Paard dreigt bijten met aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 17:48

Hai,
Ik heb sinds een maand of 2 een 5 jarig paardje.
Helaas doet ze wel heel boos (soms alleen dreigen en boos kijken, dat accepteer ik. Maar af en toe kan ze echt gericht gaan happen) wanneer ik ga opzadelen en aansingelen, ze deed dit bij de vorige eigenaresse ook al dus is niet zomaar... ik zet gaat dan een stapje naar achter of geef haar echt een klap als ze heel erg is.
Ik kan haar wel borstelen etc op die plek,
Ik heb op dit moment wel een leenzadel. Zadelpasser komt over tijdje maar Volgensmij ligt alles goed. Raar is ook als je eenmaal in de bak ben dat het aansingelen dan niet meer zo erg is! Denk (ja denk ) dat het dus is zo van: 'ik. Heb. Geen. Zin. Hou. Op' maar wat kan ik hieraan doen?
Groetjes


Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:50

Een paard doet dit niet om te pesten...hij geeft ongemak aan, en dan geef jij hem ook nog een knal :(
Er kan iets niet lekker zitten aan het zadel, misschien heeft ie wel een maagzweer of last van de rug?
Laat dit eerst onderzoeken voor je gaat denken dat ie geen zin heeft en je hem weer een knal geeft...

bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 17:53

Cinnepin schreef:
Een paard doet dit niet om te pesten...hij geeft ongemak aan, en dan geef jij hem ook nog een knal :(
Er kan iets niet lekker zitten aan het zadel, misschien heeft ie wel een maagzweer of last van de rug?
Laat dit eerst onderzoeken voor je gaat denken dat ie geen zin heeft en je hem weer een knal geeft...


Ik geef hem geen knal. Wel van van, hallo, dit mag niet. Zadelpasser komt over een tijdje, die kan ook even kijken. Blijft het laat ik wel een dierenarts komen. Maar wat ik zeg, eenmaal in de bak is het niet meer zo erg. En zonder zadel maakt het haar ook niet uit. Ernaast staan en drukken op haar rug of op bepaalde punten drukken is ook allemaal niet erg!

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:55

Hoe singel je aan? Direct strak of gewoon losjes?

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:57

Als eerste nooit slaan, dat werkt niet of juist averecht.

Daarnaast moet je gaan kijken of je paard niet iets mankeert, rug okay? buik? Misschien een maagzweer.
En natuurlijk even wachten tot je zadelpasser is geweest.

Het paard van een vriendin van mij deed het ook. Nadat alle problemen zijn aangepakt (o.a zeer gevoelig maag/darmstelsel) is zij het aansingelen een positief iets gaan maken door middel van een beloning. Het paard vind het nu helemaal niet zo erg meer

Trek bv ook nooit in een keer de singel aan. Ik doe altijd per 1 a 2 gaatjes en aan beide kanten.

Hoe is verder de huisvesting en voeding van je paard?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 17:57

NenaC schreef:
Hoe singel je aan? Direct strak of gewoon losjes?


Gaatje voor gaatje, heel rustig. Dir werkt al wel beter idd

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:58

Dan nog is er iets wat ie aan wil geven...waarschijnlijk pijn..ik heb je vorige topic ook gelezen dat je er een thiedeman aan wilde hangen omdat hij sterren kijkt...dit in cmbinatie met dit gedrag moet toch genoeg zeggen? En geen klap geven, ik denk dat ie al pijn zat heeft.
Laat dit eerst bekijken en neem goed les.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:00

Feralynnx schreef:
NenaC schreef:
Hoe singel je aan? Direct strak of gewoon losjes?


Gaatje voor gaatje, heel rustig. Dir werkt al wel beter idd


Dan dit rustig uitbouwen. Gaatje strakker= brokje en ff lopen en ga zo maar door.

Wat voor soort singel heb je. Kan ook zijn dat de singel gewoon niet fijn is.
Mijn vriend heeft een (dure) anatomische singel nu met een schapenvacht.

* oh zie nu het bericht van Cinnepin, neem dat ook serieus.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 18:02

Cowgirl schreef:
Als eerste nooit slaan, dat werkt niet of juist averecht.

Daarnaast moet je gaan kijken of je paard niet iets mankeert, rug okay? buik? Misschien een maagzweer.
En natuurlijk even wachten tot je zadelpasser is geweest.

Het paard van een vriendin van mij deed het ook. Nadat alle problemen zijn aangepakt (o.a zeer gevoelig maag/darmstelsel) is zij het aansingelen een positief iets gaan maken door middel van een beloning. Het paard vind het nu helemaal niet zo erg meer

Trek bv ook nooit in een keer de singel aan. Ik doe altijd per 1 a 2 gaatjes en aan beide kanten.

Hoe is verder de huisvesting en voeding van je paard?


