Nieuwe pony ontzettend hevig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mdb13
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-18

Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 22:30

Sinds een paar dagen heb ik voor mijn merrie een weidemaatje gevonden het is een d pony ruin van 10 jaar. Hij diende als manegepony dus was goed met andere paarden. De reden dat ik mij na deze enkele dagen al zo een zorgen maak is omwille van zijn hevig gedrag tegen over mijn merrie. Met de overige drie ruinen van een andere eigenaar en hem gaat alles super. Maar vanaf hij naast mijn merrie in stal stond reageerde hij nogal enthousiast ook als ik haar uit stal haal wordt hij nerveus en begint te hinniken echt zich er enorm lastig in maken. Ook als ik met hem tot aan haar stal ging begon hij na effe te ruiken te stampen met zijn voorste benen. Zelf had iemand anders hem effe vast voor hem te poetsen en wist hij zich los te trekken van zodra ik mijn merrie uit stal gehaald had en sprong hij er direct op om ze te dekken. Natuurlijk aangezien hij een d pony is en zij een paard geraakte hij er niet op maar dit baarde mij zorgen voor later op de wei. Het is dus de bedoeling dat ze na een tijd samen kunnen staan maar door zijn ontzettend hevig gedrag van deze paar dagen nog maar heb ik er niet zo een goed gevoel bij of dat ooit wel zal lukken want zelf met een draad ertussen zou ik er niet gerust in zijn. Mijn merrie staat hengstig deze tijd dat wel maar geen idee of het er mee iets kan te maken hebben. Iemand weet wat de oorzaak kan zijn of tips kan geven?


Alvast bedankt!!


xPabloBokt

Berichten: 9376
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:43

Weet je zeker dat hij volledig ruin is en geen klophengst?

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:47

sinds een paar dagen..
het diertje is dus met een nieuwe baas, nieuwe omgeving en reageert.. een paard heeft gemiddeld 1 week per jaar dat hij oud is nodig om tot zich zelf te komen na een ingrijpende verandering. En iedere ruin kan reageren op een merrie zeker als die bijvoorbeeld hengstig is.. en de ene dekt wel de ander niet.

ik zou zeggen, neem even contact op met de oude eigenaar en spreek af dat je het een x aantal weken de tijd geeft om te verbeteren maar dat je anders de koop ongedaan wilt maken..

persoonlijk zou ik alleen een ruin erbij zetten als die al bij merries gestaan heeft en hij dus goed kan met merries.. hoeft zeker niet gelijk een klophengst te zijn.. late ruining, of gewoon gedrag kan ook prima.. of domweg wennen. je kunt ook bloed laten trekken om zeker te zijn dat het geen klophengst is.. in geval van een klophengst zou ik zeggen, koop ongedaan maken.

maar ik neem aan dat hij op de manege dat gedrag ook vertoonde met merries om zich heen?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-06-18 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:48

Ik zou ook ff checken op klophengst. Hier 2 shetlander klophengsten ook een drama met merries hengstig of niet hengstig...

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:50

Vind dat geen normaal gedrag voor een ruin. En ook ongewenst gedrag. Ook al is een merrie hengstig dan hoeven ze er nog niet bovenop te springen... dus kan me voorstellen dat je dit niet prettig vind.

Je kunt laten uitzoeken of hij klophengst is je kunt ook contact opnemen met vorige eigenaar, dit voorleggen en zeggen dat je dit ongewenst gedrag vindt / een verborgen gebrek. En dan dus pony weer terug, met een beetje geluk... Weet niet wat voor afspraken je over hem hebt gemaakt.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Mdb13
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-18 23:00

ik zou niet willen dat mijn merrie er de duppe van wordt. Ik wil duidelijk maken dat ik hem alle tijd wil geven natuurlijk moet hij alles gewoon worden dat weet ik zelf ook maar het gedrag is gewoon zo hevig ik zelf ben ook niet de enige die dat vind. Ik ga zeker de dierenarts dan toch eens laten komen.. ik had duidelijk gevraagd bij aankoop of hij bij merries kon aangezien dat het belangrijkste was natuurlijk en toen was er beweerd van wel maar nu heb ik zelf ook een les geleerd dat ik het met eigen ogen moet kunnen zien en dan geloven aangezien hij bij het bezoek al appart stond omdat ze hem nog aan het borstelen waren. Ik ga zo snel mogelijk contact opnemen met de eigenaars omdat ik dan een weidemaatje gekocht heb dat totaal niet overeenstemd zoals besproken..
Laatst bijgewerkt door Mdb13 op 09-06-18 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 23:00

Ik heb het ook wel eens vaker gezien, vooral wanneer paarden nieuw bij elkaar komen :j Hoeft niet perse klophengst te zijn. Ik zou het even de tijd geven, maar wel heel consequent blijven en op de grond hard aan het werk gaan.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:08

Wij zetten om die reden nooit merries en ruinen samen, alle ruinen dekken als ze mogen van een merrie. En bij gebrek aan beter kiest een merrie de meest fitte ruin, met in haar ogen de meeste potentie, van het groepje. We hebben al eens een paar ruinen na laten kijken, omdat je toch gaat twijfelen maar nee, er is dan bij ons nooit sprake van een klophengst of te veel hormonen.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:45

Is wat dominant gedrag.zijn manier om te laten zien dat hij de baas wil zijn over deze merrie
Hou ze even apart,geef het even tijd.
Als de merrie niet meer hengstig is houd ze hem wel weg :j

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:27

dianaw33 schreef:
Wij zetten om die reden nooit merries en ruinen samen, alle ruinen dekken als ze mogen van een merrie. En bij gebrek aan beter kiest een merrie de meest fitte ruin, met in haar ogen de meeste potentie, van het groepje. We hebben al eens een paar ruinen na laten kijken, omdat je toch gaat twijfelen maar nee, er is dan bij ons nooit sprake van een klophengst of te veel hormonen.



mijne staat in een gemengde kudde als ruin zijnde.. zijn zat merries die zich aan de ruinen opdringen..
het moet wel ook in de wil van de ruin liggen om te dekken. hier dekt er geen een.. ze voelen zich eerder opgejaagd als de merries hengstig zijn dan wat anders.. Mijn ruin reageert nog t meest heftig..
die wordt onrustig en gaat 'zijn' merrie (hengstig of niet) ronddrijven en afschermen, ook dan wat rilliger met poetsen en wat stakeriger met weggaan van het terrein, omdat de merries simpelweg dus dan 'prooi' zijn voor een eventuele hengst.. maar dekken doet hij niet.. loopt er een bij die wat meer uitschacht, maar ook die klimt nergens op.

denk daarom ook dat het vooral gewoonte een aanwenning is.. mijn ruin heeft van jongs af aan al met van alles en nog wat in de wei gestaan. met alleen merries, gemengde kuddes, met ruinen alleen, en zelfs met een kudde plus wat koeien lol.

slechtste doet hij het tussen alleen maar ruinen, want dan gaat hij pezen langs de draad om de merries in het oog te houden

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:44

Ik zou dit minder erg vinden dan andere paarden die de mijne gaan schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:54

Ik zou het ook even aankijken. Zowel merries als ruinen kunnen heel heftig reageren op het andere geslacht in nieuwe situaties. Hoeveel merries worden er niet binnen een uur spontaan hengstig als er een nieuwe ruin komt of ze ineens in contact komen met een ruin als ze normaal alleen met merries staan?

Mdb13
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 14:53

Bedankt voor alle reacties! Ik ga zeker toch de dierenarts laten komen dat ik zekerheid krijg en mezelf kan geruststellen en voor de rest wacht ik af hoe het nog verloopt! :)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:02

Als een hengst op oudere leeftijd wordt geruind . Blijft ie het Hengsten gedrag houden, wat dat ken je niet weg ruinen


Daarom wordt het aangeraden om een jaarling hengst te ruinen . Omdat ze zelf nog niet weten dat ze een hengst zijn,

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:16

Zelf denk ik dat het hij vooral zo heftig is vanwege alle veranderingen.
Maar dat kun je pas achteraf met zekerheid zeggen.
Dus ik zou zeker wel afspreken met de vorige eigenaar dat als het niet gaat je hem terug kan brengen. :j

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:28

Bij Fleur_yen in de kudde waar haar merrie staat hadden ze een ruin die ook sprong. Die ruin krijgt nu homeopathische kruiden en springt niet meer. Je kunt haar even PB doen om te vragen wat het is.

Overigens springen zeker niet alle ruinen. Die van mij doet alles wat een hengst doet, tot aan het uitschachten en staat er dan als een banketstaaf rozenwater bij te kijken. Waarop mijn merrie dan weer boos wordt dat ie niet van bil gaat met dr :D

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:33

Tsjonge... je merrie is hengstig geworden omdat er een nieuwe ruin bij is gekomen. Dat is heel normaal gedrag en gebeurt altijd zodra er een nieuwe ruin in een groep komt. Zelfbeschermend gedrag want een hengstige merrie heeft een andere status dan een niet hengstige. Dat hij erop reageert is ook normaal, en de kans is groot dat zodra hij wat is gewend, en zij ook, dat ze hem afweert. Niet al te veel zorgen over maken, kijk het een paar weken aan tot de boel wat aan elkaar gewend is.

Het is niet altijd het geval dat een laat geruinde hengst hengstengedrag houdt. Soms wel, soms niet, en dat geldt ook voor jong geruinde ruinen. Die kunnen ook dekgedag blijven vertonen. Geeft die ruin ook even de tijd om te wennen aan alles...

Mdb13
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 23:24

Alles is ondertussen prima en het zijn intussen de beste vriendjes geworden !

Momo94
Berichten: 1111
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:06

Wat fijn dat het inmiddels is opgelost en ze beide goede vriendjes zijn geworden. Tijd was hier het toverwoord. :D

Mdb13
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 23:14

Zeker en vast! Wil nou eenmaal alleen het beste voor mijn beestjes en soms een beetje overbezorgd :=

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 06:52

Toen mijn jonge merrie nieuw in de groep kwam, waren daar al ruinen. De wat 'mannelijke' types sprongen daar ook op. Was ik niet echt heel erg blij mee, kan aardig wat schade aan je merrie geven als je er op springen en vooral als ze niet weten wat ze doen. Máár na een week was het gedrag wel over. Een vd ruinen had 'gewonnen' en ze bleef bij hem in de buurt. Hij sprong er niet meer op, andere ruinen mochten niet eens meer in de buurt... Inmiddels staat ze met één ruin samen en die taalt er nog niet naar om erop te springen. Het hoeft dus geen hengstengedrag te zijn, soms claimen ruinen een merrie op die manier en is het zo over.

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:58

Hij kan een klophengst zijn of hij kan bazig zijn. We hebben er hier thuis ook eentje staan en dat beestje is gewoon enorm bazig. Plus de nieuwe omgeving kan zijn gedrag wel triggeren.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Nieuwe pony ontzettend hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:49

Hier had ik ook een merrie die na veel proberen toch nog steeds niet ging, had ik eigenlijk nooit eerder met mijn eigen dieren.
Overbezorgd is het niet hoor.
Is toch handig om ervaringen te delen.

Gelukkig is het allemaal goed gekomen!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers