Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:25

Kuggur schreef:
Even gespit in mijn eigen berichten, en gevonden; http://www.bbc.com/earth/story/20170127 ... bison-hunt
Zoals je ziet gaat het om twee wolven, maar de wolvin doet al het werk en loopt alle risico ( wat zegt dat over het mannetje...? ;) ).

Hetzelfde als altijd: hij kan geen twee dingen tegelijk dus beperkt hij zich tot kijken. :+


Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:28

Palmera schreef:
Kuggur schreef:
Even gespit in mijn eigen berichten, en gevonden; http://www.bbc.com/earth/story/20170127 ... bison-hunt
Zoals je ziet gaat het om twee wolven, maar de wolvin doet al het werk en loopt alle risico ( wat zegt dat over het mannetje...? ;) ).

Hetzelfde als altijd: hij kan geen twee dingen tegelijk dus beperkt hij zich tot kijken. :+

Gewoon als elke man; wachten totdat het eten klaar is :D

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:56

Jullie zijn zóóó voorspelbaar :D

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:15

Er is nu een wolf in de wilp gesignaleerd. Hij kwam uit de richting van siegerswoude

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:23


Books, minds and umbrella's only work when they are open.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:09

Ik zou binnen zetten hoor

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:34

welke regio zit je koper?

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:46

Het algemene advies in wolfgebieden is met name veulens en jonge paarden te beschermen. Ook kleine pony’s zijn over het algemeen wat kwetsbaarder. Bescherming kan natuurlijk in diverse vormen gegoten worden.
NABU in Duitsland heeft een bondige gids met informatie voor paardenhouders in Duitse wolfgebieden: https://www.nabu.de/imperia/md/content/ ... d-wolf.pdf
Er lopen voor o.a. schapenhouders ook enkele projecten met kuddebeschermers (o.a. met honden). Ik heb dat ook wel gezien met paarden, hoewel in gebieden waar wolven voorkomen de kuddes zich heel anders gedragen dan hier. Veelal halfwilde kuddes met hengst en die hengst is het aan te zien als er wolven leven. Zo stond er op de stoeterij waar mijn merrie vandaan komt destijds een dekhengst die uit een halfwilde kudde kwam. Hij zat onder de littekens van gevechten met wolven (en deed dat goed, want toen hij leidhengst was viel er geen enkel veulen ten prooi aan roofdieren).

Voor mijn eigen veulen maak ik me weinig zorgen. Mijn merrie komt uit een grote kudde uit het zuiden van Rusland (en is zeer alert en agressief op indringers in de weide) en bovendien staan ze hier ‘s nachts binnen.
Als het kan zou ik je pony’s ook beschermen door ze tijdens de nachten in een stal te doen. Paarden behoren namelijk zeer zeker tot prooi voor wolven (al wisselt het van gebied tot gebied waar wolven de voorkeur voor hebben). Afgezien van hoe triest het verder allemaal zou zijn je pony aan zoiets te verliezen, is er zover ik weet geen compensatieregeling expliciet voor paardeneigenaren.
En ja, roofdieren zijn ook opportunisten en zullen uiteraard als ze de kans hebben voor de makkelijkste prooi gaan. Maak het ze dus niet te makkelijk. En hoewel er ook overdag wordt gejaagd is in de nacht binnen zetten al een eerste stap.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:10

Ik verplaats dit topic naar OPG.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:00

Kuggur schreef:
Even gespit in mijn eigen berichten, en gevonden; http://www.bbc.com/earth/story/20170127 ... bison-hunt
Zoals je ziet gaat het om twee wolven, maar de wolvin doet al het werk en loopt alle risico ( wat zegt dat over het mannetje...? ;) ).

Deze zijn toch echt met zn tweeën, en hangen op een gegeven moment met zn tweeën aan de kont van die bizon?..

Maar goed. Jullie hebben allemaal het recht om je dieren binnen te zetten hoor.
Ze kunnen zich op de wei namelijk ook nog kapot lopen in een kuil, op een steen of in een draad. Of zo´n harde trap krijgen van een ander paard dat een been onherstelbaar beschadigd is. Er zou een hond de pony´s kunnen opjagen of een kind zomaar op de rug kunnen springen.

Er zijn risico´s aan een leven in de wei. Zo ook het risico op een leuk leven.
Ik zou ze als ik jullie was lekker buiten zetten.

Jorex

Berichten: 9896
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:05

meisje2000 schreef:
Er is nu een wolf in de wilp gesignaleerd. Hij kwam uit de richting van siegerswoude

Dat is op een paar km van mijn huis. Nu schijnt die wolf alleen schapen te pakken. Maar ik heb twee minishetlanders 24/7 buiten die niet opgesloten kunnen worden op stal.

Alex en Jorie <3

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 12:45

Fennadev schreef:
meisje2000 schreef:
Er is nu een wolf in de wilp gesignaleerd. Hij kwam uit de richting van siegerswoude

Dat is op een paar km van mijn huis. Nu schijnt die wolf alleen schapen te pakken. Maar ik heb twee minishetlanders 24/7 buiten die niet opgesloten kunnen worden op stal.


Ja mijn mini's hebben dus wel een stal maar inmiddels laat ik ze weer buiten.
De wolf is weer uit onze directe omgeving en zijn richting is van ons af.
Uiteraard geeft dit geen garantie voor de toekomst maar het is afwegen.... naar mijn idee is het directe gevaar nu geweken en het welzijn van mijn pony's heeft ook prioriteit.

Laten we hopen voor zowel ons vee als voor de wolf zelf dat de wolven hun plekje vinden daar waar de ruimte is!

pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:54

Palmera schreef:
Kuggur schreef:
Even gespit in mijn eigen berichten, en gevonden; http://www.bbc.com/earth/story/20170127 ... bison-hunt
Zoals je ziet gaat het om twee wolven, maar de wolvin doet al het werk en loopt alle risico ( wat zegt dat over het mannetje...? ;) ).

Hetzelfde als altijd: hij kan geen twee dingen tegelijk dus beperkt hij zich tot kijken. :+

Brainless schreef:
Gewoon als elke man; wachten totdat het eten klaar is :D

_O- Lig hier helemaal dubbel. Jullie zijn echt erg _O-

Koper verstandig dat je jouw mini's ophokt. Zou ik ook doen en als de wolf weer weg is kun je ze altijd nog 's nachts buiten laten.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:00

Ik zou ze ook echt in de nacht naar binnen halen, beter safe than sorry !

Hier in Balkbrug in decemer zelf een wolf gespot, best joekels hoor

pol013

Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:11

Ik ben ook wel erg benieuwd naar wat realistisch is voor wolven in Nederland. De video van kuggur geeft aan dat ze in extreme omstandigheden best veel kunnen. Maar deze zijn met 2 en wie weet hoe lang die bizons al rondtrekken en hoe vermoeid ze al zijn.

Maar ik kan mij toch nog niet helemaal voorstellen dat ze onze 83cm hoge shetlander als leuke prooi beschouwen. Dat is nogal een pittig ding en staat bij 2 paarden van dik 1.60. Maar wat nou realistisch is?

Anoniem

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:08

Ik denk dat wolven bij jullie zoveel schapen pakken, omdat er vrij weinig ander wild is.

Iemand sprak hier Naya. Zij zit nu in mijn regio, waar het stikt van de reeën en everzwijnen en heeft enkel toen ze hier net was, schapen gedood. Nu pakt ze alleen maar wild. Komt ook omdat we gemerkt hebben dat haar slachtoffers in een weide met slechte omheining stonden. Een goede omheining met stroom houdt haar dus echt wel buiten. Die 2 boeren die schapen kwijt zijn, beseffen goed dat hun omheining niet voldeed en vragen ook geen schadevergoeding voor hun verlies.

In mijn geval ben ik niet bang voor Naya, in jou geval zou ik wel extra voorzichtig zijn. Nu is een wolf wel groter als een hond, dus als er geen hond in de wei kan, denk ik dat een wolf er ook niet in kan.

Loretta
Berichten: 8666
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf gesignaleerd in omgeving, gevaar voor pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:42



Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:59

Goh, "deskundigen" hier op bokt beweerden dat wolven om allerlei redenen ( waaronder "te wollig" :+ ) geen schapen aanvallen.
:roll:

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:13

tengeltje11 schreef:
Hier lopen al jaren meerdere vossen in de buurt,je kan ze 's nachts gewoon over straat zien lopen.
Een schaap weegt verre van wat een shet weegt,en qua weerbaarheid en vluchtsnelheid idem.
Nog nooit geweten dat een vos een volwassen pony aanvalt.
Hier leven ze 24/7 buiten en ben ik er eigenlijk vrij gerust in.

Een vos is ook heel anders dan en wolf.Ene wolf is vele sterker en groter dan een wolf
Ik meen voor de zekerheid men pony s niet mee dit jaar op vakantie

love fay love my horses
Vegan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers