Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
silvershades
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-18

Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:25

Beste Bokkers,

Een jaar geleden kocht ik een 4-jarige merrie, omdat ik graag zelf een paard wilde opleiden. Ik heb dit (spring)paard gekocht met overleg en advies van instructeurs en professionals. Ik heb zo'n 10 jaar rijervaring (ik ben nu 16) en was dus klaar om deze uitdaging aan te gaan.

In het begin ging het super. De merrie kende nog vrij weinig, ze was zadelmak en kende een aantal kleine sprongetjes. Ze heeft een zeer goede springafstamming en beide vader en moeder hebben absoluut geen gemeen karakter. Toen we haar een week op proef hadden pakte ze alles snel op. Er was nog veel te leren en te oefenen, maar dat was ook mijn verwachting.

Na een aantal weken werd ze hengstig en begon ze zich erg vervelend te gedragen. Het begon in de omgang met bijvoorbeeld poetsen en opzadelen. Ze drukte iedereen tegen de muur en trapte als je haar buik of achterbenen poetste. Met rijden probeerde ze mij eraf te gooien door voor en achter omhoog te komen. Omdat we dachten dat dit zou kunnen komen door de hengstigheid hebben we haar op de regumate gezet. Dit werkte echter averechts, ze werd steeds erger. We hebben daarom besloten ermee te stoppen. We hebben meerdere supplementen geprobeerd (bijv. Oestress).

Het ging steeds iets beter totdat ze weer ging uitproberen. Ze begon enorm te steigeren, wilde met geen mogelijkheid meer voor- of achteruit; alleen maar omhoog. Meerdere keren zijn we bijna achterover geslagen. Toch wilde ik doorzetten. Sommige momenten ging het namelijk super en sprong ze de sterren van de hemel, andere momenten kon je haar met geen mogelijkheid over een balkje krijgen. Professionele ruiters zijn er op geweest en hadden zelfs veel moeite met haar. Als ze geen zin heeft, doet ze niks en gaat ze alleen maar omhoog. Been geven helpt niet, dat maakt het alleen maar erger. Ook boos worden heeft geen zin, ze is snel beledigd en probeert je er dan op welke manier dan ook af te gooien (gelukkig *afkloppen* is dit haar nog nooit 'echt' gelukt!!').

Ik heb het gevoel dat ze als ze aan het werk gezet wordt, snel beledigd is en dus deze reactie geeft. Als we namelijk een rustig aan doen, is er niks aan de hand en is ze poeslief. Zodra je iets van haar vraagt wordt ze boos en probeert ze je er af te krijgen.

Ik wil graag doorzetten, maar van instructeurs en andere paardenmensen krijg ik bijna altijd te horen dat het levensgevaarlijk is en dat we haar weg moeten doen. Ik vind dit erg lastig omdat ik dan niet weet waar ze terecht komt (ik denk niet erg goed), en ook al doet ze zo, ik gun het geen enkel dier om slecht behandeld te worden.

Na de extreme springles van vandaag (alleen maar steigeren, bokken en mij eraf proberen te gooien) besloot ik toch mijn verhaal op bokt te zetten. Ik hoorde namelijk ook vandaag weer dat iedereen het het beste vond om haar te verkopen.

Even ter verduidelijking: ze is röntgenologisch en klinisch goedgekeurd en is ook meerdere keren bij de osteopaat geweest. Niets aan de hand. Ik hoop dus niet op reacties die gaan over gewrichten etc. want we weten 100% zeker dat dat het niet is. Ze heeft een 5-sterren huisje met een uitstekend ritme, veel weidegang en eigenlijk alles wat een paard nodig heeft/ verdient.

Ik vind het best lastig om dit topic te plaatsen omdat ik bang ben voor vervelende reacties. Ik hoop vooral op jullie hulp, ik weet namelijk niet meer goed wat ik er mee aan moet.

X


senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:28

Wat lastig.
Maar eerlijk... wat is jouw leven en gezondheid je waard???
10 jaar rijervaring klinkt heel wat, maar is niet zoveel.
Erkennen dat dit paard een maatje te groot voor je is, is geen schande.
Koop een paard wat beter past bij jou vermogen en situatie.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:30

Heeft ze geen maagzweren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:31

Zijn haar eierstokken gecontroleerd op cystes/tumoren?
Dat kan een enorme gedragsverandering geven.

Verder valt er weinig te zeggen zonder beeldmateriaal.

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:33

Zoek deskundige hulp. Ik weet niet hoe lang je dit paard hebt, maar paarden kunnen wel een half jaar nodig hebben om te wennen.
Ik zou niet zelf aan de slag gaan als de problemen zo groot zijn.
Zoals al eerder gezegd, 10 jaar rijervaring is niet zoveel. Een eigen paard is ook iets heel anders dan een manegepaard; ook qua gedrag en omgang.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

silvershades
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:33

Ghostattack schreef:
Heeft ze geen maagzweren?


Nope, is ze kortgeleden nog op gecontroleerd..

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:35

10 jaar rij ervaring is niet zo heel veel, daarnaast heb je met 10 jaar rij ervaring vaak een beeld bij professionals die niet geheel klopt, met je rij ervaring kun je eigenlijk niet goed inschatten wat jouw professional kan.

Dit bedoel ik niet vervelend, maar meer om je tot inzien te laten komen. Zoek iemand die echt professional is en het liefst in de sport wat gepresteerd heeft ( niet dat dat gelijk waarde heeft, maar er lopen teveel "professionals rond die amper een L proefje kunnen rijden)
In welke regio zit je?

silvershades
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:35

senna21 schreef:
Wat lastig.
Maar eerlijk... wat is jouw leven en gezondheid je waard???
10 jaar rijervaring klinkt heel wat, maar is niet zoveel.
Erkennen dat dit paard een maatje te groot voor je is, is geen schande.
Koop een paard wat beter past bij jou vermogen en situatie.


Ik heb het met instructeurs en professionals besproken. Ik rijd elke dag verschillende paarden en heb ook veel paarden en pony's gehad. Als ze vonden dat ik het echt niet kon, hadden ze dat wel gezegd. Ze vonden het juist leuk om mij te helpen bij de uitdaging.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:36

Ghostattack schreef:
Heeft ze geen maagzweren?


Dit of een schimmel waren direct de dingen waar ik aan dacht.

En omdat ik het toch graag wil vragen en wellicht vind je het vervelend maar is het zadel en het gebit in orde?

In welke regio woon je?

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

silvershades
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:36

Anoniem schreef:
Zijn haar eierstokken gecontroleerd op cystes/tumoren?
Dat kan een enorme gedragsverandering geven.

Verder valt er weinig te zeggen zonder beeldmateriaal.


Ze is overal op gecontroleerd.

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:36

Wellicht dat je haar te veel vraagt? Dat je ze het wel wil, maar haar lichaam het nog niet kan? Dan kan een paard ook best gaan protesteren omdat ze het simpelweg niet snappen of kunnen..

Heavenly (Armani x Aktion) ~ Together since 2016 <3

silvershades
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:37

Flipper11 schreef:
10 jaar rij ervaring is niet zo heel veel, daarnaast heb je met 10 jaar rij ervaring vaak een beeld bij professionals die niet geheel klopt, met je rij ervaring kun je eigenlijk niet goed inschatten wat jouw professional kan.

Dit bedoel ik niet vervelend, maar meer om je tot inzien te laten komen. Zoek iemand die echt professional is en het liefst in de sport wat gepresteerd heeft ( niet dat dat gelijk waarde heeft, maar er lopen teveel "professionals rond die amper een L proefje kunnen rijden)
In welke regio zit je?


Met professionals bedoel ik wel echt internationale ruiters (ik krijg zelf les van een internationaal springruiter bij hem op stal). Ik woon zelf in regio twente, en zoals vast wel bekend is komen vele goede springruiters vandaan. Het is ook niet dat ik eerst jaren op de manege heb gereden, ik ben al vroeg begonnen in de sport.
Laatst bijgewerkt door silvershades op 11-09-18 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:38

Hoe ziet je trainingsprogramma er precies uit?

En wat doe je exact als ze gaat protesteren en wat doe je waarop ze wel positief reageert?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:38

Heel vervelend om over na te denken misschien, maar ligt het misschien aan jou?

Men legt het altijd gelijk bij het paard, maar vaak ligt het ook aan degene die erop zit :)

Tien jaar rijervaring als je 16 bent, kan vanzelf, maar zou de eerste jaren niet mee tellen ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-18 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:39

Doe je met haar ook grondwerk? Werken aan de hand of andere soort horsmanship? Indien dit niet het geval is lijkt het me een goede om met haar daar mee te starten. Wederzijdse respect, en je kunt er een hele leuke fijne ervaring van maken. Als het zo doorgaat kan je ook in een vizueuze cirkel terecht komen van angst, woede, tegenzin etc etc etc. En boosworden is niet iets wat werkt, dit zal altijd averechts werken.

Neem een paar lesjes van een grondwerk instructeur en ik denk dat er dan al snel het een en ander kan veranderen.

volg ons op insta @bigbluejacy

silvershades
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:40

Hevonen schreef:
Zoek deskundige hulp. Ik weet niet hoe lang je dit paard hebt, maar paarden kunnen wel een half jaar nodig hebben om te wennen.
Ik zou niet zelf aan de slag gaan als de problemen zo groot zijn.
Zoals al eerder gezegd, 10 jaar rijervaring is niet zoveel. Een eigen paard is ook iets heel anders dan een manegepaard; ook qua gedrag en omgang.


Ik heb zelf nooit op de manege gereden. Bij mij in de buurt ga je vrijwel zodra je op wedstrijd kunt, op wedstrijd. Dit is dus met eigen pony's en paarden.

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:40

Is ze op dit moment niet in de hoogte aan het groeien?
Misschien spierpijn? Hoeveel en hoe zwaar train jij?
Misschien kan ze het tussen de oren wel niet aan en moet je een stapje terug doen.
Hebben wij ook gehad met ons paard.2 jaar lang elke keer wat anders verzinnen wanneer hij echt aan het werk moest,Is wel in een jaar nog 5 cm gegroeid.
Wanneer jij geloofd in je paard misschien iets ander werk met haar doen.
Wanneer ze lichamelijk sterker wordt kun je weer wat meer gaan vragen aan werk.

Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:41

Hoe is ze als iemand anders erop rijdt zoals je instructeur bijvoorbeeld? En hoe is ze met werken aan de hand en grondwerk? Wellicht is er wel winst te boeken als je fanatiek aan de slag gaat op de grond met begeleiding.

Dit uiteraard als al het medische is uitgesloten dus ook slecht passend zadel e.d.

Instagram: @Wiske_the_friesian_horse

Youtube: Esra Pennings

silvershades
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:41

Irisjeeh1999 schreef:
Wellicht dat je haar te veel vraagt? Dat je ze het wel wil, maar haar lichaam het nog niet kan? Dan kan een paard ook best gaan protesteren omdat ze het simpelweg niet snappen of kunnen..


Ik probeer altijd eerlijk tegenover haar te blijven, dus niet over de kop jagen zeg maar. Ik weet wat ze wel en niet kan en we bouwen het langzaam op.

Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:43

silvershades schreef:
Irisjeeh1999 schreef:
Wellicht dat je haar te veel vraagt? Dat je ze het wel wil, maar haar lichaam het nog niet kan? Dan kan een paard ook best gaan protesteren omdat ze het simpelweg niet snappen of kunnen..


Ik probeer altijd eerlijk tegenover haar te blijven, dus niet over de kop jagen zeg maar. Ik weet wat ze wel en niet kan en we bouwen het langzaam op.


Maar heel concreet; wat doe je met haar?
Hoevaak rijd je? Wat doe je dan?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:44

Jammer dat de zomer voorbij is.
Maar mijn advies zet haar 2 tot 3 maanden stil. Alleen borstelen. Voor de rest in een groep de hele dag op de wei. Geestelijk ontsressen. Mij klinkt dit echt als een overvraagd jong paard.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:45

Hoe is ze het afgelopen jaar bereden? Met wat voor schema en hoelang etc. Kan bijvoorbeeld prima dat ze gewoon overvraagd is...

Karaat_the_newforest op Instagram

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:45

Wat zeggen je trainers en je ouders?
Zij zien en weten meer dan wij.
Kan het meespelen dat anderen (te) veel van jou verwachten - of dat je denkt dat je alles goed moet kunnen?
Wat denk je zelf dat het is en wat wil jij?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:46

Is de rug ook op de foto geweest? Ik geloof persoonlijk niet zo in paarden die omhoog gaan omdat ze geen zin zouden hebben of snel beledigd zouden zijn.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:53

Paard is nu 5 jaar dus, nog hartstikke jong en nog niet volgroeid. Hoeveel doe je met haar? Misschien een stapje terug nemen of een tijdje vakantie geven?
Of wat andere (makkelijke) afwisseling geven tussen de serieuzere training

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers