Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 22:39

Ik heb een probleem met mijn paard. Hij staat 24/7 buiten in een groep maar hij gaat met sommige paarden niet goed samen. Hij laat ze niet met rust, zit ze achterna, trappen, bijten etc.

Hij doet dit niet naar alle paarden, hij heeft ook vriendjes waar hij prima mee omgaat, staan ze neus aan neus te grazen, alles prima.
Ook heeft hij dit nog nooit gedaan waar ik bij was. Ik heb de verhalen dus alleen maar van horen zeggen.
Ondertussen kijken de eigenaren van de andere paarden mij aan op het gedrag van mijn paard, maar ik heb geen flauw idee wat ik er aan zou kunnen doen.

Hij zit verder goed in zijn vel, is gezond, wordt goed verzorgd, is niet zuur of zo. Het land is groot genoeg voor het aantal paarden dat er staat. Natuurlijk is het gras nu droog maar ook als het vol lekker gras staat doet hij dit.
En aangezien hij naar zijn vrienden ook wel gewoon normaal doet, lijkt het me niet iets dat komt doordat hij niet lekker in zijn vel zit.
Het lijkt me meer iets in de hierarchie/dominantie.

Maar wat kan ik daar aan doen? Ik vind het normaal paardengedrag, maar misschien is het voor mij makkelijk praten omdat mijn paard niet het banketstaaf is.
Overigens is hij dat vroeger wel geweest in zijn jonge jaren, toen accepteerde hij zijn plek onderaan de ladder gewoon prima en stond in zn eentje op afstand van de groep.

Ik sta op een pensionstal en kan hem niet in een ander landje zetten of zo, alle ruinen staan samen in een kudde.
Hebben jullie tips wat ik zelf zou kunnen doen? Of waar het aan kan liggen?


Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:56

Wat ontzettend vervelend, voor alle betrokkenen eigenlijk. Verveelt ie zich misschien?

Als het land groot is, waarom kan je t dan niet splitsen? Ik kan me voorstellen dat de andere pensionklanten dat wel willen als dat rust in de groep kan brengen.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:02

Vraag je weidegenoten om een filmpje te maken als het gebeurd. Dan kun je zien wat hij doet en zij weten dat je hun probleem serieus neemt.

Dan heb je meteen een beter idee over of het gewoon spelen is of erger.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:03

Zo‘n dier hadden we ook bij de stal waar mijn vorige paard stond.
Ze hebben die naar een hechte de groep gewisseld die allemaal heel goed natuurlijk kudde gevoel hadden.
Wat er toen gebeurde was spectaculair.
De eerste dagen bleef hij etterbakken, maar ineens waren ze het zat. De kudde (10) verspreidde zich over het weiland gedurende de warme periode van de dag en hielden hem gezamelijk weg bij het water (natuur beekje). Iedere keer als hij naar het water wilde werd hij als een voetbal team weggejaagd.
Na 2 dagen was het over en werd hij geaccepteerd. Hij heeft nooit meer irritant gedaan.

Ofwel, misschien heeft hij een dominanter groepje nodig?

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Re: Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 23:27

Bedankt voor de reacties!
Wat ik nog vergeten te zeggen was, hij veroorzaakt nooit ernstige wonden of zo, bijt niet door, trapt niet raak, meer klooierig/pesterig dan gevaarlijk of zo. Niet dat dat niet alsnog heel vervelend is voor die andere paarden maar dat jullie niet denken dat hij die paarden kort en klein slaat en ik dat maar gewoon vind.

@Speirs, ik kan het land niet splitsen omdat het niet mijn land is. De stal eigenaar houdt vast aan deze indeling.

@zippora, dat is een goed idee! Dat ga ik zeker doen. Ik zou het graag een keer zelf zien.

@sizzle wat mooi opgelost van die groep! Zo zie je maar hoe die onderlinge hiërarchie werkt. Helaas zou dat wel betekenen dat we naar een andere stal zouden moeten want er is hier alleen deze groep.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:59

Hier thuis helaas ook last van een hele dominante merrie. De heeft wel vriendjes ( vaak andere dominante paarden) maar echt op haar voorwaarden. Als ze een seconde langer blijven hangen dan ze wil mept ze de boel in elkaar :=

Ook met koppelen van nieuwe paarden altijd drama omdat ze maar blijft jagen, zelfs na weken draadje ertussen. Ook de huidige kudde is bang voor haar als ze eraan komt, maar zijn niet in doodsangst ofzo.
Ze lopen gewoon meteen weg als ze aanloopt.

Hier is het ontstaan toen de alpha merrie enkele jaren geleden overleed, daarvoor was deze merrie juist heel neutraal. Oplossingen heb ik helaas niet voor je, hoewel de mijne wel reageert op een gil van mijn kant als ze weer eens ettert, sta ik er ook geen 24 uur per dag naast natuurlijk. Zorg ervoor dat er geen hoeken zijn, voldoende ruimte en voldoende eetplekken. Dat is echt heel belangrijk.

De grootste problemen hier ontstonden als ik bv de bak per ongeluk open liet en er paarden vastzaten in hoeken als ze vanuit de weide erin wandelen, of bv niet snel genoeg met hooi verdelen

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 00:03

Geen ervaring met paarden, maar dit hadden wij zo ongeveer met onze geiten op het werk := . Elk jaar moeten er een aantal weg ivm aanhouden jongen en mijn collega's hadden dus de 2 dominantste weg gedaan, daarnaast was er eerder al een gecastreerde bok overleden dus de hele groep was op de kop.
De geit die helemaal onderaan stond, nooit mee mocht eten, onder de voerbak lag en het goed te verduren had altijd, is echt een duivel geworden sindsdien. Continue beuken op anderen, erachteraan jagen en dergelijke, die is echt gigantisch geklommen op de ladder.

Is er bij jouw paard iets verandert in de kudde? Dus paarden weg/erbij? Ik denk dat jouw ruin even een dominant paard/kudde nodig heeft die hem goed op zijn plek kan zetten. Als dat niet kan, dan denk ik persoonlijk dat er niet zoveel anders op zit dan het gewoon accepteren dat hij zo doet, helaas. Net zoals met mensen hebben dieren soms ook de pik op anderen en ik denk dat dat erg lastig is om vanaf te komen/te voorkomen. De merrie die ik rijd, is een echte leidmerrie, ontzettend dominant. Sinds de komst van een frieze ruin moet ze niks meer hebben van de andere ruin waar ze 10+ jaar mee heeft gestaan.

...
Ik ben gerpiegorp

neline11

Berichten: 77
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:35

Hier op stal hebben we er ook zo een staan. Ging wel goed met 2 vriendjes, maar met andere paarden een drama. Die bleek uiteindelijk enorm vast te zitten en na wat behandelingen gaat het een stuk beter. Dus misschien toch iets lichamelijks? Of hij is gewoon too sexy for his shirt en gedraagd zich daarnaar;D

Mensen die iets onzin vinden begrijpen het gewoon niet!

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 19:34

@Lowara, bedankt voor je verhaal. er is genoeg ruimte gelukkig en niet echt plek om elkaar klem te zetten.

@neline, Hmm misschien moet ik hem toch nog eens extra na laten kijken dan. Omdat dit echt het enige is waar hij ‘last ‘ van heeft dacht ik dat het niet lichamelijk zou zijn. Hij is vrolijk, loopt prima, sociaal met sommige paarden en alle mensen, eet goed, beweegt goed. Maar je weet het nooit natuurlijk, hij kan het niet even vertellen!
Het is een ruinengroep maar als hij een mooie merrie ziet kan hij af en toe wel denken dat hij nog hengst is (al heeeeeel lang niet meer) dus misschien zit daar ook iets?

Gerpiegorp sorry had je even gemist! Wat grappig dat het bij geiten hetzelfde gaat! Er zijn wel wisselingen in de kudde geweest ja, mensen die van stal wisselen, en een van de dominantere die al vanaf dat mijn paard jong was er bij stond is een paar jaar terug overleden. Misschien is het toen wel begonnen nu ik er over nadenk.

Bedankt voor al jullie goede inzichten en adviezen!! Hier heb ik echt wat aan, al is het maar om mijn paard beter te begrijpen. Nu nog kijken hoe ik het kan verbeteren!

Anoniem

Re: Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:04

Ik vraag me af wat precies het probleem is? Zolang hij geen brokken maakt? Of gunt ie de andere paarden ook geen rust? Want zolang er geen paard of ander spul kapot is, kun je er weinig aan doen denk ik zo. Lijkt me normaal paardengedrag.
Dus, laat ze idd eens filmen wat ze bedoelen, want als je niet weet wat het is, kun je het ook neit aanpakken.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:42

Zijn de paarden waar hij vervelend tegen doet toevallig kleiner dan hij?

Ik begrijp dat het een groep ruinen is. Heel vervelend als er 1 zo'n klier tussen staat, heb ik zelf ook eens gehad. Hij liet mijn paard en nog 1 of 2 andere niet met rust. Er was ook weinig anders te doen, gewoon een vierkant stuk zonder verder iets van uitdaging. Het was een heel actief, slim paard wat zich gewoon verveelde.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Re: Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:48

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om te stellen dat dominant gedrag onder paarden normaal is. Onderzoek heeft wel uitgewezen dat dominant gedrag bij gedomesticeerde paarden hoger ligt dan bij niet gedomesticeerde paarden.

Ik leidt uit de post ook af dat het paard steeds in kuddeverband heeft gestaan. Wellicht zal hij om die redenen ook niet overdrijven in de intensiteit van zijn dominant gedrag. Hij zal dreigen, hoofd laag houden, tail swuches, lichte beten of trappen, enz. Maar ook niet meer.

Niettemin varieert de mate van dominant gedrag tussen paarden en net zoals bij alle soorten, varieert gedrag. Wanneer die variatie meer is dan wat we normaliter zouden verwachten, spreken we van deviant gedrag en dat kan even goed ook natuurlijk bij paarden voorkomen.

Hiervoor zijn verschillende redenen, soms met factoren van menselijke oorsprong. Nu mochten deze extreem dominante paarden in een natuurlijke kudde voorkomen dan bestaat de kans dat de kudde het paard zouden afstoten of dat het paard te veel energie verspeelt met zijn dominant gedrag en de winter niet zou overleven.

Kan je er iets aan doen? Heel moeilijk. Mens-paard interacties zijn niet hetzelfde en hebben overigens weinig verband met paard-paard interacties. Niettemin kan je wel trainen om een onderlinge invloed te krijgen, maar dat is gevorderd werk.

Een zaak die je kan doen is het paard regelmatig aan een touw in contact brengen met het paard waarop hij fixeert. Terwijl je hem dichter brengt wrijf je ter hoogte van het middel van de hals of de schoft (deze plaatsen, de typische groom plaatsen voor paarden onderling, stellen bij aanraking endorfines vrij). Hierdoor wordt het gevoel van groomen geïnitieerd. Let wel, dit zal je toch een heel aantal keren moeten herhalen.

Er zijn ook geavanceerdere technieken. Zo kan je bijvoorbeeld ponying technieken gaan toepassen, zowel wanneer je op hem rijdt als op een ander paard. Maar hiervoor moet je het gedrag van het paard zeer goed kunnen lezen, dus niet zomaar op jezelf mee gaan experimenteren.

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com

Jis_

Berichten: 11565
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:04

Zijn er onlangs veranderingen geweest, nieuw paard er bij, een paard er uit? Dit zorgt ook voor een andere vibe in de groep.

Ga zelf eens observeren of inderdaad hopen dat een stalgenoot het eens kan filmen. Maar zelf de groep observeren is beter. Hoe reageert hij meestal op zijn vrienden? zit er 1 of meerdere bij die hem wel eens weg stuurt? Wat voor paarden zijn het die door jouw paard zo benadert worden?

Mijn ruin is net verhuisd en het gaat goed met alle paarden, behalve 1 ruin daar is hij nog mee aan het bakkeleien, deze ruin was/is de leider van de groep. Zij zijn de enige vitale wat dominantere mannen. De mijne is 16 en de andere is 6. Ik zie mijn ruin soms toenadering zoeken maar de andere ruin wil er nog niks van weten nog en dan jaagt die van mij hem weg. Deze ruin komt wat onzeker over omdat hij een andere 28 jarige ruin op mijn ruin af stuurt door hem er heen te duwen. Deze ruin wil dit natuurlijk niet en dit geeft voor dit oude paard ook onrust omdat die van mij daar op reageert.

Een beetje mot af en toe en moeten wijken voor een ander paard hoort er bij maar echt veel onrust in een groep moet je wat aan doen. Soms ontstaat er een kudde die geen goede leider heeft, dit kan zich uiten in veel tot heel veel onrust. zo was het ook bij de eerste groep waar mijn paard in kwam te staan, echt een drama leider. Eigenlijk zou je zo'n paard uit de groep moeten halen. Op 1 stal meegemaakt waar een stal eigenaresse dit ook gewoon deed. Nog nooit zo'n fijne stabiele groep gehad...... als het om jouw paard gaat is dat natuurlijk niet leuk. Maar hoe leuk is het voor jouw paard om zo hoog in rang te staan terwijl hij dat niet aan kan. Als mijn paard moet gaan leiden en hij wordt daar helemaal niet goed van dan verhuis ik hem liever....vorige stal werd hij trouwens in elkaar gerost door een IJslandertje. := Ik lach er nu om maar jeetje wat was dat heftig.


Lowara schreef:
Hier thuis helaas ook last van een hele dominante merrie. De heeft wel vriendjes ( vaak andere dominante paarden) maar echt op haar voorwaarden. Als ze een seconde langer blijven hangen dan ze wil mept ze de boel in elkaar :=

Ook met koppelen van nieuwe paarden altijd drama omdat ze maar blijft jagen, zelfs na weken draadje ertussen. Ook de huidige kudde is bang voor haar als ze eraan komt, maar zijn niet in doodsangst ofzo.
Ze lopen gewoon meteen weg als ze aanloopt.

Hier is het ontstaan toen de alpha merrie enkele jaren geleden overleed, daarvoor was deze merrie juist heel neutraal. Oplossingen heb ik helaas niet voor je, hoewel de mijne wel reageert op een gil van mijn kant als ze weer eens ettert, sta ik er ook geen 24 uur per dag naast natuurlijk. Zorg ervoor dat er geen hoeken zijn, voldoende ruimte en voldoende eetplekken. Dat is echt heel belangrijk.

De grootste problemen hier ontstonden als ik bv de bak per ongeluk open liet en er paarden vastzaten in hoeken als ze vanuit de weide erin wandelen, of bv niet snel genoeg met hooi verdelen


Oplossing is weer een stabiele ruin of merrie die tegen haar op kan er bij maar ja, hoe groot is de kans dat je die treft. Of merrie er uit wat ook drastisch is en dan weet je nog niet wat er dan in de groep gebeurd. Je zou haar ook eens tijdelijk aan de bach rescue kunnen zetten om te kijken of je zo de scherpe randjes er af kan halen.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Monique1963

Berichten: 8624
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard ‘pest’ andere paarden in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:53

Rot voor je, nooit leuk als je paard onaardig doet tegen andere paarden, hoewel het wel de natuur is. Maar ja dat is ook weer niet waar eigenlijk omdat ze in de natuur verder weg kunnen van elkaar of een andere kudde kunnen opzoeken.

Ik heb ooit een schimmeltje gehad en die zat altijd onder de zwarte littekens en kale zwarte plekken omdat hij gepakt werd door een ander paard. Maar ik was toen 11 en ik kon alleen maar met hem mee lijden en de wonden verzorgen, want de grote meiden op die stal, zeiden dat het zijn eigen schuld was. Hij zou het uitlokken.

Hoe het gebeurde heb ik nooit geweten, filmpjes maken deed niemand in die tijd want dan moest je een vsh camera hebben hahaha.

Gelukkig dat jouw paard niet echt bijt of schade veroorzaakt en maar hopen dat het niet omgekeerd gaat worden dat hij wonden gaat krijgen doordat de anderen hem op zijn nummer zetten.

Ik ben toen weggegaan bij die stal.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:31

Wat doe je zelf allemaal kwa beweging met je paard?
Mijn ruin ging vroeger andere paarden lopen klieren als hij eigenlijk energie teveel had.
Zette ik hem dagelijks even aan het werk, dat kan rijden,losgooien,longeren etc zijn,dan was hij veel fijner in de groep :j

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:35

ellepel schreef:
Wat doe je zelf allemaal kwa beweging met je paard?
Mijn ruin ging vroeger andere paarden lopen klieren als hij eigenlijk energie teveel had.
Zette ik hem dagelijks even aan het werk, dat kan rijden,losgooien,longeren etc zijn,dan was hij veel fijner in de groep :j


Zelfde vraag. Wij hebben het helaas al vaak genoeg meegemaakt.
Paarden deden weinig, gingen zich vervelen/frustreren en daar waren onze jongens de dupe van..

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

LWDaisy

Berichten: 4760
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:09

Ik heb zo een merrie...

Ik heb mijn Daisy sinds mei 2011. Heb haar in de loop der jaren met heel wat paarden samen gezet, merries en ruinen. Per 2, per 3. Grote paarden, kleine pony's, shetlanders. Volbloeden, tinkers, zelfs een ezel.

Ze blijft er naar bijten en uithalen. Of het land nu een scheet groot is, of tot aan de horizon. Of het hooi nu in 1 bak ligt, of in 5 verschillende hopen. Ze blijft de andere paarden aanvallen. En ik weet dat het aan haar ligt, zij is de zuurpruim...

Het laatste paard waar ze een wei mee gedeeld heeft, is een draversmerrie van +20 jaar die heel rustig en kalm is, beest laat zich echt pesten door de mijne. Ze staan op stal naast elkaar, met een klein traliesje tussen hen aan de etensbak zodat ze elkaar kunnen zien als ze binnen staan. We staan nu ruim 2 jaar op deze stalling, ze hebben een jaar een weide gedeeld en na de zoveelste vechtpartij heb ik hen uit elkaar gehaald. Ze staan nu ieder apart op een wei, met vriendjes op de weien naast hen zodat ze over de draad kunnen neuzen. Mijne blij, de andere veel geruster.

Maar ho als je er maar eentje binnen haalt/buiten zet! De mijne trekt het zich iets minder aan, maar heeft de andere wel in de gaten. De andere wordt echt compleet hysterisch; dus als de mijne buiten gaat moet zij mee, als de mijne binnen gaat wilt zij ook binnen en staan ze te flemen door de tralies door. Stapelgek op elkaar, maar haal de draad weg en de mijne valt aan...

Wat ik hier aan doe? Niks. Mijn merrie is 16 jaar, en is gewoon niet de sociaalste. Dat is ze nooit geweest. Ze wordt nerveus van andere paarden, en wordt nijdig bij het idee dat een ander "haar" eten steelt, alles is van haar :+ Ik heb jarenlang geprobeerd om een match te vinden, maar die lijkt er niet te zijn. Waarom zou ik het haar, of een ander paard nog aandoen?

Ik heb dit trouwens ook gemeld op deze stal toen we hierheen verhuisden, ik kende haar tenslotte al lang genoeg. We hebben het geprobeerd, maar ik heb nu eenmaal een ubermerrie die het beter op haar eentje doet. Ik wil het een ander paard (en mijn portemonnee) ook niet meer aandoen, je ziet duidelijk dat ik haar geen plezier doe met een weidegenootje. Dus de eigenaar van onze stalling wist dit van dag 1, en stelt mij ook in de mogelijkheid mijn paard een wei voor zichzelf te geven.

Het hoeft niet aan jouw paard te liggen. Het hoeft ook niet aan het andere paard te liggen. Misschien is de klik er gewoon niet. Misschien is het idd een dominantie probleem, maar dan is de vraag "wie is het probleem". Ik betwijfel of je hier iets aan kan doen, ik heb in ieder geval in al die jaren dé oplossing niet gevonden. Tzijn geen kinderen, je kan het hen niet uitleggen dat ze niet mogen vechten, en je kan er ook je bed niet naast zetten.

Ofwel haal je hen uit elkaar, ofwel ben je bereid het risico te nemen dat er af en toe gevochten wordt.
Kan je, al is het voorlopig, geen camera ophangen? Zodat je in ieder geval te weten kunt komen aan wie het ligt? Het heeft geen zin om jouw paard er van tussen te halen als één van de andere de onruststoker is.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 55 bezoekers