Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:17

Mooie beschrijving :j Precies zoals ik het inderdaad ook zie en aanvoel. Een manier om samen met je paard te werken maar heel open en met enorm veel manieren en mogelijkheden. Daarnaast gericht op de 'gewone' dingen en niet wat kunstjes leren zonder rekening te houden met de emoties en de basis. Je kan er echt wat mee zeg maar, er is véél verbeterd in de band met mijn pony's sinds ik de handvaten van hun ben gaan gebruiken.


Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:21

Mooi is dat hé, die wetenschappelijke benadering en het emotie-systeem. Heb er al heel veel aan gehad en het maakt heel veel dingen duidelijk en makkelijker begrijpbaar :j

Als je een eigen paard langer hebt raak je inderdaad vaak vastgeroest, dat merk ik ook. Maar ik vind het nog wel moeilijk om te schakelen en eens iets anders te proberen, of er net op een andere manier mee om te gaan. Helpt ook niet mee dat ik een paard heb met nogal wisselende emoties, je weet nooit wat je aantreft. Je zou dan denken dat je heel goed kan schakelen, maar ik merk dat ik juist sneller dichtklap en niks meer doe/durf doen uit schrik dingen erger te maken.

Dat laatste herken ik ook :j Vaak denk je als een paard het moeilijk heeft en gaat bewegen dat het bewegen ook de oplossing is, maar merk hier dat dit doorgaans dingen alleen maar erger maakt. Ik bereik veel meer met even pas op de plaats, even focus op mijzelf (inderdaad handtarget) en dan van daaruit weer rustig een stapje verder/opnieuw beginnen. Dat werkt veel beter dan maar in die beweging blijven want 'van bewegen worden ze rustig'. Nu is dit hier wel iets wat altijd al zo geweest is, heb ook heel introverte paarden dus veel rustmomenten nodig ed. Dat is dan misschien wel anders, heb nog nooit met een extrovert paard gewerkt dus daar geen ervaring mee.

Moet wel zeggen dat ik een tijdje terug een prachtig compliment heb gehad van mensen op stal, kwam helemaal uit het niets maar het ging erover dat mijn paarden altijd zo fijn rustig zijn en zich zo goed gedragen en dat dit ook juist een kracht is (in tegenstelling tot wat ik altijd denk, dat we niks doen en niks kunnen terwijl de rest allemaal dressuur rijdt of springt alsof het niks is ... ). Toch wel eens leuk om te horen, want ookal lijkt het misschien niet zo, heb er toch werk aan gehad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:11

Super Azmay! Klinkt toch als een flinke stap vooruit als ze niet meer in die boosheid blijft hangen, werkt zoveel fijner ;)


Leuk ook al de andere reacties en bedenkingen, ik lees ze met plezier mee maar ben nu even te druk om uitgebreid mee te praten. Maar dan weten jullie dat ik nog mee lees 8-)


Van [***] ben ik ondertussen aan het denken dat ik hem moet gaan verkopen als kinderpony :+ Momenteel is er ponykamp bij ons op stal en wordt [***] ingeschakeld als buitenwandelpony. Dus kind erop en een (groot) kind of ikzelf ernaast als begeleiding. En hij is al 2 dagen de perfecte pony, laat zich door de kinderen uit de paddock halen, op de poetsplaats zetten, borstelen, klooien met de hoeven (zo geweldig als je ziet dat hij weet wat ze willen maar het pas doet als ze het goed vragen :P ) en dan daarna helpen opzadelen ed. Al die tijd staat hij met het grootste geduld te wachten, onderweg is hij doodbraaf. Herken mij eigen pony niet meer, hahaha.

En dan denk je dat hij na 4 ritten (2 dagen voormiddag en namiddag) het wel gehad heeft en dan ga je nog even naar de paddock en komt hij weer murmulend aan de draad staan en wil hij nog een rondje mee :')

Ook interessant allemaal, waarom gaat dit zo goed en heb ik zoveel 'problemen' met hem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:57

Haha ja, wie weet.
Of misschien moet ik zelf meer kind worden 8-)

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 19:18

Ik werk ook op de manier van VogeltjeM. Wel bepalen wat ik wil, daar een traditionele hulp voor geven (maar zonder versterken of andere dingen) en bij een goed antwoord clicken en belonen. Heb het idee dat dit beter bij de pony past, hij heeft het wel nodig dat je aangeeft wat je wil, maar zonder dat je gaat dwingen of eisen of boos worden of dergelijke want dan klapt hij dicht. Laat je het hem uitzoeken dan raakt hij in de war en klapt hij ook dicht.

Dingen aanleren met targets ed is een optie maar ik merk hier dat dit verwarrend is bij dingen die hij al kent. Dus ben ik momenteel overgeschakeld op gewoon de traditionele hulpen maar met een andere mindset dan vroeger. En voorlopig lijkt dat prima te werken, al ben ik op dit moment wel heel erg basis bezig. Het enige wat ik momenteel wil is dat hij (buiten) op een bepaald tempo stapt en blijft stappen. Dus ik beloon vooral als hij dat tempo heeft en houdt, niet voor elke keer dat hij op mijn been reageert (want hij is het type dat dan express zou vertragen zodat ik been zou geven en belonen). Laatste rit ook wat draf erbij gedaan en positief verrast over hoeveel moeite hij erin stak en het tempo dat eruit kwam. Al ben ik niet 100% zeker of dit goed was want bij terugkomen had hij een wondje van zijn hoefschoenen dus misschien liep hij ook zo omdat hij pijn had... Dus dat moet ik de komende ritten even uittesten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:11

Klinkt super. En top ook dat je erkent dat er teveel omheen kan gebeuren en dat dan even weglopen vaak al een groot deel van de oplossing is.

Ik denk dat ik een beetje op jouw lijn zit qua denken, ik wil graag alles positief doen en kleine stapjes en veel belonen, maar ik wil wel dat ik er 'gewoon' mee kan werken en dus gewoon de normale gekende hulpen aanleren. Nu kan je natuurlijk alles aanleren en daarna weer omvormen, maar dan lijkt mij iets meteen op been/teugel of dergelijke makkelijker en duidelijker. Als het dan echt niet wil of de pony begrijpt het echt niet dan kan er nog altijd naar alternatieven (zoals bv. target) gekeken worden om te helpen.

Hier verder nog een beetje aan het puzzelen, pony reageert op mij echt niet zo fijn als op de kinderen en ik begrijp niet wat ik nu zo anders/verkeerd doe. Ik probeer het mij niet persoonlijk aan te trekken en maar gewoon te doen en er het beste van te maken, maar het knaagt ergens toch wel. Daarnaast met rijden wat aan het klooien, laatste keer buiten ging geweldig en zelfs wat kunnen draven en ook momenten gehad dat hij uit zichzelf besliste om te gaan draven (en de laatste draf ging zo hard dat ik iets had van 'nou, dit hoeft zo ook niet voor mij' :') maar heb het toch beloond). Door omstandigheden nog eens in de piste gereden en hij deed het op zich prima, stapte fijn door en we hadden fijn contact. Draven echter was een ramp, oren in de nek, enorm slaan met zijn hoofd, heel erg terug komen in tempo, ... Hij begon zelfs te hoesten. Nu heeft hij dat op zich wel vaker, heeft ook met zijn stofallergie/hooikoorts te maken, en door het weinige werken. Maar dan is dat bij de eerste keer draven een kuchje of 2 en dan is het weer voorbij. Nu bleef hij kuchen en zelfs hele harde inclusief scheet. In het begin elke keer toevallig als ik hem aanspoorde om sneller te gaan, maar daarna bleef het ook in stap. Dus zitten we daar weer mee ... Hoop dat het was omdat het binnen was en misschien toch benauwder voor hem dan ik het vond, maar daarvoor moet ik nog even wat meer testen. Dus we blijven puzzelen 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:26

Dat is inderdaad ook een goede, dat paarden soms over hun grenzen gaan voor de beloning. Kan goed werken, maar in sommige gevallen ook averechts. Zeker iets om in de gaten te houden :j

De laatste kinderen hebben hem uit de paddock gehaald (heel onhandig halster aan ed), gepoetst op de poetsplaats, helpen opzadelen en dan in de piste erop waarbij ik 1 kind hielp en het andere kind hem vast had en dan daarna buiten op wandeling, dit soms onder begeleiding van mij, of van een ander kind waarbij dan degene die erop zat vooral reed (en ik liep uiteraard in de buurt).

Heb ook eens even een meisje van toen een jaar of 11 gehad, deze heeft hem een paar keer in de piste gereden, gewoon stap, draf, galop en simpele figuren. Dag en nacht verschil met mijn piste-ervaringen.

Op de poetsplaats staat hij dan als een blok stil, half te slapen en het maakt hem niet uit wat ze doen of hoe hard/zacht. Als ik hem poets staat hij de helft van de tijd geïrriteerd te doen (vaak op vliegen maar die waren er bij de kinderen ook) en met zijn hoofd te gooien ed. Het is echt dag en nacht verschil, heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:24

Vandaag een topdag gehad, om maar even aan te geven dat hij ook zijn goede momenten heeft :P Wilde eerst longeren om te zien of hij dan ook zou hoesten, maar de longeerpiste lag te slecht dus maar naar plan B. Toch rijden maar buiten, al dan niet buitenbak.

