Paard met spanningsprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 13:38

Hey allemaal,

Een paar weken geleden heeft mijn paard een trailer ongelukje gehad, probeerde zichzelf onder de achterstang door te duwen, heeft dus met onwijs veel pijn gezeten en onwijs veel stress totdat wij haar weer loskregen. Uit eindelijk DA geweest voor pijnstilling ivm behoorlijke (oppervlakkige) schaafwonden op haar rug. Trailers zijn nu al helemaal geen no go, hebben al wel weer geoefend met dichterbij de trailer komen en dit gaat goed. Na het ongeluk kunnen de standaard dingen zonder spanning maar dingen waar voor haar eerder al een klein beetje spanning gaven, zijn nu echt een probleem, de hoefsmid is ongeveer een week geleden langs te komen om te bekappen maar ze heeft uit spanning en stress het touw losgetrokken en er was niks meer mee te beginnen, uit eindelijk afgesloten dat de hoefsmid haar borstelde en toen ontspande ze wat, maar hield spanning vast. DA is toen 2 keer geweest en konden er eigenlijk ook weinig aanzitten (zal ook zeker samen hangen met pijn/ gevoeligheid die ze toen voelde). Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met een soort gelijk iets, en of weet iemand methodes/ oefeningen waardoor ze zich meer gaat ontspannen met dit soort dingen? Graag hoor ik van jullie! :)

PS: met trailer laden komt er sws een professioneel persoon bij.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7


Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:41

Zet die maar eens een paar weken op het land en doe er niets mee, waarschijnlijk is ie nog beurs en doet zn lijf nog pijn. Ff lekker met rust laten.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 13:43

Careri18 schreef:
Zet die maar eens een paar weken op het land en doe er niets mee, waarschijnlijk is ie nog beurs en doet zn lijf nog pijn. Ff lekker met rust laten.


Staat al ongv maand op het land niks te doen, pak haar wel regelmatig om ff te borstelen en moest van de DA de wondjes insmeren dus dit is ook gebeurd, is ook goed geheeld trouwens. Osteopaat komt er in September ook bij. Ik snap je heel goed, maar in tegendeel moet zij echt bekapt worden en vraag ik onderandere ook daar hulp voor :)

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:46

Ik zou voor de zekerheid even een foto van de rug laten maken. Ons paard heeft ook vastgezeten onder de achterstang en bleek een doornuitsteeksel te hebben gebroken (7 mnd rust en volledig hersteld).

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 00:20

Osteopaat/chiropractor is sowieso een goed plan, wij hadden een jong paard dat in de stal onderuit is gegaan...hypergevoelig daarna. Kon ook niet meer aan de achterbenen komen. Stond te trillen, mepte, was zenuwachtig en liep ook niet fijn. Na behandeling een stuk beter. Op advies van de hoefsmid til ik de voeten bij de hoef op. Ik kom dus niet aan de benen. Leg mijn hand op de rug, zeg:'voet' en pak haar bij de hoef.
Dat gaat prima. Probeer nu weer wat aan de benen te komen. Dat vinden we beide spannend, maar gaat goed.....

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:12

FCSA schreef:
Ik zou voor de zekerheid even een foto van de rug laten maken. Ons paard heeft ook vastgezeten onder de achterstang en bleek een doornuitsteeksel te hebben gebroken (7 mnd rust en volledig hersteld).



Dat is ook een beste blessure! Gelukkig is hij/zij weer volledig herstelt.

Ontopic
In dit geval zou ik ook willen weten of er niets stuk is gegaan bij het paard. Wil het paard zowel voor als achterhoeven niet optillen? Bij achterhoeven zou ik inderdaad de rug en bekken controleren. Een SI gewricht kan ook scheef gaan staan na een harde klap.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:46

FCSA schreef:
Ik zou voor de zekerheid even een foto van de rug laten maken. Ons paard heeft ook vastgezeten onder de achterstang en bleek een doornuitsteeksel te hebben gebroken (7 mnd rust en volledig hersteld).


Zat ik indd ook aan te denken! Ik mag nu wel al meer aan d'r rug zitten, maar ze word er niet blij van, ik ga ff aan mijn vader vragen of we miss toch wel foto's van de rug laten maken, dierenarts zei ook al dat het best kon dat er een wervel niet meer goed stond.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:48

Dovahkiin schreef:
FCSA schreef:
Ik zou voor de zekerheid even een foto van de rug laten maken. Ons paard heeft ook vastgezeten onder de achterstang en bleek een doornuitsteeksel te hebben gebroken (7 mnd rust en volledig hersteld).



Dat is ook een beste blessure! Gelukkig is hij/zij weer volledig herstelt.

Ontopic
In dit geval zou ik ook willen weten of er niets stuk is gegaan bij het paard. Wil het paard zowel voor als achterhoeven niet optillen? Bij achterhoeven zou ik inderdaad de rug en bekken controleren. Een SI gewricht kan ook scheef gaan staan na een harde klap.


De ene DA zei dat er alleen schaafwonden waren, andere DA zei dat het best kon dat er iets in d'r rug niet helemaal lekker stond, dus zeker een osteopaat erbij halen. Volgensmij heeft mijn vader toen nog gezegd van, moeten we dan ook even fotos laten maken van haar rug, maar toen zei hij dat we beter eerst de osteopaat konden laten komen, om te kijken voor hoe verre dat zou helpen..

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:55

Ik zou, in dit geval, liever eerst rugfoto's laten maken en daarna de ostheopaat als dat nodig mocht zijn.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:13

Hootje schreef:
FCSA schreef:
Ik zou voor de zekerheid even een foto van de rug laten maken. Ons paard heeft ook vastgezeten onder de achterstang en bleek een doornuitsteeksel te hebben gebroken (7 mnd rust en volledig hersteld).


Zat ik indd ook aan te denken! Ik mag nu wel al meer aan d'r rug zitten, maar ze word er niet blij van, ik ga ff aan mijn vader vragen of we miss toch wel foto's van de rug laten maken, dierenarts zei ook al dat het best kon dat er een wervel niet meer goed stond.


Veel klinieken hebben een mobiel röntgen-apparaat, dus dan hoef je niet eens met je paard op pad :)

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:30

Inderdaad eerst een rugfoto laten maken en als daar niets op te vinden is dan kun je kijken wat de osteo kan betekenen.

Pijn kan veel spanning veroorzaken, daarnaast zou ik wel gewoon de "normale" dingen blijven doen. Eventueel kun je wat bach resque remedy proberen te geven (op een boterham) dat werkt bij sommige paarden om de scherpte van de spanning iets te verminderen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 10:57

Heb gister weer even helemaal aan dr rug gevoeld, ze reageerde vrijwel nergens op met pijn / gevoeligheid. Zelf denk ik dus dat er nu niet perse foto’s hoeven gemaakt te worden, gezien ze er vrijwel eigenlijk niet op reageert, wel laat ik de osteopaat sowieso komen en als zij zegt ik merk dit en dit en volgensmij staat dit verkeerd, dan laat ik foto’s maken. @Elisa2 top, ga ik uittesten!

Overigens snap ik jullie allemaal heel goed met het foto’s maken, maar het is altijd al een beetje een paniekvogel geweest, zelf kan ik namelijk aan alle 4 dr benen zitten zonder dat er wat is. Hoefsmid maar weer een belletje doen om te vragen of hij weer langs kan komen en dan indd dat bach resque remedy maar proberen.

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:03

Ik mag het vast niet zeggen, maar waarom verdoof je voor de smid niet met wat tranquigel of domosedan?
Mijn pony vind verhuizen of de trailer niet zo, het gaat prima maar ik zie dat hij het niet zo prettig vind en stress heeft, waardoor hij erg onbehouden wordt.
Als ik hem moet blootstellen aan echte stress als de dierenarts verdoof ik hem met een streepje tranquigel, dan is hij volledig bij maar net wat relaxter.
Dan kan ik hem veel beter uit zijn stress halen, en mijn ervaring is dat hij daardoor steeds braver wordt bij stressvolle dingen.
Dit spook laat het liefst al niet naar zijn oog kijken door de dierenarts, ik mag alles doen maar de dierenarts vertrouwd hij niks. :')
Die bellen dus van tevoren als ze komen, dan zorg ik dat hij gesedeert is.
De dierenarts vond het wat gek voor kijken naar een oog, maar het is zo’n koppig object met ponystreken, toen ze verdoofd wilde kijken snapte ze direct mijn keus. :+
Ik geef qua tranquigel ook simpel maar 1 streepje, daar merkt niemand wat van en je ziet niet eens een gesedeerde pony staan.
Maar het scheelt ontzettend veel voor mijn pony, die kan alles veel beter verwerken lijkt wel.
Ik zou zeggen hup licht sederen, en zorg dat als de smid komt dat het niet weer niet lukt en het probleem zo enkel groter wordt.
Als je niet achter sederen staat zou ik me verdiepen in clickertraining, voor eten gaan veel paarden om als een blad aan een boom.
Vooral niet straffen, enkel negatief negeren en het positieve belonen met clickeren plus daarna een brokje.
Dat hebben ze heel snel door.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Paard met spanningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:57

Inderdaad pijn eerst proberen uit te sluiten. Daarnaast werkt clickertraining inderdaad heel goed, omdat je daarmee kunt trainen met als uitgangspunt wat ze wel ontspannen kan en dit steeds een stapje moeilijker maken. Je leert haar daarmee dat ze controle kan hebben over haar omgeving, dat dingen voorspelbaar zijn en je kunt de negatieve associaties ombuigen naar positieve ervaringen. Zeker omdat je zegt dat ze voor veel dingen schrikachtig is, is dat erg handig. Na een flink aantal situaties geoefend te hebben, zul je namelijk gaan merken dat het proces van generalisatie ervoor gaat zorgen dat ze steeds minder spannend zal vinden. Het is wel aan te raden om een gedragstherapeut of professionele/ervaren clickertrainer in te schakelen die een goed trainingsplan voor je op kan stellen en je kan helpen met een succesvolle start.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 39 bezoekers