Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:31

Tja, moeilijk te zeggen welke beslissing jij moet maken natuurlijk. Het is een keuze die je zelf maakt.
Ik ga wel mee in wat iemand hier al zei, nl. dat er aan elk paard wel "iets" zal zijn dat op een of andere manier tegenvalt, dat er altijd wel werk zal zijn aan een paard en aan het laten groeien van een band.

Als je paard verlatingsangst heeft, is het logisch dat het de eerste keren niet goed gaat met rijden wanneer het andere paard er niet is. Alleen zijn, zonder het andere paard, is dan iets wat ze moet leren. Dat kan best nog. Probeer niet op korte tijd te veel verschillende methodes uit om hieraan te werken. Kies één manier en houd dat een tijdje vol. Verandering heeft nu eenmaal tijd nodig....
En wat het grondwerk betreft: als jij je niet goed in je vel voelt, zie je dat bij sommige paarden ook heel fel terug in hun reactie op jou. Mogelijk loopt het grondwerk nu niet zo goed omdat jij je niet lekker voelt. Ga gewoon samen dingen doen die leuk zijn, doe eens iets geks, doe eens iets nieuws, iets anders

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:01

Een jong paard inrijden, zonder ervaring is niet te doen. Je moet echt al goed kunnen rijden en ervaring hebben en dan nog is inrijden en doorrijden een vak apart. Als het geld voor een gedragsdeskundige ontbreekt, denk ik dat het geld om 3x in de week te lessen ook ontbreekt of niet? Je haflinger in training zetten zou nog beter zijn, maar ook dat kost geld natuurlijk en daarna zul je nog zeker 2 jaar intensief les ertegen aan moeten gooien zodat je je paard netjes doorrijdt. Voorop dat je er ivm lengte op kunt rijden. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar mocht je nu zeggen, dit is voor mij niet haalbaar, nu niet, maar over 1 jaar ook niet dan zou ik de haflinger sowieso verkopen. En dan kun je rustig nadenken wat je met het oudere paard kunt. Misschien als je maar 1x stalgeld hoeft te betalen, er wel ruimte is voor les en dan kun je echt wel leren met de verlatingsangst om te gaan. En zo je plezier terug te krijgen. Nu zit je best klem of niet?
Succes met je keuzes in elk geval. Is nooit makkelijk

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:27

Maar even heel banketstaaf gezegt, dit hoort ook bij de paarden. Een band opbouwen, vertouwen winnen en respect verdienen. Een paard kopen en verwachten dat het de eerste keren meteen vlekkeloos gaat is nogal optimistisch.

Mijn eerste paard was bomproof, heb hem uitvoerig getest. Maar toen ik hem verhuisde ging die om de 5 meter op hol. Onwijs frustrerend, maar we hebben er doorheen gewerkt. 5 jaar heel veel plezier van gehad uiteindelijk en toen verkocht omdat ik het financieel niet handig had.

Bij mijn tweede merrie had ze in de eerste maand dat ik haar had constant haar knie op slot. Toen dat over was had ze een flinke hoef blessure. Ik had haar gekocht om te rijden maar de eerste paar maanden heb ik er naast gestaan. En met rijden is ze ook niet makkelijk. Een hoop tegenslagen later ben ik wel heel gelukkig met haar. We hebben een band samen en ze vertrouwd me en ik haar. Maar dit heeft wel tijd gekost.

Paarden is niet alleen rozengeur en maneschijn en ik heb periodes gehad waar ik alles wou verkopen. Periodes waar alles goed ging. En ze spiegelen enorm, allebei. Als ik me niet goed voel dan krijg ik dit terug.

Als er echt geen klik is dan moet je verkopen, niks op tegen. Maar ik hoor nergens dat je werk maakt met de verlatingsangst. Je neemt geen stappen door niet te zoeken naar een oorzaak of een oplossing.


Ik bedoel dit ook helemaal niet aanvallend maar gewoon als ander perspectief zeg maar. :o

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 20:44

alice0cullen schreef:
Maar even heel banketstaaf gezegt, dit hoort ook bij de paarden. Een band opbouwen, vertouwen winnen en respect verdienen. Een paard kopen en verwachten dat het de eerste keren meteen vlekkeloos gaat is nogal optimistisch.

Mijn eerste paard was bomproof, heb hem uitvoerig getest. Maar toen ik hem verhuisde ging die om de 5 meter op hol. Onwijs frustrerend, maar we hebben er doorheen gewerkt. 5 jaar heel veel plezier van gehad uiteindelijk en toen verkocht omdat ik het financieel niet handig had.

Bij mijn tweede merrie had ze in de eerste maand dat ik haar had constant haar knie op slot. Toen dat over was had ze een flinke hoef blessure. Ik had haar gekocht om te rijden maar de eerste paar maanden heb ik er naast gestaan. En met rijden is ze ook niet makkelijk. Een hoop tegenslagen later ben ik wel heel gelukkig met haar. We hebben een band samen en ze vertrouwd me en ik haar. Maar dit heeft wel tijd gekost.

Paarden is niet alleen rozengeur en maneschijn en ik heb periodes gehad waar ik alles wou verkopen. Periodes waar alles goed ging. En ze spiegelen enorm, allebei. Als ik me niet goed voel dan krijg ik dit terug.

Als er echt geen klik is dan moet je verkopen, niks op tegen. Maar ik hoor nergens dat je werk maakt met de verlatingsangst. Je neemt geen stappen door niet te zoeken naar een oorzaak of een oplossing.


Ik bedoel dit ook helemaal niet aanvallend maar gewoon als ander perspectief zeg maar. :o



Ik snap wat je bedoeld, en ik snap ook inderdaad dat er meer is dan enkel rijden, ik vind verzorging ook erg leuk om te doen, maar ik merk bij de haflinger sowieso dat ik er geen zin meer in heb, ik merk met de oudere al meer 'bonding'. En ik ga morgen kijken naar een andere stalling om de druk van de vorige eigenaar er al af te halen, het is ook een rustigere stal dus misschien dat we daar meer tot elkaar kunnen komen. Ik zal dat proberen.

Ik zal haar ook niet zomaar direct verkopen omdat het even niet gaat. Maar ik begon te twijfelen aan de zin in paarden. Maar na wat rond te hebben gelezen vandaag, en hier als antwoorden, lijkt me dit een verstandige optie voor haar en mij. En de haflinger, tjah.. ik weet het nog niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:13

Het is dat ik er echt genoeg heb, anders had ik die haf graag toegevoegd aan de kudde. <3 :D
Voor zo'n leuk dier komt de juiste eigenaar vanzelf.
Voel je niet schuldig, maar volg gewoon je hart.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:18

Dat zou super zijn, een andere stal voor je merrie. Je zou er dan ook nog voor kunnen kiezen om daar minstens een maand te gaan staan met je paard en in die maand alleen op haar te focussen en niet naar je haflinger te gaan. Kan je kijken hoe het bevalt met maar 1 paard. Is voor jou en je merrie ook goed voor de onderlinge band als je alleen met haar bezig bent.

Als je al snel merkt dat je je haflinger toch vreselijk mist is dat natuurlijk ook OK, dan kan je altijd weer een ander besluit nemen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Verkopen, verhuizen, of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:16

Je hebt je haflinger al te koop gezet zie ik. Leuk beestje.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:51

Je geeft zelf al aan dat je financieel niet de mogelijkheid hebt om hulp in te schakelen, ik baseer mijn antwoord daar dan ook op.

De haf zou ik verkopen. Je hebt er absoluut niet de ervaring voor, en je geeft aan dat je er niet mee kan rijden omwille van de grootte. En als rijden voor jou prioriteit heeft, verdoe je hiermee je tijd.

De bonte kan je verhuizen en het daarmee op de nieuwe locatie opnieuw proberen.

Mocht ook dit niet lukken en je zou verkopen, raadt ik je aan veel doordachtzamer te werk te gaan bij een volgend paard. Je zal oprecht enthousiast zijn en het goed bedoelen, maar zoals je zelf zegt ben je impulsief te werk gegaan, en op het einde van de rit zijn vaak de paarden de dupe. Zoek iets dat bij je ervaring past, en aan je verwachtingen voldoet (dus geen paard waarvan je op voorhand weet dat hij te klein uitvalt), en neem zeker ook les in de toekomst. Daar gaan beide partijen voordeel uit halen :)

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:28

Ten eerste vind ik dat je helemaal geen fouten heb gemaakt! Een paard kopen, zonder dat je hem kent, blijft altijd een vraag of je daar de band mee gaat krijgen zoals je van te voren hoopt/denkt. Ik heb dit zelf ook ervaren, drie jaar heel veel moeite in gestoken maar de klik van het met elkaar kunnen lezen en schrijven kwam simpelweg gewoon niet. Zoals je aangeeft zit je niet lekker in je vel, des te zwaarder is het om dan te zoeken naar die klik. Ik denk dat je er goed aan doet om je haflinger inderdaad te verkopen en te verhuizen met je bonte. Dit zal een stuk rust geven bij jezelf (en misschien ook financieel) waardoor je beter in je vel kan gaan zitten. Ook zou ik zodra je bent verhuisd les nemen er op of er naast, dit geeft ook veel vertrouwen bij jullie beide! Dit advies is gebaseerd op wat ik opmaak uit jou verhaal en mijn eigen ervaring, bedoel het positief!

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:44

Verstandig om de haf te verkopen. En de merrie een kans geven, je bent niet voor niets op haar gevallen. Het is voor jullie allebei wennen. Ik vraag mij af of de vorige eigenaar er wel op kan rijden, die staat daar toch ook?