Paard komt met tegenzin mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:48

Hoe oud is hij? Soms hebben jonge paarden ook van die 'fases' naarmate ze ouder worden en jullie band sterker wordt, komt hij ook liever bij jou. Blijf leuke dingen met hem doen! :D

/3 Avalon :+:


_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 09:48

Cera_D schreef:
Zou het een idee zijn om er een 'focus knopje' op te zetten? Dus bv als jij fluit (of wat je ook handig vindt) moet hij z'n aandacht weer bij jou leggen en zodra hij dit doet moet je hem belonen met je stem/snoepje. Zo kan je telkens zijn aandacht weer bij je vragen als hij dat verliest.


Van mijn instructrice heb ik in de grondwerklessen geleerd dat als je je duim duwt tegen de singelplek ongeveer (kan het niet echt uitleggen) dat hij dan zijn hoofd naar je zou moeten draaien en dit is ook zijn aandachtspunt dan. Dit had hij in een paar lessen door en dit hielp ook heel goed en daar werd hij ook kalmer van. Maar nu is het probleem dat als ik dit doe, hij draait zijn hoofd en blijft even bij mij maar daarna direct weer oren naar voor en aandacht weg.. Ik denk dat ik daar maar gewoon weer even op ga oefenen en simpel grondwerk met hem ga doen

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 09:49

RZDLover schreef:
Hoe oud is hij? Soms hebben jonge paarden ook van die 'fases' naarmate ze ouder worden en jullie band sterker wordt, komt hij ook liever bij jou. Blijf leuke dingen met hem doen! :D


Hij is in april 11 geworden

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:52

FatCat schreef:
_Lotte_V schreef:
het is wel al veel beter dan vorige zomer, toen liep hij zelfs weg in de weide. Nu komt hij al een heel klein stukje naar me toe.


Goed toch! Paard keert de rug toe naar wat die het liefste doet (eten, vriendjes) en komt naar jou toe, ook al is het maar een stukje.

Geef het tijd. Een band bouw je niet zomaar op.

Ja hoor! Gelukkig heeft hij het het grootste deel van de dag leuk! En om wat te doen moet hij maar even zin maken!
Hij zit lekker in zijn kudde! Zoals het zou moeten zijn!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:59

Idd, in mijn ogen een heel gezond en leuk paard. Hoe is het met jouw concentratie? Jouw focus en intensiteit?

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:02

TS, ik heb alleen de OP gelezen. Hoe vaak haal je je paard per week van het land? Misschien vraag je wel teveel en is hij echt aan 'vakantie' toe. Laat hem lekker op het land staan, kom alleen langs om een aai over zijn bol te geven of een wortel/appel te brengen en ga dan weer. Als je hem van het land pakt, ga dan niet elke keer wat actiefs doen. Alleen een borstel of een wandeling aan de hand is ook voldoende. Hou het interessant. Als je al wat actiefs wilt doen, doe dat dan hooguit 3x per week. De andere dagen lekker vrij geven. Ik denk dat het probleem dan al een stuk minder wordt. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:08

Is hij ongeïnteresseerd of afgeleid dat zijn 2 verschillende dingen in mijn ogen.
Dit klinkt als afgeleid ipv ongeïnteresseerd.

Die oefening die je begrijpt 'snap' ik, ik zou hem anders uitvoeren, en meer oefeningen gebruiken maar alla.
Wat denk ik beter kan is zodra hij weer naar buiten kijkt, meteen weer de druk te leggen. éigenlijk de seconde dat hij weer weg draait.
Dan de druk weer er af.
Maar ook, hou hem bezig, 'verras' hem, als jij voorspelbaar wordt hoeft hij niet meer op te letten. Als hij bijv. de andere kant op kijkt, loop dan zelf de tegenovergestelde kant op.

Goed zo zijn er 1000 dingen, beste is iemand die met je mee kijkt, weet niet of je zelf nog les hebt.
Ik geef zelf ook les, dit is wel iets wat enorm vaak voorbij komt

Niet alle dwalers bennen verdwaald

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 10:10

Shenavallie schreef:
TS, ik heb alleen de OP gelezen. Hoe vaak haal je je paard per week van het land? Misschien vraag je wel teveel en is hij echt aan 'vakantie' toe. Laat hem lekker op het land staan, kom alleen langs om een aai over zijn bol te geven of een wortel/appel te brengen en ga dan weer. Als je hem van het land pakt, ga dan niet elke keer wat actiefs doen. Alleen een borstel of een wandeling aan de hand is ook voldoende. Hou het interessant. Als je al wat actiefs wilt doen, doe dat dan hooguit 3x per week. De andere dagen lekker vrij geven. Ik denk dat het probleem dan al een stuk minder wordt. ;)

Ik rijd samen met mijn moeder ongeveer 4/3 x per week, dan 1 of 2 dagen in de week grondwerk, vrijheidsdressuur, iets simpels en nu hij 24/7 buiten staat 1 of 2 dagen in de week helemaal niets en gewoon op de weide blijven. ik denk dat dit wel goed is zo?

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 10:12

siskeh schreef:
Is hij ongeïnteresseerd of afgeleid dat zijn 2 verschillende dingen in mijn ogen.
Dit klinkt als afgeleid ipv ongeïnteresseerd.

Die oefening die je begrijpt 'snap' ik, ik zou hem anders uitvoeren, en meer oefeningen gebruiken maar alla.
Wat denk ik beter kan is zodra hij weer naar buiten kijkt, meteen weer de druk te leggen. éigenlijk de seconde dat hij weer weg draait.
Dan de druk weer er af.
Maar ook, hou hem bezig, 'verras' hem, als jij voorspelbaar wordt hoeft hij niet meer op te letten. Als hij bijv. de andere kant op kijkt, loop dan zelf de tegenovergestelde kant op.

Goed zo zijn er 1000 dingen, beste is iemand die met je mee kijkt, weet niet of je zelf nog les hebt.
Ik geef zelf ook les, dit is wel iets wat enorm vaak voorbij komt

Allebei eigenlijk, meestal ongeinteresseerd en de laatste tijd nu ze 24/7 op de weide staan ook afgeleid, en ja ik krijg elke week les, ik ga ook nog eens een grondwerkles vragen aan mijn instructrice om dit op te lossen. Vorig jaar heeft zij dit ook kunnen oplossen samen met mij.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 11:06

Wat zou jij liever doen? Met je vriendinnen chillen of naar school? Je weet nog niet wat je gaat doen op school. Misschien de standaard lesjes of op tripje door de natuur.. grootste kans is standaard les..
Ik zou liever bij mijn vrienden blijven hoor!

En als jij dan in de klas zit een je weet dat je vrienden lekker chillen en snoepen dan kijk je toch zo nu en dan weven die kant op! Zijn ze er nog wel? Wat doen ze? Misschien even roepen!

Welke positie heeft hij in de kudde?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 11:09

Zoek eens op warwick schiller op YouTube
En dan vooral op “making the wrong things hard and the right things easy”

Het bij zou zijn moet easy worden :)

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 11:55

_Lotte_V schreef:
Cera_D schreef:
Zou het een idee zijn om er een 'focus knopje' op te zetten? Dus bv als jij fluit (of wat je ook handig vindt) moet hij z'n aandacht weer bij jou leggen en zodra hij dit doet moet je hem belonen met je stem/snoepje. Zo kan je telkens zijn aandacht weer bij je vragen als hij dat verliest.


Van mijn instructrice heb ik in de grondwerklessen geleerd dat als je je duim duwt tegen de singelplek ongeveer (kan het niet echt uitleggen) dat hij dan zijn hoofd naar je zou moeten draaien en dit is ook zijn aandachtspunt dan. Dit had hij in een paar lessen door en dit hielp ook heel goed en daar werd hij ook kalmer van. Maar nu is het probleem dat als ik dit doe, hij draait zijn hoofd en blijft even bij mij maar daarna direct weer oren naar voor en aandacht weg.. Ik denk dat ik daar maar gewoon weer even op ga oefenen en simpel grondwerk met hem ga doen


Dit is iets wat je wel redelijk makkelijk zou moeten verbeteren met clickertraining denk ik. Altijd net even langer wachten voor je klikt. Of doe je dat al?

Ik doe niet heel vaak grondwerk maar als ik het doe gebruik ik een clicker en daarvan wordt mijn paard wel gemotiveerd. Hij weet dat de klik en de beloning sowieso komen en doet dan ook meer zijn best.

Proberen waard misschien?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:04

WesternWay schreef:
Zoek eens op warwick schiller op YouTube
En dan vooral op “making the wrong things hard and the right things easy”

Het bij zou zijn moet easy worden :)


Goede tip! Zonder geweld maar met slimme psychologische trucjes.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:09

Ik zou me er niet heel veel zorgen om maken. Het paard heeft het duidelijk naar zijn zin met zijn weide genootjes en vindt het lastig om afstand van hun te nemen. Dat heeft niet zozeer te maken met het feit dat hij jou niet leuk vindt, maar meer dat de kudde groter is en dus automatisch meer aantrekkingskracht.
Verder weet ik ook niet of het een ruin is, maar als dat zo is kan het ook zijn dat hij niet weg wil bij (hengstige) merries. Hij wil misschien “zijn” merrie voor zichzelf houden en als hij niet in het land is kan hij haar ook niet beschermen/ afschermen voor andere geïnteresseerde.

Wat betreft de focus tijdens het werken met jou, kijk of je de intensiteit of de moeilijkheid van de oefeningen die je doet iets kan aanpassen om hem meer uit te dagen en zijn hoofd bezig te laten houden met hier en nu i.p.v. daar in het land.

Ik heb ditzelfde ook met mijn pony ruin. Loopt in de wei trager met me mee dan normaal (ik geef hem dan nog wel eens een porretje op de plek waar je anders been geeft om hem te motiveren) en hinnikt erg veel als hij dan op stal staat/ geborsteld wordt of er mee ga wandelen. Op het moment dat ik opstap en hem aan het werk zet is zijn aandacht wel helemaal bij mij, maar ook daarna is het weer veel hinniken en rondkijken. Soms wat irritant, maar ook heel logisch als we naar het gedrag van paarden kijken.

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 12:18

Ik zal het eens uitleggen: vorig jaar stond hij met een merrie op de weide die hij helemaal wilde beschermen en hij werd gek als hij van haar weg moet.
hij had geen respect en aandacht voor ons, als we hem op de poetsplaats wilden zetten liep hij ons gewoon omver terug naar de weide, het werd gevaarlijk. Met de juiste begeleiding is dit op korte tijd een heel ander paard geworden, na de eerste les stond hij stil op de poetsplaats. En na wat oefenen vond hij het geen probleem om met ons mee te komen en zijn aandacht bij ons te houden.

Nu is deze merrie verkocht en staat hij met 2 andere ruinen op de weide. In het begin geen probleem, maar nu begint dit gedrag langzaam terug te komen, en hij is zo een paard die als je hem een vinger geeft, hij je hele arm neemt. Dus we willen er vroeg genoeg aan werken voordat hij helemaal niet meer bij ons wil zijn.
Ik snap best dat hij bij de anderen in de weide wil blijven maar zo is het voor geen een van de 2 leuk om samen te werken.
Heb daarnet wat vrijheidsdressuur gedaan, wat hij normaal een van de leukere dingen vindt om te doen, hij had er helemaal geen zin in, keek steeds naar de kant met de weide. Dit is het gedrag wat ik terug weg wil, dus zeg niet dat het normaal is dat hij liever bij zijn vriendjes blijft in de weide, oke inderdaad, maar ik weet dat hij kan veranderen en zo is het voor ons allebei niet meer leuk als hij zo doet.
Hopelijk snappen jullie het nu beter.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:30

Ts,ik snap je heel goed.Je paard vertoont normaal kuddegedrag,maar voor jou om mee te werken is dat hinderlijk.Als je paard gevoelig is voor eetbare beloningen zou je het daarmee kunnen proberen.Als ik een dergelijk paard bijv. uit de wei moet halen neem ik wat lekkers mee en dat krijgt hij dan zogauw hij gekomen is. Natuurlijk wel uitde wei en uit het zicht van de anderen anders komen ze straks allemaal op je af!

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 12:32

anjali schreef:
Ts,ik snap je heel goed.Je paard vertoont normaal kuddegedrag,maar voor jou om mee te werken is dat hinderlijk.Als je paard gevoelig is voor eetbare beloningen zou je het daarmee kunnen proberen.Als ik een dergelijk paard bijv. uit de wei moet halen neem ik wat lekkers mee en dat krijgt hij dan zogauw hij gekomen is. Natuurlijk wel uitde wei en uit het zicht van de anderen anders komen ze straks allemaal op je af!

Ja als hij naar de weide naar me toe komt beloon ik hem met wat lekkers. En ook tijdens vrijheidsdressuur, als hij er zin in heeft doet hij redelijk zijn best voor de beloning. Vandaag zag hij de brokjes amper die ik onder zijn neus hield omdat zijn aandacht helemaal bij zijn vriendjes was..

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:37

Wat ik hier niet teruglees, hoe is jou aandacht als je met hem bezig bent? Ben je 100% bij hem, of toevallig ook afgeleid door andere dingen, misschien zelfs de kudde? Als jij afgeleid bent en dus niet (voldoende) met hem bezig, dan zal hij ook met andere dingen bezig gaan. En wat doe je eraan om zijn aandacht bij je te houden? Veel afwisseling is goed, maar als je bijvoorbeeld aan het dressuren bent, doe je dan meerdere keren hetzelfde rondje? Zorg ervoor dat het altijd een verrassing blijft wat je doet en welke oefeningen je meepakt. Mijn instructrice zei altijd, rij nooit 2x hetzelfde rondje. Zou hou je zijn aandacht erbij omdat het niet meer voorspelbaar is, maar hij moet blijven opletten wat voor opdracht je geeft. Als je met hem bezig bent, ben je dan lekker aan het werk (doorpakken)? Of ben je aan het lanterfanteren?

Na 3 jaar proberen verwachten nu eindelijk een veulen van Myrthe (v. Le Matsjo) en Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe) , volg je ook mee?
[KS-MK] [VOLG] 3 maal is scheepsrecht? Mini-Myrthe on the way!!

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 12:41

Milan_lover schreef:
Wat ik hier niet teruglees, hoe is jou aandacht als je met hem bezig bent? Ben je 100% bij hem, of toevallig ook afgeleid door andere dingen, misschien zelfs de kudde? Als jij afgeleid bent en dus niet (voldoende) met hem bezig, dan zal hij ook met andere dingen bezig gaan. En wat doe je eraan om zijn aandacht bij je te houden? Veel afwisseling is goed, maar als je bijvoorbeeld aan het dressuren bent, doe je dan meerdere keren hetzelfde rondje? Zorg ervoor dat het altijd een verrassing blijft wat je doet en welke oefeningen je meepakt. Mijn instructrice zei altijd, rij nooit 2x hetzelfde rondje. Zou hou je zijn aandacht erbij omdat het niet meer voorspelbaar is, maar hij moet blijven opletten wat voor opdracht je geeft. Als je met hem bezig bent, ben je dan lekker aan het werk (doorpakken)? Of ben je aan het lanterfanteren?

Bij grondwerk en vrijheidsdressuur is mijn aandacht altijd 100% bij hem, als ik rijd wissel ik veel af, als ik merk dat hij met zijn aandacht niet bij mij is ga ik iets compleet anders doen of rijd ik een overgang. Meestal train ik wel goed door en niet zomaar wat rondlopen. Hangt af van dag tot dag.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard komt met tegenzin mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:31

Hij is dominant en jij moet dominanter zijn, niet zijn aandacht vragen maar zijn aandacht eisen. Bijvoorbeeld, je longeert hem en hij wil naar de anderen gaan kijken..niet toestaan, al bij het eerste begin dat je merkt dat hij dat wilt gaan doen dan geef je hem wat anders te doen. Bijv. een pasje versnellen of een overgang terug maken naar de stap.
Als je dit iedere keer doet als hij afgeleid dreigt te raken dan houd je zijn focus bij jou en je zult zien dat hij zich dan ook op jou gaat richten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:31

_Lotte_V schreef:
Milan_lover schreef:
Wat ik hier niet teruglees, hoe is jou aandacht als je met hem bezig bent? Ben je 100% bij hem, of toevallig ook afgeleid door andere dingen, misschien zelfs de kudde? Als jij afgeleid bent en dus niet (voldoende) met hem bezig, dan zal hij ook met andere dingen bezig gaan. En wat doe je eraan om zijn aandacht bij je te houden? Veel afwisseling is goed, maar als je bijvoorbeeld aan het dressuren bent, doe je dan meerdere keren hetzelfde rondje? Zorg ervoor dat het altijd een verrassing blijft wat je doet en welke oefeningen je meepakt. Mijn instructrice zei altijd, rij nooit 2x hetzelfde rondje. Zou hou je zijn aandacht erbij omdat het niet meer voorspelbaar is, maar hij moet blijven opletten wat voor opdracht je geeft. Als je met hem bezig bent, ben je dan lekker aan het werk (doorpakken)? Of ben je aan het lanterfanteren?

Bij grondwerk en vrijheidsdressuur is mijn aandacht altijd 100% bij hem, als ik rijd wissel ik veel af, als ik merk dat hij met zijn aandacht niet bij mij is ga ik iets compleet anders doen of rijd ik een overgang. Meestal train ik wel goed door en niet zomaar wat rondlopen. Hangt af van dag tot dag.


Ik zie dat je mijn tip al doet, wat gebeurd er als je compleet iets anders gaat doen of een overgang gaat rijden. Hoe reageert hij daar op?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:51

_Lotte_V schreef:
Ik zal het eens uitleggen: vorig jaar stond hij met een merrie op de weide die hij helemaal wilde beschermen en hij werd gek als hij van haar weg moet.
hij had geen respect en aandacht voor ons, als we hem op de poetsplaats wilden zetten liep hij ons gewoon omver terug naar de weide, het werd gevaarlijk. Met de juiste begeleiding is dit op korte tijd een heel ander paard geworden, na de eerste les stond hij stil op de poetsplaats. En na wat oefenen vond hij het geen probleem om met ons mee te komen en zijn aandacht bij ons te houden.

Nu is deze merrie verkocht en staat hij met 2 andere ruinen op de weide. In het begin geen probleem, maar nu begint dit gedrag langzaam terug te komen, en hij is zo een paard die als je hem een vinger geeft, hij je hele arm neemt. Dus we willen er vroeg genoeg aan werken voordat hij helemaal niet meer bij ons wil zijn.
Ik snap best dat hij bij de anderen in de weide wil blijven maar zo is het voor geen een van de 2 leuk om samen te werken.
Heb daarnet wat vrijheidsdressuur gedaan, wat hij normaal een van de leukere dingen vindt om te doen, hij had er helemaal geen zin in, keek steeds naar de kant met de weide. Dit is het gedrag wat ik terug weg wil, dus zeg niet dat het normaal is dat hij liever bij zijn vriendjes blijft in de weide, oke inderdaad, maar ik weet dat hij kan veranderen en zo is het voor ons allebei niet meer leuk als hij zo doet.
Hopelijk snappen jullie het nu beter.



De juiste tijd om aan het probleem te werken is als het (weer) omhoog komt. Elke keer weer, als het terug komt.

Hij heeft te weinig respect voor jou omdat hij je niet als leider ziet. Hij denkt andere paarden nodig te hebben i.p.v. jou te volgen in wat jij van hem vraagt.
Ik denk dat je het een beetje hebt laten verslappen, nadat het beter ging en hij rustig was. En dat is heel menselijk hoor! (En herkenbaar.)

En toen heeft hij de leiding weer op zich genomen.
En nu denk je hij vind het niet leuk (en dat is voor jou ook niet leuk) en dus ga je leuke dingen met hem doen, het hem makkelijk maken i.p.v. het probleem aan te pakken bij de wortel en hem aan het werk te zetten en de leiding te nemen.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

_Lotte_V

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 20:58

WesternWay schreef:
De juiste tijd om aan het probleem te werken is als het (weer) omhoog komt. Elke keer weer, als het terug komt.

Hij heeft te weinig respect voor jou omdat hij je niet als leider ziet. Hij denkt andere paarden nodig te hebben i.p.v. jou te volgen in wat jij van hem vraagt.
Ik denk dat je het een beetje hebt laten verslappen, nadat het beter ging en hij rustig was. En dat is heel menselijk hoor! (En herkenbaar.)

En toen heeft hij de leiding weer op zich genomen.
En nu denk je hij vind het niet leuk (en dat is voor jou ook niet leuk) en dus ga je leuke dingen met hem doen, het hem makkelijk maken i.p.v. het probleem aan te pakken bij de wortel en hem aan het werk te zetten en de leiding te nemen.


Ja inderdaad, dat denk ik ook.. Ik ga opnieuw een les grondwerk vragen aan mijn instructrice die me de vorige keer ook heeft geholpen. Zij kan heel goed overweg met dit soort situaties en kan een paard echt helemaal veranderen! Want nu is het allemaal nog oke, maar als ik langer zou wachten zal het volgens mij weer uit de hand lopen. Bedankt!

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:03

_Lotte_V schreef:
Ik zal het eens uitleggen: vorig jaar stond hij met een merrie op de weide die hij helemaal wilde beschermen en hij werd gek als hij van haar weg moet.
hij had geen respect en aandacht voor ons, als we hem op de poetsplaats wilden zetten liep hij ons gewoon omver terug naar de weide, het werd gevaarlijk. Met de juiste begeleiding is dit op korte tijd een heel ander paard geworden, na de eerste les stond hij stil op de poetsplaats. En na wat oefenen vond hij het geen probleem om met ons mee te komen en zijn aandacht bij ons te houden.

Nu is deze merrie verkocht en staat hij met 2 andere ruinen op de weide. In het begin geen probleem, maar nu begint dit gedrag langzaam terug te komen, en hij is zo een paard die als je hem een vinger geeft, hij je hele arm neemt. Dus we willen er vroeg genoeg aan werken voordat hij helemaal niet meer bij ons wil zijn.
Ik snap best dat hij bij de anderen in de weide wil blijven maar zo is het voor geen een van de 2 leuk om samen te werken.
Heb daarnet wat vrijheidsdressuur gedaan, wat hij normaal een van de leukere dingen vindt om te doen, hij had er helemaal geen zin in, keek steeds naar de kant met de weide. Dit is het gedrag wat ik terug weg wil, dus zeg niet dat het normaal is dat hij liever bij zijn vriendjes blijft in de weide, oke inderdaad, maar ik weet dat hij kan veranderen en zo is het voor ons allebei niet meer leuk als hij zo doet.
Hopelijk snappen jullie het nu beter.

Hier is eigenlijk je antwoord, jouw paard vind jou geen leider en dus trekt hij(nog steeds) zijn eigen plan. Zorg dat je streng, rechtvaardig met hem omgaat maar wel zo duidelijk dat hij door heeft dat jij de baas bent(en blijft).

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:09

_Lotte_V schreef:
WesternWay schreef:
De juiste tijd om aan het probleem te werken is als het (weer) omhoog komt. Elke keer weer, als het terug komt.

Hij heeft te weinig respect voor jou omdat hij je niet als leider ziet. Hij denkt andere paarden nodig te hebben i.p.v. jou te volgen in wat jij van hem vraagt.
Ik denk dat je het een beetje hebt laten verslappen, nadat het beter ging en hij rustig was. En dat is heel menselijk hoor! (En herkenbaar.)

En toen heeft hij de leiding weer op zich genomen.
En nu denk je hij vind het niet leuk (en dat is voor jou ook niet leuk) en dus ga je leuke dingen met hem doen, het hem makkelijk maken i.p.v. het probleem aan te pakken bij de wortel en hem aan het werk te zetten en de leiding te nemen.


Ja inderdaad, dat denk ik ook.. Ik ga opnieuw een les grondwerk vragen aan mijn instructrice die me de vorige keer ook heeft geholpen. Zij kan heel goed overweg met dit soort situaties en kan een paard echt helemaal veranderen! Want nu is het allemaal nog oke, maar als ik langer zou wachten zal het volgens mij weer uit de hand lopen. Bedankt!


Goed dat je eerlijk naar je omgang kijkt, zo zou iedereen het aan moeten pakken. Hopelijk kun je straks weer fijn met hem werken.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers