Bijna geplet door angst van nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje95
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-01-18
Woonplaats: Rotterdam

Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 22:43

Hallo lieve bokkers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb mijn eerst eigen paard gekocht. Het is een wat ouder paard, zou super braaf zijn, dus perfect als eerste paard, aangezien ik nog niet veel ervaring heb.
Nu is het zo dat ze het super eng vind op haar nieuwe stal. Ze is hier nu sinds afgelopen vrijdag. Ik heb expres gewacht met rijden, omdat ik meteen merkte dat ze het allemaal spannend vond, dus ik wilde haar de tijd geven. De 2e dag wilde ik haar alleen even poetsen op de poetsplaats, maar het werd gewoon gevaarlijk. Het is zo'n wasplaats voor 1 paard, staat met 2 touwen aan haar halster vast. Ze kon niet stil blijven staan, hele tijd naar voren, naar achteren, links en recht lopen. Zelfs momenten gehad dat ze met haar voorbenen omhoog kwam, ze zat natuurlijk vast dus kwam niet hoog. Ik ging naast haar schouder staan en toen ze rustiger werd ging ik steeds verder naar achter, maar toen wilde ze weer allemaal gaan draaien waardoor ze mij plette tegen de muur. Dit was natuurlijk pas de 2e dag, dus ik heb haar hierna gewoon terug in de paddock gezet en wilde haar langer de tijd geven om te wennen. Vandaag nog een keer geprobeerd en toen was het weer hetzelfde. Een poetsplaats kent ze wel van de vorige eigenaar.
Staleigenaar zegt dat ze gewoon moet wennen en dat ik haar niet moet straffen hiervoor. Toch wil ik graag advies hebben van jullie, hoe jullie dit aan zouden pakken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:49

Luisteren naar je stalhouder, hij zal er heus verstand van hebben en hij heeft het paard, jou en de situatie gezien ;)

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:50

Een paard wat jou plet. Is die even helemaal gek geworden. Ik laat me door geen enkel paard klem zetten. Of hij mij nou kent of niet of de plek kent of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:51

Ja lastig is dat, als ze zo onrustig zijn. Maar idd, ik zou het gewoon blijven herhalen, elke dag even poetsen. Dan wordt het vanzelf normaal. Voor nu heeft ze gewoon stress van de verhuizing denk ik.

Maar toch, ondanks dat ze gestrest is, moet ze wel op jou blijven letten. Dus als ze je plet of naar je toe draait, niet accepteren. Direct ervoor zorgen dat je jouw ruimte claimt door bijv even een vinger in de buik te porren of haar terug te duwen. Als ze daarop niet reageert mag een klap ook hoor, een paard moet gewoon ten aller tijde op jouw letten en respect hebben. Na de correctie direct weer rustig doorgaan waar je mee bezig was, niet gaan schreeuwen, of boos blijven, maar meteen weer rust.
Als je niet helemaal weet hoe je dit het beste aanpakt, vraag dan even iemand die daar wel handig mee is. Timing is nogal belangrijk.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:53

Wat ik altijd deed als er weer een nieuwe was, was erbij gaan zitten bij de wei (bij de ‘gevaarlijke’ ging ik net buiten de wei zitten), op een bepaald moment vond ik het dan goed en dan ging ik poetsen, gewoon op de wei. En dan voerde ik hele gesprekken met het paard, gewoon rustige kalmerende dingen, zodat ze je toch wat leren kennen. Daarna uitbreiden naar binnen poetsen en zo steeds meer. Het is natuurlijk per paard verschillend, maar voor mij was dit een hele fijne manier.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:27

Misschien zorgen dat je niet in de situatie komt waarbij je paard jou plet. Jouw paard probeert je iets te vertellen, namelijk dat ze de situatie eng vind. Dan kun je natuurlijk heel boos worden als ze jou plet om daarmee haar angst te bevestigen/te versterken. Of je kunt bedenken, goh mijn paard is bang in deze situatie. Laat ik daarbij een goede opbouw maken, zodat zij leert dealen met deze situatie zonder dat ik haar in een angst moment moet straffen. Het poetsen van de achterhand is in dit geval voor je paardje gewoon nog een stap te ver, dus een stapje terug en eerst maar eens leren rustig staan bij haar voorhand terwijl je er bijv gewoon naast staat en zij op die manier steun aan jou kan verlenen.

Wat de oplossing is in deze situatie is niet zo op het internet te zeggen, maar het is goed om in de situatie te blijven denken hoe je paard zich nu voelt.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:39

ik zou der eerst beweging geven, energie te veel, en ws altijd eerst zo gepoetst en gezadeld dus die plek betekend ws werken en daar heeft ze behoefte aan dus wat ongeduldig.

Eerst even half uurtje longeren en dan poetsplaats op, een korte borstelbeurt en als ze netjes stilstaat naar de box en wat lekkers te eten geven. Dit uitbouwen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:50

Staat ze helemaal alleen dan op de poetsplaats of kan ze nog andere paarden zien? Dat kan vaak ook wel schelen als ze op een nieuwe plek zijn.Is er geen andere plek misschien dicht bij andere paarden waar je haar rustig kunt poetsen tot ze wat meer gewend is en dan later deze poetsplaats weer proberen?

Mijn paard staat bij ons op stal prima stil op de poetsplaats, maar als ik een weekend weg ga met hem hoef ik hem echt niet op de poetsplaats te gaan poetsen daar hoor, dan is hij ook ontzettend draaierig en onrustig.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:15

De poetsplaats is misschien nu even niet de geschikte plek. Kun je haar niet ergens anders bv aan een ring aan de muur vastbinden? Dan heb je wat meer ruimte om het paard. Als het paard dan naar je toe komt kun je haar weer terugzetten en het commando OM aanleren. OM is opzij. Dat moet ze gewoon gaan leren. Door bv haar met druk opzij te duwen en dat commando geven, dan moet ze leren dat dat opzij gaat betekend. Eventueel prikken in haar buik en een tik op haar billen dat OM opzij gaan betekend als ze niet op druk reageert. Desnoods zweepje erbij en een tik voor naar opzij geven als ze nog niet reageert. Ligt wel aan hoe angstig ze is. Duidelijk leiding nemen en jij bepaald waar het paard staat zijn ook belangrijk om de angst bij haar te minderen. En eventueel hulp vragen aan ervaren persoon als je zelf twijfelt. Een paard moet jouw ruimte accepteren en leren dat ze je niet mag pletten!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:20

Straffen heeft vast geen zin.
Ik heb zelf een merrie van 16 jaar, dus ook al wat ouder.
Echter, ik heb haar al 10 jaar, en is zij helemaal gewend hier en is helemaal thuis.
Als ik haar zou verkopen, zou zij zeker ook van slag zijn en moeten wennen.
Ik denk dat je je nieuwe paard wat meer tijd moet gunnen, dus nog geen dingen van haar vragen wat nog teveel stress geeft.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 06:44

speurneusc schreef:
ik zou der eerst beweging geven, energie te veel, en ws altijd eerst zo gepoetst en gezadeld dus die plek betekend ws werken en daar heeft ze behoefte aan dus wat ongeduldig.

Eerst even half uurtje longeren en dan poetsplaats op, een korte borstelbeurt en als ze netjes stilstaat naar de box en wat lekkers te eten geven. Dit uitbouwen.


Dit idd paard heeft gwn wat stress van de verhuizing Over een week of 2 is dit voorbij!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:03

Ik zou haar nu even in haar box poetsen. Dat is nu het meest vertrouwd. Kan ze lekker aanjouw wennen.
Straks eerst is even longeren als beweging.

Wat de rest ook zegt. Dit gaat vanzelf over.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:30

Wat kreeg ze bij de vorige eigenaar qua voer en wat krijgt ze nu? Voer kan heel veel verschil maken. Gooi graan in mijn merrie en je krijgt een regelrechte hysterica die geen seconde stil kan staan en continu stress heeft.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:32

Wat vervelend TS, ik snap dat je lekker aan de slag wil met je nieuwe paardje. Helaas reageert de een nu eenmaal wat heftiger op het verhuizen dan de ander.
De adviezen over je ruimte claimen en zorgen dat ze je niet plet zou ik wel voorzichtig mee zijn. Als ze echt zo angstig is heb je kans dat je de situatie alleen maar laat escaleren. Het is denk ik beter om juist de ruimte op te zoeken en haar even los te gooien in de bak, of wat grondwerk te doen en op die manier elkaar te leren kennen.
Ik heb zelf een nerveuze Spanjaard die echt super braaf is. Maar toen ik 3 jaar geleden van stal verhuisde hoefde ik hem echt niet op de poetsplaats te zetten. Hij vond het zo ontzettend spannend, daar was echt niks mee te beginnen. Door het rustig aan te doen, in de buurt van de andere paarden blijven en dan maar even buiten poetsen. Als hij rustig was even de stal in wandelen en hem daar wat lekkers geven. Goed in de gaten houden, weer even een rondje buiten wandelen voor de spanning van alleen binnen staan te groot werd. Spanning af laten vloeien gaat nu eenmaal veel makkelijker als ze hun voeten kunnen bewegen. Ze hebben vrij snel door dat ze niet dood gaan, maar je moet ze wel een beetje er doorheen helpen en naar je paard luisteren. Persoonlijk vind ik het niet gek om te zeggen: ok ik zie dat je dit echt super eng vindt, kom we lopen een rondje en dan proberen we het zo nog een keer. Goed nieuws: een week of twee en het was al vele malen beter.

Harry18
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-04-18
Woonplaats: Vlaams Brabant

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:53

Tijd geven.vbij mij heeft het een paard maand geduur voor ik ze echt vast heb gezet.
Ze heeft denk ik veel stress en kan even totaal niet volgen met wat gebeurt. Geef haar tijd, piets idd los in bak of wei. Gooi ze eens los, maar eender wat je doet: Straf haar nu niet en straf zeker nooit omdat ze schrik hebben of zich onzeker voelen.
Komt vast wel goed!

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:56

Wist je uberhaupt wel of het paard vast kon staan tussen kettingen? Stond ze voor het eerst in een smalle poetsplaats bijvoorbeeld?

Niet alle paarden zijn gewend om in zo'n smalle poetsplaats te staan tussen halstertouwen. En als ze met hun hoofd naar een open ruimte staan kunnen ze gaan wandelen.
Als dit diertje altijd aan 1 touw heeft gestaan, of in een ruime gang, kan dit zomaar anders zijn..

Zo simpel kan het zijn, maar dat moet je dan wel even weten..

NB. ik vind een aantal antwoorden wel heel ingewikkeld hoor... :=

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:58

Ik zou zeggen: hup aan het werk er mee. Als je nog niet goed op een nerveus paard durft kun je longeren, gewoon lekker aan het werk zetten zodat ze met haar aandacht bij jou moet zijn. Vraag daar ook hulp bij als je niet goed weet wat je moet doen. Tijdens het poetsen (ik zou dit juist kort houden) ook proberen de aandacht wat op te eisen en nerveus of niet, jouw pletten mag echt niet hoor!

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:31

Ik ga met Cer mee. Is ze gewend om op een poetsplaats aan 2 touwen te staan?
Ik heb er 1 die dat absoluut niet kan. Zou dat eerst even proberen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:41

Laat 'zoals het hoort' gewoon achterwege, en neem een week of twee, drie om elkaar te leren kennen. Een paar weken niet rijden is helemaal niet erg, vertrouwen opbouwen is veel belangrijker.
Ze is ontheemd, en moet de routine op de nieuwe stal leren, geuren herkennen, jou leren kennen. Komt allemaal met de tijd. Rustig aan...

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:53

Er is misschien veel voor haar veranderd. Heeft ze wel al vrij kunnen bewegen of staat ze enkel op stal? Je moet het natuurlijk niet toestaan dat ze je omver loopt, maar ze heeft duidelijk wel gewoon stress van de verhuizing en nieuwe omgeving. Geef het tijd. Laat haar het liefst eerst even zelf haar gang gaan zonder dat je al te veel van haar wil/vraagt. Gewoon even laten wennen aan het nieuwe stalritme, etc.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:16

Mijn nieuwe pony was ook zo. Bij de vorige eigenaar heel relaxt en hier een drama. Ik heb toen bij mezelf de knop omgezet en ( respectvol) consequent geworden. Ik denk dat als je duidelijke regels stelt dat ze het snelste weten waar ze aan toe zijn. Zo was mijn pony de eerste keren heel erg ongedurig, omdat ze niet begreep waar de andere pony was ( in de stal dus die kon ze niet meer zien) en was ze niet veilig te poetsen. Maar omver lopen mag niet, onzeker of niet...ik heb even getwijfeld of ik haar ( de andere pony) in het zicht moest zetten, maar dan moest ze daar weer van afkicken... Nu 2 maanden verder gaat het een heel stuk beter. Ik heb veel grondwerk gedaan, bouwen aan respect en vertrouwen. Heel, heel consequent geweest en dat heeft z'n vruchten afgeworpen. 1 Ding zou ik niet weer doen, en dat is er zo snel op gaan zitten, terwijl ik haar nog niet helemaal vertrouwde. ( dat heeft geresulteerd in een flinke bokpartij die ik niet kon uitzitten, omdat ze te gestresst was en ik onzeker omdat ik haar nog niet goed kende). Neem lekker de tijd om je paardje te leren kennen, wees heel duidelijk in wat wel en niet mag. een paard begrijpt niet waarom nu iets wel mag en straks niet meer en heeft nu juist een zekere leider nodig. Ga lekker longeren, zodat je haar gedrag leert kennen, veel grondwerk doen en eventueel de eerste keren rijden aan de longeerlijn.

Enne geniet ervan, het komt echt helemaal goed...

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:29

Geef het de tijd, vooral veel herhalen en niet boos worden, maar wel consequent blijven, anders blijft hij over je heen lopen... Ga wat grondwerk doen om zo een band en respect op te bouwen, succes en veel plezier met je nieuwe paardje!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:46

Je hebt een verstandige staleigenaar, ze moet gewoon wennen. Mijn paard is ook net verhuist, ik ken haa.maar door en door en zij mij mijn paard is ook onrustig nu, terwijl zij nog een stabiele factor in de buurt heeft (ik). Jouw paard heeft EN nieuwe stal EN nieuw baasje.niet te zwaar aan tillen. Wel even alert blijven op je veiligheid natuurlijk.

arablover17
Berichten: 28
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:08

Gwn steeds opnieuw proberen en als het dan een stukje goed gaat gelijk stoppen en je paard belonen en weer terug in de wei/stal/paddock zetten zo sluit je het elke x weer goed af en heeft je paard er een goede herinnering aan en de volgende keer een stapje verdergaan en als het dan niet goed gaat weer een stapje terug. Veel succes! :)

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Bijna geplet door angst van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:13

Verhuizen is voor een paard een hele stressvolle gebeurtenis. Veel geduld en hier rekening mee houden, boos worden en op je strepen staan is niet zo`n goede houding in dit geval. Over een paar weken is de situatie een stuk beter.