Hengst laten wennen aan andere paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 14:57

Zoals sommige weten ben ik intensief bezig met Titus een friese hengst.
Titus heeft sinds dat hij met zijn 1,5 jaar oud bij huidige eigenaar is, geen andere paarden meer gezien behalve de arabier waar hij mee opgegroeid is, tot hij met mij op buiten rit langs een paar weilanden ging.

Uiteraard moest hij even laten zien en een hoop poeha maken. Echter ik wil graag op wedstrijd kunnen met Titus, schrik training doen en eventueel met wat kennissen op pad gaan,maarja dan ben ik dus op andere terreinen met ruinen merries en misschien wel andere hengsten. Hem ruinen is geen optie ik wil hem meenemen naar de hengstenkeuring.

Hoe zouden jullie het aanpakken om hem te introduceren aan andere paarden zonder gelijk levens gevaarlijke situaties te creëren? En als hij dan toch besluit om te laten zien hoe mans die is. Welke vorm van correctie is acceptabel? ( even bedenkende dat er op de maneges en wedstrijden ook andere mensen lopen die het gevaar wat er om de hoek loert misschien niet helemaal begrijpen..


Dit stukje opvoeding begint natuurlijk veel te laat. Maar helaas heb ik daar geen invloed op gehad daar ik pas 8 maanden met hem train.
Dus zou ik graag tips en adviezen willen wat dan het handigste is om dit toch zo veilig mogelijk te trainen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:46

Wat wil je dan precies? Hem op de wei zetten met andere paarden? Hoe oud is hij nu?

Arianaaaa
Berichten: 536
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:47

Hij staat dus altijd alleen?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:56

1 van mijn hengsten had van z'n 2 tot 8 niet meer samen gelopen met anderen en enorm veel gedekt (goedgekeurd). Ik heb hem gewoon bij de rest (hengsten en ruin) gezet, even laten uitvechten voor de rangorde te bepalen en de dag nadien had ik een rustige groep. Enkel wanneer er gastmerries zijn komt hij alleen te staan, omdat hij dan gevaarlijk naar de anderen toe is. Met andere woorden: hengst of niet, hormonen of niet..alleen staan hoort niet. :)

Als deze nu een vriendje krijgt, dan gaan de hormonen al een heel stuk meer onder controle zijn is mijn ervaring. En qua afstraffen is verhoging van mijn stem en/of hand omhoog steken (niet slaan!) al genoeg om ze braaf in de hand te houden.
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 23-06-18 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:59

Een hengst op een manege of grote pensionstal met mensen die niet zo veel verstand nog hebben van paarden of kinderen... lijkt mij toch niet zo'n goed idee.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:14

Nee hij staat niet alleen. Hij staat op dit moment 27/7 op de paddock met z'n Arabieren vriendje.

Maar ik wil hem mee kunnen nemen naar andere terreinen zonder dat dat gevaarlijke situaties oplevert. Dus mee nemen als ik met mijn zus bijvoorbeeld een strandrit wil maken dat hij zich normaal gedraagt naar haar ruin toe.

Of wat ik bijvoorbeeld ook heel graag wil is de dauwtraprit doen met wat kennissen. Maar ik wil dat hij zich gewoon gedraagt als ik er op zit en we mee gaan met een groep.

Of als ik op wedstrijd ga en er komt iemand met een merrie langs gelopen dat ik dan niet gelijk met een levensgevaarlijk paard sta omdat hij opeens ideeën krijgt.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:15

Hij is nu net 4 geworden.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:20

Laat er eens iemand met verstand naar kijken of hij in aanmerking zou komen voor een HK.

Anderd laten ruinen en een leuk leven met hem tegemoet gaan waarin hij vanzelf sociaal en makkelijker zal worden.

Anders is het toch een kwestie van doen. Ook voor een HK zal het netjes moeten zijn in de omgang met andere paarden in ze buurt. Ga eens op een andere locatie rijden/lessen. Langzaam opbouwen en kijken waar jullie beide de controle in kunnen bewaren.

Laten uitvechten en maar zien vind ik geen slim idee. Hengsten zijn ook in staat elkaar om te leggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:22

Tja, het is iets lastigs, hengsthormonen. Je moet altijd op je hoede zijn, en als ze eenmaal in de hormoonrush zitten, is het soms lastig ze eruit te halen, ook al sla je ze bij wijze van met een stok tegen het hoofd.
Blijf er heel kort op. Alle reactie die hij geeft op andere paarden afstraffen, zo groot of klein als de hulp daarin moet zijn. Gebruik een hengstenketting want als ze eenmaal gaan, haal je ze er niet met een halster en touwtje uit.

Je moet j wel afvragen of hij interessant genoeg is voor de hk. Want je kan het heel leuk vinden om hem hengst te houden en voor de keuring te gaan, maar het moet wel zinvol zijn natuurlijk.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:36

mvdbijl schreef:
Laat er eens iemand met verstand naar kijken of hij in aanmerking zou komen voor een HK.

Anderd laten ruinen en een leuk leven met hem tegemoet gaan waarin hij vanzelf sociaal en makkelijker zal worden.

Anders is het toch een kwestie van doen. Ook voor een HK zal het netjes moeten zijn in de omgang met andere paarden in ze buurt. Ga eens op een andere locatie rijden/lessen. Langzaam opbouwen en kijken waar jullie beide de controle in kunnen bewaren.

Laten uitvechten en maar zien vind ik geen slim idee. Hengsten zijn ook in staat elkaar om te leggen..



Hij komt wel in aanmerking voor de hengstenkeuring. Zijn bouw is uitstekend en zijn stamboom kan haast niet beter. En hij kan ook echt wel fijn lopen.

Maar dat is niet wat ik vroeg, Ik heb al gezegd ruinen gebeurd niet. Dus als je geen advies hebt over hoe ik het wel zo veilig mogelijk kan aanpakken reageer dan gewoon niet.

Hij is verder ook geen slechte. This wel een goedzak. Buiten is het fijn en ontspannen paard hij wordt ook niet meteen onhandelbaar bij het zien van een ander paard op afstand. Maar hij gaat soms wel dribbelen en schreeuwen. En hij reageert ook lang niet op alle paarden. Laatst in het bos liepen we zo iemand voorbij die op een paar meter afstand z'n paard stond op te zadelen naast de zwemplas en hij gaf geen kick.

Dus ik zoek vooral een manier om hem veilig te laten wennen aan het rijden in een groep.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:41

[/quote]
Dus ik zoek vooral een manier om hem veilig te laten wennen aan het rijden in een groep.[/quote]

“Gewoon doen”. Maar dan wel doordacht.
Goed uitleg geven aan je stalgenoten. Qua rijden; Eerst alleen met ruinen, ervaren paarden, ervaren ruiters. Niet teveel tegelijk. Vragen om hulp; afstand houden. Allemaal op een hand. Allemaal in dezelfde gang. Rustig opbouwen dus.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:42

Oefenen oefenen oefenen.
Op andere locatie aan het werk en dan meteen vol in het werk zetten. Beginnen met ieder op eigen volte, waarbij het vaak het makkelijkst is als jij er het eerst bent en hem al aan het werk hebt voor de rest binnenkomt. Als ie eenmaal gefocust is op jouw kan je dichterbij komen.
Beugel aan beugel zou ik ten alle tijden afraden.
Verder te alle tijden een zweep mee en altijd opletten.

Mag je met hem op wedstrijden? Als in ben je al L1+1 (dahct dat dat de grens was) met een ander paard?

In groepen rijden heb ik ook vaker gedaan met de hengsten. Hengsten voorop, eventueel gat erachter en dan de merries. Erachteraan rijden is nooit goed gelukt, onafhankelijk van het gat, dan gaan ze namelijk jagen. Met hengsten voorop hebben we eigenlijk nooit problemen gehad, en dan heb ik het over groepen van meer dan 15 paarden, waarbij de hengsten en merries elkaar anders nooit/nauwelijks zagen.
Dribbelen en zeker schreeuwen ook niet toestaan, aandacht moet bij jouw blijven. Hij moet controleerbaar blijven. Anders gewoon omdraaien en weg rijden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:42

Veel met andere paarden gaan rijden. En zelf stevig in je schoenen staan ( of in het zadel zitten :D ).
Al doende leert men, is hier ook van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:43

In het rijden is het vooral heel belangrijk dat ie goed aan de hulpen staat en goed aan de hulpen blijft. Dat hij jou niet gaat negeren als er een merrie voorbij komt. Dus ik zou het rijtechnisch goed doortrainen op gehoorzaamheid. Been=been, een ophouding is een ophouding etc. Echt heel consequent blijven. En goed les nemen, want ik zie wat rijfoto's van je en daar schrik ik een beetje van, dus voordat je veel van je paard gaat verlangen, lijkt het me ook slim om zelf goed geschoold te blijven :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:44

Denk dat de eerste stap is om eens bij iemand anders in de bak/terrein te gaan rijden. Waar het niet al te druk is. Bijvoorbeeld bij iemand aan huis zodat je eerst de reactie weet en dan eventueel met een vreemd paard in de bak. En dan pas weet je hoe het paard reageert en of je dat zelf snel kan oplossen. Pas als je de reactie weet kan je er aan gaan werken. Zou niet gelijk naar een manege gaan. Als je mensen kent met een eigen bak aan huis en als het even kan ook nog de ervaring die je nodig hebt zou dat natuurlijk wel heel fijn zijn.

Wie weet valt het mee en kan je hem goed onder controle houden dan kun je natuurlijk sneller andere situaties opzoeken.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:55

Je mag ook wel wat vriendelijker reageren, succes ermee..

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:56

Veel ervaring op laten doen.

Maar ik vrees dat het een gevaarlijke situatie gaat opleveren, want anderen weten niet van hoe deze hengst is..........ze gaan ervanuit dat als je met deze paard tussen de andere paarden en ruiters, publiek begeeft dat je het ook goed onder controle hebt.

Te gevaarlijk en ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben dat een ander gewond raakt doordat je het risico nam.............Een andere goed opgevoede hengst op wedstrijdterrein kan ineens omslaan door jouw paard dat niets is gewend...........doordat deze de jouwe wilt gaan corrigeren en of terug pakken omdat de jouwe hem uitdaagd............niet eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-06-18 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:57

Joolien schreef:
In het rijden is het vooral heel belangrijk dat ie goed aan de hulpen staat en goed aan de hulpen blijft. Dat hij jou niet gaat negeren als er een merrie voorbij komt. Dus ik zou het rijtechnisch goed doortrainen op gehoorzaamheid. Been=been, een ophouding is een ophouding etc. Echt heel consequent blijven. En goed les nemen, want ik zie wat rijfoto's van je en daar schrik ik een beetje van, dus voordat je veel van je paard gaat verlangen, lijkt het me ook slim om zelf goed geschoold te blijven :)



Hier zijn we gelukkig al mee bezig.
Ik kan helaas kwa mijn houding niet alles oplossen omdat mijn rug niet in orde is. Maar ik kijk al een stuk minder naar beneden. En mijn handen draag ik steeds vaker en netjes naast elkaar.

En kwa hulpen gaat hij voorruit hij wordt steeds scherper. Ook begint hij steeds minder met z'n kin op de borst te lopen.

Die basis en gehoormzaamheid probeer ik dus wel zo goed mogelijk goed te ontwikkelen.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:01

rien10 schreef:
“Gewoon doen”. Maar dan wel doordacht.
Goed uitleg geven aan je stalgenoten. Qua rijden; Eerst alleen met ruinen, ervaren paarden, ervaren ruiters. Niet teveel tegelijk. Vragen om hulp; afstand houden. Allemaal op een hand. Allemaal in dezelfde gang. Rustig opbouwen dus.



Anderen hebben zich dus volgens jou maar aan te passen omdat iemand zijn hengst niet onder controle heeft?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 17:02

Tigra_ schreef:
Denk dat de eerste stap is om eens bij iemand anders in de bak/terrein te gaan rijden. Waar het niet al te druk is. Bijvoorbeeld bij iemand aan huis zodat je eerst de reactie weet en dan eventueel met een vreemd paard in de bak. En dan pas weet je hoe het paard reageert en of je dat zelf snel kan oplossen. Pas als je de reactie weet kan je er aan gaan werken. Zou niet gelijk naar een manege gaan. Als je mensen kent met een eigen bak aan huis en als het even kan ook nog de ervaring die je nodig hebt zou dat natuurlijk wel heel fijn zijn.

Wie weet valt het mee en kan je hem goed onder controle houden dan kun je natuurlijk sneller andere situaties opzoeken.


Hij staat aan huis bij die man waar die arabier ook van is. Dus ik zou misschien wel iemand kunnen uitnodigen om te kijken hoe hij is met een vreemd paard in 1 bak? :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:03

Je maakt er wel een heel groot ding van..hengst of niet, als de basisopvoeding er is dan is er geen probleem.
Zolang je het niet probeert ga je het nooit kunnen ondervinden/leren..desnoods met extra hulp.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:03

Anderen hebben zich dus volgens jou maar aan te passen omdat iemand zijn hengst niet onder controle heeft?


Nee. Absoluut niet. Geen sprake van. Hoe kom je er bij?
Je kan anderen vragen om een kwartiertje mee te werken aan een trainings sessie. Dus afspelen op een bepaalde dsg op een bepaalde tijd.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:05

Jolynne schreef:
Je maakt er wel een heel groot ding van..hengst of niet, als de basisopvoeding er is dan is er geen probleem.
Zolang je het niet probeert ga je het nooit kunnen ondervinden/leren..desnoods met extra hulp.

Precies.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 17:05

Wolkje schreef:
rien10 schreef:
“Gewoon doen”. Maar dan wel doordacht.
Goed uitleg geven aan je stalgenoten. Qua rijden; Eerst alleen met ruinen, ervaren paarden, ervaren ruiters. Niet teveel tegelijk. Vragen om hulp; afstand houden. Allemaal op een hand. Allemaal in dezelfde gang. Rustig opbouwen dus.



Anderen hebben zich dus volgens jou maar aan te passen omdat iemand zijn hengst niet onder controle heeft?


Het is juist bedoeling dat ik dat stukje opvoeding er in krijg en ik mijn hengst dus goed onder controle kan houden.En dat aanleren wil ik zo veilig mogelijk doen. Dus ja dan lijkt me dit me eigenlijk een hele fijne tweede stap. :j. Als ik dit zou doen en andere mensen er niet van op de hoogte stel breng ik ze toch juist in gevaar? Dan is het toch juist fijn als zij mij willen helpen op deze manier?
Laatst bijgewerkt door Absolem op 23-06-18 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hengst laten wennen aan andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:06

Overleggen. En afspreken om samen in de baan te gaan. Een trainingssessie afspreken.