Kan ik wel proberen. Wat brokjes geven als ze het goed doet?
Doe idd al gaatje voor gaatje aansingelen
Ze krijgt basicbrok van pavo en alpengrun(?) muesli voor de 'vitamine' verder is ze Hee tevreden op stal, staat 24/7 buiten

MayoNeighs

Berichten: 162
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:05

Je zegt dat ze dit in de bak minder doet. Misschien proberen in de bak pas zadel erop leggen en singel eraan? (Als dit mogelijk is) Uiteraard enkel en alleen wanneer problemen door een dierenarts zijn uitgesloten!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:05

ja als ze braaf is een brokje en belonen met stem natuurlijk.

Maar vooralsnog is het wel belangrijk om uit te sluiten of het paard lichamelijk geen ongemakken heeft.
Want anders blijft het probleem gewoon bestaan en dat is voor beide natuurlijk niet leuk/fijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 18:10

Cinnepin schreef:
Dan nog is er iets wat ie aan wil geven...waarschijnlijk pijn..ik heb je vorige topic ook gelezen dat je er een thiedeman aan wilde hangen omdat hij sterren kijkt...dit in cmbinatie met dit gedrag moet toch genoeg zeggen? En geen klap geven, ik denk dat ie al pijn zat heeft.
Laat dit eerst bekijken en neem goed les.


Les heb ik van een ervaren instructrice. Op aanraden van haar heb ik een thiedeman. Hij geeft geen druk als ze dr hoofd normaal heeft, alleen als het wcht omhoog gaat. Dit is zodat ze nu goede vrijheid heeft om te bewegen (ze dribbels heel erg als ze omhoog gaat) en ze haar rug beter gebruikt. Hier hoef ik verdelgen discussie over!

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:13

als een instructrice een thiedeman adviseert als je paard sterren kijkt, zou ik een ander zoeken, dat is symptoombestrijding en geen oorzaak zoeken en er aan werken...

MayoNeighs

Berichten: 162
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:19

Wat hierboven gezegd wordt. Even niet rijden en je paard laten nakijken door een dierenarts. Pas als alles uitgesloten is, kan je weer met een gerust hart rijden en echt rijtechnische problemen gaan oplossen (zonder hulpteugels)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:19

Een paard geeft altijd iets aan met dit gedrag. Dit kunnen hele kleine signalen zijn, maar ook groter zoals deze.. Het heeft vaak te maken met een lichamelijk of geestelijk ongemak. Ik vind het goed dat je deze signalen oppakt, maar ik zou het paard hier niet voor straffen. Het paard wilt jou duidelijk iets aangeven.. Pak dit op, maar straf het paard er niet voor.

Er is kans dat je zadel niet goed ligt, dat geeft pijn.. Het kan zijn dat zij lichamelijke pijn ervaart door training of dat er iets anders aan de hand is, kan ook te maken hebben met dat ze het zadel koppelt aan iets wat ze niet fijn vindt. Het heeft altijd een wisselwerking.

Ik zal je een voorbeeld geven. Mijn pony geeft hele kleine signalen met ongemakken. Ik heb deze niet opgepakt met als gevolg dat uiteindelijk bleek dat mn zadel niet goed lag en ik in het hek terecht ben gekomen, omdat ik de vorige signalen niet opgepakt heb. Eerste fase van mijn pony is grote ogen maken met het zadel op de rug leggen, tweede fase is bijten in de voerkist, derde fase is niet meer stil willen staan bij t krukje (normaal staat tie keurig stil), vierde fase -> ruiter eraf gooien..

Pak de signale van jou paard op. Ga even niet rijden tot de zadelmaker langs is gekomen, hoevaak is het paard naar de tandarts gegaan? Zijn er andere lichamelijke moeilijkheden (wat heb je gevoeld met rijden bijvoorbeeld?), osteopaat/fysio doen ook wonderen.. Sluit dingen uit.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:20

Omdat dit een probleem is met gedrag en hoe er mee om te gaan verplaats ik dit topic naar OPG.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:20

Cinnepin schreef:
als een instructrice een thiedeman adviseert als je paard sterren kijkt, zou ik een ander zoeken, dat is symptoombestrijding en geen oorzaak zoeken en er aan werken...


helemaal mee eens! Het rijden moet je rijtechnisch oplossen, niet met een thiedeman... Ik zou idd ook een ander zoeken.. ;)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:21

Mijn paard was eerst ook altijd chagrijnig, maar toen de zadelmaker laten komen en een nieuw zadel erop gelegd. Nu heb ik dat probleem helemaal niet meer, dus ik denk dat het aan het zadel moet liggen. Natuurlijk kan het altijd iets anders zijn, maar het begin ligt altijd wel bij het zadel.


Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:31

Mijn paard deed dit ook, na een behandeling door een osteopaat deed hij het niet meer. Hij had last van zijn rug, ik denk dat jouw paard ook last heeft van zijn rug. Dat kan ook het sterrenkijken verklaren.

Sprakeloos

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:57

Stél dat het puur gedrag is..

