ook niet meer voorkomen ;) In het wandelaar-filmpje waren de wandelaars trouwens niet het probleem, maar dat maakt verder niet uit.

@ Monique1963 : die rodeo kan net zo goed zijn dat de emmer al vol is, door hetgeen waar ze van schrikt loopt de emmer over en dan moet meteen heel de emmer leeg, en dus alle spanning eruit. Sommige paarden uiten dat door te gaan stilstaan en in hun eigen wereld te verdwijnen, anderen gaan juist heel extreem rondbokken en rennen. Ik kan me niet voorstellen dat ze denken 'he, nu even lekker schrikken en dan kan ik daarna eens goed gaan rennen'.

Ivm het voor mij uit laten lopen is dat gewoon 1 van de posities waar we mee spelen. Als ik aan de hand werk of ga wandelen dan gebruik ik alle posities, zowel achter mij, met het hoofd naast mij, met de schouder naast mij, ik in zadelpositie, ik bij de achterhand of ik echt erachter. Ik wil graag dat mijn pony in alle posities connectie met mij houdt en zich door mij laat leiden, heb het niet zo op de regeltjes 'je paard MOET dit of dat'. En met stukjes draven loopt hij al sneller naast mij of voor mij op, omdat hij draaft en ik blijf (snel)wandelen ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 10:44

@ VogeltjeM : dank je, weet nog steeds niet of het wel een goed idee is, haha, maar voorlopig is het nog ok ;)

We wandelen zeker nog, vorig jaar hebben we praktisch niks anders gedaan. Wandelingen tussen de 5 en 12 km waren dat. Ging helemaal prima, eens ik door had hoe hij spanning opbouwde en hoe ik dat kon voorkomen waren er eigenlijk nog weinig problemen. Op dit moment is het wandelen wat minder, maar dat ligt aan mij (zit al sinds november een scheenbeenvliesontsteking aan beide benen) en niet aan de pony of gebeurtenissen ofzo. Wandelen gaat gewoon helemaal prima en is super gezellig en leuk :j Zal ook eens kijken voor wat goede filmpjes want nu heb ik alleen de 'slechte' geplaatst natuurlijk, haha.

@ Shadow0 : ik begrijp volledig wat je wil zeggen. In spannende situaties loopt hij dan ook niet standaard voor mij uit, maar ben ik gewoon in zijn buurt en zoekt hij steun. De draffilmpjes was gewoon om te laten zien wat er gebeurd als hij spanning opbouwt door hetgeen we doen ipv door schrikmomenten, want dat kan ook gewoon en dan krijg je dus uiteindelijk hetzelfde gevolg. Voor de filmpjes was er dus ook niks aan de hand (dacht ik) en daarom dat hij toevallig in die positie liep. Het is niet dat ik hele wandelingen doe met hem enkel maar voor mij ofzo.

@ freetorun : leuk dat je er ook bij bent! Je werkt even hard volgens CT als ik hoor, haha. Als je werkt met de emoties van je paard ipv alleen maar aandacht hebt voor de kunstjes en het doel ongeacht hoe je paard zich daarbij voelt, dan werk je volgens de filosofie van CT ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 11:05

Hier even wat filmpjes om te laten zien dat niet alles slecht gaat, in tegendeel ;)

Een filmpje met blooper .. "Niet links? Ok, dan rechts" :')
Mijn musketon was losgesprongen en ik liep mij af te vragen of de pony het door had, dus ben gaan filmen om te kijken wat hij deed. Eerst dacht ik dat hij het niet door had, maar blijkbaar wel, hahaha.

(het knippen in het filmpje was gewoon omdat we een stuk zo langs elkaar hebben gelopen als in het begin, dus om het niet te lang en te saai te hebben).

En onze grootste hit op instagram :') We blijven gewoon gaan 8-)

Dit soort 'ongein' doen we dan ook onderweg.. Incl. blooper :')
(klopt dat ik eigenlijk te laat was met belonen, maar niet iedereen is perfect)

Dus het is doorgaans wel gezellig en leuk saampjes!

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 12:00

Fijn dat je je er meer in wil verdiepen, denk ook zeker wel dat het iets voor jullie kan zijn.
Wat doe je op dit moment met het paard? En hoe doe je dit?
Staat het paard ook buiten? Wat als je er gewoon in vrijheid bij gaat (zonder iets te vragen)?

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 12:18

Top zeg +:)+
Ik heb de voorbije 2 weken amper iets gedaan, moest toevallig ook veel werken dus het kwam me niet zo slecht uit met dat rotweer ... Vanaf nu maar weer wat proberen te gaan doen.

@ Azmay : Wat doet je paard als je gewoon erbij gaat in vrijheid en niet specifiek naar je paard toe ofzo? Komt ze meteen naar je toe? Wijkt ze niet meer van je zijde? Of gaat ze na een tijdje weer verder waar ze mee bezig was?

Probeer even een ingang voor jullie te zoeken, vandaar de vragen ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 12:56

@ Azmay : En als je er niks van zegt? Dat al eens geprobeerd? Gewoon er staan en negeren wat ze doet?
Als ze dan terug bezig gaat met haar eigen ding (want jij bent saai want er komt geen reactie) dan kan je bv. een handvol hooibrok toegooien. Als ze dan weer naar jou komt omdat ze denkt 'hmm, daar is wat te halen' dan gewoon weer negeren, tot ze er geen zin mee in heeft en haar eigen ding gaat doen.

Op die manier leren ze dat er vanalles te krijgen is als ze maar vooral niet met jou bezig zijn. En doorgaans kan je dan van daar beginnen om echte dingen op te bouwen. Zo heb ik ook een tijdje met een voerbak gewerkt waar ik de brokjes ingooide na de click ipv ze rechtstreeks te geven. Hielp ook om de focus van mij af te halen.

@ ieris : Dank je wel :D

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 15:53

Kennen jullie die dagen waarop alles wat je probeert gewoon mis gaat? En die je het gevoel geven dat je er niks van kan en alles alleen maar erger maakt?

Nou, vandaag was er zo eentje.. Zorgt ervoor dat ik mij serieus vragen stel of het niet beter is hem te verkopen, met de andere wat te klooien tot het einde van zijn leven (want helemaal niet verkoopbaar) en dan gewoon te stoppen met de paarden.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 18:08

Sorry voor mijn ego-post maar het zit even hoog. Ik ga de rest ook nog allemaal bijlezen, fijn dat er zoveel interesse is!

Jazzie03 schreef:
@CnB wat is er dan gebeurd?

Laten we zeggen dat wat ik eerder zei, dat situaties zoals bij het filmpje met de wandelaars niet meer voorkomen, blijkbaar niet waar is. En blijkbaar ben ik, in tegenstelling tot wat ik dacht, nog steeds niet in staat om de emmer terug leeg te krijgen. Ben vandaag zelfs gevallen met aan de hand te gaan wandelen, die had ik helemaal niet aan zien komen...

En dan baal ik, want ik doe zo hard mijn best om rekening te houden met de pony, wat hij leuk vindt, wat hij spannend vind,... Ik stop er kilo's voer in om de leuke momenten echt kracht bij te zetten, om hem te overtuigen dat zelfs als er iets is waar je bang van bent dat er toch nog iets goeds gebeurd etc. En ik geraak gewoon nergens, het lijkt in tegendeel alleen maar erger te worden... Niks meer doen wordt wel heel aantrekkelijk zo, maarja, dan kost die hobby wel helemaal veel geld.

En als je dan weer rond je kijkt naar al die andere mensen die gewoon gaan rijden en dingen doen en 'geen' problemen hebben (of als die er zijn gewoon doorzetten en doorrijden) terwijl ze totaal niet bezig zijn met wat hun paard ervan vind dan steekt dat ergens toch wel. Ik doe zo mijn best en kan steeds minder met de pony.. *zucht*

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 21:33

Bedankt voor de bemoedigende woorden allemaal :)
Hopelijk ziet het er morgen anders uit maar voorlopig nog even niet.

Ik probeer altijd positieve dingen uit een dag te halen maar op dagen als vandaag kom ik niet verder als "we hebben het overleefd en er zijn geen grote ongelukken gebeurd". Maar dat is niet meteen het positieve uit een sessie halen wat ik in gedachte heb, heb liever andere soorten momenten zeg maar ;)

Zoals xyzutu2 het omschrijft is het ook wel, het leuke is er zo wel echt vanaf. En zelfs als het goed gaat heb ik steeds in mij achterhoofd zitten "blijven opletten want nu gaat het goed maar het kan zo snel veranderen". Het lijkt alsof alles alleen maar erger wordt, als ik al niet meer gewoon met hem kan wandelen.. dan gaat het rijden er ook nooit meer van komen.. En ik vraag me af hoe het zover gekomen is, vroeger deed ik zoveel gekke dingen met hem en toen bokte en sprong en rende hij ook wel eens, maar dat hoorde erbij.. Nu lijkt het allemaal zoveel groter, ik snap het niet. Het voelt echt alsof ik alleen maar verkeerde keuzes maak en de pony helemaal verpest..

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 10:28

ieris schreef:
maar ik kan niet aan verkopen denken want niemand die ik er blij mee kan maken. Dus probeer ik er maar het beste van te maken.

Exact dat :') Ik kan wel zeggen dat ik hem verkoop, en soms neig ik daar echt wel naartoe.. Maar diep vanbinnen weet ik dat het toch nooit gebeurd, want dat is voor de pony helemaal niet beter met heel zijn handleiding en medische dingetjes waar je rekening mee moet houden. Naast de ouderdom intussen, we hebben het toch maar al zoveel jaar met elkaar uitgehouden, hahaha. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de enige ben die voor hem kan zorgen, maar er zijn verdorie veel ditjes en datjes bij hem.

Wat Visitor zegt hoop ik maar steeds .. dat het nu zo gaat omdat hij de kans krijgt zich te uiten. Dat hij best wel weer terug naar de vroegere-brave-ik-doe-nooit-wat-tenzij-de-spanning-te-hoog-wordt (letterlijk, want lopen zat er dan ook niet in) pony kan, maar dat dit gewoon een afgesloten versie van hemzelf is, en dat nu de echte pony opgestaan is. Met dan natuurlijk ook wat dingen die gebeurd zijn (dat koetsongeluk bv.) die er waarschijnlijk toch harder in hebben gehakt dan in eerste instantie gedacht en ikzelf die nog niet 100% geschoold ben in het oplossen van die spanning.

En wat xyzutu2 zegt is inderdaad ook .. Je denkt: alles is op te lossen en je kan van je paard een braaf, enthousiast, energiek paard maken wat nooit meer schrikt en ook meteen stil staat voor uren als je dat wil :Y) Een andere zou zeggen met dat schrikken 'dat hoort gewoon bij de pony, situatie oplossen en klaar, we kunnen weer verder' maar ik niet .. ik wil alles positief en rustig en lief en kan er niet tegen als het mis gaat...

Door de rest van de post ga ik wel weer denken of ik niet zelf een aandeel heb in dat schrikgedrag. Beloon ik hem niet onbewust voor dat schrikken, door er aandacht aan te geven (laten stilstaan, verwerken, snoepjes geven en weer rustig verder)? Ik denk het niet, want er zijn genoeg momenten zonder dat hij moet schrikken dat hij mag stilstaan en beloningen krijgt, en zelfs tijdens het werk. Dus lijkt me geen reden voor hem om dan schrikken te gaan gebruiken om een rustmoment te krijgen ofzo?

@ Monique1963 : ik denk wat we ongeveer in hetzelfde schuitje zitten :j Al heb ik gelukkig tot nu toe minder zware gevolgen ervan gehad als jij. Wat ik me afvraag is of ik ook niet te snel voor de pony werk, hoewel ik mij dat eigenlijk niet kan voorstellen .. want wat doen we nog de laatste tijd? Steeds hetzelfde. Het is ook niet dat ik gisteren voor het eerst in een jaar ging wandelen en dat dat mis ging ofzo .. Het is gewoon zo raar bij hem, denk je wat opgebouwd te hebben waar routine in zit en waar hij zekerheid uit kan halen, gaat net zoiets compleet mis.

Ik heb al 2 grasmaaiers (die niet op het gras kunnen maar dat terzijde) dus ik zal het er toch mee moeten doen ... En dat klinkt heel slecht, maar ik zie ze wel graag hoor 8-) Alleen mis ik het echt wel om te kunnen zeggen: oh, de zon schijnt vandaag, ik ga lekker naar stal en opzadelen en 2u het bos in. Want het is altijd afwachten hoe de wind waait (soms letterlijk) en met welke hoef hij uit z'n stal is gestapt ... Best vermoeiend af en toe.

@ ieris : dank je wel voor de mooie woorden <3
Gek ook dat iemand de dingen die wij doen als voorbeeld nemen, want dat is nog maar een mini-stukje van wat ik zou willen of wat zou kunnen... Gek vind ik ook dat ik hier adviezen en tips ga geven hoe anderen met hun paarden dingen moeten aanpakken, terwijl ik met mijn eigen pony nog steeds zo'n situaties als gisteren voor heb. Maar dat is dus die positivistische blinde vlek ... hier moet eerst alles 100% goed en positief gaan voor ik iemand anders raad kan geven.

Nog een praktisch vraagje ... hoe ga je ermee om als je halverwege een wandeling door je snoep heen bent? := Had ik dus gisteren aan de hand.. Ik had hetzelfde bij als anders, en normaal is dit meer dan voldoende. Ga dan vaak met die hoeveelheid 5 - 10 km wandelen en dan heb ik nog een gedeelte over als we terug zijn, omdat het wandelen op zich al een beloning is en het dus alleen met bepaalde situaties is (en af en toe tussendoor) dat ik echt met voer beloon. Maarja, gisteren dus niet, gisteren was een moeilijke dag. Heb dit dan zo goed mogelijk proberen op te lossen, maar merkte ineens dat ik praktisch zonder zat ... Heb dan een heel stuk zonder gewerkt, met mijn stem en een kriebel (en heb hem ook een heel stuk gewoon genegeerd want ik was boos.. volgens mij hielp dat nog het meeste :') ) maar ik vond het toch moeilijk om niks meer ter beschikking te hebben. Hebben jullie dat al eens gehad?

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 11:36

Dank je, je maakt het allemaal zeer duidelijk voor mij 8-)

Maar het is wel zo. Voor nu lijkt het een beetje nummer 3, maar het geval van Rio kan natuurlijk ook zo zijn, hoewel hij bij zijn laatste DA/chiropractor-controle de sterren van de hemel liep en zij niet begreep dat ik niet meer reed ... Denk dat ik voor nu eens ga proberen om hem wel te laten kijken/schrikken (niet dat ik bij dat laatste anders kan, haha) maar het verder gewoon te negeren, weer verder en dan belonen voor het verder gaan. Nu krijgt hij zowel voor het stilstaan een beloning als daarna weer vertrekken, dus eens zien hoe dat gaat als ik dat eerste oversla...

Hoewel als je dan zoals gisteren bekijkt dan is hij na een uitspatting één en al spanning, dus of we dan 'gewoon' verder kunnen gaan vraag ik mij af. Maar als we blijven staan gaat hij meteen gras zoeken en dat wil ik eigenlijk ook niet, ookal werkt dat vast kalmerend voor hem, maar zoals eerder gezegd doe je dan niks samen. Ook als hij dan verder gaat heeft er zo'n tempo op zitten, door de spanning, dat ik het niet kan bijbenen en dus ook niet rustig en ontspannen er kan zijn en belonen. Het blijft moeilijk.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 12:24

Zoals eerder gezegd is dat niet onze standaard positie, maar iets wat speels gebeurd tijdens een wandeling. Echter niet als het is zoals gisteren, dan loop ik echt niet achter hem. De lange lijn heb ik wel nog steeds en daar ben ik blij mee, want als hij schrikt en ruimte nodig heeft heb ik niks aan een touwtje van 2m want dan hangt hij zo bovenop mij. Heb ook nog nooit meegemaakt dat hij er in een rechte lijn vandoor ging met mij achter hem aan ofzo, als hij het touw voelt draait hij altijd om, maar het is wel fijn dat hij ruimte heeft om dat te doen en niet standaard op mij zit.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 18:50

Grappig met die pion freetorun, leuk spelletje zo!
Cobe kan ineens ook allemaal manoeuvres die ik nooit in hem gezien heb ... dus R+ doet wel iets met je paard ja. Ben er zoals Monique1963 zegt bij Cobe nog niet over uit of het nu positief is of juist niet, omdat hij het vaak doet met schrikken ed en het lijkt nooit zonder spanning. Maar misschien omdat hij nog niet goed weet of het allemaal wel mag ofzo, geen idee.

Interessante beschrijving xyzutu2, ga er eens dieper induiken voor het geval ik het ooit nodig heb ;)

Belonen met voer onder het zadel is inderdaad niet zo'n probleem Peetstap, dat kan ik zelfs, hahaha.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 19:05

Cadeautje gekregen vandaag <3

Afbeelding

En neen, geen photoshop want daar kan ik niks van, haha.

Heb eerst met hem in de binnenpiste gewerkt, besloten dingen op een andere manier aan te pakken en bij het schrikken dus vooral een reactie te hebben van 'ey, wat doe jij nou, we waren met dit bezig' en dan gewoon verder gaan, pony weer op de plaats en gewoon verder, en dan belonen. Als hij wilde staan en staren dan deed hij maar, alleen waren we daar niet mee bezig dus geen beloning. Zelfde met rond mij draaien bij schrikken enzo, laat maar doen, als we weer op het rechte pad zijn (letterlijk, haha) dan kunnen we weer met beloningen werken.

Hij is in het begin 4x kort achter elkaar geschrokken, waarbij hij zelfs 1 keer voor zijn gevoel heel erg vol spanning moest gaan ronddraven. Zelfs daar kreeg hij geen beloning voor dus dat heeft hij daarna ook niet meer gedaan :+ Hij kon ook zo ontspannen en weer gaan opletten, heeft hij geen voer voor nodig ... Dus denk dat ik dat erin ga houden. Ik heb er begrip voor als hij het ergens lastig mee heeft, maar als hij graag beloningen wil zal hij toch andere dingen moeten gaan proberen.

Ook de beloningen even een downgrade gegeven, terug naar de hooibrok ipv enkel maar de lekkerste snoepjes. De hooibrok heeft hij nogal eens het probleem mee dat hij dat niet aanneemt als beloning, dus vandaar dat ik dacht 'heeft geen waarde genoeg, moet iets anders' maar in zijn vrije tijd eet hij heel graag die hooibrok dus het is niet dat het niks voor hem betekent. Wel moet hij daar langer/beter op kauwen dan op een gewoon snoepje, dus kost meer tijd en dan kan je minder pogingen ondernemen om iets nieuws te verdienen.. Nu had ik gewoon het idee 'als hij het niet wil, jammer voor hem dan, dan gaan we weer verder en misschien volgende keer wel'. Maar vandaag had hij geen problemen met hooibrokjes als beloning, vond hij prima.

Nog een beetje met de pionnencirkel en 2 balkjes geklooid, en ook nog een stukje los gewerkt, waarbij meteen duidelijk werd hoeveel connectie er eigenlijk was ... geen :+ Maar daar wel heel mooi kunnen afsluiten, ben er niet te lang mee bezig geweest. Tijdens het opruimen is hij als een echte pro blijven staan wachten, zelfs als ik de balk achter hem op de rand van de piste gooide. Zo'n dingen ga ik ook vaker doen, hem laten wachten en dan vanalles achter hem ondernemen en belonen als hij braaf blijft staan ...

Daarna naar het stalgebouw om te gaan poetsen, waar we midden in een "en dit paard zal bekapt worden, op welke manier dan ook"-sessie terecht kwamen. Lekker veel gedoe en spanning dus, maar zelfs daar gedroeg Cobe zich heel voorbeeldig. Hij was niet heel happy met de situatie (ik ook niet) maar hij deed wel zijn best om lief tegen mij te zijn, en dat vond ik wel leuk. En toen nog even het veld in gegaan voor wat foto's en daarna heb ik hem nog even een kwartiertje op de weide laten grazen, beter kan het voor hem niet worden ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 23:16

Dank je ieris, ik ben inderdaad nogal van de details en 'hoe zou mijn paard zich nu voelen', vaak wel teveel. Teveel denken en te weinig op het gevoel zeg maar. Maar zo is iedereen anders. Ga proberen om mij minder met het schrikken op zich bezig te houden, want je krijgt waar je je focus op legt.. en die leg ik dus liever op andere dingen. Maar het is nog even zoeken en proberen.

@ kuenen : ga het filmpje binnenkort eens bekijken, ben benieuwd.

@ xyzutu2 : :+ Qua energie en spanningsniveau kon het wel tellen.. maar heb me voor de rest maar proberen af te sluiten en met mijn pony bezig te zijn. Ieder zijn eigen ideeën zullen we maar zeggen, was alleen blij dat ik niet met Boke daar binnen kwam, dan stond ik snel weer buiten...

Grappig verhaal van Rio ook, heerlijk om alles te staan bekijken en geen idee te hebben waarom (anders dan voer).

Interessante theorie over methodes ook, weet nog niet of ik 100% mee ben maar weet wel dat je een paard inderdaad heel makkelijk aan kan leren om te stoppen zodat die weer kan gaan stappen en een beloning krijgt... Werkt hetzelfde met een paard dat steeds een beloning krijgt als die ipv achter je naast je gaat lopen, begon toen ook ineens een patroon te zien 8-)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 18:59

Interessant met die tuinslang inderdaad, denk dat ik zoiets ook eens moet gaan verzinnen op de poetsplaats, om daar misschien wat meer rust te brengen (hoewel dat voornamelijk er vanaf hangt welke activiteit er verder nog in de stal is, hoe minder activiteit, hoe minder problemen ;) ). Misschien kan ik met borstels gaan gooien ofzo 8-)

xyzutu2 schreef:
Het leukste is dat nummer drie nu ook eindelijk wat tegengas begint te geven, wat ik helemaal geweldig vind, want dan kun je pas echt laten zien wat je voor trainer bent. Gisteren hadden alle paarden op stal de lente in hun bol, sommigen konden alleen maar galopperen, anderen alleen maar bokken en nummer drie zei toen we de longeercirkel in liepen: 'Ik ga alleen nog maar rechtsom!!!'
Dus ik zei: Goed plan! Begin maar alvast! Alle beloningen zitten vandaag op links. :D
Na tien rondjes rechtsom zonder beloningen dacht ze WTF! en toen konden we ook weer linksom. _O-

Geweldig! :D
Ik ga ook eens zo moeten beginnen denken, want het klinkt allemaal wel logisch en duidelijk. Is ook zo'n beetje wat ik gisteren deed "als je wil schrikken, draven, whatever dan doe je maar, maar ik beloon nu even enkel voor gedrag x". Daarvoor probeerde ik meer in alles wat hij deed ook het goede te zoeken en dat te belonen, ookal was dat eigenlijk niet wat ik vroeg. Natuurlijk niet als ik achterwaarts vroeg en hij ging draven ofzo, maar als ik achterwaarts vroeg en hij deed met moeite 2 passen clickte ik toch, terwijl hij er makkelijk 10 kan bv. Nu wil ik best wel voor minder passen belonen om de afwisseling te houden, maar dan moet ik wel het idee hebben dat hij zijn best doet ;)

@ Monique1963 : voor zover ik weet zijn er geen foute clickers, weet wel dat er clickers zijn die wat harder klinken en met een zachter geluid, maar dat zou je dan moeten ontdekken wat bij je paard past. Doorgaans hebben de paarden er geen moeite mee als ze éénmaal door hebben wat zo'n click betekent.

@ 7249787 : leuk dat je ook via deze manier werkt. Jammer dat je (verzorg)paard qua stalling niet ideaal staat, maar je probeert het toch zo leuk mogelijk voor hem te maken in de tijd dat je ermee bezig bent.

@ Visitor : ik begrijp je probleem en dilemma, zit er zelf ook wat mee (hoewel Cobe niet vaak op de weide komt dus dat valt dan weer mee, als ik hem even laat grazen is dat ook vrije tijd zeg maar). Is mixen geen optie? Dat je gewoon beide gebruikt maar niet voorspelbaar maakt welke beloning er komt? Zo heb ik het gisteren gedaan (en in het verleden ook wel) en dat werkt best goed. Als je paard dan iets supers heeft gedaan kan je nog altijd zelf een extra lekker brokje eruit vissen...

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-19 20:23

kuenen schreef:
Ik kwam dit filmpje tegen met info over schrikreacties, ik vond het wel duidelijk uitgelegd door Ross Jacobs. Fijne trainer overigens al is het geen CT :) Misschien heeft iemand er wat aan.

https://www.youtube.com/watch?v=qYwJH1pfDrM

Heb het filmpje intussen even bekeken, is inderdaad een duidelijk filmpje over het principe :j
Had gehoopt ook wat meer info te krijgen hoe je het glas weer leeg krijgt, maar dat zat er niet in, haha. Maar de theorie over trigger stacking is ook op die manier goed uitgelegd.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 18:22

xyzutu2 schreef:
Lopen we naar de bak en het paard loopt een pas te ver naar voren? Meteen wandel-positietraining. Vraag ik terug en het paard stapt te snel achteruit? Meteen ontspannen-achteruitstap-training. Kijken naar het voertasje? Meteen niet naar het voertasje kijken-training. Stapt het paard weg als ik vanaf zijn hoofd naar zijn schouders wil lopen? Meteen stilstaan bij aanrakingtraining. Gaat de neus niet vanzelf in het halster? Meteen neus in halstertraining. Verkort het paard zijn hals iets als ik de teugels oppak? Meteen teugeltraining. Happen? Meteen in de anti-bijt-module.

.....

Terwijl er echt non-stop druk is, alleen dan in de vorm van voerselectie; hier krijg je wel iets voor, daar niet. De regels veranderen: nu krijg je hier wel voer voor en daar niet voor. En de regels veranderen weer! NU krijg je hier wel voer voor en daar niet. Lukt dat? Okee, dan veranderen de regels weer: vanaf nu krijg je hier wel voer voor en daar niet. En die voerregels kunnen echt elke minuut veranderen. Zodra iets goedgaat: tsjak, door naar het volgende level!

Ik word al moe van het te lezen _O- Word je niet af en toe gek van jezelf? Hahaha.
Doe je eigenlijk ook wel eens gewoon niks met een paard? Zit ik me nu af te vragen ... Dat je dus zegt van 'we wandelen gezellig naar plaats X en daar mag je grazen'. Waarbij bij het wandelen dan wel regels zijn, maar niet dat je elke stap moet managen.

Het lijkt me heel vermoeiend op die manier denken & trainen, hoewel het waarschijnlijk een soort automatisme is voor jou door de ervaringen. Waarschijnlijk ook daardoor dat jij een stuk minder problemen hebt met de paarden dan wij ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 20:48

Dank je, zal het hele stuk eens lezen maar dat wat je eruit gehaald heb is ongeveer hetgeen ik tot nu gedaan heb, waarbij ik dus het idee heb dat hij meer schrok omdat het meer aandacht kreeg. Niet dat hij express dingen ging zoeken ofzo, maar gewoon meer bezig met de omgeving dan met mij en het schrikken en springen kreeg natuurlijk wel aandacht en beloningen.

Natuurlijk als je paard zich door iets de pleuris schrikt is dat anders, maar voor nu ga ik even proberen het schrikken te negeren en als hij weer gewoon doet waar we mee bezig waren dan wordt er beloond. Toch vanaf de grond, in het zadel moet ik nog even bekijken ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 21:10

Dat clickertraining een vorm van dominantie is klinkt niet vermoeiend, wel hoe je het uitlegt ;) Dat kan natuurlijk ook aan de beschrijving liggen maar als ik alles zou moeten managen en belonen en 'corrigeren' (dit krijgt nu geen beloning en dat wel) zoals jij zegt het te doen zouden zowel pony als ik gillend gek worden denk ik. Je kan toch niet binnen 5 minuten voor tig verschillende gedragingen belonen? Of ben ik nu mis. Misschien begrijp ik het ook verkeerd hoor.

Heb het artikel ook gelezen, mooi artikel en zeker waar. Ben zelf ook altijd rustig en de handtarget heb ik ook altijd bij ;) Maar elke keer laten targetten, dat belonen en dan wachten op rust en weer belonen? Denk dat Cobe het spelletje toch snel door heeft. Bij een nieuw paard of een mega-schrikmoment kan ik de aanpak zeker begrijpen :j Maar verder kan ik het niet zo goed plaatsen in mijn eigen situatie. Pas op, hij mag schrikken zoveel hij wil, heeft hij recht op en alle begrip voor. Zal hem daar ook nooit voor straffen. En als hij de connectie kwijt is zal ik die handtarget ook zeker gebruiken en belonen, maar in andere gevallen? Weet het even niet.