Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:02

Trailerladen en met de trailer rijden

verkeersmak zijn (wielrenners,brommers,Groot verkeer)

Hondmak zijn, ook wanneer ze op je af komen rennen.

Lampmak en schaduwmak zijn :') erg leuk als je in de winter wil rijden in een buitenbak of over de weg haha

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:44

Ik hou het maar bij mijn 3 regels.

1. Ik of onderdelen van mij worden niet geplet
2. Tussen tanden verdwijnt alleen voer of een bit.
3. Voeten blijven aan de vloer tenzij ik vraag ze op te tillen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:49

Koper schreef:
Heleennn schreef:
Haha, wij begrijpen mekaar. Om heel kort door de bocht te gaan, ik was vroeger ook alleen maar 'ho, braaf, goed zo' maar dat heb ik inderdaad ook stevig moeten aanpassen aan het karakter van mijn paard. Ze zal nooit iets doen uit angst voor een straf of iets, want ze is er gewoon van overtuigd dat ik toch steeds aan het kortste eind trek als het een strijd wordt. En daar heeft ze gelijk in natuurlijk :+ Dus dan moet je inderdaad wat anders gaan verzinnen waardoor ze het voor jou gaat doen en niet gewoon zomaar omdat het moet.

Ja, alleen zijn de bochten tegenwoordig bij mij ongeveer zo ruim als ik ze wil hebben en trek ik helemaal aan geen enkel eind. In plaats daarvan kleed ik het zo in dat hij zich superslim voelt als ik niet hoef te trekken maar hij gewoon meegeeft.

Maar bij jou vast ook. Kon het alleen niet laten om even te reageren op je treffende woordkeuze :D

We hebben er in elk geval mee leren leven, nadat we geconcludeerd hadden dat de enige andere optie zeer grof geweld zou zijn. Die van mij heeft gelukkig een goede moeder gehad, en de eerste paar jaar heeft hij het ook normaal gehad bij de fokker. En daarna kwam hij helaas bij onervaren mensen terecht. In de puberteit. Een intelligent paard uit een lijn van paarden met "humor". Gelukkig heeft hij een erg lief karakter.

Inderdaad ja, dat is precies wat ik bedoel :) zolang hun ego gestreeld wordt is het allemaal prima met dat soort paarden :')

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:55

Mooi uitgebreid lijstje, maar sommige dingen vind ik niet in de basis zitten. Mijn paard is heel goed opgevoed (al zeg ik het zelf :+) maar ik hoef niet aan te komen zetten met een plastic zak aan een zweep of haar vragen door gordijntjes etc te lopen. Dan word het feest. Ze doet veel, en probeer alles wat je van haar kan (met het concentratie vermogen van een garnaal) maar sommige dingen zijn nog te spannend. Die pakken we dan ook 1 voor 1 aan.

Op dit moment is dat de spuitfles. Vliehenspray o.i.d
Die flessen eten je op :j

Maar dit is voor mij buiten de basis. Basis vind ik wat er in moet zitten zodat iedereen er mee overweg kan. Meelopen, vast- en stilstaan, voetjes geven etc.
Een paard moet niet afgespoten te worden of altijd door gordijntjes te lopen of met een plastic zak geaaid te worden. Dat vind ik een stapje verder. Heel goed, en heel belangrijk, maar niet meer de basis.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:33

Geef je paard af en toe een voederspuit met stroop oid, is makkelijker als je dan later wormenspuiten of medicatie wil geven. Ze zien een spuit im de mond dan als een feestje.

Wen ze aan het gewvoel van een lijn rond hun benen, en leer ze om dan niet tegen de druk in te gaan. Kan levensreddend zijn als ze ooit in een omheining vast komen te zitten.

Verder heb ik zo gauw niks maar wie weet verzin ik nog wel wat.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:04

Jeetje, wat veel wensen worden er benoemd. Hopelijk noemt iedereen hier zn eigen eisen en wensen die hij/zij zelf belangrijk vind?
Want als het lijstje aangevuld moet worden van de startpost, dan beschrijf je het perfecte paard!

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn paard kuddewerking en -gedrag snapt. Dat hij zij plekje weet en ook weet hoe hij die plek kan claimen en de orde snel hersteld is in een nieuwe kudde.
Tevens vind ik vertrouwen en veel uren samen zijn de basis voor alles.
Al die commando's zijn peanuts vergeleken met de grotere vaardigheden als paard in de kudde en als paard met zijn baasje en andere mensen die met hem lopen.
Stap draf galop halt is een kwestie van hulpen en commando's. Respect is de basis. Kunnen focussen, willen oefenen, het interessant weten te houden is belangrijk. Dekens, dekjes, beschermers, zadel, knotjes, trailer, etc etc etc... Allemaal pure ervaring.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 07:00

De gedachte is ook om het paard zo perfect mogelijk voor te bereiden op zijn verdere leven. Ik ben dus heel blij met dat zo veel mensen aanvullingen hebben op de lijst.

Opvoeden door de kudde gebeurt absoluut ook, maar anders dan hem in de kudde zetten, kan je daar zelf niet zoveel aan.

Er zijn al een heleboel dingen langsgekomen waar ik zelf niet aan gedacht heb. En dan pak ik er regelmatig iets van mee. Doordat ik jaren uit kan trekken voor de lijst, ik wil hem voor het inrijden met 5 afgerond hebben, kan alles lekker spelenderwijs.

Vandaag stonden er een aantal trailers aan de muur nadat ze aan het trailerladen oefenen zijn geweest (trekhaken die langs de muur op de goede hoogte aan het beton bevestigd zijn), waarvan 1 zonder hekken, open en zonder middenschot. Ik heb hem er 2x opgelopen en op de trailer wat bewogen (stapje voor- en achteruit). Dat was, samen met ingevlochten worden (hengstenvlecht), zijn trainingsmoment. Is het puur ervaring op doen? Uiteraard, maar het is wel bewust de kansen pakken om ervaring op te doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:20

Mijn lijstje is heel kort. Van een jong paard wil ik graag dat hij :
- gezond verstand heeft
- zelfvertrouwen heeft
- vertrouwen in mensen heeft
Als die 3 dingen in orde zijn, dan heb je alles in handen om specifieke dingen op te lossen wanneer je ze tegenkomt.
Het is nuttig dat een jong paard uit zijn vertrouwde omgeving van stal en wei komt, maar wat je er dan juist mee doet is minder belangrijk, een paard denkt toch anders dan een mens en bv. die tractor op stal is voor een paard iets compleet anders dan een tractor op de weg.
Wat ik dan weer zeker uit het lijstje in de OP wil schrappen is over een zeil lopen. Ik vind het een teken van gezond verstand dat een paard dat net niet doet en daar wantrouwdend tegenover staat. Als je paard vertrouwen in jou heeft kan hij er wel over op het moment dat jij zegt dat het ok is.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:19

Sclimpre schreef:
Wat ik dan weer zeker uit het lijstje in de OP wil schrappen is over een zeil lopen. Ik vind het een teken van gezond verstand dat een paard dat net niet doet en daar wantrouwdend tegenover staat. Als je paard vertrouwen in jou heeft kan hij er wel over op het moment dat jij zegt dat het ok is.


Maar dan is het toch juist een mooie oefening om het vertrouwen te testen?

De lijst van te is niet zo zeer de basis voor het dagelijkse reilen en zeilen maar wel een gedegen basis voor het paard echt geleerd wordt.
Doe dat met mijn jonkie ook: veel situaties opzoeken, leren om te blijven nadenken ipv vluchten etc

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:54

Je kan je paard een heleboel dingen leren, maar het zou jammer zijn zijn gezond verstand weg te trainen.
Een paard gaat van nature uit niet zomaar gelijk waar zijn voeten neerzetten. Ik vind het prima dat ze zelf bepaalde situaties wantrouwen. Want onder een zeil kan bv. een pallet liggen waar het paard dan doorzakt, of een zwembad, etc.
Stel dat je paard ooit uit zijn wei ontsnapt, of dat jij er af valt tijdens een buitenrit, dan moet hij nog weten dat bepaalde dingen te mijden zijn.
Als je paard je vertrouwt gaat hij heus wel indien nodig over een zeil stappen op het moment dat jij wat aandringt, of indien nodig voorgaat.
Uiteraard doet iedereen zijn zin met zijn paard, maar als ik er eentje koop heb ik liever niet dat hij teveel kunstjes geleerd heeft.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 08-05-18 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:56

Ik mis nog 1 ding die ik momenteel mijn bijna drie jarige leer. Het commando links en rechts op stem, maakt het sturen voor de kar zoveel makkelijker. Mijn jongste heeft dat ook met water, omdat ze daarvan de diepte niet in kunnen schatten. Inmiddels loopt/springt hij erdoor als ik het vraag.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:05

Sclimpre schreef:
Je kan je paard een heleboel dingen leren, maar het zou jammer zijn zijn gezond verstand weg te trainen.
Een paard gaat van nature uit niet zomaar gelijk waar zijn voeten neerzetten. Ik vind het prima dat ze zelf bepaalde situaties wantrouwen. Want onder een zeil kan bv. een pallet liggen waar het paard dan doorzakt, of een zwembad, etc.
Stel dat je paard ooit uit zijn wei ontsnapt, of dat jij er af valt tijdens een buitenrit, dan moet hij nog weten dat bepaalde dingen te mijden zijn.
Als je paard je vertrouwt gaat hij heus wel indien nodig over een zeil stappen op het moment dat jij wat aandringt, of indien nodig voorgaat.
Uiteraard doet iedereen zijn zin met zijn paard, maar als ik er eentje koop heb ik liever niet dat hij teveel kunstjes geleerd heeft.



Trainen met zeil is om je paard zo min mogelijk bodemschuw te maken. Staat gelijk aan bijvoorbeeld een zonnige lichte plek in een binnenbak of op een bospad.
Best handig als ze daarvoor niet telkens op de rem gaan of opzij springen.

Wil je zorgen dat je paard veilig thuiskomt als je er met een buitenrit afstuitert is het aanleren van verkeersregels en stoppen voor een weg belangrijker dan dat zeiltje vermijden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:35

Goed om voor jezelf zo'n lijst te maken +:)+

Dit zijn allemaal dingen die in mijn "blauwdruk" van de opleiding van een paard zitten. Beetje afhankelijk van het paard wanneer ik met wat begin en wat dus bij de absolute basis hoort.

Belangrijkste vind ik de kwaliteit waarmee alles gebeurt, alles moet ontspannen gebeuren, anders heb ik er niets aan. Belangrijkste basis is dat paard snapt wat ik bedoel, of in ieder geval een poging doet om het te snappen en niet angstig wordt, dus gehoorzaamheid, motivatie en ontspanning zijn eigenlijk mijn belangrijkste doelen.

Heel veel dingen die je noemt zijn ook testjes die ik bij elk paard doe om meer te weten te komen over het karakter. Bij elk paard zal ik dus vragen ergens in, over en onderdoor te gaan. Elk lichaamsdeel aanraken met handen en plastic. Elk lichaamsdeel moet kunnen wijken. Oefenen met andere paarden die weggaan, zelf weggaan bij andere paarden, alleen het erf af gaan.

Ik mis nog wijken voor druk met touwen om de benen en de achterhand, vind ik wel fijn om te weten wat ze daarmee doen, maar ook om ze aan te leren om voorbeen of achterbeen mee te geven met het touw voor het geval ze ooit vast komen te zitten. Net als staan op het touw.

Misschien ook nog lichaamsdelen kunnen sturen in beweging, dus achterhand en voorhand kunnen wegdrijven aan de longe. Naast elke gang aan de longe en van hand veranderen. Da's toch wel de basis voor al het verdere grondwerk en een gezonde manier van beweging aanleren.

pol013

Berichten: 8992
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:42

Zo'n lijstje heb ik ook onbewust afgewerkt met mijn jonge paard. Maar omdat ik ze zelf over het hoofd had gezien:

-helemaal alleen blijven. Dus ook zonder baas.
-Tegemoed komende of achterop galopperende paarden.

Wat ik bij het beleren erg handig vond: meelopen als handpaard.

En heel relevant voor bijvoorbeeld een eventer: opdraven aan de hand en geen moeite met verschillende kleuren/ structuren op de grond. Slootjes, plassen en greppels kunnen overwinnen.

Koper

Berichten: 30257
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:05

Sclimpre schreef:
Je kan je paard een heleboel dingen leren, maar het zou jammer zijn zijn gezond verstand weg te trainen.
Een paard gaat van nature uit niet zomaar gelijk waar zijn voeten neerzetten. Ik vind het prima dat ze zelf bepaalde situaties wantrouwen. Want onder een zeil kan bv. een pallet liggen waar het paard dan doorzakt, of een zwembad, etc.
Stel dat je paard ooit uit zijn wei ontsnapt, of dat jij er af valt tijdens een buitenrit, dan moet hij nog weten dat bepaalde dingen te mijden zijn.
Als je paard je vertrouwt gaat hij heus wel indien nodig over een zeil stappen op het moment dat jij wat aandringt, of indien nodig voorgaat.
Uiteraard doet iedereen zijn zin met zijn paard, maar als ik er eentje koop heb ik liever niet dat hij teveel kunstjes geleerd heeft.

Inderdaad. Zo'n hersendood getraind paard is verschrikkelijk. Een paard wat als driejarige al over zeiltjes en door sliertengordijnen loopt zou ik ook niet gauw kopen. En een paard met parelli (en aanverwanten) -achtergrond, van ongeacht welke leeftijd, ook niet. Hij moet zelf ook blijven meedenken. Wat ik wil is juist mijn paarden zo veel mogelijk hun eigen mening te laten vormen. Op het moment dat ze dan ergens op reageren weet je namelijk waar je jezelf nog (verder) in moet bekwamen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:14

Koper schreef:
Inderdaad. Zo'n hersendood getraind paard is verschrikkelijk. Een paard wat als driejarige al over zeiltjes en door sliertengordijnen loopt zou ik ook niet gauw kopen. En een paard met parelli (en aanverwanten) -achtergrond, van ongeacht welke leeftijd, ook niet. Hij moet zelf ook blijven meedenken. Wat ik wil is juist mijn paarden zo veel mogelijk hun eigen mening te laten vormen. Op het moment dat ze dan ergens op reageren weet je namelijk waar je jezelf nog (verder) in moet bekwamen.


Dus een driejarig paard wat over een zeiltje heen kan lopen is meteen hersendood?
Wat een bijzondere redenatie, zou je dat verder toe kunnen lichten?

Koper

Berichten: 30257
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:44

Nee hoor. Over een zeiltje lopen als driejarige is maar een onderdeel van wat ik hersendood vind. Zo'n initiatiefloos geparelli'd paard weet je wel.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 22:46

Koper schreef:
Nee hoor. Over een zeiltje lopen als driejarige is maar een onderdeel van wat ik hersendood vind. Zo'n initiatiefloos geparelli'd paard weet je wel.


Nee, weet ik niet :')

Althans niet in deze context. Heb wel een idee van wat je bedoeld.

Mijn driejarige liep ook zo over een zeiltje zonder Parelli of ander echt grondwerk. Enige basis is redelijk normaal meelopen ook een zo los mogelijk touw. Hobby van mijn jonkie is het plastic zeil bij elkaar schrapen onder haar buik en er dan op stampen. Is dat ook hersendood?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:38

Geef mij maar dan zo hersendode waarvan ik zeker weet dat ie niet van een plastic zak dat opwaait over de zeik raakt. Dan één die voor elk blaadje zuchtje wind. Volledig aan de kletter gaat.

Maar jij zegt hersendood, ik zeg ervaren paard.

CCKoremans
Berichten: 13
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:11

Ik weet niet of het al gezegd is, maar misschien het belangrijkste van alles het accepteren van druk.

Hand op de borst is achterwaarts, hand op de billen stapje opzij, hand op het hoofd is hoofd omlaag. Hand bij de voetjes is optillen enz.


Ik hoop dat je hier iets aan hebt.