Verschil omgang hengsten en merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:21

Ik dacht een merriemens te zijn, tot ik een hengst kreeg.
Met een hengst is het gewoon hup meteen duidelijk zijn en klaar. Met een merrie kan je discussiëren :').

Voor de rest is het opvoeding en persoonlijke voorkeur.

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568


AnnoNiemand

Berichten: 867
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:37

Ik heb persoonlijk ook niks met merries, ik weet niet waarom. Ik ben nog maar één keer een merrie tegengekomen waar ik echt een klik mee had en dat was gewoon geen typische merrie.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 17:21

Oh god haha zo gewaarschuwd geweest vroeger enz oveel wilde verhalen gehoord over enge hengsten... my god, die hadden nog nooit mijn merrie ervaren denk ik!
Mijn merrie, dat is echt een dominante alfa en zoekt heel graag discussie tot zelfs ruzie op als ze iets moet doen voor je maar is tegelijk de liefste knuffelkont die je kan denken... tot het haar weer niet meer zint... ze kan je ook straal negeren of gewoon geen pas meer verzetten of een half uur de sterren van de hemel lopen om je vervolgens het zand in te katapulteren... haar heb ik sinds veulen... ik kan ermee lezen en schrijven maar zij was echt een uitdaging! En je moet altijd op je hoede zijn voor een nieuwe uitprobeerfase... ze is ondertussen 11 jaar maar ze zal het altijd met opflakkeringen blijven herhalen om te kijken of ze toch niet net even hoger kan op de rangordeladder.

Mijn nu 2 jaarse hengst (ook sinds veulen bij mij) is echt een doetje vergeleken met mijn merrie!
Die weet heel goed dat hij hengst is, weet ook hoe hij moet dekken maar is de braafheid zelve.
Totaal niet dominant, een enorme wil om het goed te doen, aanhankelijk, knuffelaar tot en met, loopt als een hondje achter je, daagt je nooit uit, slaat niet, stampt niet, bijt niet... een ondeugende speelvogel, nieuwsgierig, nergens van onder de indruk... zo evenwichtig dat dat dier is, niet normaal!
Je kunt hem alles vragen en leren, hij neemt alles goed en welwillend op...
Ik kan hem aan een los touwtje door de weide van een hengstige merrie leiden, langs de merrie heen terwijl lichamelijk daar beneden wel degelijk paraat wordt maar hijzelf zal geen seconde brullen, uitbreken of je omver springen.
Een hengst is a piece of cake dus vergeleken met mijn merrie!

Wat je wel merkt, of ik toch bij mijn hengst, is dat een hengst die ergens van schrikt of denkt dat er iets achter hem aan zit, niet op de vlucht slaat maar zich omdraait en "het gevecht aangaat".
Als er bv als we aan de hand gaan wandelen, een auto echt heel dicht achter ons komt om ons te proberen op te jagen en gas bij geeft, dan weer minder, dan weer gas bijgeeft enz, dan wordt hij ongemakkelijk, houdt uiteindelijk halt, draait zich om en stelt zich frontaal voor die auto op alsof hij zeggen wil "nou kom maar op"!
Maar daar krijg je hem ook zo weer uit met een "hey, kom maar mee hoor" en dan is het ook zo weer goed... als mijn merrie in die vechtfase gaat, dan valt die ook écht aan :D


Absolem

Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Verschil omgang hengsten en merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 17:26

Die hengst die ik rij is dus echt een schijtluis. In de bak heeft ie soms.nog wel praatjes. Maar buiten vertrouwd ie echt op mij. Auto's zijn gelukkig al half niet zo spannend meer als de allereerste keer. Maar hij vind een hoop toch heel eng.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maitestar23, SoOk, xColorCross en 32 bezoekers

cron