Verlatingsangst bij paard in kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Verlatingsangst bij paard in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 12:53

Hallo allemaal!

Ik heb sinds 3 weken een merrie van 19 jaar. Ze is een heel rustig paard, en erg lief. Ik heb haar overgenomen van iemand die samen met mij naar dezelfde stal is verhuisd, een paddock paradise.

Heerlijk zal je zeggen, zoveel maatjes. Maar ze blijven continu aan elkaar hangen. In het begin kon ik haar niet eens van de track halen, dat gaat inmiddels wel. maar als ik in de bak met haar wil werken dan is het pure paniek. Ze kunnen elkaar gewoon zien.

Andere paarden laten ze niet toe bij hun tweetjes, maar ik heb geen idee meer wat ik kan doen dan regelmatig proberen. Ik heb geen mogelijkheid om ze uit elkaar te houden.

heeft iemand tips?


Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Verlatingsangst bij paard in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:25

Geef het tijd. Je hebt het dier nog maar 3 weken. Dit hoort bij normaal paardengedrag. Het paard moet wennen aan een nieuwe routine, een nieuwe plek, een nieuwe baas. Alles is opeens anders en dat is voor een paard best wel ingrijpend.

Michellette
Berichten: 957
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Verlatingsangst bij paard in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:36

Inderdaad geef haar de tijd. Het enige vaste wat ze nog heeft is het andere paard dus ja, daar zal haar fixatie eerst op zijn gericht. Probeer deel uit te gaan maken van hun groepje dan zal ze vanzelf rustiger worden als je haar bij haar maatje weghaalt maar er zelf nog wel bent. Een paard heeft een half jaar nodig om te wennen ongeveer, dus wat mag je verwachten met drie weken?

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Verlatingsangst bij paard in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:43

de komende tijd een paar keer in de week grondwerk oefeningen doen met haar in de bak.
https://m.youtube.com/results?search_qu ... ty+warwick

Dat versterkt de band en ze zal je gaan zien als betrouwbare leider, degene die het beter weet ;)
Geef het vooral de tijd, en laat haar fouten maken, dat is een gelegenheid om aan dingen te werken!

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Re: Verlatingsangst bij paard in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:38

Hey Elyse,

er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken.

In eerste instantie kan je op de weide blijven werken en via grondwerk steeds verder weg van de kudde gaan werken. Je zal echter moeten voelen dat het soms zal gaan om gewenningstraining, maar dat je op andere momenten consistent zal moeten vragen dat het paard naar jou moet luisteren en niet naar believe de kudde kan opzoeken. Het is dus essentieel om angst van weerspannig gedrag te onderscheiden en daar steeds op de gepaste manier mee om te gaan.

Een specifieke oefening die hier kan helpen is de zogenaamde 'roud pen exercise' als een vorm van hooking on. Het is een oefening die de meeste kennen als de join-up en follow-up van Monty Roberts, maar feitelijk is het een oude buckarroo techniek die op een veel diversere vorm kan worden toegepast (en niet altijd een hevig wegdrijven van het paard vereist). Persoonlijk vind ik Buck Brannaman (in seven clinices) zeer interessant, maar het is voor beginners moeilijk te zien wat hij precies doet.

Niettemin zal je wel iemand nodig hebben om je hierbij te begeleiden.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verlatingsangst bij paard in kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:03

Verrijk,zo'n paard zou ik 2 weken met rust laten.
Haar gedrag toont duidelijk dat ze alles behalve op haar gemak is,geef ze dan ook gewoon de tijd die ze nodig heeft en laat ze.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:43

Neem eens contact op met Brenda Kooiman officieel Monty Roberts instructrice, ze komt uit Noordhoek en kan je vast helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 7 bezoekers