Nieuw paard kennis laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Nieuw paard kennis laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 23:32

Hoi,

Ik heb 2 pony’s thuis staan, moeder en zoon. Ze staan samen in een stal (6x3,5) met uitloop (8x9)
Hun hebben altijd samen gestaan en nadat de jongste uit de opfok is gekomen hebben we ze meteen weer bij elkaar gezet. De merrie was de eerste dagen wat chagrijnig maar trok daarna weer bij en alles is goed gegaan.

Nu gaat er toch een keer een paard komen en gaat de merrie weg. Nu zit ik er toch wel aan te twijfelen hoe ik dit het beste kan aanpakken.
De merrie gaat pas weg als ik een nieuw paard heb gevonden, zodat de pony niet of kort alleen staat.

De pony is een 2 jarige ruin. Dus nog speels en jong, maar wel erg onderdanig.
Hoe kan je het beste het nieuwe paard er bij zetten?
Ik zat te denken om ze apart in het landje te zetten wat grenst aan de bak met een hek er tussen. Zodat ze wel kunnen neuzen en rennen maar niet elkaar kunnen pakken. En daarna als dat goed gaat samen op het land/zand.
Als dat goed gaat kunnen ze samen op stal en anders sluit ik het nieuwe paard eerst op in de stal en laat ik de pony buiten op de uitloop ( s nachts)

Of zeggen jullie eerst aan de hand laten kijken en neuzen/ meteen bij elkaar los gooien.
Hooi/ gras erbij als afleiding of juist niet?

Natuurlijk blijft het altijd een gok en spannend om paarden bij elkaar te gooien. Maar ik hoop dat jullie misschien nog tips hebben. Ik hoop dat het gewoon goed verloopt, omdat de pony nog jong is en onderdanig..

Ik hoor het graag van jullie!

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11


Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:33

Ik zou ze gewoon meteen samen op het land gooien. Ze kunnen elkaar altijd ontlopen en mocht het niet goed gaan kan je ze altijd nog uit elkaar halen.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:42

Het ligt er natuurlijk aan wat de achtergrond van het nieuwe paard is.

Wat sowieso verstandig is is om te zorgen dat ze genoeg ruimte hebben wanneer je ze samen zet. En dat er eten is op verschillende plekken. Dus niet 1 hoop hooi maar minstens 3.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Nieuw paard kennis laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:18

Verstandig plan zo hoor. Ik hou er ook altijd graag een week een draadje tussen, als je ze dan echt bij elkaar zet geeft dat veel minder tot geen gedoe.

balanceJarig
Moderator Kantine

Berichten: 18114
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 02:30

Praktijk geval: dame wilde haar paard niet bij het andere paard van stalling in de bak zetten -die kleiner was dan een standaard bak- maar de aanhouder won en ze is gezwicht. Gevolg: paard werd lens geslagen, hoge rekening van de VA en de aanhouder zei: tja.

Ik zou zeggen houdt je plan aan en zorg daarnaast dat je een overeenkomst hebt met de verkoper van je nieuwe paard dat het terug mag komen als het binnen een afgesproken tijd niet lukt tussen die twee. Of bedenk wat je met je 2 jarige wilt doen als je het nieuwe paard wilt aanhouden.

Zo, slechtste scenario uit de weg, gaat helemaal goedkomen ;).

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Nieuw paard kennis laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:14

Ik zou zeker ze eerst apart zetten op de weides, kunnen ze altijd naar elkaar gaan als ze willen en wennen ze alvast eraan:)

Be the chance you wish to see in the world❤ [o]

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Nieuw paard kennis laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:18

Ik denk dat zoals je het wil doen, een heel goed plan is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:20

Idd eerst apart op de wei, draad ertussen. Even zo laten staan (dag of twee), dan van landje ruilen (mest van het andere paard laten liggen tot de volgende dag). In de tussentijd het nieuwe paard ook de paddock en stal laten verkennen, dus eigenlijk alles waar ze straks woont.
Daarna zou ik ze even van de wei halen, eentje op stal, eentje in de paddock. Een uurtje of twee, zonder hooi, zodat ze allebei wel zin hebben in eten, en dan samen in de wei zetten.
Kun je de paddock open laten met aansluiting op de wei? Dan zou ik dat ook doen de eerste tijd. En zoals al eerder hier geopperd: meerdere hoopjes hooi.

Oy with the poodles, already

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Nieuw paard kennis laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:24

Ik zou ze idd ook apart zetten, zeker als er een 3de bij de eerste 2 komt. Mocht er eentje eventjes alleen staan, dan is een nieuwkomer meestal geen probleem om er direct bij te zetten, tenzij die nieuwkomer altijd alleen gestaan heeft.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Nieuw paard kennis laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 09:51

Bedankt voor de reacties! Het nieuwe paard komt alleen bij de 2 jarige te staan. De merrie is dan al weg.
Fijn dat jullie het een beetje eens zijn met mijn plan!

De weide, bak en stal liggen aan elkaar. Dus als je alles open zet kunnen ze overal komen.

Ik ga jullie op de hoogte houden en tips zijn altijd welkom :D

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Mriek_juntos

Berichten: 17
Geregistreerd: 10-08-18
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:13

Ik heb vorige week een nieuw paard bij een ander paard gezet, met een draadje er tussen om te snuffelen. Dat ging zo goed #not.

Ze snuffelen aan elkaar en gierde een beetje daarna een kleine steiger beweging en die van mij haakt met zijn hoef achter het draad en het hekwerk ging er kapot van toen stonden ze alsnog bij elkaar. Lijkt me beter dan kunnen ze met elkaar uitpraten hoe het zit met de nieuwe groepsdynamica

(gelukkig hebben we wel ontdekt dat er een paal verrot was ) *\o/*


Groetjes Marieke and Juntos

horses
dogs
Donkeys
Chickens
Bunnys
Chinchillas

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:19

Ik zit momenteel in dezelfde situatie. Bij mij gaan mijn paarden 's winters in een uitloopstal en heb ook een nieuwe merrie en een 2 jarige shet. Ik heb ze eerst met een draadje ertussen laten kennismaken, even snuffelen en ruiken, ging prima. Nu zette ik ze af en toe samen in de bak (waar ze echt flink de ruimte hebben om elkaar te ontlopen) en mocht het niet goed gaan kon ik ingrijpen. Inmiddels gaat het zo goed dat ik ze steeds kleiner plaats. Nu hebben ze samen in een paddock gestaan en dat ging onwijs goed, ze gingen lekker kroelen.

Tegen het einde van het weideseizoen plaats ik ze samen nog in de wei zodat ze helemaal kunnen wennen aan elkaar.

Zou als ik jou was wel echt goed te tijd nemen voordat je ze samen plaatst in een uitloop :j

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:54

Hier gaan ze eerst naast elkaar
En naar gelang hoe dat gaat besluiten we op een gegeven moment in te voegen

Dit kan geleidelijk , dus paard uit de groep er bij op de wei en als we twee van de vier Er bij hebben alles samen voegen
Of nieuweling op den duur gewoon de groep in
Dat varieert
Tijdsduur varieert ook van een week tot ??

Maar ik zou idd eerst even naast elkaar zetten en op basis van de reacties onderling een moment kiezen om ze samen op een zo groot mogelijk oppervlak te zetten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:36

Ik zou de nieuwe het eerste uur alleen zetten, dan kan hij of zij even op adem komen. De nieuwe moet even kunnen rollen om de geur van de nieuwe omgeving aan te nemen.
Dan samen met ruintje en als dat goed gaat de merrie er bij als die er nog is. Als je bezorgd bent om de merrie kun je zorgen dat ze honger hebben. Dan hebben ze meer aandacht voor het hooi dan voor elkaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 45 bezoekers