Onmogelijk om paard te vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:42

Kan ook zonder clicker hoor! Gaat meer om de positieve bekrachtiging. Een bridge-signaal zoals een clicker is dan handig, ik gebruik daarvoor een vast woord in plaats van een clicker. Maar zonder bridge kom je ook al een heel eind. In de openingspost van dat topic staat hier eea over uitgelegd.
Niet dat je het per se op die manier moet doen maar ik denk dat dit wel eens dé oplossing voor jullie kan zijn.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:51

Rent hij puur weg als je een halster mee hebt, of doet hij dat sowieso?

Soms helpt het om gewoon een heel ander halster mee te nemen. Lang niet bij alle paarden hoor! Maar het is wel super simpel uit te proberen..
En jaloers maken wil ook wel eens helpen. Zo doe je ook meteen voor wat je wél wilt. Tasje mee en prominent in de tuin gaan staan. Ander paard een touwtje om de hals doen en een brokje geven. Weer een ander paard een touwtje om de hals doen, brokje geven. Enzovoorts enzovoorts.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dan niet komt :o

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:24

Ik zou a) proberen te zorgen dat het minder voorspelbaar voor hem wordt wanneer je hem pakt om te gaan werken of wanneer je hem pakt om iets anders te gaan doen en b) zorgen voor omgevingsverrijking dichter bij jou in de buurt.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:47

Al eens het tegenover gestelde geprobeerd? Ik heb hier zo ene staan. Onmogelijk om te vangen, snoepje op een afstand pakken en vertrekken en nu soms nog.. echt een drama geweest met dit paard. Toen zijn we het anders gaan aanpakken. Wei in, snoepje geven en weg lopen. Dan weer terug gaan, snoepje geven en weer weg lopen. Na een paar keer zag je hem echt denken van hmm... Wat doet ze nu? Gestopt en hem gelaten. Dag erns opnieuw, hij kwam zelf naar me toe! Snoepje geven aai over zn hals en weer weg. Na een tijdje begon meneer me zelf na te lopen! Nu laat hij zich nog niet altijd pakken en dan doen we het gewoon opnieuw, maar over het algemeen staat hij nu eerder aan de poort dan dan ik :+

Soms werkt het net om het eens andersom te doen ipv je te fikseren op enkel dat pakken. Geef hem een aai, een snoepje en loop weg. Doe dit een paar keer en kijk hoe hij erop reageert!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:17

Misschien overheen gelezen,maar ik voer mijn paarden altijd uit een zwarte emmer.

Nu is dat wat moeilijk met een groep paarden er omheen,maar je zou kunnen proberen om een vaste emmer voor het voer.
daar het voer in, niet veel, een paar hapjes
Of stukjes wortel,maakt niet uit.
Niet hem pakken of aanraken,puur emmer aanbieden,laten eten en daarna zelf weglopen.
Na een paar keer emmer aanbieden maar zelf er mee weglopen richting de plek waar je hem wil hebben.
Daar weer laten eten....misschien op die manier wat uitbouwen dat hij zodra de emmer in zicht is op komt dagen?
De fixatie van jou afhalen naar die emmer toe

Heb zelf een getraumatiseerde merrie die ook nooit te pakken was, daar heb ik door gezet met de voer emmer .
zodat ze op een gegeven moment achter het voer aan liep naar de plek waar ik,er wel wat mee kon.

Mijn paarden krijgen trouwens altijd meteen een beetje voer uit de emmer als ik ze roep.
hun beloning voor het komen :j
Misschien kun je zoiets nog proberen?

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:26

Clickeren kan je ook dmv een YES woordje doen hoor moest je er geen vinden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:31

Caily schreef:
Ik schrik wel een beetje van de bekrompenheid van een gemiddelde Nederlandse paarden eigenaar. Absoluut dat dit gewoon kan hoor!

Ik ben in het bezit van een getraumatiseerd paard welke ook niet bij me komt/kwam. Loopt in NL in kudde van 5 op 2ha, Maarja, is ook groot genoeg om een heel eind bij me weg te blijven :+

Ook zij is erg intelligent en inmiddels is de angst allang weg, het is puur dat ze heeft geleerd succes te hebben icm wellicht nog een kleine drempel mbt het halsteren.

Wat ik heb gedaan is gebruik maken van haar slimheid. Ze moet zich willen laten pakken, net als dat je een paard niet de trailer op kan tillen, kan je een paard ook niet in de houdgreep nemen om snel een halster om te frummelen, ze moeten bij je willen komen. Dus moet je het leuk maken. En vanwege het vertrouwen geen halfslachtige pogingen meer doen hem dan toch even te grijpen, dit lukt je toch niet en brengt je verder van huis.

Ik ben begonnen met enkel een emmer voer. Zorgen dat ze daardoor bij me kwam. Dus gewoon emmer neerzetten, aan het begin op afstand blijven. Steeds dichterbij, je onderdanig opstellen, en indien mogelijk, uit de hand gaan voeren. Je wil dat je paard het leuk vindt en bij je wil komen, dus moet je vriendjes worden. Een goede leider is niet autoritair, die is je beste vriend, een vrachtwagen vol vertrouwen. Grijpt pas in op moment dat het nodig is. Op den duur ga je de afstand tussen de emmer en jezelf verkleinen, de stappen net groot genoeg dat het een vooruitgang is, maar je paard wel blijft komen. Twijfelen mag je paard doen, maar bij weglopen en “contact verbreken”, is je stap te groot geweest. Deze fase kan best lang duren, al is de angst bij jouw paard wellicht kleiner/niet aanwezig.

Uiteindelijk heb je het zo ver dat je paard uit je hand komt eten. Als dit ontspannen en zonder twijfel gaat, is het tijd om de emmer thuis te laten en over te gaan op enkel voer in jaszakken/heuptasje oid. Aan het begin gewoon als je paard komt, voer geven, verder niks. Mijn paard vond kroelen/aanraken geen probleem, maar zowel, ga opbouwen dat je hem overal aan kan raken. Wederom nadruk om ontspanning en dat hij wil, maar wel je stappen groot genoeg voor verbetering, twijfel mag, bij weglopen is je stap te groot geweest.

Als dit goed gaat, ga je het halster introduceren. Bij mijn paard was het feit dat ik halster om mn middel had hangen al een hele grote stap. Dus in eerste instantie was feit dat ik halster bij me droeg al een dingetje. Maar toen dit geaccepteerd was, ben ik het halster gaan bewegen, dit opbouwen, uiteindelijk over mn schouder ipv mn middel, daarna aan mn paard laten zien, daarna richting haar hoof bewegen, haar overal met t halster aaien, om haar neus schuiven, en uiteindelijk helemaal om kunnen doen. Hoe lang je tijd hiervoor is en hoe groot de tussenstappen moeten zijn kan je zelf bepalen door naar de reactie van je paard te kijken.

Los van dit vraag ik me af, als je je paard nu hebt, wat doe je er dan mee? Rijden buiten, of heb je ook ergens een rijbak oid? Want ook grondwerk kan dit proces erg helpen. Het zogenaamde cirkelen, maar ook het leren reageren op beloningen en nieuwsgierig zijn, zijn dingen die trainbaar zijn. Met mijn paard kon ik niks, alles wat ik afzette brak ze uit. Een stal had ik niet voor handen, maar zonder twijfel dat ze hier ook uit gesprongen zou zijn. Op haar negatieve ervaringen na was ze nog groen, wel ooit een veulentraining gehad, dus mensen kende ze gelukkig wel, maar na 4 jaar negatieve ervaringen er overheen had ze vooral goed geleerd hoe ze bij dwang toch weg kon komen, en daarbij viel ze je lelijk en doelgericht aan.

Ik ben nu een jaar verder en heb een compleet ander paard, helemaal beleerd, werkwillig en komt meestal naar het hek als ze me ziet. Ze blijft wel wat kleine dingetjes houden, halsteren en hoofdstel om gaat nog altijd met voerbeloning. Wie weet gaat dit over jaren nog wel eens eruit, 1 jaar is natuurlijk ook maar relatief kort. Tevens merk ik dat als er dingen zijn gebeurd die zij niet vertrouwd ik haar weer lastiger kan pakken. Dit gaat om dingen die in het verleden mis zijn gegaan, nieuwe dingen is altijd goed. Maar met een korte herhaling van de laatste stappen van de training (of soms haar gewoon even paar dagen laten gaan als ik veel onrust in t koppie zie/voel), is dit altijd piece of cake met hoe we begonnen zijn.

Inmiddels heb ik deze methode ook bij twee andere paarden toegepast, ook bij deze twee is het succesvol. Het kost tijd en geduld, en als je je paard wekelijks nodig hebt oid moet je dwang wel gebruiken en kan je dit niet zo doen. Maar ik zou het je echt aanraden, ik heb er zelf iig heel veel plezier van.

Ik heb veel respect voor jouw geduld en paardenliefde!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:37

Sintara schreef:
Rent hij puur weg als je een halster mee hebt, of doet hij dat sowieso?

Soms helpt het om gewoon een heel ander halster mee te nemen. Lang niet bij alle paarden hoor! Maar het is wel super simpel uit te proberen..
En jaloers maken wil ook wel eens helpen. Zo doe je ook meteen voor wat je wél wilt. Tasje mee en prominent in de tuin gaan staan. Ander paard een touwtje om de hals doen en een brokje geven. Weer een ander paard een touwtje om de hals doen, brokje geven. Enzovoorts enzovoorts.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dan niet komt :o

Dit is ook een goeie! Paarden zijn gek op aandacht en best jaloers!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:39

Succes met clickeren! Dat is dé methode om dit ongewenste gedrag om te buigen. Het wordt dan gewoon leuk bij jou te komen. Kan wel even duren voordat zijn mindset anders is omdat hij zo slim is. Maar ook dat kun je gebruiken.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:52

ja ik herken jouw frustratie. De mijne heeft ook zulke buien. Kop erop, oortjes naar voren, staart in de lucht en briezen maar. Ze rent ook niet van me weg maar om me heen. Samen met haar weidemaatje heeft ze er echt een spelletje van gemaakt om niet gepakt te kunnen worden. Als ik de wei in loop dan zie ik al aan haar hoe laat het is, en als het zo laat is draai ik gewoon om en ga eerst wat anders doen om het na een kwartiertje weer te proberen. Het kan dan ineens heel anders zijn, soms komt ze er dan zelfs aanlopen. Enfin, het heeft niets met angst of onwetendheid te maken, ze maakt er gewoon een spel van (en soms heeft ze ook gewoon geen zin).

Dit gebeurt echt enkel in de middag. In de ochtend en avond heb ik nergens last van. Dan kan ik haar gewoon pakken. Meestal ga ik ook op die momenten. Maar als de hoefsmid of veearts komt, of ik heb 's middags les, dan is het echt zwaar frustrerend als ze dit doen. Het werkt soms nog wel om haar maatje te pakken, dat verwachten ze dan niet. Dan loopt ze er ook gewoon achteraan. Ik neem nu ook standaard voer mee de wei in. Maar hoewel ze heel vatbaar is voor beloning (alle soorten beloning), vindt ze dat als ze zo'n bui heeft niet zo belangrijk. Insluiten oid heeft geen zin, denderen ze gewoon doorheen. Ik ben eens met een heel ander paard de wei in gelopen, toen kwamen ze er meteen aan gesjeesd. Alleen toen was de nood erg hoog (moest naar veearts) en er is niet altijd een ander paard voorhanden.

Misschien werkt het voor jou om een ander paard uit de kudde te pakken (leider). Probeer eens te kijken of jouw paard dan volgt. Wellicht plakt hij aan de kudde en/of wil hij niet alleen zijn.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:20

Breng eens 3 maanden lang alleen maar worteltjes naar de wei. Geen halster, geen aai, geen woordjes, gewoon een wortel (in 3 stukken zodat het net iets langer duurt dan hap, slik, weg) en een vriendelijke lichaamshouding. Je geeft de drie stukken wortel en loopt dit weg. Herhaal dit iedere dag voor 3 maanden (of een maand als je te ongeduldig bent). Zijn er momenten dat ze wel echt gevangen moet worden, plan die dan in rond de voermomenten waarbij ze allemaal op stal gezet worden.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:01

Hier vandaag een uur geaaid, snoepje en weer weglopen en uiteindelijk loopt hij me achterna. Het is het echt eens waard om te proberen denk ik ;)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 23:07

Heeft hij een ander paard dat hij heel leuk vindt? Of dat zijn leider is? Wat gebeurt er als je dát paard pakt en voert, komt hij dan wel?

Ik heb een snoepgrage merrie die 9 van de 10 keer wel komt, maar soms heeft ze geen zin. Dan pak ik de leider van de kudde en loop er mee weg en geef hem wat te eten. Dan komt ze in no time eraan

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 09:59

Sintara schreef:
Rent hij puur weg als je een halster mee hebt, of doet hij dat sowieso?

Soms helpt het om gewoon een heel ander halster mee te nemen. Lang niet bij alle paarden hoor! Maar het is wel super simpel uit te proberen..
En jaloers maken wil ook wel eens helpen. Zo doe je ook meteen voor wat je wél wilt. Tasje mee en prominent in de tuin gaan staan. Ander paard een touwtje om de hals doen en een brokje geven. Weer een ander paard een touwtje om de hals doen, brokje geven. Enzovoorts enzovoorts.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dan niet komt :o


Zoals ik al eerder schreef, als ik zonder halster en touw ga, met alleen een snoepje komt hij al niet.
Als ik de andere paarden allemaal een wortel geef en met zijn wortel op m ga staan wachten, dan komt hij nog steeds niet naar me toe.

Thanks voor het idee, maar helaas, al geprobeerd!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 10:02

Gini schreef:
Breng eens 3 maanden lang alleen maar worteltjes naar de wei. Geen halster, geen aai, geen woordjes, gewoon een wortel (in 3 stukken zodat het net iets langer duurt dan hap, slik, weg) en een vriendelijke lichaamshouding. Je geeft de drie stukken wortel en loopt dit weg. Herhaal dit iedere dag voor 3 maanden (of een maand als je te ongeduldig bent). Zijn er momenten dat ze wel echt gevangen moet worden, plan die dan in rond de voermomenten waarbij ze allemaal op stal gezet worden.


Ik vind het heel lief dat mensen steeds tips geven, dat vooropgesteld.
Maar ik heb nu verschillende voorstellen gehad om het paard alleen een snoepje/wortel/knuffel te geven en verder niets te doen, zonder hem te vangen.
Maar ik heb ook al een paar keer aangegeven dat ik hem momenteel niet eens een wortel kan geven in de wei omdat ik niet meer dan hoogstens 20m bij hem in de buurt kan komen.

Ook heb ik aangegeven dat dit voorheen wel kon en ik dit dus een lange tijd herhaalt heb, maar zonder resultaat. Ik denk dat ik dit 3 weken lang elke dag heb gedaan en nadat ik hem 1x na het snoepje een halster om deed kon ik hem de dag erna weer niet vangen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:04

Iriscope schreef:
Als ik de andere paarden allemaal een wortel geef en met zijn wortel op m ga staan wachten, dan komt hij nog steeds niet naar me toe.

Thanks voor het idee, maar helaas, al geprobeerd!


Omdat hij nu alsnog de wortel associeert met gevangen worden natuurlijk. Gedrag kan je natuurlijk niet veranderen door eens 1 keer iets anders te doen. Als je 3 maanden lang alleen met een wortel het weiland in gaat, ben ik er zeker van dat die op het einde van de rit zelf al naar je toe komt gelopen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 10:07

Ik ben gister avond naar de stal gegaan, waar de paarden allemaal hooi stonden te eten. Hij zag me aankomen vanuit ons huis en voor ik ook maar in de buurt van de stallen was, was hij al weg gerend, naar de compleet andere kant van het terrein. Tegen de tijd dat ik daar was aangekomen (klauteren door het rivierbed, doornbosjes en bomen) stond hij weer bij de stal.
Toen ik daar terug heen liep met de wortel nog steeds, rende hij weer naar de andere kant van het terrein...

Als het echt zo simpel was als elke dag even kroelen en een snoepje geven en weer weg lopen, dan had ik dit topic niet geopend.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:11

Maar wat verwacht je dan? Natuurlijk ga je het niet door 1 keer met een wortel naar hem toelopen oplossen. Dat zegt niemand. Maar houd vol, heb geduld, herhaal vaak.
Dat je moet klauteren door een rivierbedding en doornbosjes maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Maar ook daarin heb je al aangegeven geen aanpassingen te willen doen (kleiner terrein afzetten bv.). Als je geen geduld hebt en geen mogelijkheden om de omgeving (tijdelijk) aan te passen aan het probleem, dan stopt het inderdaad een beetje. Een paard met een trailerlaadprobleem ga je ook niet laden langs een drukke weg.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:15

Iriscope schreef:
Ik ben gister avond naar de stal gegaan, waar de paarden allemaal hooi stonden te eten. Hij zag me aankomen vanuit ons huis en voor ik ook maar in de buurt van de stallen was, was hij al weg gerend, naar de compleet andere kant van het terrein. Tegen de tijd dat ik daar was aangekomen (klauteren door het rivierbed, doornbosjes en bomen) stond hij weer bij de stal.
Toen ik daar terug heen liep met de wortel nog steeds, rende hij weer naar de andere kant van het terrein...

Als het echt zo simpel was als elke dag even kroelen en een snoepje geven en weer weg lopen, dan had ik dit topic niet geopend.


Kan je frustratie heel goed voorstellen!

Heb zelf zo'n merrie gehad die dat ook een heel leuk spelletje vond, zei had dus helemaal geen stal en was echt verschrikkelijk als ik om 8 uur in de ochtend op wedstrijd moest zijn (dan moest ik dus om half 6 al in de wei staan met 5 man om haar in te sluiten met longeer lijnen).

Denk dat je paard dit ook gewoon een leuk spelletje vind, en hoe meer je er achter aan gaat hoe leuker het word. Denk dat er niks anders op zit als hem binnen te houden als er iets met hem gedaan moet worden. Wie weet dat het met de tijd vanzelf minder gaat worden.

Ben normaal gesproken niet zo van het grondwerk, maar zou dat niet een mogelijkheid zijn, weet niet of je bekend bent met een Join up, maar misschien zou je dat eens kunnen proberen. En hem even afzonderen van de andere paarden. Dan maar even een weekje op stal en veel wandelen aan de hand. Maar snap dat het gruwelijk frustrerend is als je je paard niet gevangen krijgt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:15

Ik zou hem toch een tijdje opsluiten. Eerst in de stal. En dan zo vaak als je kan even pakken, halster om, wortel geven, halster af en weggaan. Eventueel leer je hem met clickertraining naar je toe komen. Dan zet je een paddock af die iets groter is dan de stal. Zelfde riedeltje weer. Steeds een iets grotere ruimte, en pas weer los als hij echt komt wanneer je roept. Maak er een spelletje van waarbij hij jou moet vangen ipv andersom.

Anoniem

Re: Onmogelijk om paard te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:18

Je geeft aan dat je geen stuk kunt afzetten omdat het niet van jullie is. Is een tijdelijke afzetting geen optie? Als ze de stal in gaan om te eten kun je de uitgang barricaderen om hem te pakken en verplaatsen naar een tijdelijke afzetting.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:20

Gypsy schreef:
Ik zou hem toch een tijdje opsluiten. Eerst in de stal. En dan zo vaak als je kan even pakken, halster om, wortel geven, halster af en weggaan. Eventueel leer je hem met clickertraining naar je toe komen. Dan zet je een paddock af die iets groter is dan de stal. Zelfde riedeltje weer. Steeds een iets grotere ruimte, en pas weer los als hij echt komt wanneer je roept. Maak er een spelletje van waarbij hij jou moet vangen ipv andersom.



Vind dit een hele goede :)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:23

Dat had ik door, vandaar dat ik (en andere mensen ook hier) je aanraad om van de andere paarden gebruik te maken :).
Paarden zijn namelijk kuddedieren, stik nieuwsgierig, jaloers en kunnen heel goed van elkaar leren. En communiceren gaat binnen de eigen soort toch echt makkelijker ;) .

Je hebt 8 paarden die je bij dit probleem kunnen helpen, waarom zou je het dan in je eentje doen?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:54

Ik heb niet echt een suggestie, maar ik weet wel dat paarden aanhankelijk worden door intensief (en uiteraard positief) contact met de mens. Plus afhankelijkheid van de mens.

In de mythe die ik ooit hoorde over de Akhal Teke zit dan ook een kern waar je over na kan denken. Het verhaal gaat dat je de Akhal Tekiner alleen kan temmen door hem in een kuil te zetten waar hij niet uit kan. Vervolgens breng jij hem water en voer. En dat weken achtereen. Het paard zal zich aan je overgeven en je zijn leven lang trouw zijn.

Enfin, niet iets om persé zelf te willen doen. Maar wel goed om een stil te staan bij waarom een paard zich zou willen binden aan de mens. Intensief contact zou wel eens een factor kunnen zijn die je nu mist.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:26

Iriscope schreef:
Ik ben gister avond naar de stal gegaan, waar de paarden allemaal hooi stonden te eten. Hij zag me aankomen vanuit ons huis en voor ik ook maar in de buurt van de stallen was, was hij al weg gerend, naar de compleet andere kant van het terrein. Tegen de tijd dat ik daar was aangekomen (klauteren door het rivierbed, doornbosjes en bomen) stond hij weer bij de stal.
Toen ik daar terug heen liep met de wortel nog steeds, rende hij weer naar de andere kant van het terrein...

Als het echt zo simpel was als elke dag even kroelen en een snoepje geven en weer weg lopen, dan had ik dit topic niet geopend.


Vervelend dat het zo is gelopen. Ik krijg het idee dat je nog een beetje een andere mindset hebt dan de mensen die wortels adviseren. Dat geeft niks, maar daardoor wordt er naar mijn idee langs elkaar heen gepraat.
Ik denk bijv. niet dat men bedoelde dat je hem moet achtervolgen met een wortel. Lees het verhaal van Caily nog eens. Zij bleef op afstand bij de emmer voer. In jou geval zou je dus als hij naar de stal komt om te eten zo ver weg moeten blijven dat hij niet wegloopt. In het begin kan je hem dus inderdaad niet uit de hand voeren. Misschien kan je in het begin alleen op 100 meter afstand in zijn zicht zijn. Uit de hand voeren zal later pas kunnen, als je de afstand tussen jou en etend paard hebt kunnen verkleinen. Dat betekent dus een tijd (week, maand?) niet aan hem komen en daarna nog een tijd (maanden?) niet rijden. De mindset is dus niet 'hoe kan ik hem zo snel mogelijk vangen', maar 'hoe kan ik het voor hem aantrekkelijk maken om naar mij toe te komen zodat ik hem in de toekomst makkelijk kan pakken?'. Dat kan ook betekenen dat je wat je vervolgens met hem doet (rijden bijv.) nog positiever voor hem moet maken, zodat hij ook dan nog gemotiveerd blijft naar jou toe te komen.

Ik zeg dit bijna in al dit soort topics, het wordt saai, maar lees de truth about horses (ook in het Nederlands) van McLean of Denkwerk van Teblick eens (of ga Parelli doen). Als je begrijpt hoe paarden leren en wat hen motiveert, kan je ook dit soort extreem lastige problemen aanpakken. Kost wel tijd. Maar het werken met paarden wordt er zo veel leuker en minder frustrerend door.