Spelen stoeien of vechten ruinen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 09:50

Mijn haflinger staat nu in de paddock met andere ruinen maar hij is zo wild onbehouden naar de andere paarden
Ik geloof niet dat het gemeen is maar ik wil niet dat er gewonden vallen
In de paddock is hij constant aan het pesten tegen elkaar op steigeren in de manenkam vastpakken in de voorbenen bijten
Als ik de mijne eruit haal is er rust maar staat hij er ertussen dan is er rumoer
We hebben al verschillende combinaties geprobeerd maar nog niet de goede match.
Wat kan ik nog doen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:52

Hebben ze altijd eten? Hoe groot is de paddock?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:56

Wisselen ze van rol? Dus dat de een de ander achterna zit en dat het daarna omdraait?

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:01

Wat bij ons hielp was de ruin bij een heel zelfzekere, rustige en dominante andere ruin zetten. Die heeft hem een hoop manieren bijgebracht.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:04

Hoe groot is de paddock? Kunnen de paardjes ook goed weglopen?
Ik heb 2 fjorden ruinen die dol op elkaar zijn, maar gaat er af en toe ook heftig aan toe. Ziet er heftig, maar niet gemeen uit. Soms hebben ze wel eens een schaafwond, verder nooit ernstig.
Hier hebben ze wel de ruimte, als 1 het zat is dan gaan ze een rondje rennen en keert de rust weer terug

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:08

Die twee tinkers kerels hier toen, maar eigenlijk mijn oude man zijn hele leven. Spelen is leuk, altijd overal lomp ravotten. Elkaar onderuit duwen, pootje haken. Lol maken. *\o/*

Zolang er niemand kreupel wordt, lekker laten gaan :j

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 10:13

Nee we voeren niet in de paddock
Hij is ongeveer 10 bij 10 en heeft hij een goed maatje dan zouden ze er met z n 2 en of 3 en in staan
Als hij begint doet de rest wel wat terug maar staat hij er niet dan staat de rest rustig tesuffen
In de wei waren ze ook wel bezig dat heeft mij al verschillende graasmaskers en dekens gekost
Ze pakken ook aan het halster daar dpor had hij een winkelhaak aan zijn hoofd wat gehecht moest worden.
Ik ben er zelf niet zo moeilijk in als het maar niet echt vechten word maar de andere eigenaren willen het niet

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:43

jessie84 schreef:
Nee we voeren niet in de paddock
Hij is ongeveer 10 bij 10 en heeft hij een goed maatje dan zouden ze er met z n 2 en of 3 en in staan
Als hij begint doet de rest wel wat terug maar staat hij er niet dan staat de rest rustig tesuffen
In de wei waren ze ook wel bezig dat heeft mij al verschillende graasmaskers en dekens gekost
Ze pakken ook aan het halster daar dpor had hij een winkelhaak aan zijn hoofd wat gehecht moest worden.
Ik ben er zelf niet zo moeilijk in als het maar niet echt vechten word maar de andere eigenaren willen het niet


10x10 en niet voeren is wel beetje garantie op ruzie. Dan gaat er een zich vervelen en dan kan een ander niet weg.
Dan kan het beginnen als spelen maar uiteindelijk toch op andere dingen uitlopen.

Ben daar zelf overigens altijd makkelijk in, paarden vechten bijna nooit echt meestal is het spelen. Maar er moet wel ruimte zijn om weg te komen en er moet ook iets meer zijn dan alleen elkaar kunnen vervelen (dus bvb eten).
En dat hoeft niet heel veel ofzo te zijn, maar alleen zand is ook niks.

Duhelo

Berichten: 28543
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:58

10*10 met meerdere paarden en zonder afleiding voor de verveling (en wss lekker fit van net van stal te komen), dat is vragen voor dergelijke problemen.
Ik zou tenminste zorgen dat er hooi is, en max 2-3 paarden op die oppervlakte.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 11:15

Hooi ben ik geen voorstander van
Hooi lopen ze door het zand heen met gevolg zand koliek en de meest dominante eet alles en de zwakkere heeft niets

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:27

Hoeveel uur per dag staan ze in deze paddock?

Duhelo

Berichten: 28543
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:50

jessie84 schreef:
Hooi ben ik geen voorstander van
Hooi lopen ze door het zand heen met gevolg zand koliek en de meest dominante eet alles en de zwakkere heeft niets

Dat is simpel op te lossen door het aan te bieden in slowfeeders, onbeperkt en ze voldoende voerplaatsen te geven (minstens 1 voerplaats meer dan dat er paarden zijn, of een vaste ruif waar ze rondomheen kunnen komen.)
Echter als je 3 of 4 of meer paarden moet voederen op een postzegeltje van 10*10, terwijl ze blijkbaar niet constant bij elkaar staan ga je inderdaad telkens onrust hebben.
Hoe lang staan ze in die paddock?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:02

10 x10, meerdere paarden en lees ik nu goed dat ze daar mét halster om in staan?

Dat is wat mij betreft echt schreeuwen om problemen.

Hier kunnen ze toch helemaal níets? De ruimte is te klein om echt even lekker te bewegen, er is werkelijk niets om te doen, alleen maar staan... én dan staan ze ook nog eens met hun halster om, wat ik persoonlijk levensgevaarlijk vind..

Hoe lang staan ze er, en met hoeveel paarden?

Eigenlijk zouden er max 2 in moeten staan, mét slowfeeders en mogelijk wat wilgentakken om aan te knabbelen, gewoon íets om gewoon normaal paard te kunnen zijn: een maatje waar het echt mee klikt bijvoorbeeld/ zodat er gelijkwaardig gespeeld kan worden...

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 12:44

Ze staan max 4 uur en dan naar binnen om te eten

Duhelo

Berichten: 28543
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Spelen stoeien of vechten ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:49

zet 4 kinderen 4 uur in een kale ruimte waar ze niks te doen hebben, en die gaan uiteindelijk ook elkaar gaan pesten...
Wat wil je precies dat we zeggen ts? Want de opties dat we opperen (kleinere groepen, hooi /afleiding geven) wil je niet horen of zijn blijkbaar niet mogelijk?