Uiteindelijk een rondje in het veld gedaan met 2 stukjes draf, zonder hoefschoenen dus niet helemaal ideaal, maar hij deed het wel! En zonder hoesten. Ook nog even in de buitenbak wat bezig geweest (leuk detail: poort open en dicht doen vanaf je paard, heerlijk, en hij vindt het geweldig dat soort dingen) en ook daar een aantal keer laten draven, zonder hoesten en zonder moeilijk gedoe. Toen hij op een bepaald moment zelf besloot aan te draven ben ik daarin meegegaan en heb hem na een aantal meter een jackpot gegeven.

Echt compleet het tegenovergestelde van de vorige sessie. Wel vond hij het nodig om bij het laatste gaatje aansingelen in mijn been te bijten, daar heeft hij wel een reactie op gehad en toen was het klaar. Misschien dat het daarom zo goed ging :+ Heb soms moeite met grenzen stellen omdat ik bij alles wat mijn paard doet ik mij sta af te vragen of er iets is of dat ik misschien wat verkeerd doe. Denk niet dat dit zo goed werkt bij ponylief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:27

Dat is de kunst, ervoor waken dat de target niet het kunstje/het doel wordt, maar dat je met de target helpt een ontspannen paard te krijgen. Het is allemaal niet zo simpel :P

Wat hebben kinderen dan anders dan volwassenen?
Ik bedoel, als ik kijk wat ik met hem doe of van hem vraag/wil, dan is dit een stuk minder dan wat hij bv. met dat 11-jarig meisje in de piste moest doen. Waarom was hij daar wel braaf en bij mij niet? Misschien omdat ik té weinig vraag? Dat hij toch meer wil werken, en zeg maar minder vrijheid, meer gestructureerd (wel simpel), meer doorzetten, meer (bege)leiding?

Moet zeggen dat ik dit de laatste tijd ook wel meer aan het doen ben, en het gaat eigenlijk best goed allemaal. Maar omdat hij zolang niks heeft moeten doen bij mij is dat soms moeilijk om te doorbreken. Denk dat hij zich steeds afvraagt of ik het wel meen, en als dat dan zo blijkt is het voor hem ook ok ... Zo gaat het stappen tegenwoordig al heel goed en vlot (als je niks van hem vraagt kan hij gerust aan 3.5 km/u stappen :') ), moet ik al steeds minder moeite voor doen, maar wel blijven waken dat hij zich blijft inspannen want hij probeert af en toe toch wel of minder ook weer goed genoeg is. Maar hij aanvaardt het wel als ik dan aangeef dat ik wat meer verwacht ... Na het draven van gisteren ook weer een beetje hoop dat ik dit ook ga kunnen uitbouwen naar langer/meer draven en daarna galopperen.

Maar het blijft raar ... ik probeer zoveel rekening te houden met hem en alles zo leuk mogelijk te houden, maar misschien moet ik daar gewoon mee stoppen en normaal gaan doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:13

freetorun schreef:
Kinderen doen gewoon. Die denken minder na, verwachten minder, twijfelen minder etc.

Jij hebt 'doelen', veel twijfels (is het wel goed genoeg, geen stress, jet te weinig etc etc) en denkt dus meer na. Ipv gewoon doen, gewoon genieten. Het kan soms heel simpel zijn :j

Ik merk bv hier ook wanneer ik soms gewoon even iets doe omdat het moet, het heel makkelijk gaat. Wanneer ik twijfel en niet zeker ben dan gaat het ook wat moeilijker. Ik heb nu wel gemerkt dat of je nu +R of -R doet, twijfels maken het moeilijker voor mens/dier.



Maflinger_S schreef:
Freetorun geeft het al aan: een kind gaat op in het moment dus die heeft 100% connectie. [***] (be)denkt ondertussen van alles en nog wat, dus die heeft minder dan 100% connectie. Dat lijkt voor [***] niet te werken. Die vraagt voortdurend van je om in het hier in nu te zijn en te blijven, bij en met je paard. Hij is tenslotte geen fiets met haar of, zoals mijn arabierig typje zegt: geen handtas.


Beiden de nagel op de kop denk ik, en ook iets waar ik de laatste tijd mee bezig ben en het gaat ook een stuk beter. Immers rij ik wel weer en zijn er tot nu toe nog geen ongelukken gebeurd :P Ook wel weer schrikreacties gehad maar door er wel aandacht aan te geven maar er niet teveel van te maken ook geen grote gevolgen gehad.

En inderdaad, als iets gewoon even moet (denk dan aan toen hij was koliekerig was, dan moest hij even aan de gang, of als de chiropractor komt) dan gaat het ook allemaal wel en krijg ik van bv de chiropractor de opmerking dat ik er veel te weinig mee doe en dat hij het wel allemaal kan en wil. Dus op dit moment hou ik mezelf gewoon voor dat wat ik van hem vraag echt niet teveel is en hij dat heus wel kan, bewaak ik de grenzen (qua tempo bv) en gaat het eigenlijk prima. En is het ook meer genieten :j



Azmay, wat vervelend. Lijkt me echt helemaal moeilijk die moodswings. Had je al eens een dagboekje bijgehouden? Wanneer je iets met haar doet, wat, hoe het weer is, of ze hengstig is of andere dingen, waar je mee bezig bent, ... Misschien kan je daar op termijn nog een verband uithalen? En als het kan iemand mee laten kijken is ook nooit slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 19:03

Bedoel je om je energieke paard meer relaxed te krijgen? Of gewoon het werken met een energiek paard in het algemeen?

Ben al even niet meer op de site geweest maar uit mijn hoofd is er bij de longeren/vrijspringen-cursus een filmpje met een paard waarbij ze wilden vrijspringen maar die vond dat wel een héél leuk spelletje dus is het een hoe-krijg-ik-mijn-paard-terug-ontspannen-als-ze-te-enthousiast-worden sessie. Alleen weet ik niet of die er nu nog op staat omdat het een filmpje met Shawna was en toen de samenwerking is gestopt zijn veel filmpjes van haar eraf gegaan. Een aantal zijn wel gebleven dus vandaar.

Voor de rest weet ik niet zo meteen iets uit het hoofd maar wil wel eens voor je rondkijken als ik eens tijd heb. Wat je ook kan doen is je vraag/situatie in het forum zetten, dan krijg je sowieso (uitgebreide) antwoorden en wordt er ook doorgelinkt naar filmpjes als die er zijn (of misschien worden er wel speciaal voor jou gemaakt ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:30

Ik heb niet zoveel te vertellen :+
Lees wel mee overigens, fijn om te zien hoe anderen hun weg zoeken en dingen proberen. En fijn als het goed gaat en het leuke dingen brengt.

Hier gaat het zijn gangetje, heb nog steeds veel te weinig tijd naar mijn zin voor de pony's en mijn lichaam werkt ook niet mee. Wel ben ik intensiever bezig met [***], we zijn terug aan het rijden (zowel piste binnen en buiten als het bos in) met draven en zelfs galopperen (heel grappig de eerste keer, net alsof hij even moest nadenken hoe het ook alweer moest). Vandaag heb ik hem gelongeerd, op geheel traditionele wijze. En hij ging super goed en een hele fijne connectie. Duw er af en toe een snoepje in, hoe meer hij zijn best doet hoe meer snoepjes, en voor nu lijkt het wel te werken. Ergens wel schrik dat ik het 'verpest' en er poisoned cues bij zitten of dat de beloning uiteindelijk het niet meer waard is en hij het alleen maar doet omdat het niet anders kan. Maar tegelijk moet hij toch bewegen en doet hem dat lichamelijk wel goed. Is dus even zoeken...

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:05

@ Slmt9 : daarmee bedoel ik dat het kan gebeuren dat je paard het niet doet omdat die wil, of voor de beloning, maar omdat er toch geen andere keuze is. En dat je dus even goed niet kan belonen want voor het paard maakt het niet uit, hij vindt het niet leuk maar doet het toch maar .. Dat idee. Soms denk je dat je paard altijd een keuze heeft, maar dat valt in de praktijk toch tegen, al heb je ze maar aan een touw dan is de keuze al beperkt (of ze moeten echt alle kracht tegen je gebruiken en dan nog ... ).

@ sanne83 : daar hoop ik inderdaad op, dat hij het bewegen op zich toch ook als leuk gaat zien, zeker als er ook nog eens snoepjes bij komen kijken. Tot nu toe gaat het goed, gisteren met longeren heeft hij mij echt positief verrast, had niet verwacht dat het zo makkelijk en goed zou gaan ... Maar bij hem kan dat ook net zo goed toeval zijn, een éénmalig iets en is volgende keer longeren weer gewoon stom :+ We zullen het zien. Maar momenteel niet ontevreden hoe hij loopt, in het begin even ruzie gehad maar dat was denk ik meer om te kijken of ik wel echt zeker was .. Als je dan even doorzet gaat hij ook, en reageert de keer erna veel fijner/sneller. Dus hoop maar dat dat een goed teken is en niet van 'we zullen het maar doen omdat het moet'. Tegelijk: ik moet ook zo veel wat ik liever niet zou doen, dus of dat nu echt zo'n groot probleem is voor hem ... Het is niet dat hij vanaf nu 30 minuten aan een stuk rondjes in draf moet lopen of dergelijke, het blijft afwisselend en spelend, alleen doen we nu wel draven en galopperen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:21

Interessante toevoegingen weer :j
En fijn dat jullie, ongeveer, hetzelfde ervaren. Ik denk inderdaad dat het nu misschien zo is dat ik een voorraadje heb opgebouwd en ik het mij nu kan 'permitteren' om wat meer te gaan eisen of verder door te vragen. Zolang het inderdaad niet te lang duurt, ik probeer er wel voor te waken dat ik toch het idee heb dat hij het nog leuk vindt (of dat werkelijk zo is is maar een gok natuurlijk, zolang hij mij begroet, meteen bij de poort komt staan en daar niet weggaat tot hij zijn neus in het halster kan duwen zal het nog wel ok zijn denk ik dan maar).

Het moeilijke aan dingen zoals bv. het longeren gisteren is weten waarom hij het doet. Hij ging gewoon op stem-commando (en lichaamshouding) maar ik had wel die longeerzweep vast. Deze heb ik amper gebruikt, alleen om hem af en toe eens wat naar buiten te duwen en bij het van hand veranderen naar zijn moeilijke kant moest hij even overtuiging dat op mij gaan hangen geen optie was.

Het blijft moeilijke materie. Soms heb ik het idee dat met R+ inderdaad meer het 'echte' paard naar boven komt, maar andere keren denk ik juist dat het door R+ allemaal onnodig ingewikkeld wordt, hij juist zo gaat doen omdat hij het allemaal niet meer weet en hij zich beter voelt als we de dingen die hij kent gewoon doen (nieuwe dingen aanleren is anders, maar dat is op zijn leeftijd niet meer zo van toepassing ;) ). Met dan uiteraard waardering en beloningen, dat maakt het dan echt goed. Net zoals dat voorbeeld met het galopperen, vraag me inderdaad ook af of het allemaal zo lang moet duren en of het niet juist verwarrend en moeilijk wordt op die manier. Maar zal er ook vanaf hangen of je met een jong/groen paard te maken hebt of niet, of eentje met angst/trauma's of noem het maar ...

Hier is gewoon het doel lekker bewegen en vooral naar buiten, veel eisen heb ik niet maar gewoon wat stappen, draven & galopperen en indien nodig eens een bocht maken zou toch moeten kunnen, en denk niet dat het echt zo'n groot iets is om van hem te vragen. Zijn verschil in houding tussen R+ en hetgeen ik nu doe (geen idee hoe ik het moet noemen) is wel groot, waarbij hij nu positiever lijkt maar het kan ook net zo goed zijn dat hij zich nu afsluit en niet zichzelf/zijn gedachten toont. Langs de andere kant, een paard wat zich afsluit en het allemaal niet leuk vindt zal ook niet meteen naar je toekomen als je met je lichaam nog maar iets die aanleiding geeft (al dan niet perongeluk). Deed hij vroeger in ieder geval niet, in ons Parelli-tijdperk was er compleet geen draw bijvoorbeeld ... en wegdrijven ging wel maar met een veel slechtere/bozere houding dan dat hij nu liep.

Dus hoop maar dat ik mijn voorraadje een beetje kan onderhouden en daar wat uit kan putten 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:41

Ja VogeltjeM, heel herkenbaar :j En hier ook zeker aan de orde, al probeer ik dat de laatste tijd dus niet te doen en gewoon te rijden en dergelijke. Niet steeds als zijn oor eens naar achter gaat denken dat ik het allemaal verkeerd doe en wat het probleem nu weer is. En raad eens, zijn oren gaan een stuk minder naar achter! Hij is een stuk rustiger in het algemeen en kan ook weer netjes op de poetsplaats los blijven staan. Denk omdat hij nu (weer) weet wat de bedoeling is, terwijl hij daarvoor door mijn twijfel constant ging zoeken naar het juiste antwoord. Nu is het gewoon allemaal heel simpel, met R- als het moet, durf zelfs ook wel verhogen (stem, been, harder stem, harder been bv. ). En snoepjes als hij goed zijn best doet. We kunnen er wel mee leven denk ik, en voor mij is het ook een pak simpeler 8-)

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:57

Wel daarmee opletten dat je paard het niet doorkrijgt dat als hij zijn snufferd in het gras duwt dat hij én gras heeft (en soms meerdere happen) én dan ook nog eens een beloning krijgt als hij zijn hoofd weer omhoog doet... Die van mij legt dat soort verbanden iets te makkelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:24

Hier gaat dat tegenwoordig goed :j Maar was meer om aan te halen wat er kan gebeuren, onbewust kan je je paard trainen om te grasduiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nog een leuke is het meewandelen, pony is het type dat graag achter je hangt (en zo langzaam mogelijk loopt) en ik vind het wel gezellig als die naast mij loopt en we een beetje tempo kunnen maken. Dus dan ga je je paard vragen naast je te komen lopen en bij goede reactie belonen. Dat ging heel fijn totdat ik een patroon begon te ontdekken: steeds langzamer gaan lopen - meteen reageren op mijn vraag - klik/beloning - weer langzamer gaan lopen - braaf reageren - klik/beloning - langzamer gaan lopen - etc. Rotbeest :') :') Je hebt ze ertussen.. vandaar dat ik het even wil meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:43

Gaat goed hier, lekker creatief bezig, en vooruitgang, is altijd fijn :)
Een verhuizing ook .. altijd spannend maar super dat het zo goed gaat!

Hier is het voor de verandering stilletjes, zit zelf weer met een blessure ( :roll: ) dus mag weer een tijdje niks. Begin er echt moedeloos van te worden, als ze niet zo oud waren en niet zo'n (medische) handleiding hadden zou ik serieus overwegen om ze te verkopen ...

Verder gaan ze op zich wel goed, maar de routine is dus weer even zoek. Laatste keer met longeren vond ik hem wel weer sloom, maar het was ook wel vrij warm en hij leek weer wat opgeblazen/gasserig. Op zich deed hij wel alles wat ik vroeg dus eigenlijk mag ik niet klagen, hahaha. Het blijft toch moeilijk met een paard dat nooit uit zichzelf zal lopen of dingen (met energie) zal aanbieden. Sommige dagen gaat hij super voor zijn doen (zelfs een keer aan het spelen geweest met stap-galop aan de longe) en andere dagen ben je al blij als je er iets uit krijgt wat lijkt op draven. En als je dan bekijkt welke energie daar in kruipt vraag ik me soms af voor wie ik het doe ... Maar niet bewegen is voor hem ook niet goed, zal mijn werk weer hebben als het wat minder warm is en ik weer iets mag doen .. :O

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:58

Klinkt super! Bij een paard dat (snel) bang/afgeleid is is tijd inderdaad het allerbelangrijkste. Als je geen tijd hebt of geeft kan je de rust er ook niet inkrijgen. En hoe vaker je de rust er wel in kan krijgen, hoe sneller het de keer daarna weer gaat.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:14

Allemaal herkenbaar.. zowel het doorslaan in (training)gedachten als teveel gefocust zijn op een doel. Het blijft toch moeilijk om niet in oude gewoontes en andere valkuilen te vallen... Vraag me soms af hoe andere mensen dat doen, ik lijk altijd de enige die zo bezig is met dingen, de anderen zadelen gewoon op en rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:45

Het moeilijke is dat het allemaal zo dubbel is ... Of ik doe alles zo positief mogelijk, met targets en soort dingen en we hebben een ontspannen, rustige connectie en alles gaat relaxed, maar er gebeurd ook niks. Of ik haal er meer traditionele dingen bij (zoals bv. longeerzweep) en hij beweegt meer en beter, er is ook connectie (meer dan vroeger, ben ik me zeker van bewust) maar er zit ook altijd dat idee dat hij het doet omdat er geen andere optie is.

Terwijl ik dus een mix zou willen, waarbij hij goed en veel beweegt en ik dingen van hem kan vragen die hij met plezier en ontspannen connectie uitvoert. Maar daar lijken we niet te geraken ... Nu ligt dit voor een groot stuk aan mezelf, doordat ik geen routine kan opbouwen en heel onregelmatig met hem bezig ben. Maar daarnaast heeft hij ook gewoon zo'n wisselende stemmingen dat ik nooit weet wat voor dag het gaat zijn.

Zo heb ik een paar weekends terug 2 dagen met hem gereden, het was zomer maar het weer was dat even vergeten. Het was een graad of 18, regenachtig, af en toe een flinke bui, etc. Besloten om op te zadelen en in de binnenbak te gaan rijden, stappen en de rest zouden we wel zien. Denk dat ik nog geen 5 minuten binnen was, en daar ging hij alweer, tot grote verbazing van mijn stalgenoten (soms ben ik wel blij als het gebeurd als er mensen bij zijn, want als ik het zo vertel geloven ze mij nooit :') ). Daarna deed hij op zich wel zijn best om braaf te zijn en zich te beheersen, heb ook wel het idee dat we beter geëindigd zijn dan begonnen maar het algemene gevoel was niet zo fijn, ookal besef ik dat hij erg zijn best deed. De dag erna ben ik met hem buiten gaan stappen, omdat ze op het moment dat ik ging rijden met zoveel in de binnenbak zaten dat het niet leuk was. Hij voelde als 1 tikkende tijdbom, die ook op een bepaald moment afgegaan is .. Allemaal geen grote drama's, had hem na een paar passen terug en we kregen er ook de rust weer in (relatief gezien dan). Heb wel het idee dat ik het beter kan verwerken en het beter kan laten afvloeien dan een tijd geleden, maar het blijft wel van die spanning waarbij hij maar 1 iets nodig heeft om te ontploffen.

Als je dit dan legt tegen de laatste keer dat ik hem gelongeerd heb (waarbij het nu geen verschil maakt dat het longeren vs rijden is want tijdens het longeren heeft hij ook regelmatig van dat soort uitspattingen, staan ook filmpjes van in het topic) dan is dat dag en nacht verschil. Op zich was hij ook wel wakker en zich bewust van zijn omgeving maar hij reageerde bijna nergens op, inclusief mezelf. Hij voelde zo sloom en hangerig en er moest zoveel energie in om hem een beetje te laten bewegen ... Dat zijn zo grote tegenstellingen en ik vind het moeilijk om daarmee om te gaan. Hij reageert op zoveel verschillende dingen, is door zoveel beïnvloedbaar, en dat terwijl je het niet aan hem ziet, want het lijkt een pony waar alles en iedereen zomaar opspringt en mee gaat rijden .... En misschien is dat ook wel zo, misschien maak ik van alles gewoon teveel en reageert hij daarom zo wisselend bij mij .. Of misschien heb ik hem zover dat hij zijn ware aard durft te laten zien, terwijl hij bij anderen zich 'inhoudt' of afsluit en het maar allemaal laat gebeuren ... Wie zal het zeggen. Wilde dat de pony dat kon :o

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:06

Bedankt voor de posts, zit veel waarheid in. De zweep wordt inderdaad niet gebruikt om hem zonder keuze rond te jagen. Maar moet wel toegeven dat als je hem vast hebt het al snel verleidelijk is om een "kom op, je kan het"-tikje te geven. Je vervalt toch snel in oude gewoontes.

Dingen zoeken die wel lukken is soms zelfs al moeilijk. Want ook dat verschilt zoveel dat ik het soms niet meer weet. Zo is samen wandelen bij ons altijd heel sterk geweest, als niks meer wilde hadden we dat nog altijd... Nu zit hij in een fase dat hij zelfs niet meer wil wandelen. Had hij vorig jaar ook rond deze periode. Hij zit dan naar mijn idee echt niet goed in zijn vel, is opgeblazen en winderig, op dit moment vind ik hem zelfs stijf en weet ik niet of het komt door het weer, het opgeblazen zijn of omdat ik gestopt ben met de extra vitamine E.

En zo draaien we steeds maar in cirkeltjes.. als we ergens uit lijken te raken is er wel weer iets anders. Maar hem gewoon 24/7 op zijn mini-paddockje laten staan wordt hij ook niet beter van denk ik.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:11

Interessant freetorun, zit zeker wat in :j Ga eens kijken of ik voor ons een lijstje kan samenstellen. Misschien geeft het inderdaad wat meer houvast/inspiratie.

@ Slmt9 : die heb ik er nog niet bijgehad neen, is hier in België ook helemaal niet zo gangbaar, zou niet weten waar ik moet beginnen zoeken. En om dan eentje uit Nederland te laten komen (of er naartoe gaan) is ook niet meteen een optie. Verder heb ik ook altijd het idee dat je maar geluk moet hebben met wie je treft, want via internet en praatjes is iedereen geweldig zeg maar.

Daarnaast vraag ik mij ook af wat een DA verder nog voor ons kan betekenen. Ik bedoel, ik ben er intussen wel uit wat het probleem is. Bij weersveranderingen/seizoenswisselingen speelt zijn darmstelsel op. Dat wordt dan overactief (je hoort zijn darmen gewoon, moet je niet eens je oor voor op z'n buik leggen.. en als je dat wel doet dan hoor je een hele oorlog :P ) en geeft dan ongemak en misschien wat krampen. Zijn lichaam reageert daar dan op door op te blazen en gas te vormen, met beweging komt dat gas dan vrij. Hij is daar verder niet ziek van, geen koorts of dergelijke en eet er ook niet minder om (soms eens met momenten dat hij zijn hooi wat minder eet, maar pulp en gras ed gaat er altijd vlot in).

Een oplossing zou fijn zijn, maar weet niet of die bestaat. Ja, als je buscopan spuit voelt hij zich weer prima, maar je kan niet elke keer dat zijn darmen wat overhoop liggen gaan spuiten. Ben nu aan het proberen met kruiden, had het idee dat die van vorige winter (een detox-mix) wel hielpen, op dit moment krijgt hij een luchtweg/spijsverteringsmix, dat leek in eerste instantie super te werken maar vandaag was hij in verhouding echt slecht. Zowel zijn darmen als zijn luchtwegen. Dus daarvan ben ik nog niet overtuigd. Wat ik verder nog kan doen/proberen? Geen idee ...

Neem vandaag bv., wilde een klein stukje gaan wandelen (ver kan ik toch niet omdat ik zelf in de lappenmand zit) maar hij zag het maar zitten totdat we aan de weiden kwamen, toen we daar voorbij liepen had hij het na 100 meter gehad. Ben dan even daar wat met hem bezig geweest, toch nog even een klein stukje verder, beetje oefenen (halt, pasje achteruit, ... ) en dat ging prima, hij liep dan ook weer uit zichzelf mee. Dus na heel eventjes beloond en zijn we naar de weide gegaan. Dan maar hem plezier doen met een half uurtje grazen ... waar hij ook plezier aan beleefd, maar na een half uur haalde ik hem stikbenauwd en met een hoestbui van de weide af ... Waar doe je dan goed aan? Ik weet het soms niet meer.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:19

@ Slmt9 : dat is op zich top, maar het is oa door het gras dat het paard die benauwdheid en hoestbui kreeg ... En dat vind ik dan altijd zo dubbel.

Ik zal eens rondkijken of ik iets kan vinden.

@ sanne83 : ik ga het eens opzoeken, maar is dat niet een vitaminenkorrel of dergelijke? Zo uit het hoofd? Hij krijgt 2x per dag 1 kg bietenpulp (ongeweekt 1 kg, dus een goede emmer) + gemicroniseerd lijnzaad + Vitalbix Daily. Dat is de basis. Op dit moment krijgt hij daar zijn cetirizine-pillen bij (hooikoorts) en dan die luchtwegkruidenmix. Tot voor kort ook nog een pilletje vitamine E maar dat ben ik (tijdelijk) gestopt omdat ik me afvraag of het nog wel wat toevoegt. En daarnaast natuurlijk hooi (onbeperkt eigenlijk, ligt altijd nog wel knabbel) en er ligt ook stro in zijn schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:47

Vandaag met hem wat kunnen loswerken in de longeerpiste, wat stappen, draven en galopperen. Nog steeds opgeblazen en met rollen kwam er goed gas vrij, daarna niet meteen meer iets gemerkt. Hij was nog niet het meest voorwaartse paard, maar op zich deed hij wel zijn best, in acht nemende dat het 30°C was hier ... Hij had ook een paar schrikreacties en andere momenten waarop hij de aandacht ergens anders op moest leggen, vond ik helemaal prima, was er zelfs blij om dat hij dat ook met 30°C doet, dan sluit hij zich tenminste niet af als het warm en benauwd weer is.

Vond wel dat hij helemaal niet soepel liep, en hij wilde ook liever niet linksom lopen (wat op zich raar is, want normaal is rechtsom zijn slechte kant). Daarna op de poetsplaats werd hij compleet hysterisch door een paar vliegen die er zaten. Nu zijn deze ook venijnig en bijten ze hard, maar hij deed echt hysterisch, gooide zich tegen de paal aan (staat tussen 2 lijnen) en het was uitkijken voor rondvliegende hoeven en andere toestanden. Meisjes die les hadden en hun paard stonden te poetsen wisten niet goed wat er ervan moesten denken volgens mij, een stalgenoot kwam vragen of alles wel ok was met [***] want hij deed wel heel extreem ...

Dit alles heeft mij doen besluiten om toch weer extra vitamine E te geven, denk dat het stijf zijn eerder daar vanaf komt dan van het darmstelsel, want dat heeft hij nogal gehad maar dan bleef hij wel soepel lopen (niet met veel zin, maar zijn bewegingen waren wel beter) en die reactie op vliegen is echt niet normaal. Misschien omdat hij spierspanningen heeft, kan me voorstellen dat dan vliegen nog extra irritant zijn of misschien gewoon zelfs pijn doen. Doet me ook afvragen of hij in de winter niet meer vitamine E nodig heeft (dan reageert hij ongeveer hetzelfde, zij het iets minder extreem, op poetsen bv.) maar dat is iets voor later. Eerst maar eens kijken of zijn stijfheid en reacties weer afzwakken als hij weer vitamine E extra krijgt ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Ymediem en 4 bezoekers

cron