Paard van Bomproof naar schrikachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 17:34

Hoi,

Ik heb een 9-jarige bwp ruin. Hij is nu een jaartje van mij.
Eerst ging het super. Na een dik half jaar veranderde zijn gedrag. Zuur tijdens rijden en uiteindelijk bokken zonder aanleiding. Heel schrikachtig bij het rijden, maar zelf bij het op de wei zetten (dus op weg van en naar de wei).
Ondertussen bleek er een rugprobleem te zijn. Zadel is nagekeken en aangepast en Osteopaat is meermaals geweest en ook de pijn is weg. Er is duidelijk verschil in gedrag. Niet meer zuur, minder schrikachtig, helemaal niet meer schrikachtig van en na de wei ( hij sloeft terug mooi achter mij aan), terug ontspanning, geen enkel protestgedrag meer (helemaal niet meer bokken). Het enige, hij kan af en toe nog wel schrikachtig reageren terwijl voorheen hij echt op niets reageerde. Ik vroeg me af of jullie een idee hadden waarom dit nog wat blijft hangen? (zijn laatste schrikreactie heeft me een gebroken enkel opgebracht). Associeert hij de piste misschien nog met pijn,... iets anders?

Nog even wat bijkomende info:
- toen ik hem kocht was hij wel heel mager en futloos, hij was net genezen verklaard van bloedworm dus nu staat hij wel opnieuw in conditie en spier
-ikzelf heb ook niet de meest stabiele zit weet ik van mezelf
- het is een paard waar niets slechts inzit, heel introvert type
- op wandeling kijkt hij ook naar bijna niets
- medisch is alles in orde, ook tanden worden jaarlijks nagekeken en is recentelijk gebeurd.
- ik dacht wel de veearts nog eens laten bloed te trekken om ook nog tekorten uit te sluiten.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 17:42

Nog een extra, aangezien ik nu met een gebroken enkel zit (ook geopereerd dus lange revalidatie) rijdt mijn instructrice hem (heeft zowel trainer A als trainer B, dus is een degelijke) en een vriendin die zelf meer ervaring heeft als ik en hem rijdt onder begeleiding van mijn instructrice zodat hij niet hoeft stil te staan en verder gaat in zijn training

Anoniem

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:51

Schrikgedrag kan verschillende redenen hebben. Het kan een pijnreactie zijn. Misschien heeft hij nog steeds pijn in de rug, alleen niet meer zo heftig dat ie protest geeft, maar nog wel schrikkerig is. Zijn er foto's gemaakt van de rug?
Het kan ook zijn dat jij doordat je misschien een keer geschrokken bent, toch wat onzekerder bent en hij daardoor ook onzeker wordt.
Laatste idee wat ik heb, is dat ie nu goed in zn vel zit en daardoor wat frisser is. Misschien staat ie toch nog wat te hoog in suikers bijv?

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 18:21

Er zijn ook fotos gemaakt van de rug en deze waren volledig clean.
Misschien dat er onbewust nog wat onzekerheid is, maar ik had op het moment niet een onzeker gevoel, maar misschien onbewust.
Wat betreft de suikers, vandaar dat ik toch nog eens een bloedtest wil laten doen. En hij zit inderdaad wel veel beter in zijn.

Bedankt . Ga dit zeker meenemen!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:27

Als het een introvert type is kan het ook zijn dat je hem wat meer bewust uit zijn comfortzone moet rijden. Wij hebben hier ook eentje (4 jr), is de braafheid zelve, gaat het liefst voorop op de buitenritten en schrikt nergens van, maar kan zomaar zich te pletter schrikken van een zonnevlekje op de bakrand.
Wat bij deze helpt is zeer veel afwisseling in het rijden, onverwachte wendingen, dingen laten doen waar hij echt met z'n kop bij moet zijn. Het gedrag zal dan misschien eerst wat erger worden (maar je bent er wel op voorbereid) maar na een tijdje afzwakken. Maar het kan ook wat anders zijn hoor, ieder paard is verschillend.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 18:30

Dat had ik zelfs niet gedacht als reden. Bedankt Kendra. Ik neem het zeker mee

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:20

Ik heb mijn grote loebas sinds september.

