Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarjanB

Berichten: 16405
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:55

Met 1 streepje kan best.. die van mij had zes weken boxrust en had bijna vleugels :') dan doe je het vanzelf. Mocht van de DA longeren mits ze braaf bleef, nou dat bleef ze natuurlijk niet. Dus op goed geluk maar laten uitrazen zodat ze daarna werkbaar was. (Was geopereerd)

Life is a balance of holding on, and letting things go…


_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:58

Longeren vind ik wel iets anders dan erop zitten.

MarjanB

Berichten: 16405
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:02

_Nelleke_ schreef:
Longeren vind ik wel iets anders dan erop zitten.


Oh niet goed verwoord, mocht rijden maar dat ging niet omdat ze zo fris was. Toen mocht ik d’r een paar keer longeren zodat t veiliger was. Nou ja dat werd rodeo om vervolgens braaf te zijn ohz :)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:05

Herkenbaar! Mijne had ook een fikse peesblessure achter en moest boxrust... na 2 dagen heb ik dat opgegeven en een klein stukje wei gekregen ondanks dat hij daar 4 uurtjes per dag op stond was hij niet te hanteren. Gekozen om hem te verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten kwam aangezien er na 8 weken geen verbetering was en waarschijnlijk niet zou komen. Maar mijn punt is dat het zoals voorgangers al zeggen achterhaald is om je paard op de box te houden met een peesblessure. Hoe meer vrije beweging hoe minder ze de drang voelen om uit hun plaat te gaan als ze even 30 minuten uit de box los mogen.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

MarjanB

Berichten: 16405
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:20

Daarbij is het vaak geen acute blessure maar kwestie van overbelasting. En beweging zorgt voor doorbloeding waardoor genezen ook sneller gaat.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:25

superpony schreef:
Toen mijn ruin een peesblessure had is hij 24/7 naar buiten gegaan en heel goed hersteld. Ik zie veel te vaak bij dit soort opbouwen dat paarden heel snel weer een blessure of de blessure terug komt, plek zwak blijft etc.
Veel les gegeven en dus vaak mensen die op deze manier lang bleven kwakkelen helaas.


Hier hetzelfde bij de merrie. We hebben haar op een gegeven ogenblik wel MSM gegeven en vanaf dat moment ging ze pas echt goed vooruit. Dit heeft wel paar weken nodig maar MSM is heel goed ter ondersteuning en heling van peesblessures. Sinds we dat zijn gaan geven viel paard niet meer terug en bleef de opgaande lijn zich door zetten.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 21:34

pien_2010 schreef:
superpony schreef:
Toen mijn ruin een peesblessure had is hij 24/7 naar buiten gegaan en heel goed hersteld. Ik zie veel te vaak bij dit soort opbouwen dat paarden heel snel weer een blessure of de blessure terug komt, plek zwak blijft etc.
Veel les gegeven en dus vaak mensen die op deze manier lang bleven kwakkelen helaas.


Hier hetzelfde bij de merrie. We hebben haar op een gegeven ogenblik wel MSM gegeven en vanaf dat moment ging ze pas echt goed vooruit. Dit heeft wel paar weken nodig maar MSM is heel goed ter ondersteuning en heling van peesblessures. Sinds we dat zijn gaan geven viel paard niet meer terug en bleef de opgaande lijn zich door zetten.

Wij geven nu inderdaad ook al anderhalve maand msm. Daar is nu magnesium bij gekomen. Deze twee blijf ik voorlopig even geven.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 21:39

Pauww schreef:
Ik had dit vorig jaar ook voor met mijn paard: moest opbouwen met stappen maar mevrouw vond dat maar niets. Ze is sowieso al hevig in de winter en toen dus zeker. Ik heb haar (op advies van de dierenarts) wel op de paddock laten lopen, ze heeft daar ook af en toe rare sprongen gemaakt maar dit heeft eigenlijk geen invloed gehad op het genezingsproces. Aan de hand wandelen is een goed tip inderdaad. Daarnaast zou ik haar ook ‘mentaal’ goed bezig houden tijdens het stappen en draven. Denk aan tempowisselingen in stap, regelmatig overgangen halt-stap, eventueel wat lichte gymnastiserende oefeningen zoals stelling vragen of schoudervoor als dit kan. Gewoon heel goed bezig houden zodat ze daar haar energie in kwijt kan. Dit hielp echt wel bij mij, in plaats van gewoon rondjes te stappen met een bommetje :D .
En beterschap aan je dochter!


Ik heb vandaag veel overgangen gereden zodat ze meer op mij dan op de omgeving ging letten en ik heb heerlijk gereden. Van tevoren had ik aan de hand warm gelopen en even aan de longe laten draven om te kijken hoe fris ze was, maar ze was heel braaf.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 21:42

Princesj schreef:
listiglistje schreef:
Muisjes zijn online nog wel verkrijgbaar onder de naam Vetranquil :o vaak tabletvorm voor honden/katten... even googelen wellicht ook paard/korreltjes.

Anders streepje/beetje Tranquigel, werkt goed, vrij verkrijgbaar.

Beterschap!


Ook Tanquigel is niet meer vrij verkrijgbaar, enkel op recept.

Ik zou in plaats van magnesium kiezen voor Naf Magic, ik heb hiermee al aardig wat paarden weer op de rit gekregen.

Wat is het verschil tussen gewoon magnesium en naf magic?

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 21:43

_Nelleke_ schreef:
Ik vind het ook niet echt verantwoord om op een paard met spierverslappers te gaan zitten dus dat zou ik zeker niet aanraden.

Zelf goede ervaringen met Pavo Nerv Control tijdens de peesblessure van mijn paard.

Mocht magnesium niks doen, dan ga ik dat proberen. Bedankt voor de tip.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:05

Bianca72 schreef:
Princesj schreef:
Ook Tanquigel is niet meer vrij verkrijgbaar, enkel op recept.

Ik zou in plaats van magnesium kiezen voor Naf Magic, ik heb hiermee al aardig wat paarden weer op de rit gekregen.

Wat is het verschil tussen gewoon magnesium en naf magic?


Naf Magic heeft wat extra toevoegingen, waardoor het (voor mijn gevoel) meer voor je paard doet qua rustgevend effect.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:42

Ik zou echt geen rustgevende middelen geven. Ten eerste los je daar het probleem niet mee op en ten tweede is het gewoon rotzooi die niet nodig is. Paard kan juist dan totaal onverwacht en anders reageren. Hou dat soort middelen voor echte situaties.

TS, je kan ook kijken of je aan wilgen takken kan komen bijv of een klein stammetje waar je paard lekker aan kan knabbelen naast hooi eten.


nouklime schreef:
Herkenbaar! Mijne had ook een fikse peesblessure achter en moest boxrust... na 2 dagen heb ik dat opgegeven en een klein stukje wei gekregen ondanks dat hij daar 4 uurtjes per dag op stond was hij niet te hanteren. Gekozen om hem te verhuizen naar een stal waar hij 24/7 buiten kwam aangezien er na 8 weken geen verbetering was en waarschijnlijk niet zou komen. Maar mijn punt is dat het zoals voorgangers al zeggen achterhaald is om je paard op de box te houden met een peesblessure. Hoe meer vrije beweging hoe minder ze de drang voelen om uit hun plaat te gaan als ze even 30 minuten uit de box los mogen.


Inderdaad, het is zo achterhaald om paarden op stal te zetten met een dergelijke blessure. ( sowieso, maar dat is een andere discussie )Als ik dat had gedaan, was mijn ruin er jaren geleden al niet meer geweest en nu is hij 21 en loopt gewoon goed rond. En die heeft echt flinke blessure aan beide achterbenen en later nog aan voorbeen. Toen korte tijd 's nachts op stal gestaan en gek gedaan op een slechte bodem in een bak helaas.......

Met stilzetten krijg je ook zoveel andere problemen en die belemmeren ook de genezing.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:31

Boxrust is vreselijk achterhaald. Maar een paard vanuit stalrust nu de wei op gooien is wel vragen om wat vreugde sprongen ja.

Op een stal draait een paard de hele dag door. Ook niet op de meest fijne bodem altijd als ze er 24uur in staan en maar 1x daags gemest en of opgestrooid worden.

Met stilzetten ligt alles stil en dat belemmert ook de genezing.

Ik kreeg diverse opties en heb mijn ruin met peesblessures aan beide achterbenen toen 24/7 naar buiten gegooid. Het bewegen heeft hem goed gedaan en hij is er nog en loopt goed. Nooit dikke benen gekregen bijv.

Toen bij peesblessure aan voorbeen stonden ze tijdelijk 's nachts op stal. Dat wilde ik niet, want hij liep echt waardeloos en steeds op en neer werd hem in het begin niet. We hebben toen de paddock kleiner gemaakt, zodat hij inderdaad niet gek kon doen op advies. Hij liep zo slecht vergeleken bij eerder, dat ik echt wel even geschrokken was.
Helaas heeft hij aan zijn voorbeen wel litteken weefsel overgehouden en ik geef daar toch het gebrek aan bewegen de eerste periode de schuld van.

Maar ook om me heen hoor en zie ik veel stalrust en zie ik heel veel paarden terugvallen tijdens of net na het opbouwen. Keer op keer weer een blessure dan.

egnie

Berichten: 2368
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:49

Ik doe ook niet aan boxrust. Hier staan de paarden overdag van 10.30 tot 1700/1800 buiten (afhankelijk) van het weer. Als er 1 een blessure heeft dan is er een klein weitje waar ze apart in mogen. Recent een paard gehad die zijn griffelbeen had gebroken. Die moest ook op boxrust, echter die kan dus absoluut niet alleen staan. Heeft in de kleine wei gestaan en is helemaal goed gekomen. Paard stond heerlijk met de neus aan de grond ipv heen en weer te draaien in zijn stal.

Als een paard gewend is om dagelijks naar buiten te gaan en dan opeens niet meer is in mijn ogen vragen om problemen. Zeker bij een beenblessure zijn ze niet ziek en willen ze er gewoon uit. Als je deze paarden gewoon een stukje voor hunzelf geeft zijn ze vele malen rustiger dan wanneer ze alleen in de stal blijven.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Spenk
Berichten: 21738
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:09

Boxrust is inderdaad achterhaald en de meeste goede klinieken adviseren dit ook niet meer. Want ook al draaf je straks 15 minuten. Als ze dan uit hun stekker gaan kan het nog mis zijn. Want de pees is dat helemaal niet gewend meer. Veel beter was en is om te beginnen met een kleinere paddock daar een poos in en dan naarmate de blessure verbeterd dit steeds wat groter maken. Ik heb die uitspattingen daarom ook nooit gehad ondanks dat mijn paard dat heel goed kan.

Had ik hem weken opgesloten in de box ja dan wel... EIgenlijk zijn er 2 dingen gewoon slecht voor herstel. Boxrust en longeren want dat laatste zie je mensen doen omdat ze zo heet worden van boxrust. Maar dat longeren pak je pas mee als je training weer compleet normaal is dat is anders veel te belastend.

Ik zou je paard gewoon buiten doen op een eerst een kleine paddock en dit uitbreiden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:32

Daarom adviseerde ik ook om eerst aan de hand te stappen. Op een stal had een kennis een paard met blessure die maar terug bleef komen. Paardje bleef maar uit haar stekker gaan en kwam amper buiten. Stond wel vol op brok en muesli, want was zo zielig.......

Ik pakte haar en stapte op het harde en dan wel goed rechtuit. Als ze ontspande naast me, zette ik haar in een paddock naast die van ons.

Als een stal of eigenaar niet in staat is de zorg aan te bieden die nodig is, zijn er revalidatie stallen. Dat lijkt duur en lastig, maar is beter dan langdurige blessures die terug blijven keren, ongelukkige paarden en alle kosten.

Draaien op een stal is natuurlijk net zo funest, dus iedereen begrijpt inmiddels dat boxrust niet goed is. Sowieso is beweging, de boel op gang houden beter voor genezing.

Er zijn helaas nog veel ouderwetse veeartsen, maar dat komt door meer factoren. In welzijn zit veel geld en macht. Als jij een grote stal als klant hebt waar paarden weinig buiten komen zeggen ze daar niet snel iets van.
Stallen waar paarden steeds ziek staan van de vieze kuil, hoor je de veearts niet over, want dan ben je x aantal klanten kwijt.

Van niet bewegen krijg je ook andere problemen, litteken weefsel etc etc etc.

Ik kan je als je wil zeker 30 voorbeelden geven van paarden met blessures op stal en de problemen, zelfs dood tot gevolg.

En natuurlijk heb ik ook weleens gehoord; Mijn paard heeft een half jaar op stal gestaan en kan nu weer rijden, doet het goed etc. Ja........wat een mazzel. Maar dat was misschien sneller geweest zonder boxrust. En zo een paard moet dan ook opgebouwd worden, dus al met al, helemaal niet zo een perfect herstel altijd.

xPearl

Berichten: 3276
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:48

Ik zal je wel even een pb doen! Wil TS dr topic niet 'afpakken' haha

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:54

Ik zou ook even kijken naar het voer en iets kalmerend geven, weet niet of het hier al gezegd is maar er is ook een soort spuit van Cavalor (hebt ook andere merken, Aveve heeft ze ook) met een pasta die je in de mond doet om het paard te kalmeren, ook letten op havers in voeding en eventueel even bespreken met de kliniek hoe je dit het beste kan aanpakken. Je kan haar ook eerst 15min instappen aan de hand en daarna logeren?

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:28

CalipsoLover schreef:
Ik zou ook even kijken naar het voer en iets kalmerend geven, weet niet of het hier al gezegd is maar er is ook een soort spuit van Cavalor (hebt ook andere merken, Aveve heeft ze ook) met een pasta die je in de mond doet om het paard te kalmeren, ook letten op havers in voeding en eventueel even bespreken met de kliniek hoe je dit het beste kan aanpakken. Je kan haar ook eerst 15min instappen aan de hand en daarna logeren?


Dat zou ik juist niet doen. Het werkt nauwelijks en een paard kan dan juist vreemd reageren en dat wil je echt niet.

Hardvoer in zijn geheel is af te raden. Haver is niet specifiek een probleem.

Het gaat juist niet om wat je doet als je er bent, maar de rest van de dag dat het paard op stal staat te draaien.

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:25

superpony schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik zou ook even kijken naar het voer en iets kalmerend geven, weet niet of het hier al gezegd is maar er is ook een soort spuit van Cavalor (hebt ook andere merken, Aveve heeft ze ook) met een pasta die je in de mond doet om het paard te kalmeren, ook letten op havers in voeding en eventueel even bespreken met de kliniek hoe je dit het beste kan aanpakken. Je kan haar ook eerst 15min instappen aan de hand en daarna logeren?


Dat zou ik juist niet doen. Het werkt nauwelijks en een paard kan dan juist vreemd reageren en dat wil je echt niet.

Hardvoer in zijn geheel is af te raden. Haver is niet specifiek een probleem.

Het gaat juist niet om wat je doet als je er bent, maar de rest van de dag dat het paard op stal staat te draaien.

Ik heb zelf geen ervaring met de spuiten, maar wij verkochten het wel veel in de speciaalzaak waar ik werk met ook goede referenties.
Ik zeg ook gewoon maar letten op haver, dit is iets waar paarden ook op korte tijd heel energiek van worden. Alle kleine beetjes helpen he meid :j

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Mando

Berichten: 15681
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:44

Ik zou aan haar waterbak strezzz van phytonics toevoegen en inderdaad van het brok af in deze periode

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:46

Misschien snap je niet goed wat sedatie middelen doen? In deze situatie kan het paard zijn ei niet kwijt, omdat het weinig vrij mag bewegen en ook niet zijn energie echt kwijt kan in werk etc. Je hebt dus een oorzaak van zijn energie. Sederen met een huismiddel betekent dat een paard gif toegediend krijgt en nog wel alles mee krijgt uit ze omgeving, maar niet normaal kan reageren zoals hij wil doen. Omdat het een huismiddeltje is, breken ze hier nogal makkelijk doorheen, met alle gevolgen van dien.
En dan zou je dot een tijd lang elke dag moeten gaan doen. Echt een grote afrader!!

Haver is niet het probleem. Gewoon hardvoer blijven geven als een paard stilstaat wel. Al geef je elke dag 2 scheppen muesli zonder haver is dat nu niet goed, want paard staat stil. Sowieso discutabel, want meeste paarden doen lang niet genoeg om het ''nodig'' te hebben.

Kleine beetjes helpen niet in een dergelijk geval. Je hebt te maken met een blessure en de meeste kans heb je als je de eerste keer goed revalideert, Daarna wordt het vaak een lange weg met ups and downs. Alles een beetje of half doen, is zonde van het paard, je tijd en het geld.


EHE
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-12-16

Re: Fris paard met herstellende pees blessure, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 03:06

niet meer energie erin stoppen je hebt ook voer waarvan ze geen energie krijgen. Verder zou ik hem lekker bezig houden met andere dingen als ik de hele dag opgesloten ben wil ik ook wel een rondje rennen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers