verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 22:12

Hoi,

Graag wil ik vragen of er mensen zijn met tips om een pony stapje voor stapje verkeersmak te maken. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik heb mijn pony vorige week voor het eerst meegenomen naar buiten. Dit was letterlijk een paar meter het terrein af omdat ik haar niet wilde over vragen. Ik had een oudere, rustige pony meegenomen zodat ze zich wat zekerder zou voelen. Ik hoorde een scooter aankomen en merkte aan haar dat ze onrustig werd. Ik heb haar rustig op de stoep aan de kant gezet. Ze raakte echter volledig in paniek met als gevolg dat ze als een standbeeld midden op de weg bleef staan. Niemand kon er nog langs en ik heb er best even gestaan voordat ze mee terug wilde lopen naar stal. Even wat extra informatie: We staan in een rustig dorp en er rijdt niet veel verkeer op de betreffende weg. (Niet dat jullie denken dat ik vlak langs een snelweg stond :+ ) Heb ik iets verkeerd gedaan en hoe kan ik dit het beste aanpakken?


Dankjewel alvast!


Goof

Berichten: 28756
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:16

Heb je de mogelijkheid om pony op het terrein van stal kennis te laten maken met machines en vervoermiddelen?
Iemand die even de auto of scooter parkeert terwijl die aan blijft staan? Een trekker?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:56

Ja lastig. Ik heb die Fries mee genomen naar het eind van de weg. Die komt uit op een 60 km weg waar van alles voorbij komt. Dit heb ik een paar keer gedaan. En daarna zijn we op pad gegaan. Achter de arabier aan.

Op dit moment zijn alleen voorbij scheuren scooters zonder fatsoenlijke uitlaat en motoren nog problematisch. Daar raakt ie van in paniek. Zeker van die choppers.

Groot verkeer gaat wel als ik hem met zijn gezicht er naartoe draai zodat hij het kan bekijken.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:42

Ik kon gelukkig een rustige landweg in naast stal om te oefenen. Verder ben ik veel met stalgenoten naar buiten gegaan die brave en rustige paarden hebben.
Als ik merkte dat hij zenuwachtig werd dan ging ik bijvoorbeeld een zijweg, berm of oprit op en draaide hem om om te laten kijken naar wat eraan kwam.
Verder is het het aller belangrijkste dat je zelf nuchter en relaxed bent en niet van tevoren al gaat bedenken wat er kan gebeuren.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:52

Eerst aan de hand, dan pas in het zadel. Best een touwhalstertje gebruiken, kom je bij paniek net wat meer door. Rustig ervaren paard meenemen, laten kijken naar de voertuigen en de tijd voor nemen. Niet snel snel erlangs willen maar rust geven geeft vertrouwen.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:54

Meenemen als handpaard als je gaat rijden.
Op eigen terrein aan dingen laten wennen, hier altijd wel een tractor die rijd, waar eens iets achter flappert, soms een vrachtwagen, auto die van het terrein afrijd.
Op zondag meenemen naar het bos :+
Wandelen met hem, terwijl iemand anders met een rustige, oudere paard meegaat.

Zelf alvast wat oefenen met schriktraining, daar leren ze op je te vertrouwen.
https://www.youtube.com/results?search_ ... oefeningen

Vraag of iemand met een kettingzaag, boor, bladblazer aan het werk wil gaan als jij ook bezig bent met je paard.
Bij ons is al zoveel te doen, dat ieder jong paard al heel veel gewend is.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:03

Eerst aan de hand en je de pleuris wandelen. Langzaam opbouwen. Eerst langs plekken met geparkeerde voertuigen, dan eens langs voertuigen met de motor aan en dan pas langs voertuigen die ook nog bewegen. Alles laten zien, bekijken en pas een stap verder als hij ontspannen reageert.

Ook nog een fout die veel mensen maken: 'braaf, braaf, braaf' roepen en belonen als paard in paniek raakt. Reageer rustig en cool als er spanning is, maar ga pas belonen als er een rustige, onspannen reactie van je paard volgt. Want dat is de reactie die je wilt bekrachtigen, niet de paniek.

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:20

Ik zou zoals anderen ook zeggen eerst heel veel wandelen. Wanneer je merkt dat ze op die manier niet meer gespannen is pas gaan rijden. Eerst een ouder paard mee is ook altijd goed

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:00

Het beste is wel om net te doen of er niks aan de hand is, stilstaan is eigenlijk niet het beste om te doen, zo bevestig je dat er iets staat te gebeuren.
Beter kun je doorlopen en de rustige pony tussen de brommer en haar in laten lopen.
Als ze echt heel bang is zou ik iemand met een brommer regelen en dan stapje voor stapje daarmee kennis laten maken gewoon op het erf.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

noor14

Berichten: 740
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Limburg

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:11

Wat ook goed werkt is je paard in een wei zetten naast een drukke weg :+
Maar dan moet je die mogelijkheid wel hebben natuurlijk.
Heeft bij mijn paard goed geholpen en heb ook veel gewandeld altijd.

~Dex~28 maart 2015~Bontfire x Gentlemen~

~Rosie~14 juni 2021~Zambesi x Sanyo

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:45

WenShetland schreef:
Ik hoorde een scooter aankomen en merkte aan haar dat ze onrustig werd. Ik heb haar rustig op de stoep aan de kant gezet.

Ik denk dat het daar foutgelopen is. Beter in beweging blijven, geen idee waarom, maar een paard dat stilstaat panikeert harder dan eentje die stapt.

Dakota12
Berichten: 26
Geregistreerd: 16-07-13

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:56

het enigste wat je eigenlijk kunt doen is regelmatig met je paard naar buiten gaan, zowel aan de hand als erop.
misschien is het voor je paard fijner als je eerst aan de hand meegaat en een andere pony meeneemt.

heb zelfs een een pony voor het eerst mee naar buiten genomen, was heel bang en ik snapte niet waarom. dus toen heb ik mijn andere pony meegenomen en ze was gelijk rustig. haha gewoon regelmatig doen en derest komt vanzelf xx

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:41

Sclimpre schreef:
WenShetland schreef:
Ik hoorde een scooter aankomen en merkte aan haar dat ze onrustig werd. Ik heb haar rustig op de stoep aan de kant gezet.

Ik denk dat het daar foutgelopen is. Beter in beweging blijven, geen idee waarom, maar een paard dat stilstaat panikeert harder dan eentje die stapt.


Meestal wel beter in beweging blijven maar ik laat het paard wel altijd kijken naar hetgeen er is en soms is dat terwijl we lopen, soms als we staan.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

WenShetland
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-09-18

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 22:48

Dankjewel voor alle tips! Ik ga ermee aan de slag. Schriktraining ga ik ook mee beginnen.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:23

Schriktraining is heel handig. :j
Dan leer je ook hoe je paard reageert op enge dingen en hoe je dat het beste op kan lossen, kan per paard ook nog wel eens verschillen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers