Ruin angstig of toch eigenwijs.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:31

Wij oefenen met onze ruin met buiten rijden.Heel vroeg bijna geen verkeeer.Eerste stuk gaat goed.Ik fiets vooruit en hij loopt gewoon achter mij aan met mijn man.Altijd op hetzelfde stuk gaat hij stil staan en loopt niet meer door.Mijn man stapt af gaat geduldig naast hem staan en wacht af of hij gaat lopen want hij is "onrustig".Onze ruin staat met zijn oren vooruit te kijken en eet ondertussen gras uit de berm.Ik vind dat hij dan een tikje op zijn bibs moet hebben omdat hij de boel nept.Maar mijn man wacht maar af of hij gaat lopen.Wat denken jullie is onze ruin echt onrustig of nept hij de boel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:34

Vermoedelijk was het de eerste paar keer echt spannend en is het middels aangeleerd gedrag geworden. Ik zou even een keer doorzetten. Wees voorbereid op wat extra protest omdat het patroon (pauze, gras) doorbroken wordt.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:40

Als hij eet zal het wel meevallen, want een paard dat echt bang is zal niet eten. Misschien is het al wel genoeg als je hem niet laat eten, dan gaat hij zich vervelen en wilt zelf ook wel weer eens door op een gegeven moment. Dan nog eventjes wachten en vertrekken op mensen initiatief.

Maar is het wel makkelijk als je ruin er ook klaar mee is op zo'n moment, dan heb je er de volgende keer minder last van.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:44

Hij staat gewoon op zijn gemakje rond te kijken.En ik maar wachten met de fiets.Het was zelfs de buren al opgevallen dat we daar elke zaterdag en zondagochtend staan.Toch maar afwachten en niet laten eten.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:49

Hij heeft jullie netjes afgericht en aangeleerd dat hij bepaald wat er gaat gebeuren en dat jullie daarin meegaan en het initiatief bij hem laten. Wie richt wie nu af hier?☺️

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:52

Hij richt mijn man af.

Telpeva

Berichten: 14707
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:58

Ik weet niet of ik een tikje zou geven, maar gras eten zou van mij niet mogen. Stil staan zonder te mogen eten maakt het stilstaan heel saai, lijkt mij dat hij dan ook sneller tot een besluit kan komen dat doorlopen (en luisteren!) een interessante keuze is. Momenteel heeft het paard de keuze: lekker stil staan en mogen eten zoals hij ook in de wei doet, vs luisteren en meelopen. Elk paard zou denk ik voor de eerste keuze gaan :j


Als angst nog meespeelt zou ik uitkijken met tikjes geven, en liever focussen op dat het voor het paard boeiend wordt om jouw keuze voor richting te volgen.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:09

Zet er een ervaren ruiter op die hem even over dat dode punt heen helpt, jullie zien het niet maar hij lacht jullie straal uit. En een weetje, na een keer of drie vier zit dit in het geheugen van een paard verankerd dus moet je hem dit weer afleren.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:34

Britta31 schreef:
Hij richt mijn man af.


Idd ja! Slim paard :D

Wat je kan doen, als je man geen tikje wil geven, is het alternatief niet meer zo leuk maken. Grazen is wel heel erg aantrekkelijk natuurlijk, maar een dressuuroefening zoals achterwaarts of een kleine volte al een stuk minder. Dus als het paard weer stopt hem iets vervelends laten doen, daarna voorwaarts vragen, aLs het antwoord nee is, opnieuw die voor hem stomme oefening laten doen. Net vaak herhalen tot hij door heeft dat de keuze is tussen voorwaarts of stom werkje doen en niet meer tussen voorwaarts en lekker vreten. Ze hebben het zo doorgaans vrij rap door.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:53

Hele simpele oplossing kan zijn om hem om te draaien en dan achterwaarts te laten gaan, vinden ze meestal niet zo leuk en willen dan graag weer voor uit.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:21

Ik zou ook gaan voor het geen gras laten eten. Dan wilt hij vast vanzelf wel weer verder lopen. Dwingen ben ik zelf niet zo van, vaak geven de paarden toch signalen van onzekerheid e.d. die wij niet altijd meteen zien.

Mijn merrie was vroeger heel makkelijk met buitenrijden. Als er iets was wat zij niet vertrouwde ging zij stil staan tot we een manier vonden om het wel aan te kunnen (ook vaak op hetzelfde stuk, en oefening baart kunst na een keer of 10 liep ze er wel zo langs). Ze heeft echter door iemand anders in de jaren dat ze bij iemand anders geweest is een paar keer een goed pak slaag gehad dat ze zich niet moest aanstellen. Het gevolg is nu dat ik een paard heb die wel wilt zeggen niet meer verder te durven maar daarin helemaal hysterisch word omdat ze weet dat als ze niet gewoon door loopt ze een flink pak rammel krijgt.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:39

Ik vraag me toch echt af waarom je gaat wachten tot die zelf verder wil. Mijn merrie gaat als een hert stilstaan als ze iets eng vind, ze mag kijken maar moet dat toch echt gewoon door. Ik laat haar dan echt geen gras eten of iets.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:45

Het gaat er eigenlijk niet om wat wij vinden, het probleem ligt in het feit dat jij en je man niet op een lijn zitten. Waarom wil je man wachten?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:48

Alice0cullen: Voor mij persoonlijk ligt het helemaal aan de situatie of ik een paard stil laat staan en afwacht of dat ik zeg kom hier kunnen we best langs.
Een van mijn meest belangrijke redenen is misschien wel de gevolgen. Sommige momenten een paard vooruit dwingen levert gevaarlijke momenten op. Veiligheid voor beide gaat voor mij voorop.
Mijn vorige paard sloot zich af van de wereld. Haar vooruit dwingen op zo'n moment was alles behalve slim. Haar moest je simpelweg eerst terug op aarde laten komen en haar, haar paniek de baas laten worden. Dan konden we weer vooruit. Een paard dat in paniek stil gaat staan is stilstaand altijd nog heel veel veiliger dan wanneer ze in paniek af gaan.

Mijn huidige paard heeft momenten dat ik zeker kan zeggen he kom op dit slaat nergens op. Haar dan door laten lopen is dan ook geen probleem. Maar zij heeft ook momenten dat zij compleet in paniek raakt omdat ze niet verder durft maar in het verleden gedwongen is. Die momenten zijn simpelweg echt levens gevaarlijk. Ik heb 100000% de voorkeur aan een paard dat stil gaat staan om te ontdekken en te willen denken dan een paard dat helemaal over de zeik raakt niet meer kan denken en zo een groot gevaar voor iedereen in de buurt word.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:55

XxLiEsJuHhxX schreef:
Alice0cullen: Voor mij persoonlijk ligt het helemaal aan de situatie of ik een paard stil laat staan en afwacht of dat ik zeg kom hier kunnen we best langs.
Een van mijn meest belangrijke redenen is misschien wel de gevolgen. Sommige momenten een paard vooruit dwingen levert gevaarlijke momenten op. Veiligheid voor beide gaat voor mij voorop.
Mijn vorige paard sloot zich af van de wereld. Haar vooruit dwingen op zo'n moment was alles behalve slim. Haar moest je simpelweg eerst terug op aarde laten komen en haar, haar paniek de baas laten worden. Dan konden we weer vooruit. Een paard dat in paniek stil gaat staan is stilstaand altijd nog heel veel veiliger dan wanneer ze in paniek af gaan.

Mijn huidige paard heeft momenten dat ik zeker kan zeggen he kom op dit slaat nergens op. Haar dan door laten lopen is dan ook geen probleem. Maar zij heeft ook momenten dat zij compleet in paniek raakt omdat ze niet verder durft maar in het verleden gedwongen is. Die momenten zijn simpelweg echt levens gevaarlijk. Ik heb 100000% de voorkeur aan een paard dat stil gaat staan om te ontdekken en te willen denken dan een paard dat helemaal over de zeik raakt niet meer kan denken en zo een groot gevaar voor iedereen in de buurt word.


Dit vind ik ook hoor, ik laat mijn paard ook eerst nadenken, en bekijk het per situatie en paard. Maar ik doelde er meer op dat ik mijn paard dan niet lekker laat grazen. :o

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:34

Paard mag best bekijken wat hij eng vindt, maar dat is dan wel waar zijn aandacht moet zijn, niet bij gras of leuke vogeltjes, dan is enge ding kennelijk niet eng meer, terughalen naar waar aandacht op was en als dat niet interessant meer blijkt vragen door te lopen. Ik heb ook liever dat ze stil staan ipv gaan rennen (zeker omdat ik weet dat als ik afstap ze meelopen, dus mocht de plek gevaarlijk zijn om te blijven staan ben ik er wel zo veilig weg), maar dat moet geen excuus worden om bv te gaan eten.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 19:38

Mijn man wil wachten tot hij uit zichzelf door loopt.Maar we gaan nu proberen om het saai te maken voor hem om stil te staan en hij mag ook niet meer eten.Kijken hoe dat gaat.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:39

Britta31 schreef:
Mijn man wil wachten tot hij uit zichzelf door loopt.


Maar waarom? Waarom het dier geen leiderschap geven?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:49

Als je man dat toestaat kom je volgende keer helemaal niet meer van dat plekje af. Ja als het gras op is....

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 19:52

Hij probeerd hem wel weer aan het lopen te krijgen met zijn stem en met het touw.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ruin angstig of toch eigenwijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:55

Kennelijk toch niet ferm genoeg. Dit soort gedrag moet je niet goed vinden. Het wordt ook erger als je er niks aan doet.
Paard mag best kijken als het eng is maar gras eten dat doen paarden echt niet als ze bang zijn. Dit is echt dikke vinger gedrag.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:00

Dit is overduidelijk een gebrek aan leiderschap bij zowel jouw man als bij jou, TS. Het paard is duidelijk niet bang, maar heeft door jullie geleerd om op dat punt stil te gaan staan en zijn eigen plan verder te trekken. Ik denk dat je hier alleen nog verder mee komt door er een ervaren persoon op te zetten, die daarna jullie laat rijden en dan laat weten hoe te handelen op welk moment. Afwachten is het laatste wat je moet doen. Een paard reageert op snelle, adequate aanwijzingen. Afwachten is eigenlijk een teken van beloning. Het 'saai' maken... sorry, maar dat werkt niet. Het is geen mens, maar een dier dat uiteindelijk sterker is als het door heeft dat er geen leider bij is. Doorpakken is de oplossing.