Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:32

Malenka schreef:
Dark7 schreef:
Een hoop reacties ...
Zoals al eerder vermeld is hier in omgeving Geen andere stal die onbeperkt ruwvoer toestaat alsook niet het geven van eigen aangepaste voeding...dus dan komt hij op sportbrok te staan met 2x daags kuil waar hij al helemaal niet goed tegen kan , en een uurtje buiten... als ze al buiten komen dus helaas is verhuizen niet zomaar een optie zoals eerder genoemd...
En regelmatig behandelen een omeprazol behandeling doe je niet even om de zoveel tijd...


Als jij niet verder komt dan een stal waar je paard een uur naar buiten mag dan zou je geen paard moeten kopen.

Een paard heeft mee uitdaging, sociale contacten en bewegingsruimte nodig.

Wat mij betreft zijn er twee opties over. Je rot zoeken naar een passende stal die wel bied wat een paard nodig heeft of je rot zoeken naar een nieuwe eigenaar die dat wel doet voor je paard. Op sommige onderwerpen zijn er geen compromissen te sluiten.


Eerst deftig lezen voor je op mensen gaat kakken?
Er staat dat als ze hem zou verhuizen hij maar 1u buitenkomt. En dat wil ze dus niet voor haar dier.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:34

Dan moet ie dus naar een andere plek... Dit is ook geen optie lijkt me?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:40

Citaat:
Eerst deftig lezen voor je op mensen gaat kakken?
Er staat dat als ze hem zou verhuizen hij maar 1u buitenkomt. En dat wil ze dus niet voor haar dier.


Ik heb keurig alles gelezen. Blijven op de huidige stal lijkt geen optie. En er is niks beters te vinden dan een uur per dag naar buiten. Dan blijft er toch niks anders over dan de twee opties die ik schreef? Of zie ik nog iets over het hoofd? Het is niet leuk om te lezen. Maar wel realistisch.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:42

Wat als de stal waar je nu staat failliet gaat, ermee ophoudt, afbrandt etc. dan moet je ook ergens anders heen.

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 13:10

Malenka schreef:
Dark7 schreef:
Een hoop reacties ...
Zoals al eerder vermeld is hier in omgeving Geen andere stal die onbeperkt ruwvoer toestaat alsook niet het geven van eigen aangepaste voeding...dus dan komt hij op sportbrok te staan met 2x daags kuil waar hij al helemaal niet goed tegen kan , en een uurtje buiten... als ze al buiten komen dus helaas is verhuizen niet zomaar een optie zoals eerder genoemd...
En regelmatig behandelen een omeprazol behandeling doe je niet even om de zoveel tijd...


Als jij niet verder komt dan een stal waar je paard een uur naar buiten mag dan zou je geen paard moeten kopen.

Een paard heeft mee uitdaging, sociale contacten en bewegingsruimte nodig.

Wat mij betreft zijn er twee opties over. Je rot zoeken naar een passende stal die wel bied wat een paard nodig heeft of je rot zoeken naar een nieuwe eigenaar die dat wel doet voor je paard. Op sommige onderwerpen zijn er geen compromissen te sluiten.



Sorry maar je reactie komt als een aanval over , dus reageer ik er ook zo op.

Laat voorop staan dat ik ten alle tijden zijn welzijn op nummer 1 heb staan , en dat jij vanaf je toetsenbord zo een reactie überhaupt durft te plaatsen ...ach zeg maar niks zegt genoeg denk ik.

Er is helemaal niet gesproken over een compromis sluiten en als je alles gelezen had wat ik gezegd had had je er ook al uit op kunnen maken dat die aanvallende toon waarmee je reageert nergens voor nodig is.

Hij staat nu van 07:00 tm 18:00 buiten en daarnaast ben ik 2x daags bij hem om wat met hem te kunnen doen.

Verder ga ik er niet op in want ik weet gelukkig precies zelf wel het beste of ik goed ben voor mijn paard.

Had hem ook lekker makkelijk terug kunnen doen, de handel in maar zoals eerder aangegeven was dat voor mij geen optie

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 13:14

pvdbosch schreef:
Wat als de stal waar je nu staat failliet gaat, ermee ophoudt, afbrandt etc. dan moet je ook ergens anders heen.



Wij stonden op een prima stal maar door stoppen van eigenaar hebben ruim 40 paarden zich opnieuw moeten huisvesten met eigenaar...

Ik ben bereid te verhuizen maar wel onder de voorwaarde dat het een upgrade voor mijn paard is.


Goed ik heb dit topic niet gestart om discussiëren te voeren dus dat ga ik ook niet doen.

Paardenfann4
Berichten: 1341
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 13:18

Maar met wat voor doel heb je dit topic dan geopend als ik vragen mag? Alle opties die aangedragen worden zijn volgens jou onmogelijk. Dus ik ben zeer benieuwd wat je nu precies wilt? Een andere stalling is er niet in de buurt, je wilt het paard niet terug doen naar de vorige eigenaar en deze stalling is ook niet geschikt. Dan blijft er niet erg veel over lijkt mij? Ik zou zeker een maagscopie laten doen bij je paard om er achter te komen of het aan maagproblemen ligt. Wellicht komt er dan nog een grote verbetering. Maar verder dan toch een andere stalling zoeken, desnoods bij een particulier aan huis kom ik ook niet. Hier is niet zomaar een oplossing voor te vinden dat hij ermee gaat stoppen.

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 13:40

Paardenfann4 schreef:
Maar met wat voor doel heb je dit topic dan geopend als ik vragen mag? Alle opties die aangedragen worden zijn volgens jou onmogelijk. Dus ik ben zeer benieuwd wat je nu precies wilt? Een andere stalling is er niet in de buurt, je wilt het paard niet terug doen naar de vorige eigenaar en deze stalling is ook niet geschikt. Dan blijft er niet erg veel over lijkt mij? Ik zou zeker een maagscopie laten doen bij je paard om er achter te komen of het aan maagproblemen ligt. Wellicht komt er dan nog een grote verbetering. Maar verder dan toch een andere stalling zoeken, desnoods bij een particulier aan huis kom ik ook niet. Hier is niet zomaar een oplossing voor te vinden dat hij ermee gaat stoppen.



Laat voorop staan dat ik niet de oplossing vraag voor het stoppen luchtzuigen want die is er niet. Niet kant en klaar in iedergeval

Het was meer om te vragen of andere paarden mensen of mensen met paarden iets soortgelijks hebben meegemaakt met een paard of pony van hun zelf en een pensioneigrnaar die er niet happig op is. Verder alle tips trucs welkom mbt verveling tegengaan zoals jollybal in de box etc. Ookal staat hij niet hele dagen in de box wat ik ook niet zou willen in de nacht wel en dan is het handig om iets te hebben waar hij zich mee bezig houdt.

Dus ervaring verhalen van mensen die een luchtzuiger hebben gehad en soortgelijk probleem met stal.

Ik heb niet om oplossingen gevraagd mbt het verplaatsen oid.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 14:57

Luchtzuigband is eigenlijk pure dierenmishandeling. (Ja hebbhem uit onwetendheid zelf ook gebruikt maar weet nu beter). Het is symptoombestrijding en het daadwerkelijke probleem los je er niet mee op. Van de band kunnen ze juist meer problemen krijgen. Problemen, wonden en interne beschadigen aan hun keel. Maar ook meer gefrustreerd. Luchtzuigers hebben vaak maagpijn en het zuigen werkt pijnstillend en is hrt enigste wat ze hebben en wordt ze nu afgenomen!
Een stal die geen luchtzuigers wil hebben of denkt dat ze het overnemen van elkaar zou ik weigeren. Die weten er duidelijk niks vanaf en lopen flink achter in hun denkwijze...

Mijn Paard is nu 20 en is rond zn 4de begonnen met zuigen. Staleigenaresse was hier niet blij mee. Het was een stalgebrek, ze konden het van elkaar overnemen, koliek door het zuigen enz toendertijd "was dit gewoon zo". Zelfs de dierenarts zei dat het gestoord gedrag was. Hij kreeg toen een band om. Zonder band mocht niet van de stal eigenaar. Ik wist toen niet beter dus deed dat. (Stalomstandigheden: 3x per dag bergje vrij natte kuil/veel brok/veel op stal zonder iets te knabbelen met paard waarmee hij het niet goed kon vinden).

Wilde verhuizen. Die stal wilde geen zuigers ivm het kopïeren.
Op nieuwe stal ook 3x daags kuil. Zuigen werd erger. Hij hing op den duur uren achter elkaar aan de weide palen, voorbak of zn luik. Stond zo stoned als een garnaal in de wei.
Maagonderzoek: wat geïrriteerd.
Omeprazol gehad. Later pronutrin en maagcompositium. Dierenarts vertelde dat luchtzuigers vaak zuigen door maagpijn EN dat ze vaak niet tegen krachtvoer en en kuil kunnen EN mimstens 20 uur per dag moeten kunnen eten. En daarbij vertelde hij ook dat erbij het zuigen pijnstillende en verslavende endorfines vrij komen. Geeft ze een lekker gevoel. Kon dus zomaar zijn dat een luchtzuiger op dat moment helemaal geen maagpijn meer had maar puur lucht zoog uit gewoonte en voor het lekkere gevoel. In dit geval moest hij afkicken.
Wat we hebben gedaan:
Maagonderzoek om zeker te weten dat de maagproblemen weg waren.
Toen is de luchtzuigband weer om gegaan en heb ik alles waar hij op zoog ingesmeerd met cribbox. Stroomdraden bovenop de palen gedaan enz.
Zo KON hij niet meer zuigen. Daarnaast voer aangepast. Geen krachtvoer meer. 1 handje muesli per dag met vitamine brokken en maagcompositum. Verder de hele dag hooi. Dus geen kuil of spul wat in plastic zit. In een slowfeeder zodat maag de hele dag iets te verteren had. (Maagzuur bij een paard wordt de hele dag aangemaakt. Als er geen voer in de maag komt dan heeft het maagzuur niks te verteren en bijt in de maagwand. Verder zoveel mogelijk op de wei (eten). Of paddock met höoi.
Paar weken vol gehouden en het zuigen was voor 75% verminderd!.

Merkte later dat het zuigen verergerde als hij kuil of krachtvoer kreeg. En bij veel stress.
Dit is ook de reden van het van rlkaar "overnemen" op stal. Paarden staan in dezelfde omstandigheden. Op 1e ging 1 paard ook zuigen. Mijn paard kreeg de schuld maar het andere paard stond onder dezelfde omstandigheden. Veel brok/stress/3x kuil en rest van de dag niks enz.

Nu sinds 1.5 jaar op een nieuwe stal. Rustiger, hele jaar door van 10 tot 17.00 uur op het land, weinig krachtvoer en op stal continu hooi. Hij zuigt helemaal geen lucht meer!!

Anoniem

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 15:18

Nou... Er is wel een oplossing namelijk; 24/7 buiten. En anders echt zo veel mogelijk naar buiten. Het heet tenslotte niet voor niets een stalondeugd. Die band moet trouwens als de sodemieter af! Vreselijk slecht voor de slokdarm. En trouwens de stress van geen quick fix kunnen nemen als je een junkie bent, is erger dan wel even tot rust kunnen komen van luchtzuigen. Het maakt toch voor een paar seconden endorfine aan, waardoor ze het blijven doen als ze opgehokt staan en zich vervelen of stress hebben van de stal situatie. En onbeperkt droog hooi in netten als die er van gaat schranzen, maar droog hooi is essentieel, zodat de spijsvertering blijft doorgaan.

Kuur tegen maagzweer is super, maar als je niets met voorgaande doet, blijft die maagzweer keer op keer terugkomen.

Heb zelf ook een echte luchtzuiger gehad en het altijd lekker buiten kunnen, heeft dit zo ernstig doen verminderen, dat ze het in latere jaren alleen nog maar deed als ze haar brok had gehad of wat lekkers, ook toen ze toen weer de nachten op stal stond.

Het is heel flauw, maar als je in deze situatie blijft hangen, wordt het niks beter voor je paard, alleen maar slechter.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 15:26

TS, is het een idee een oproepje voor stalling op internet/Facebook te plaatsen? Misschien kom je zo via via bij een particulier uit waar je paard meer naar buiten kan en geen band om hoeft.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 15:28

Mijn verzorgpaard is ook een luchtzuiger. Staat 24/7 buiten (overdag op het land en snachts in de paddock), maar als zij op het land staat zuigt ze ook aan de hekken rond de wei, en als ze in de paddock staat s'nachts doet ze dit ook. Het is dus echt niet weggegaan van 24/7 buiten, maar het is wel een stuk minder geworden.

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:21

Zo als je in je OP zegt zijn alle tips en trics welkom.
Volgens mij is alles al langs gekomen wat er mogelijk is in deze situatie.
Ik wilde graag alleen even reageren op het stukje van de band. Dat deze niet af mag maar wel onder de noemer dierenmishandeling valt bij velen. Als dit bij jou niet het geval is, lekker blijven staan waar je staat.
Maar is dit wel het geval, het is JOUW paard, JOUW verantwoording en naar mijn mening heeft niemand iets te zeggen over wat wel mag en niet mag (oke extreme gevallen dat justitie oid er bij komt weggelaten) Als je liever hebt dat hij de band niet meer om krijgt en je wilt dat de omstandigheden veranderen, weet je wat je te doen staat. Als je niet wilt verhuizen moet je accepteren dat dit blijft en hij de band (aka dierenmishandeling) om moet blijven houden. De vraag is, aan welke van de twee wil je mee gaan doen. En anders zou ik een ander heel fijn plekje voor hem gaan zoeken bij iemand waar hij geen band om hoeft en de benodigde kennis heeft om het lucht zuigen te gaan voorkomen. Nu ben je volgens mij bezig met genezen en niet het voorkomen (niet aanvallend bedoeld, dit is wat ik zo opmaak uit het lezen van alle posts) Hopelijk kan je snel een beslissing maken wat het beste is voor jullie beiden +:)+

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:58

MiniMeLona schreef:
Nou... Er is wel een oplossing namelijk; 24/7 buiten. En anders echt zo veel mogelijk naar buiten.


Wat een banketstaaf zeg -:(- Dit is puur paardafhankelijk. Ik heb bewijs dat het juist hierdoor bij mijn paard vele malen erger werd! Ze was dood ongelukkig! Ik heb haar nu ook op stal staan en ze doet het geweldig! Alleen als er veel drukte rondom haar stal is en er vreemde staan gaat ze zuigen en als de andere paarden druk doen tijdens voertijd want hierdoor wordt ze gestresst. Niet elke paard wordt gelukkig van de 24/7 management... zo heb ik sinds een maand mijn 2,5 jarige van de wei gehaald en staat ze nu halve dagen binnen ze is zoveel in gedrag rustiger geworden ze is niet meer op haar hoede en happerig wat ze eerst wel was. Ik zeg niet dat dit voor elke paard zo is maar het is zeker ook niet zo dat elke paard blij wordt van 24/7 buiten staan!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:05

24-7 kan een oplossing zijn. Maar helaas echt niet voor alle paarden, sommige gaan op een paal staan zuigen.

Maar ts, wat wil je nu?
Je wil geen andere stalling, maar je stalhouder geen zuiger.
Dan trek jij vrees ik toch aan het kortste eindje.
Of je het terecht vind of niet een stalhouder kan en mag zijn eigen regels maken.
Al wil hij alleen maar vossen op stal of alleen maar paarden met een kolletje, wat ook, zijn erf.
Wil hij geen zuiger kun je toch beter maar een andere plek gaan zoeken, ook al is dat in jou ogen onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:48

candalisa schreef:
MiniMeLona schreef:
Nou... Er is wel een oplossing namelijk; 24/7 buiten. En anders echt zo veel mogelijk naar buiten.


Wat een banketstaaf zeg -:(- Dit is puur paardafhankelijk. Ik heb bewijs dat het juist hierdoor bij mijn paard vele malen erger werd! Ze was dood ongelukkig! Ik heb haar nu ook op stal staan en ze doet het geweldig! Alleen als er veel drukte rondom haar stal is en er vreemde staan gaat ze zuigen en als de andere paarden druk doen tijdens voertijd want hierdoor wordt ze gestresst. Niet elke paard wordt gelukkig van de 24/7 management... zo heb ik sinds een maand mijn 2,5 jarige van de wei gehaald en staat ze nu halve dagen binnen ze is zoveel in gedrag rustiger geworden ze is niet meer op haar hoede en happerig wat ze eerst wel was. Ik zeg niet dat dit voor elke paard zo is maar het is zeker ook niet zo dat elke paard blij wordt van 24/7 buiten staan!



Dus ze deed eerst op stal nooit luchtzuigen die van jou, maar is dat pas gaan doen toen ze naar buiten op de wei ging? En is weer minder geworden bij naar binnen halen? Of deed ze het al op stal en werd het erger met naar buiten doen en toen weer minder met naar binnen halen? Want dat wordt mij niet helemaal duidelijk uit jouw verhaal.

En het is inderdaad een oplossing, niet voor de volle 100% vaak, licht er maar aan hoe lang ze al aan het luchtzuigen zijn en het een gewoonte/verslaving is geworden, maar op die van jou na dus, wordt het bij heel veel paarden wel beter als ze meer en langer buiten komen. Je paard blijven ophokken als die al luchtzuigt is zeker geen oplossing.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:13

Ik heb ook een luchtzuiger. Ze pakt niets vast maar doet het los. Omdat ze wel meer ernstige gedragsproblemen vertoonde heb ik er vrij snel na ik haar gekocht had een gedragstherapeut bij gehad. Die stond versteld van de intensiteit waarmee ze lucht zoog en gaf aan nooit eerder een paard gezien te hebben wat zo ernstig verslaafd was, haar woorden, niet de mijne. Ik heb haar nu bijna 3 jaar en ze doet het bijna niet meer. En eerlijk? Ik heb bijna niets gedaan. Alleen gezorgd dat de basisvoorwaarden voor een blij paard waar IK in geloof in orde zijn. Ze staat 24/7 buiten in een vaste groep met onbeperkt ruwvoer en haar werk is voorspelbaar. Wel uitdagend maar nooit te veel, te zwaar of onbegrijpelijk voor haar. Met name dat laatste is voor haar. Inmiddels zijn we op een punt gekomen dat ik het luchtzuigen eigenlijk wel handig vind. Na het eten van iets hards (brok, muesli, wortel maakt niet uit) doet ze het een paar keer. Prima, negeer ik gewoon. Maar als ze op ieder ander moment begint weet ik dat er iets is en grijp ik in om samen ontspanning op te zoeken. Werkt voor ons!

Wat ik je in jouw situatie aan wil raden is om samen met bijvoorbeeld je dierenarts het gesprek nog eens aan te gaan met je pensionhouder. Op zich lijken de randvoorwaarden op je huidige stal prima in orde. Alleen die band moet vandaag nog af! Paard heeft al genoeg stress van een nieuwe eigenaar en nieuwe stal en hij kan zichzelf niet eens troosten dat zijn hele vertrouwde leven weg is. Laat je da aan je pensionhouder uitleggen dat het gedrag zeer waarschijnlijk vanzelf minder wordt als het paard aan zijn nieuwe leven went en dat het geen koliek veroorzaakt en ook geen kwaad kan voor de andere paarden. Ik hoop voor jou en je paard dat ze wil luisteren.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:43

Lastig TS, vooral als verhuizen nu geen optie is en het dan alleen maar slechter wordt. Ik kan ook heus begrijpen dat je hem niet helemaal aan de andere kant van NL wilt zetten. Jammer dat de staleigenaar er zo tegenaan hikt. Hij zou zich is wat meer moeten verdiepen.

Sowieso geen band om (maakt meer kapot dan je lief is) en indien mogelijk hooi voeren in slowfeeders.

Bij onze hengst van 15 is het luchtzuigen nu aardig onder controle. Verhuizing van pensionstal (box en paddock) naar achtertuin (box paddock veel wei en zelf kiezen waar hij wil zijn) heeft hem erg goed gedaan. Helaas heeft die verhuizing door omstandigheden wat langer geduurd, maar ik hoop dat deze jaren de wonden zullen helen.

Ze staan zo'n 5 maanden per jaar 24/7 buiten en in de herfst/winter maanden alleen 's nachts op stal. Altijd hooi uit slowfeeders. In de wintermaanden krijgt hij meestal een kuurtje Omeprazol, want dan wil hij wel weer is gaan zuigen. Soms in combinatie met een beetje Cribox smeren op de rand van de stal.

Maar dan zie je maar hoeveel huisvesting kan doen. In ieder geval voor ons paard, dit zal niet voor ieder paard gelden, maar misschien is er een Paddock Paradise in jouw buurt waar je eens over na kan denken.

In ieder geval veel succes ermee en ik hoop dat je stalhouder zich een beetje kan inlezen hierin...

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:30

Welke kant van Rotterdam zit je? Ik kom er vandaan dus weet veel stallen te zitten en ook wat verder in de omgeving nog.

Snap niet zo heel goed waarom je niet ( eventueel) wil verhuizen? Je zit er kennelijk mee dat de stalhouder niet blij met je luchtzuiger is en bepaald dat je een paard een band om moet.

Daar zou ik zelf ook niet blij mee zijn en sowieso rondkijken voor wat anders waarbij mijn paard én ik gelukkiger gaan zijn.

room10

Berichten: 345
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:04

Sorry hoor maar angst dat paarden het gedrag gaan kopiëren ?? Dat terzijde, het luchtzuigen heeft een oorzaak, luchtzuigen is voor een paard een oplossing, dus persoonlijk vind ik een band zielig en als jij het zelf niet wil zou ik me dat zeker niet op laten leggen ! Wij hebben 2 luchtzuigers op een stal van 50 paarden wellicht zelfs meer, maar niemand heeft commentaar, sneu genoeg voor het paard zelf, beestjes zitten niemand in de weg, het is “natuurlijk” gedrag ik weet niet in hoeverre het “stront-irritant” is voor soortgenoten ?! Het zijn meer de mensen, hoelang zijn ze in de buurt van het paard aanwezig ?? Get a life, je kunt je gaan irriteren aan natuurlijk gedrag wat het gros niet vertoond maar een enkeling dus wel, het is nu éénmaal zijn thuis daar, wat ik al zeg “sneu genoeg” hij kan er echt niets aan doen : ((

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:26

Nouja het heeft meestal met het stalmanagement te maken op het moment dat ze er mee starten... dus ja ik zou wel denken wil ik mijn paard hier neerzetten...

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:38

We hebben hier ook 1 luchtzuiger, staat al jaaaaren 24/7 in de kudde en geen enkel ander dier doet het. Denk niet dat onze staleigenaar echt een probleem zou maken van een luchtzyiger, maar medestalgenoten misschien wel...

Ik zou denk ik op bokt, marktplaats en Facebook een advertentie plaatsen. Wie weet is er ergens een ‘verborgen’ stal waar je terecht kan, of een particulier die er geen problemen mee heeft.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:41

Hoezo verborgen stal? Dat hoeft helemaal niet. Meestal knappen ze heel goed op met veel naar buiten en onbeperkt ruwvoer.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:43

Ineke2 schreef:
Hoezo verborgen stal? Dat hoeft helemaal niet. Meestal knappen ze heel goed op met veel naar buiten en onbeperkt ruwvoer.



Ik bedoel met ‘verborgen’ stal een onbekende stal voor haar

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Help! Pony zuigt lucht en pensionhouder doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:45

Ah zo, ik las het als verstopt waar niemand het paard ziet / hoort :')