Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:17

silvershades schreef:
Met professionals bedoel ik wel echt internationale ruiters (ik krijg zelf les van een internationaal springruiter bij hem op stal). Ik woon zelf in regio twente, en zoals vast wel bekend is komen vele goede springruiters vandaan. Het is ook niet dat ik eerst jaren op de manege heb gereden, ik ben al vroeg begonnen in de sport.


Als je dat soort professionals om je heen hebt, waarom vraag je het in godsnaam op bokt.nl?

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:25

BMHP schreef:
Knert schreef:
Check; Twente...
Check; op stal gestaan bij internationale springruiter

Maakt mij dit autamatisch een talent?

Sorry moest hier wel om lachen.
Dan is heel Twente zowat een talent.


Knert, alles rondom twente is buitenland.


Vandaar die afwijkende taal genaamd; ABN

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:29

Daar kunnen jullie lollig over doen, maar Twente is wel DE regio met talentvolle en zeer goede ervaren springruiters.

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:36

Flipper11 schreef:
Daar kunnen jullie lollig over doen, maar Twente is wel DE regio met talentvolle en zeer goede ervaren springruiters.


Dus? Ik woon er ook hoor.
Wat zegt dat over mijn talent?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:56

Hoe is ze aan de hand?
Met in en uit de wei halen, longeren, trailerladen dat soort dingen.?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:57

Flipper11 schreef:
silvershades schreef:
Met professionals bedoel ik wel echt internationale ruiters (ik krijg zelf les van een internationaal springruiter bij hem op stal). Ik woon zelf in regio twente, en zoals vast wel bekend is komen vele goede springruiters vandaan. Het is ook niet dat ik eerst jaren op de manege heb gereden, ik ben al vroeg begonnen in de sport.


Als je dat soort professionals om je heen hebt, waarom vraag je het in godsnaam op bokt.nl?


Ik gok zo dat ze zelf ook wel inziet dat ze via die weg niet verder komt. Wellicht hoopt ze dat er andere wegen dan de 'professionele' wegen zijn om te bewandelen en heeft ze de tegenwoordigheid van geest om te vechten voor haar paard, maar dan op een andere manier als dat ze nu doet (of haar wordt aangeraden door professionals die meestal toch wel erg fanatiek en prestatiegericht zijn).

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 00:12

Misschien kan je er eerst een veulen bij fokken, veel hormonale en/of karaktermerries worden daar wel wat prettiger van, of een tijdje professioneel laten doorrijden door iemand die daar cappabel voor is.
Je eigen leven op het spel zetten zou ik niet doen. Succes in elk geval!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 00:34

bigone schreef:
Twente, prachtige provincie met zeer veel paardenmensen. Kom je uit een paardenfamilie dan word je inderdaad bijna in het zadel geboren. Nu heb je dus een toppaard volgens velen, haal dat woordje top weg en je hebt een paard. En die is lastiger dan een goede geoliede springpony waar er zoveel van rondlopen . Zet je verwachtingen in de ijskast samen met al die trainingen en ga eens een jaar gewoon hobbelen. Wanneer het een echte topper is kun je nog jaren strikken rijden maar eerst samen een combi worden en niet aan de eisen en druk van je omgevingen proberen te voldoen


Dit.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 04:09

Ik zou het uit besteden aan eguinologica bijvoorbeeld...

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:27

Uitbesteden, gedragstherapeuten.... Gewoon even een tijdje 100 stappen terug en dier de tijd geven. Als alles verder is uitgesloten lijkt mij dat de beste en enige optie. Of verkopen naar iemand die daar wel de tijd voor wil en kan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:27

Knert schreef:
Citaat:
Met professionals bedoel ik wel echt internationale ruiters (ik krijg zelf les van een internationaal springruiter bij hem op stal). Ik woon zelf in regio twente, en zoals vast wel bekend is komen vele goede springruiters vandaan. Het is ook niet dat ik eerst jaren op de manege heb gereden, ik ben al vroeg begonnen in de sport.


Check; Twente...
Check; op stal gestaan bij internationale springruiter

Maakt mij dit autamatisch een talent?

Sorry moest hier wel om lachen.
Dan is heel Twente zowat een talent.


Wat een ontzettend flauwe reactie dit.

In een eerdere post werd aan TS gevraagd waar ze vandaan komt. En ze legt uit dat ze uit Twente komt en dat daar veel internationale springruiters zitten en dat ze van eentje daarvan les heeft. Ik zie haar nergens beweren dat uit Twente komen betekent dat je zelf talent hebt. Dat maak jij ervan, Knert.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:49

Ik had er een enorm flinke cowboy opgezet die er met geen knuppel af te krijgen was, en paardlief daar een poosje mee rond te laten sturen. Ik denk dat (buiten lichamelijke klachten!) dat vooral het probleem is. Merrie is jong en moet (zonder harde hand!) even letterlijk er doorheen gereden worden. Niets vragen, gewoon rijden en blijven zitten.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:59

Giolli schreef:
Ik had er een enorm flinke cowboy opgezet die er met geen knuppel af te krijgen was, en paardlief daar een poosje mee rond te laten sturen. Ik denk dat (buiten lichamelijke klachten!) dat vooral het probleem is. Merrie is jong en moet (zonder harde hand!) even letterlijk er doorheen gereden worden. Niets vragen, gewoon rijden en blijven zitten.

Ja goed plan, zet ts er daarna weer op en het probleem begint weer opnieuw.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:06

Waarom? Zij kan toch daarin begeleiding krijgen?
Wat een onzin.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:32

Ach laat dat dier toch gewoon eens bijkomen van alles. Gewoon minimaal een paar maanden lekker in de kudde op het land. Daarna voorlopig alleen aan de basis werken.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:19

Er zijn al veel goede tips gegeven, maar ik zou ook nagaan of de rug en hals ook röntgenologisch zijn gekeurd.
Mijn merrie heeft dit gedrag ook vertoond en bleek een probleem in haar hals te hebben.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:24

Ts complimenten! Ik vind het super dat je op een goede en eerlijke manier voor je merrie bezig bent. Ik denk zelf dat het een echte merrie is. Een merrie is niet vervelend, ik geloof daar absoluut niet in. Een merrie communiceert heel duidelijk. En het is aan jou om daar op te antwoorden. Geen een paard wil een mens expres pijn doen. Maar
Soms wordt er niet geluisterd naar haar gefluister en dan gaan ze schreeuwen.
Ik denk omdat ze in het begin wel heel braaf was, dat ze nu even het een en ander moet verwerken in haar hoofdje. Het is soms echt goed om ze minimaal een maand niks te laten doen. (Grondwerk, relaxe buiten ritje (max 2x pw) wandelen kan natuurlijk wel, niet longeren) en dan na een maand heeel rustig op te pakken. Gaat het goed? Stap gewoon af. Ook al is dat na 5 minuten. Ga lekker poetsen erna. En sluit het positief af.
Ik denk echt dat ze je niet wil pijn doen maar probeert te communiceren; schreeuwen....
Ze laten dan als je dat respecteerd steeds subtieler weten of iets wel of niet oké is. Als ze er mentaal klaar voor is (denk pas over 1 of 2 jr) kan je zeggen oké kom we gaan nu samen n stapje verder, we kunnen dit (in de zin van zwaardere oefeningen)
Edit: het kan ook zijn dat er lichamelijk iets is. Maar als je daar zo goed oplet wordt dat lastig!

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:34

Is je zadel wel goed? Zowel passen voor je paard als voor jou
Misschien zit er wat vast in haar rug? Chiropractor laten komen? Misschien iets in haar mond?

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:45

Giolli schreef:
Waarom? Zij kan toch daarin begeleiding krijgen?
Wat een onzin.



Als je hier een cowboy opzet en het paard kan dus zo gek doen als hij wil zal de cowboy waarschijnlijk geen snoekduik maken. Echter voelt het paard echt wel als TS er opzit en weet dan waarschijnlijk heel goed dat hij er weer een potje van kan gaan maken.

Het is dus van belang dat TS dit gaat aanpakken, want het paard moet zich uiteindelijk onder haar gaan gedragen. Dus is het verhaal zo als jij zegt, paard moet aangepakt worden omdat hij even heel duidelijk moet weten wie de baas is (wat overigens heel goed zou kunnen) dan zou TS wel de gene zijn die hem moet gaan aanpakken. Durft de TS dit niet (wat overigens heel begrijpelijk is) of ligt dit simpelweg niet in haar kunnen dan is dit paard te hoog gegrepen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:03

Laat het paard medisch helemaal door de molen gaan. Wanneer is ze röntgen gekeurd? Misschien is er toch iets veranderd wat jij niet kan weten. Misschien heeft ze wel een tumor aan de eierstokken, zijn meerdere verhalen van bekend dat merries een soort monsters worden door die tumoren.

Daarnaast; neem een pauze, ga niet door, je merrie schreeuwt dat er iets is. Als je haar zo door pusht dan maak je het alleen maar erger. Misschien is het veel te veel voor haar. Je geeft zelf immers aan dat ze niks doet als je weinig van haar vraagt. Elk paard is anders. Niet elk paard is klaar om te werken op die leeftijd.

Neem a.u.b. je paard serieus en denk niet dat dit gewoon slecht gedrag is. Een paard doet zoiets niet om jou te pesten. Ze wil wat vertellen en het ene paard doet dit nou eenmaal heftiger dan het andere paard.

Heel veel succes!

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:09

Ik zou haar in overleg met de veearts op pijnstillers zetten en dan rijden. Gaat het dan beter dan weet je dat de oorzaak fysiek is. Lastig zoeken oke; het kan ook iets "interns" zijn. Van spierpijn tot een blindedarmontsteking. Deze laatste wordt bij paarden vaak niet gezien. Komt de reguliere arts er dan niet uit laat haar dan een keer bekijken door Laarakkers in Den Hoek.

Doet ze het onder pijnstillers ook dan weet je dat een gedragsprobleem is. Ik zou haar in dat geval een week of 6 vakantie gunnen (spieren niet helemaal eraf) en haar dan in training zetten bij iemand met meer ervaring dan jij. Want zo verkoop je haar ook niet. 10 jaar ervaring klinkt leuk, maar met alle respect: de eerste jaren kun je niet serieus meetellen. Met 16 hoe talent vol je ook bent, kom je net kijken. En een sportpaard is heel andere koek dan een sportpony.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:28

Heb je video's van het rijden?

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:34

Ts antwoord niet meer , misschien is het verhaal lichtelijk overtrokken , wie weet. Maar mocht je nog wel een keer lezen: hoe staan je ouders hier in ts, ga er van uit dat de flinke smak duiten door hun is opgehoest en misschien krijg je alleen te horen dat je moet doorzetten en kun je helemaal niet een jaartje rustig de tijd nemen.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:43

Hier ook een merrie in mijn bezit gehad die plotsklaps niet meer te sturen was, alleen maar omhoog of achteruit. Was ook volledig doorgelicht dmv klinische en rontgen keuring, fysio, zadelmaker, tandarts. Toch was er iets niet oké. Rug op de foto zag er goed uit maar de atlas niet oftewel een probleem in de hals (geconstateerd dmv echo). Dit euvel in combinatie met een zeer eigenzinnig karakter gaf een gefrustreerd paard die het op dat moment voor niemand meer wilde doen. Hals uiteraard langdurig behandeld maar daarna haar wel verkocht, het vertrouwen van beide kanten was er niet meer, een zogenoemde prof reed er wel goed mee weg dus dat zei mij genoeg, we waren echt geen match.
Conclusie van het verhaal; laat haar lichamelijk nog eens doorlichten en dan op de punten die niet eerder bekeken zijn. De tip over het checken van de eierstokken/cystes zou ik hier ook zeker in meenemen. Sterkte en succes gewenst!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:01

Tja een trotse merrie overvragen of vragen iets te doen wat ze op dat moment niet kan en er door heen vragen is vragen om ellende.. zeker als ze nog zo jong zijn en van alles moeten....zit je niet op te wachten wat ik zeg, maar zie steeds minder respect naar paarden toe...mijn paard is pas met 5 zadelmak gemaakt..wat een lompe kritiek kreeg ik zeg toen hij met 4 nog niet onder het zadel was...het is nu een sterk paard en mensen vergeten dat de geest ook nog moet groeien...ook zie ik paarden die gewoon praktisch elke dag gereden worden in een dwingende houding minstens een uur lang...het miet allemaal masr kunnen en het verzet wordt bliksem snel grof gebroken en nog ff wat langer door om het af te leren....erg als niet meteen aan paard gedacht wordt maar alleen aan verzet moment...ga eens verdiepen in echte paardenmensen hun gedachtegoed, bv op youtube..heb zo namen in mijn hoofd... dit is voor velen vloeken in de kerk helaas