Soms slijt zo'n gewoonte er gewoon in. En als ze je echt bijt vind ik persoonlijk wel dat je haar mag corrigeren.

Maar wat je dan kan helpen, is om het hele opzadelen een stuk rustiger aan te pakken. Geef haar de tijd om zich bij elk stapje te realiseren dat er niks pijn doet en er niks ergs gebeurd en als het kan, zet haar daar zo lang mogelijk bij vast (het is een vluchter, dus ze zal eerder proberen van je weg te komen dan je aan te vallen).

Ik weet niet waar de spanning begint, maar misschien legt ze haar oren al in haar nek als je aankomt met het dekje. Stop dan, en wacht tot ze zich ontspant. Ga dan weer een beetje verder, en stop weer wanneer er weer spanning opkomt, ga pas verder als ze zich ontspant. Enzovoorts enzovoorts. Let wel op dat je paard nog op jou let wanneer je verdergaat, want je wilt haar vooral niet overvallen. Kijk niet gek op als ze aan het dekje wilt snuffelen of het een beetje wilt proeven, zo onderzoeken paarden dingen.

Als er een heel heftige reactie komt bij het daadwerkelijk opleggen van het dekje of zadel, kan het gek genoeg helpen om deze eerst eens op de rand van de box te leggen en weer af te pakken, of op je eigen hoofd te leggen en weer eraf te pakken (ja zo gek ben ik echt :+ ).

De eerste keer duurt het opzadelen op deze manier misschien wel een half uur, maar het gaat echt steeds sneller.

Blaast je merrie zich wel eens op als je de singel net hebt vastgemaakt? Laat haar dan vooral even een klein stukje lopen. Gaatje singelen, paar pasjes lopen, gaatje singelen, paar pasjes lopen.
Als een paard kan lopen kan die ook beter de spanning loslaten, nogmaals: het is een vluchtdier :).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Cinnepin

Berichten: 8901
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:06

Sintara schreef:
Stél dat het puur gedrag is..

Soms slijt zo'n gewoonte er gewoon in. En als ze je echt bijt vind ik persoonlijk wel dat je haar mag corrigeren.

Maar wat je dan kan helpen, is om het hele opzadelen een stuk rustiger aan te pakken. Geef haar de tijd om zich bij elk stapje te realiseren dat er niks pijn doet en er niks ergs gebeurd en als het kan, zet haar daar zo lang mogelijk bij vast (het is een vluchter, dus ze zal eerder proberen van je weg te komen dan je aan te vallen).

Ik weet niet waar de spanning begint, maar misschien legt ze haar oren al in haar nek als je aankomt met het dekje. Stop dan, en wacht tot ze zich ontspant. Ga dan weer een beetje verder, en stop weer wanneer er weer spanning opkomt, ga pas verder als ze zich ontspant. Enzovoorts enzovoorts. Let wel op dat je paard nog op jou let wanneer je verdergaat, want je wilt haar vooral niet overvallen. Kijk niet gek op als ze aan het dekje wilt snuffelen of het een beetje wilt proeven, zo onderzoeken paarden dingen.

Als er een heel heftige reactie komt bij het daadwerkelijk opleggen van het dekje of zadel, kan het gek genoeg helpen om deze eerst eens op de rand van de box te leggen en weer af te pakken, of op je eigen hoofd te leggen en weer eraf te pakken (ja zo gek ben ik echt :+ ).

De eerste keer duurt het opzadelen op deze manier misschien wel een half uur, maar het gaat echt steeds sneller.

Blaast je merrie zich wel eens op als je de singel net hebt vastgemaakt? Laat haar dan vooral even een klein stukje lopen. Gaatje singelen, paar pasjes lopen, gaatje singelen, paar pasjes lopen.
Als een paard kan lopen kan die ook beter de spanning loslaten, nogmaals: het is een vluchtdier :).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


en zoiets kan je pas weten als alles onderzocht is, en voor die tijd dus zeker niet corrigeren met een klap.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:55

Dat weet je pas als pijn is uitgesloten inderdaad, en dat is (terecht) al genoemd. Het voegt volgens mij niks toe om als zoveelste aan te kaarten dat ze pijn moet uitsluiten en er een da naar moet laten kijken.. Daarom heb ik een andere tip gegeven :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:08

Heeft je paard geen maagzweren?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:16

mijn paard deed dit ook, echt behoorlijk reageren op aansingelen.

Ben er achter gekomen dat en een maagzweer en het strak aansingelen in een keer hem niet bevielen.

Ik geef hem nu altijd mega-olie gold door zijn voer EN singel aan gaatje voor gaatje, rustig aan.
Nu bijna geen reactie meer bij opzadelen en aansingelen.

Risvdm
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-10-18

Re: Paard dreigt bijten met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:11

heiiii

een tip misschien kun je hem/haar vastzetten tussen 2 touwen en belonen met een snoepje als ze dit goed doet. als er voorruitgang is kun je het langzaam afbouwen. :)

xx


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 7 bezoekers