Nog nooit erg gevallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daantjuhhh

Berichten: 26845
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:51

Ik heb 25 jaar paard gereden.
Denk dat ik wel 50 x gevallen ben.
Heb in die tijd 1 x mijn voet gebroken en een x bewusteloos geweest van een val.
Dit waren echter wel sportpaarden, jong en vol in het voer.

Daarnaast heb ik 1 x een week in het ziekenhuis gelegen, maar dan door 1 auto ongeluk en ik rij 10 jaar auto :+

Je kunt op de gekste manieren wat krijgen.
Als je gewoon brave paarden rijdt, geen rare stunten uitvoert zou ik lekker blijven genieten en door gaan.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com


Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 07:36


michelleH90

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:50

Ik rijd al 23 jaar en ben nog maar 2x gevallen.. Allebei de keren was er niks aan de hand.
Ben wel heel erg vaak er bijna afgevallen en daar had ik dan vaak meer last van dan de 2x dat ik echt gevallen ben haha.

Se77
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:43

Wees maar blij ook

Getup

Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:45

Rijdt ook al 30 jaar. En nooit erg gevallen. Tot begin dit jaar nooit iets gebroken , ook. En dat gebeurde met iets sufs: paard schrok tijdens t opstappen en ik vloog met gestrekt been naar achter. Knie was stuk.

Pien_5
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-05-18

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:30

Ik ben dan nog wel jong, ik merk ook zeker dat ik voorzichtiger word. Tijd terug kon het niet gek genoeg, voltige, springen, crossen in het bos. Ik neem minder risico’s, al is het paardrijden natuurlijk altijd een risico. Aan de andere kant, na de heftige val van mijn zusje ben ik er zelf zonder na te denken zo weer opgestapt en naar buiten geweest. Juist omdat het zoveel ontspanning mee brengt, ik heb een vrij rustige uitstraling maar in mijn hoofd kan ik heel druk zijn en heel veel stress hebben. Over een schoolopdracht, toets of heel wat anders. Zodra ik op een paard stap ben ik die stress even kwijt, even rustig genieten. Ik begrijp dat 2 kinderen een hele verantwoordelijkheid is maar, een moeder die zich minder blij voelt, en gespannen overkomt, daar wordt je ook niet blij van. Je zegt zelf dat je overal rekening mee houd en voorzichtig bent, als het je zoveel rust geeft zie ik het probleem verder niet :)

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:07

Ik rijd nu denk ik zo'n 18 jaar? Waarvan ik 14 jaar een eigen pony heb. Ben er gerust wel eens afgevallen, maar nooit ernstig. Laatste keer dat ik gevallen ben is Ehh ik denk in het 2e jaar dat ik mijn pony heb? Kan het me niet eens herinneren :+

Het kan gebeuren, maar je kunt net zo makkelijk een auto-ongeluk krijgen. Als jij er rekening mee houd door al niet te springen, altijd netjes een cap te dragen en van tevoren te longeren als je het niet vertrouwt dan ben je al heel goed bezig met je eigen veiligheid! Lekker blijven doen voor de ontspanning. Dat is heel belangrijk als er thuis zoveel aan de hand is, je man heeft helemaal gelijk!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:23

Ben honderden keren gevallen, het ergste dat ik er aan over heb gehouden is wat spanning in mijn wervels, wat deels veroorzaakt wordt door een ongerelateerd probleem. Oftewel, ik zou er nauwelijks tot geen last van hebben als niks anders had gehad. En mijn huidige problemen zijn prima te verhelpen met een manueel therapeut en goed in beweging blijven. Ik heb nooit wat gebroken, ergste korte-termijn verwonding was een hersenschudding, maar ik was toen ook 14 en reed een paard die maar 1x per week uit zijn stal kwam en een angststoornis had, tsja...

Ik denk dat jouw risico op een burnout oid een groter risico is dan de risico's die je loopt met je paard als je je ontspanning niet zou pakken.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 01:01

Ik ben hooguit 20 keer totaal gevallen in 12 jaar tijd, en geen enkele keer is ernstig geweest. Van die 12 jaar reed ik maar 4 jaar op 1 vast paard. Van die paar keren dat ik viel was de eerste keer het ergste, shet die de halve bak rond bokte al racend tot ik eraf viel. Het was vooral de schok, ik had op wat blauwe plekken na niets. En ik was 10 dat had er denk ik ook wat mee te maken :') De keren erna kan ik allemaal redelijk terug redeneren en kan aan sommige ook best mezelf de schuld geven. Het was niet vaak "kwade opzet" van een paard om mij eraf te krijgen. Soms struikelde ze, schrokken ze, zagen de sprong niet, wilde gewoon in het zeewater rollen. Het is wel een risicosport, communiceren met een team dat jou taal niet spreekt. Maar wat heeft het veel moois terug gegeven al die jaren, ik zou het nooit omruilen. Daarnaast heb ik redelijk leren zitten door de jaren heen, mij krijgt een beleerd paard er niet zo makkelijk meer af (onbeleerd durf ik niet te zeggen :+ )

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

juliusceasar

Berichten: 61
Geregistreerd: 22-01-16

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:48

Inmiddels rij ik zo'n 5 a 6 jaar denk ik minstens 1 x in de week en in vakanties bijna iedere dag maar ik ben nog nooit heel erg gevallen. De ergste blessure die ik gehad heb is spierpijn en een klein beetje last van mijn rug. Ergste blessure die ik heb gehad is een gekneusde knie bij rolschaatsen maar als het op paarden aankomt heb ik altijd nog meer last van mijn rug en spierpijn na een dagje helpen op stal. Maar ik stap ook alleen maar op paarden waar ik of een goeie band mee heb of het moet een paard van een bekende zijn die heel rustig is en anders is er altijd iemand bij. En evt als je toch ergens een soort angst heb om te vallen weer een soort van opbouwen met een heel braaf paard.

Now matter how bad your day is, there's always someone waiting for you in the barn!

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:00

Vooral niet bang worden van verhalen! Want als je met angst zit heb je eerder het risico dat je paard de angst over pakt.
Ikzelf heb best een smijt gemaakt, maar toch weer terug opgestapt veels te leuk ;)

Gewoon plezier hebben en tbh een ongeluk zit al in een klein hoekje je kan al iets breken als je je verstapt haha.
Ons mam zegt altijd ja er is ook een kans dat er een boeing op ons huis valt :P

anjali
Berichten: 15015
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nog nooit erg gevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:12

Ik rijd al 50 jaar en ben er in die tijd 6 keer afgevallen,waarbij ik 2 keer iets gebroken heb.Het is mijn passie,zonder de paarden had ik waarschijnlijk een heleboel andere ongelukken op allerlei andere manieren gekregen.Maar het is wel een risicovolle sport waarbij je de veiligheidsregels in acht moet nemen.Heel veel valpartijen komen nl. niet door de schuld van het paard maar door menselijke fouten of onachtzaamheid.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4688
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:29

Ik rij zo'n 33 jaar paard. Ik ben er heel wat vanaf gestuiterd in die jaren, maar echt serieuze verwondingen zijn op 1 hand te tellen.
Een gebroken arm toen ik 9 was, een paar gekneusde ribben toen ik 15 was, en veel blauwe plekken en spierpijn.

Paardrijden is een gevaarlijke sport, maar daar zijn er meerdere van.
Daarnaast kun je bij het aflopen van een trap ook struikelen en je nek breken.
En als je man het goed vind, wie zijn anderen dan om te oordelen?


Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:43

Ik rij nu zo'n 12,5 jaar paard, en ben in al die jaren zeker al meer dan 50x van het paard afgevallen. Het ergste wat ik er aan over heb gehouden was een gebroken middenhandsbeentje (terwijl dat ook wel heel wat erger had kunnen aflopen, geluk hoort er ook een beetje bij :+ ). Ik vind de schade iig heel erg meevallen! ;) Toen ik een keer ging judoën kwam ik zo met een gebroken pols en zwaar gekneusde andere pols thuis, terwijl dat judoën maar eenmalig was :Y) .

Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen jonge hengsten inrijden, of gewoon af en toe een rondje gaan rijden op een braaf paard :).
Nee maar zoals veel anderen al zeiden: tuurlijk is paardrijden een risico, maar zo zijn er zoveel dingen die een risico met zich meebrengen. Ik zou je er iig niet door laten tegenhouden!

'Don't let the world change your smile, let your smile change the world' [o]
F14+3
F15+0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, J_emma, Suzysuze en 67 bezoekers