Neurotisch gedrag aan de draad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 15:46

Hoihoi
Ik heb een vraagje. We hebben sinds kort een nieuw paard op stal, deze staat nu in de paddock naast de mijne.
Nu is mijn paard constant neurotisch langs de draad aan het lopen en als de nieuwe erbij komt met oren in de nek proberen te bijten etc.
Het nieuwe paard doet overigens helemaal niks, staat gewoon een beetje te eten.
Mijn paard kan wel met anderen, maar is hij niet de makkelijkste - hij kan de rest best wel opjagen maar dit wordt met tijd minder.
Nu vraag ik mij af wat de reden voor zijn gedrag kan zijn?
Hij heeft er best wel wat stress door.
Alvast bedankt!!

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:48

Dan zal de jouwe wel erg dominant zijn, vermoedelijk de nieuwe ook enigszins. Dieren voelen dat meteen aan.

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 15:56

Ja hij is wel dominant. Die andere komt niet echt dominant over...
Hoop alleen dat dit niet te lang aanhoud

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:28

Went vanzelf, kan even duren. Zijn beide ruinen?

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 16:39

Ja beide ruinen. Vind het zo raar omdat die andere niks doet

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:45

Was de nieuwe bij de vorige eigenaar soms ook dominant? Hier ook eens flinke aanvaring gehad tussen een anda en een dartmoor. Die kleine bleek op zijn vorige adres baas over 4 groten. Anda was echter nog baziger dan die kleine dus dat werd ff een bloedbad.

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 20:49

Bij de vorige eigenaar eigenlijk weinig weidegang met anderen gehad. Hooguit met 1 ander paard een paar uurtjes en dat ging goed

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:01

De hele dominantie theorie is achterhaald. In mijn oren klinkt dit als onzeker gedrag, hij weet niet wat hij van het andere paard kan verwachten en door het draad ertussen is er ook geen mogelijkheid om hier achter te komen. Om zichzelf te bescherming laat jouw paard dit gedrag zien. Idd erg stressvol.
Staat het hooi ver genoeg uit elkaar?

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:05

Onzeker past ook echt wel bij hem. Hooi ligt ver uit elkaar, hij beschermd 'zijn kudde' wel - jaagt de anderen weg als ze bij de draad komen.
Ondertussen staan ze in een andere paddock (werd wel minder maar hij had wat last van bekken dus mag niet te raar doen)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:06

Is het geen optie om ze gewoon eens samen in de paddock te gooien? Dan kunnen ze fatsoenlijk kennis maken en is het nieuwe er waarschijnlijk snel vanaf!

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:13

Ja dat dacht ik ook... maar het is natuurlijk andermans paard
En ik kan wel begrijpen dat de eigenaar ze niet graag samen ziet, die pony heeft er geen last van terwijl die van mij zich aggressief gedraagt...

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:14

Ga vanaf morgen proberen NAF oestress bij te voeren om te kijken of hij daar iets rustiger van wordt

NanGee
Berichten: 43
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:31

_Teuntje schreef:
Onzeker past ook echt wel bij hem. Hooi ligt ver uit elkaar, hij beschermd 'zijn kudde' wel - jaagt de anderen weg als ze bij de draad komen.
Ondertussen staan ze in een andere paddock (werd wel minder maar hij had wat last van bekken dus mag niet te raar doen)


Jouw paard splitst het nieuwe paard van zijn kudde om escalatie te voorkomen. Heel normaal gedrag. Op mijn fb (equivalence) heb ik er wat meer over uitgelegd en staat ook een filmpje waarbij je het splits gedrag ook ziet.
Vaak neemt het gedrag na een paar dagen af omdat het paard de boel veilig acht. Dan is het een mooi moment om de paarden eens samen te zetten en kennis te laten maken.
Met elkaar wandelen helpt ook om te verbinden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:36

Iriscope schreef:
Is het geen optie om ze gewoon eens samen in de paddock te gooien? Dan kunnen ze fatsoenlijk kennis maken en is het nieuwe er waarschijnlijk snel vanaf!

Dat lijkt me nogal gevaarlijk. Heb je geen grote weide ter beschikking? Daar hebben de paarden plek genoeg om mekaar te ontlopen en worden ze afgeleid omdat er te eten valt. In een paddock blijven ze gefocused op elkaar, dus dat is niet aan te raden.

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:50

NanGee schreef:
_Teuntje schreef:
Onzeker past ook echt wel bij hem. Hooi ligt ver uit elkaar, hij beschermd 'zijn kudde' wel - jaagt de anderen weg als ze bij de draad komen.
Ondertussen staan ze in een andere paddock (werd wel minder maar hij had wat last van bekken dus mag niet te raar doen)


Jouw paard splitst het nieuwe paard van zijn kudde om escalatie te voorkomen. Heel normaal gedrag. Op mijn fb (equivalence) heb ik er wat meer over uitgelegd en staat ook een filmpje waarbij je het splits gedrag ook ziet.
Vaak neemt het gedrag na een paar dagen af omdat het paard de boel veilig acht. Dan is het een mooi moment om de paarden eens samen te zetten en kennis te laten maken.
Met elkaar wandelen helpt ook om te verbinden.


Leuk filmpje! Dat is inderdaad wel herkenbaar. Misschien is samen wandelen wel eens een idee! Dankjewel

_Teuntje
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 17:52

Sclimpre schreef:
Iriscope schreef:
Is het geen optie om ze gewoon eens samen in de paddock te gooien? Dan kunnen ze fatsoenlijk kennis maken en is het nieuwe er waarschijnlijk snel vanaf!

Dat lijkt me nogal gevaarlijk. Heb je geen grote weide ter beschikking? Daar hebben de paarden plek genoeg om mekaar te ontlopen en worden ze afgeleid omdat er te eten valt. In een paddock blijven ze gefocused op elkaar, dus dat is niet aan te raden.


We hebben wel een grote weide ter beschikking. Ga denk ik eens samen wandelen - en dan kijken hoe hij reageerd

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Neurotisch gedrag aan de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:04

Ach wel nee, niks gevaarlijk aan. Gewoon 2 paarden die onderling even uitzoeken wie wie is en wie waar staat. Ze vermoorden elkaar heus niet hoor. Maar inderdaad, wel even met de eigenaar overleggen!