extreem gestrest paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lottenmo

Berichten: 2
Geregistreerd: 19-03-18

extreem gestrest paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 12:09

hoi zouden jullie mij kunnen helpen?

Heb je ooit een paard zien trillen van stres? Nou ik wel.
Ik heb een 19 jaar oude merrie, die extreem lijd onder stres en ik weet niet wat ik er mee moet. Ik heb al veel geprobeerd maar het lijkt net of ze geen rust heeft. Na veel trainingen en andere stal, andere bodem nieuw voer leek het al verminder, maar nee. Soms komt het weer terug, wanneer ze bijvoorbeeld de mesthoop komen weghalen met een vrachtwagen of er staat een auto op het terrein geparkeerd die daar niet hoort. Weet iemand hoe ik hier misschien een beetje controle op kan krijgen/

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:14

Herkenbaar, ik heb ook zo'n stresskip.

Hoe lang heb je haar al? Mijn ervaring is dat een snel gestrest paard veel routine nodig heeft, veel veranderen in het stalbeleid heeft dus vaak geen positief gevolg. Daarbij ben ik toen magnesium gaan bijvoeren, maar ook ander voer voor gespannen paarden. Inmiddels is ze vertrouwd genoeg met alles dat het trillen bijna niet meer voorkomt eigenlijk.

Lottenmo

Berichten: 2
Geregistreerd: 19-03-18

Re: extreem gestrest paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 12:16

ik heb haar 2,5 jaar. Door omstandigheden verhuist 1 jaar geleden. Maar voor die tijd had ze dit gedrag ook. Helaas helpt magnesium niet. Ben daar ook al mee aan het stuntelen geweest maar zonder resultaat

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:41

Waar komt de stress vandaan, is het onzekerheid?
Misschien kan je dan haar wat meer regels geven. Dit kunnen functionele regels zijn zoals een juiste plaats van lopen aan de hand, eventjes wachten bij de staldeur voor ze naar binnen mag, netjes omdraaien en dan pas halster af, zelf neus in het halster doen als je haar pakt..
Maar als het niet genoeg is kan je er ook wat minder zinvolle regeltjes aan toevoegen. Het punt is dat je merrie dan kan teruggrijpen op iets doen wat goed/braaf is. Leer haar ook een manier waarmee ze kan dealen met haar angst, en voor jou ok is. Zoals bijvoorbeeld stilstaan en even naar het enge ding kijken ofzoiets. Ik heb er eentje tijdens het lopen aan de hand geleerd dat hij bij heel grote angst wel een rondje om me heen mocht draven (dit is dus in de plaats gekomen van een paard dat zich ontzettend inhoud en zich dan losrukt).

Als een paard bang is en daarop ook nog straf krijgt, worden ze nog banger. Als ze na het schrikken hun ´fout´ kúnnen goedmaken door iets te doen wat jij ok vindt, worden ze echt minder bang.

De plek van de box binnen een stal kan ook veel uitmaken. Sommige paarden kan je het beste op de hoek zetten waar veel langskomt en ze alles kunnen zien, waar ze dan in eerste instantie gek worden en daarna juist tot rust komen. Andere paarden hebben de rust van het uiteinde van de gang nodig, zodat ze de rest van de dag de chaos aankunnen.

Probeer haar trouwens niet te verstoppen, die auto´s enzo zijn normaal. Ga er niet mee om alsof het paardetende tijgers zijn :)

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:50

Heeft ze een of meer kalme paardenvriendjes? Als ze ziet dat de andere paarden zich niet druk maken, zal ze zelf ook rustiger worden. Misschien is er zelfs de mogelijkheid om haar niet alleen de wei, maar ook een stal te laten delen, als ze niet alleen is hoeft ze ook niet voortdurend op te letten.


Wij hadden een nogal nerveuze welshpony. Gauw schrikkerig en bang, Last van claustrofobie, bang voor harde geluiden en nog eea. Onze stal grenst aan een woonerf. Tegen oud en nieuw en met oud en nieuw een grote ellende van vuurwerkknallen, en zelfs vuurpijlen die op het staldak vallen. Ze was dan zo bang dat ze bijna over de muren heensprong, ook als wij erbij waren, wat we altijd waren. Het hielp wel iets maar ze was een grote stressbom. Ons paard had na een paar jaar gemerkt dat het veel lawaai was maar verder niet en maakte zich niet zo druk. Als je die twee samen in een box zette was de grootste angst bij de welshpony ook weg. Nu ons paard dood is, hebben we een shetlander daarvoor in de plaats als gezelschap voor haar. Die shet maakt zich totaal niet druk om vuurwerk. Omdat die klein is sliepen ze samen in de stal. De welsh was nog nauwelijks overstuur als ze samen waren, ging de shet of zijzelf eruit dan was het weer een ramp.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: extreem gestrest paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:06

Wat hevonen zegt is ook een heel goed idee inderdaad

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: extreem gestrest paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:45

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.

Rubs

Berichten: 508
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:00

Misschien is dit ook voor haar ook nog niet de juiste pensionstalling. Ik heb ook een paard dat snel rillerig is en we staan nu op de 3e stal binnen 2 jaar (ik heb hem ook 2 jaar), en nu is het goed. Buitenstal, overdag buiten, veel uitzicht, altijd vriendjes in de buurt, en lekker rijden in het bos.

LiS
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-08-12
Woonplaats: Bavel

Re: extreem gestrest paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:07

Mijn pony was in het begin ook heel snel gespannen. In de tijd dat ik hem door opstapproblemen maanden niet kon rijden, ben ik grondwerk met hem gaan doen op basis van trt methode en hij kan nu echt heel veel beter omgaan met spannende situaties.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf Zijn zenuwachtige karakter ook anders ben gaan benaderen. Niet meer denken dat hij gaat flippen, ik heb echt wel 6 keer met hem in de fietsenstalling gelegen omdat hij door het lint ging, maar vertrouwen uitstralen dat hij het kan.


Heel veel succes!