Hoe omgaan met mening van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:34

Een paard is geen mens, maar ook geen robot.
Voor mij is mijn paard hobby en plezier, waarbij veiligheid voorop staat.
Mijn paard doe ik er geen plezier mee door 6x in de week 40 min dressuuroefening te laten doen, dan kan ik hem dwingen het wel te doen omdat ik dat wil of ik kan een compromis gaan zoeken zodat we beide tevreden en happy athletes zijn. Want ik word er niet gelukkig van als ik mijn zin heb doorgedreven en toch 40 min heb kunnen trainen als mijn dier dat duidelijk tegen zijn zin in doet. En als dat betekent 4x in de week 20 min dressuuroefeningen, ook prima. Hij heeft een grens en ik ook, op deze manier werkt het voor beide.

Vwb het buiten rijden, je kan het met dwang proberen. Maar daar zal het niet leuker van worden. Voor beide niet. Probeer een oorzaak te vinden zodat je gericht kan gaan oplossen. Als medisch uitgesloten is, ga dan bijv eens werken met clickertraining. Maak van het erf af leuker dan op het erf. Maak het erf werkgebied (waar je bijv op het erf gaat longeren) en buiten het erf ontspanning (bijv even grazen of simpel door te clickeren). En dat bouw je uit zodat ze ontspannen en leuke plek steeds verder van het erf wordt.

Ik denk dat het belangrijk is altijd een systeem te hanteren van vraag en antwoord, waarbij ruimte wordt gegeven om meerdere antwoorden te geven, maar alleen te belonen bij het juiste antwoord. En voor een lui paard is stilstaan om te eten al een mooie beloning. Met voerbeloning boek je in mijn ervaring vaak snel resultaat. En krijg je bijv na de derde keer elke keer het juiste antwoord op de vraag.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:39

Je mening is een menselijk woord, maar denk dat je het breder moet bekijken. Als een paard iets niet wil, dan heeft het dus een mening. Aan jou om te zien waarom een paard iets niet wil. Begrijpt hij jou niet? Dat komt ontzettend veel voor. Kan hij het niet door bijv lichamelijk ongemak? Wordt ook vaak niet opgemerkt, of te laat. Als een paard een sterke mening heeft, zoals het hier genoemd wordt, kun je niet altijd maar afdwingen dat het paard naar je moet luisteren, want je bent zo een geweldige leider.
Onze paarden lopen met zn 4en 24/7 samen en degene die leidend is, wordt ook echt niet altijd gevolgd of direct naar geluisterd en dat is ook geen groot probleem.

Soms als een paard iets weigert te doen, is het ook niet goed genoeg voorbereid op de opdracht. Men denkt alles maar op te lossen met een goede leider zijn, strenger zijn etc. Maar dwingen geeft niet altijd het gewenste resultaat of slechts tijdelijk.

Bedenk ook dat een paard zich 24uur per dag moet redden. Sommigen staan x aantal uren op stal. x aantal uren op wei of paddock, alleen of samen en moeten zich overal maar zien te redden. Dan komen de meeste eigenaren 1 uurtje rijden en moet het opeens maar naar je luisteren, je braaf volgen en mag niet meer zelf nadenken?

Paarden zijn echt niet zo dom. Bekijk ze eens langere periode, meerdere uren per dag en hoe ze zelf dingen ondervinden, oplossen etc.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:50

Mijn paarden leven als paarden. Dus.... altijd lekker buiten met schuilstal en vooral met elkaar. Ze hebben ieder hun eigen sterke karakter, hun eigen persoonlijkheid. En ook hun eigen emoties en manieren hoe om te gaan met allerlei situaties. Ik laat mijn paarden altijd in hun waarde. Ze zijn voor mij heel veel waard. Ze zijn me zeer dierbaar. Door goed naar hen te kijken en te luisteren, leer ik heel veel van het wezen paard. En dat gebruik ik in mijn benadering en training. Zeker mijn ruin en de rol die hij heeft bij ons in de kudde (leider van de groep), loop ik wel eens tegen een meningsverschil op. Natuurlijk vraag ik wat ik hem ook mag vragen en wat hij vervolgens ook van mij moet doen. Ik heb van hem geleerd veel assertiever en duidelijker te worden. Want ik was ook te lief vaak. Het werkt nu prima. Over het algemeen gaat hij daar netjes mee om inmiddels. Mijn merrie richt zich juist meer op de mens zijn mening en doet haar best daaraan te voldoen. Mijn ruin probeert altijd nog 2, 3x zijn mening door te drammen. Hij heeft een zeer sterk eigengereid karakter, maar hij wil wel graag samenwerken, mits hij je vertrouwt. Ik vind dat juist ook weer heel erg leuk aan hem, het zorgt voor uitdagingen. Uiteindelijk bepaal ik. Al neem ik zeker de situatie en het karakter van de paarden altijd mee. Ze mogen overal iets van vinden. Heb ik geen problemen mee. Verder ben ik blij dat mijn twee schatten lekker bij mij wonen, als ik sommige reacties hier lees. Mijn paarden horen bij ons gezin en mogen zichzelf zijnā¤.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:12

Ik vind dat je wel moet luisteren naar je paard. Je bent immers een team en niet 2 individuen op dat moment.
Ik wil graag dat mijn paard samen met mij iets wil doen. Hetzij rijden ,longeren , werken vanaf de grond ed.
ik heb nu een nieuwe pony..Het enige wat we nu doen is werken vanaf de grond. Dat is of "longeren". Ik weet niet hoe ik dat moet noemen , je bootst kudde gedrag na waardoor je jezelf als leider opsteld. Of we gaan samen de bak in en ik laat haar los. Ik beloon als ze bij mij komt om samen iets te doen. Dat is nu knuffelen of samen gek doen (rennen oid).
Misschien is het goed om het even op een hele manier aan te pakken ?
Samen zijn ipv werken ?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:16

Kendra schreef:
Tja, het ligt heel erg aan het paard.
Sommige paarden zijn goedig en welwillend, daar kun je best wel wat rekening mee houden. Een dominanter paard zou ik wat strenger tegen optreden. Maar er is zoveel dat uiteindelijk bepaalt hoe je het aanpakt...Weet je bijvoorbeeld zelf dat je t goed doet? En als je je paard 10 jaar hebt en je elkaar van haver tot gort kent, maakt dat ook wat uit. En of het een merrie of een ruin is....en dan nog 10 dingen.

Uiteindelijk zijn 2 dingen erg belangrijk om het leuk te hebben met je paarden: je moet leiderschap tonen en vriendjes worden. Een les die ik heel lang geleden van Monya Spijkhoven heb geleerd en mijn basisregel is voor de omgang met mijn paarden.

Ben het geheel met je eens. Enige wat ik mis is een onzeker paard. Ook die hebben echt wel behoefte aan duidelijkheid.

Dat wil niet zeggen dat je er geen rekening mee moet houden.
Vandaag nog super lekker gewandeld met twee paarden en een collega. De oudste krijgt haar stapronde waar ze wel bij vaart. De jongste krijgt haar ervaring op de grond. Daar werd ook lekker aan de hand mee gedraaft.
Houd ik dan rekening met de oudste? Ja want draven is bij haar geen strak plan meer ondanks dat ze graag wil en duidelijk haar mening heeft.
Houd ik rekening met de jongste? Ja want ze wilde graag voorop lopen ondanks haar onzekerheid, ze wil graag wat actie, ze wil liever niet alleen achter blijven in de wei.