Onmogelijk om paard te vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:35

Jammer dat er over mijn bericht heen word gelezen.. Tuurlijk duurt het ff voor je aan je paard kan komen. Hier rende hijnook eerdt weg. Ander paard uit de wei halen boeide hem totaal niet. Het heeft tijd gekost en dat is nu eenmaal zo.. Als je dat niet erin wilt steken tja dan veel plezier nog met achter je paard aan te hobbelen ;)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:41

Kelly_ann schreef:
Ik heb niet echt een suggestie, maar ik weet wel dat paarden aanhankelijk worden door intensief (en uiteraard positief) contact met de mens. Plus afhankelijkheid van de mens.

In de mythe die ik ooit hoorde over de Akhal Teke zit dan ook een kern waar je over na kan denken. Het verhaal gaat dat je de Akhal Tekiner alleen kan temmen door hem in een kuil te zetten waar hij niet uit kan. Vervolgens breng jij hem water en voer. En dat weken achtereen. Het paard zal zich aan je overgeven en je zijn leven lang trouw zijn.

Enfin, niet iets om persé zelf te willen doen. Maar wel goed om een stil te staan bij waarom een paard zich zou willen binden aan de mens. Intensief contact zou wel eens een factor kunnen zijn die je nu mist.

Als ik een paard zou zijn en iemand zou me op die manier hebben "gebroken",dan zou ik echt geen liefde en trouw voor die persoon ontwikkelen.Hoogstens mijn werk doen omdat het niet anders kon.En mijn leven lang hopen op een kans om te ontkomen! Maar het is mogelijk dat de Akhal Teke uit dit voorbeeld pragmatischer denkt. Overigens,ik voel mee met jou ts,het lijkt me vreselijk vervelend als je je paard niet te pakken kunt krijgen. Dat komt wel meer voor en ik lees met belangstelling de tips hier.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:51

Citaat:
Hij staat hier regelmatig in de achtertuin en dan krijgt ie aandacht en knuffels, maar ook in de achtertuin (formaatje flinke paddock in NL, ik gok 5x een normale rijbaan) rent ie weg en kan ik hem niet vangen. Hier geeft ie overigens wel vrij snel toe als ik hem weg blijf jagen maar ook onze tuin is er niet echt geschikt voor (met een huis in het midden, doornbosjes, garage, auto's etc kun je voorstellen dat het niet ideaal is.)


Stuk afzetten waar hij kan bivakkeren met 1 ander rustig paard en gaan trainen met de clicker. Hij moet nieuwsgierig worden naar je, en beloning krijgen als hij komt en blijft. Net zo lang trainen tot hij altijd naar je toe komt lopen, op vraag of uit zichzelf, voor een kriebel, wat lekkers, een borstelbeurt. Ga zitten op een stoel en laat hem komen. Het rijden onvoorspelbaar maken wat tijd betreft. Ook halster omdoen kun je clickeren.
Niet meer achterna zitten, dat truukje kent ie wel en ga je niet winnen.
Het kost wat tijd op deze manier maar als je regelmatig mest wegruimt, hooi voert, beetje rondklooit tussendoor een kriebel en wat lekkers, dan went ie aan je aanwezigheid, weet nooit wat je gaat doen, en zal nieuwsgierig worden. Misschien heb je het na een korte tijd voor elkaar en misschien is ie pas na twee maanden 'om'. Investeren om daarna levenslang plezier ervan te hebben.
Probeer ook zijn lekkerste kriebelplekjes uit te vinden, als ze vertrouwd zijn met je durven ze ook te vragen. En je eigen energie laag houden. Rustige ademhalingng, geen haast. Het is een gevoelig en slim paard die jou heel goed leest. Je zult een ander 'boek' moeten pakken.

Ook opletten dat je zelf niet terugvalt in gedrag en houding, want dan kan het zomaar weer misgaan.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 15-08-18 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:01

Mijn advies: stel je vraag aan Monty Roberts. Hij heeft join ups gedaan met wilde mustangs in het veld.
https://www.montyroberts.com/
De kunst is het paard zo te leren benaderen dat hij er zelf voor kiest om naar jou toe komen. Daarvoor moet je een paard goed kunnen lezen en op het juiste moment de juiste reactie kunnen geven.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:08

Dat is nou juist wat je bij dit soort paarden niet moet doen: m Rob. praktijken of iets in die strekking.
Maar vermoed dat ts met haar jarenlange ervaring dit ongetwijfeld zal weten :)*

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 14:45

Even een update, omdat sommige mensen er misschien benieuwd naar zijn;

Ik ben begonnen met hem na het voeren te rijden, zodat hij al in de stal staat en we dus niet moeilijk hoeven doen met vangen. Na het rijden blijft hij tegenwoordig dan nog even op de "poetsplaats" (onze tuin) hangen, waar hij uit een knalrode emmer wat voer krijgt na het harde werken en natuurlijk nog even geknuffeld wordt. Hij begint qua knuffelen te ontdooien, betrap hem er soms zelfs op dat ie ervan geniet.

Die knalrode emmer ben ik vervolgens mee gaan nemen als ik hem ben gaan opzoeken.
Zodra hij de emmer zag, wist hij het al, en kwam dus een handje voer halen.
Na een paar weken oefenen kan ik hem nu eigenlijk altijd pakken, als ik maar de emmer mee neem. Ik leg het halster in de emmer zodat hij dat niet kan zien, hij krijgt een handje voer en terwijl hij dat op eet, hoppa halster erom, nog een handje voer en klaar!

Er zijn nog wel dagen waarom hij geen zin heeft, maar zodra ik dan die emmer een beetje schud, hem wat verleid ermee, kan ik hem eigenlijk altijd toch pakken!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:13

Fijn dat je nog op je topic terugkomt en update geeft, dat "vergeten" nogal wat bokkers en maakt
een forum niet aantrekkelijker..
Leuke inventieve methode heb je verzonnen, vanuit zijn vertrouwde poetsplaats uitbouwen: die ga ik onthouden. :)*

Langzaam emmer eruit, of andere kleur ? :D en over naar wat uit het handje.
En dan af en toe wat voedsel meenemen.


Je kunt ook dit geheel gaan koppelen aan commando: "touch" dan wordt het nog duidelijker voor je paardje.
Ik doe zelf touch aangeven met stem en wiebelende handpalm voor me uit.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:13

super opgelost zo :D

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:24

Ik zou echt je achtertuin een metamorfose geven en kleiner maken. 1 rijbaan (40x20 m) is meer dan genoeg voor nu.
Zet hem na het eten in de paddock met hooi en een maatje. Als je iets met hem wilt doen, ga je de paddock in. Als het maatje verder veilig is voor zijn vluchtpogingen zou ik hem er even bij laten staan. Misschien komt die wel naar je toe en volgt de pinto hem.
Als maatne niet veilig is dan eerst eruit halen en dan naar pinto gaan. Gewoon op krukje gaan zitten en een voerbakje mee met wat musli of brokken. Hij vind echt wel interessant wat je aan het doen bent als je beetje in het voer zit te freubelen. Niet naar m kijken of hem roepen. Verplaats je krukje af en toe richting hem dat ie niet zomaar gaat grazen (weet niet of er gras staat).
Ik zou hem echt die 30 hectare niet op gooien als ie niet fatsoenlijk in de hand kan zijn. Straks heel verwildert paard waar je niks mee kunt.
Er zit zoveel meer in als ik je tekst lees.

Edit: zie net je update haha beetje lat advies. Bhad niet naar de datum gekeken.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:14

Super nieuws, TS!

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:53

Heel frustrerend, een paard dat weg rent. Maar zeker op te lossen. Zoek eens op YouTube naar The catching game. Zowiezo is het altijd goed om je te verdiepen in lichaamstaal van paarden.
En wat al eerder genoemd is: Niet altijd wat verwachten van het dier. Afwisseling, clickertraining of positieve bekrachtiging.
Als je naar hem toe loopt houd je schouders dan laag en loop niet recht naar hem toe. Of, als je hem dan een keer te pakken hebt, ga dan op het land met hem wandelen zonder iets van hem te verwachten, borstel hem daar of kroel, net wat hij prettig vindt. En als je klaar bent doe je z'n halster af terwijl je een handje lekkers voor z'n neus houdt. Geduld, geduld, geduld

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 21:53

Hi Janet, thanks voor je reactie, maar een paar posts hierboven zie je dat ik inmiddels de oplossing gevonden heb :)

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:50

Goed en logisch opgelost!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:00

zo deed ik het ook, een emmer voer doet wonderen! :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:25

Ik zou om te beginnen eens iedere dag een uurtje een boek gaan lezen in de wei.
Een wijntje drinken.
Lekker kletsen met wat stalgenoten.

Zet een lekker bankje neer en doe iedere dag een uur niks met de paarden.

Als ze nieuwsgierig zijn en komen, geef ze een aaitje.

Doe dit niet 1 week, 2 weken of 3 weken.....maar de rest van je leven met paarden.

En pas als je zo onderdeel kunt zijn van je kudde, kun je eens overwegen hem mee te nemen....maar grote kans dat ie dan zelf al mee wil.

En ga dan ontspannen en speels werken met freestylen.
Of alleen lekker poetsen en geef hem lekkere slobber ofzo.

Zorg dat je paard jou de moeite waard vind om bij in de buurt te zijn.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:51

Kelly_ann schreef:
In de mythe die ik ooit hoorde over de Akhal Teke zit dan ook een kern waar je over na kan denken. Het verhaal gaat dat je de Akhal Tekiner alleen kan temmen door hem in een kuil te zetten waar hij niet uit kan. Vervolgens breng jij hem water en voer. En dat weken achtereen. Het paard zal zich aan je overgeven en je zijn leven lang trouw zijn.


bij mijn weten was dat aan een paal in de volle zon, zo kregen ze goed dorst

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 09:56

Heel lief allemaal, ik post het hier nog 1x:

HET PROBLEEM IS INMIDDELS OPGELOST

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:36

Iriscope schreef:
Even een update, omdat sommige mensen er misschien benieuwd naar zijn;

Ik ben begonnen met hem na het voeren te rijden, zodat hij al in de stal staat en we dus niet moeilijk hoeven doen met vangen. Na het rijden blijft hij tegenwoordig dan nog even op de "poetsplaats" (onze tuin) hangen, waar hij uit een knalrode emmer wat voer krijgt na het harde werken en natuurlijk nog even geknuffeld wordt. Hij begint qua knuffelen te ontdooien, betrap hem er soms zelfs op dat ie ervan geniet.

Die knalrode emmer ben ik vervolgens mee gaan nemen als ik hem ben gaan opzoeken.
Zodra hij de emmer zag, wist hij het al, en kwam dus een handje voer halen.
Na een paar weken oefenen kan ik hem nu eigenlijk altijd pakken, als ik maar de emmer mee neem. Ik leg het halster in de emmer zodat hij dat niet kan zien, hij krijgt een handje voer en terwijl hij dat op eet, hoppa halster erom, nog een handje voer en klaar!

Er zijn nog wel dagen waarom hij geen zin heeft, maar zodra ik dan die emmer een beetje schud, hem wat verleid ermee, kan ik hem eigenlijk altijd toch pakken!


Bedankt voor de update, leuk om te horen dat het nu beter gaat!