In het begin sukkelde hij braaf zijn rondje in zijn eigen houding en eigen tempo.

Hij is inmiddels ook goed op gewicht gekomen en ik ben inmiddels ook sterker en handiger geworden. Hij wordt steeds beter aan het werk gezet en ik merk dat hij daardoor meer praatjes krijgt!

Hij wordt fitter en sterker, maar duidelijk ook heter! Ik beschouw het maar als een goed teken dat hij inmiddels niet meer een beetje in zichzelf rond hobbelt, maar meer open staat voor alle indrukken.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:44

Ik ga even tijd nemen om hier wat uitgebreider op te reageren, gezien er toch een aantal stellingen worden gemaakt waar ik toch wat problemen mee heb.

Wat mij vooral stoort (en daarmee val ik niemand persoonlijk aan) is de vaagheid en onduidelijkheid waarmee bepaalde termen, concepten en gedragingen worden aangeduid en wat mogelijks tot het nemen van minder goede acties ten aanzien van het paard kan leiden.

Nogmaals het is niet mijn bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen, eerder gangbare concepten. Ik zal daarom ook verwijzen naar vanwaar, voor zover ik kan nagaan, die concepten komen.

Vanwaar introverte paarden?

Ik zie hier meermaals het gebruik van de term 'introvert' ten aanzien van het paard. Maar wat betekent dat concreet? De termen extrovert en introvert kenden de voorbije jaren een toenemende populariteit in de paardenwereld, maar tegelijk wordt de term gekarakteriseerd door een steeds grotere vervaging van zijn betekenis.

Niettemin heeft de term binnen het paardenmilieu reeds van bij het begin een zeer dubbele betekenis gehad. De term is geïntroduceerd door Pat Parelli binnen zijn concept van 'horsenfalities'. Een concept dat Pat Parelli reeds lang voor zichzelf toepaste, maar in de jaren 2000 ook lanceerde, sterk ondersteund door zijn vrouw Linda Parelli, als een afzonderlijk programma. Van alle nevenprogramma's die de Parelli's hebben gelanceerd, zou dit programma wellicht het meest invloedrijke worden naast de standaard trainingprogramma's.

Hoewel Pat Parelli steeds een dubbele betekenis erop nahield, doelde hij vooral op de dynamiciteit van het paard. Introverte paarden waren paarden die liever bleven stilstaan, terwijl extroverte paarden de neiging hadden om steeds te bewegen. Dat combineerde hij vervolgens met wat hij als left en right brain paarden aanduidde, met de eerste als vertrouwensvolle en de tweede als angstige paarden.

Hoewel Parelli reeds een link maakte tussen de dynamiciteit van het paard en zijn psychologie was aanvankelijk duidelijk dat de neiging tot beweging centraal stond. Dat is overigens niet vreemd. Heel veel paardenmeesters wezen op dit kenmerk als een belangrijke paramter, gaande van Pluvinel over de la Guerinière tot Nuno Oliveira.

De link met de eigenlijke, psychologiscche betekenis van het woord werd echter groter toen he tprogramma van de horsenalities verder werd uitgebreid en toen er een samenwerking ontstond tussen de Parelli's en een psycholoog (ik kan zijn naam niet terugvinden, maar ik heb de dvd ergens liggen), waarbij de dynamiciteit van het paard meer en meer werd gelinkt met een soort van 'mensachtige' introverte en extraverte kenmerken.

Inmiddels zijn beide termen, zoals veel elementen uit het Parelli programma, gedesemineerd in de bredere Natural Horsemanship wereld en zelfs daarbuiten, in die mate dat trainers en ruiters die niets met Parelli willen te maken hebben, ze ook zijn gaan gebinnen gebruiken.

Niettemin zie je heel vaak dat in die deseminatie verdere verbanden zijn gemaakt zoals het associëren van angst met introversie, terwijl binnen het concept van Horsenalities, zowel extroverten als introverten angstig kunnen zijn (right brain), ze verschillen enkel in hoe ze het uiten.

Wat is introvert?

Introvert-extrovert zijn psychologische concepten die zo ver teruggaan als de befaamde Carl Jung en nadien persoonlijkheidspsychologie sterk zijn blijven karakteriseren. Niettemin zal je deze termen zelden terugvinden binnen bijvoorbeeld sociobiologische of gedragsecologische studies van andere diersoorten.

Dat wil echter niet zeggen dat je dat niet kan. Maar je moet de term dan correct toepassen. De introvert-extrovert schaal duidt aan in welke manier mensen, als sociale organismen, nood hebben aan sociale expressie en interactie. Introverte mensen vinden vooral genoegdoening in hunzelf terwijl extroverte mensen voor diezelfde genoegdoening vooral anderen nodig te hebben.

Introverte mensen zullen daardoor zelf weinig sociale interacties aangaan en zijn vaak ook sociaal minder expressief (minder praten, minder lichaamstaal, enz.). Extroverte mensen zijn net het omgekeerde. Zij gaan veel interacties aan en zijn sociaal uiterst expressief.

Wanneer je dit wenst toe te passen op paarden dient het dus in eerste instantie te gaan om in welke mate een bepaald individu sociabiliseert met andere paarden en, in tweede instantie, in welke mate het paard expressief is.

Conclusie: Kan je introvert en extrovert gebruiken voor paarden? Tuurlijk. Maar het heeft ten eerste niets te maken met de mate waarin het paard wenst te bewegen. Het gaat in eerste instantie om het sociale gedrag van paarden onderling, wat niet zomaar kan worden vertaald naar het gedrag van paarden ten aanzien van mensen.

Nut of introvert-extrovert?

Wanneer mensen spreken over introversie of extroversie bij paarden zou inmiddels al moeten blijken dat ze heel wat verschillende zaken kunnen bedoelen en dat de term feitelijk van bij zijn ingang in de paardenwereld een problematische betekenis kende.

Niettemin spreekt iedereen die de term gebruikt vooral over de term in relatie tot paard-mens interacties. Maar kan je het 'natuurlijk gedrag' dat paarden onderling hebben, zomaar extrapoleren naar de paard-mens interactie.

Wel in eerste instantie moeten we wat met introversie of extroversie wordt bedoeld opsplitsen. Hoewel ze een onderdeel zijn van hetzelfde gedrag, zullen beide fenomenen een heel andere rol krijgen voor ruiters en trainers. Ik spreek hier over sociabiliseren (dat is in welke mate het paard interacties wenst aan te gaan met soortgenoten) en expressie (in welke mate dat het paard signaliseert) anderzijds.

Met betrekking tot sociabilisering is de extrapolatie van paard-paard interactie naar paard-mens interactie uiterst bedenkelijk. Men kan ergens stellen dat paarden die nieuwschierig zijn naar soortgenoten diezelfde nieuwschierigheid ook uitdrukken naar mensen toe. Maar dat heeft dan veeleer met nieuwschierigheid, een mentaal kenmerk, dan met echte sociabilisering, een sociaal gedrag, te maken.

Het feit is ter zake zeer simpel. Paarden hebben sociaal gedrag ten aanzien van hun soortgenoten, maar paarden ervaren onder geen beding sociaal gedrag ten aanzien van andere soorten, inclusief de mens. De initiële interactie met mensen is vooral bepaald door zaken zoals nieuwschierigheid, angst en wanttrouwen, mentale kenmerken en de gedragingen die paarden bezitten als prooidieren. Maar wat vooral de sociabiliteit van paarden ten aanzien van mensen zal bepalen is aangeleerd gedrag. Paarden zullen, afhankelijk van hun ervaring met mensen, leren of ze en in welke mate ze mensen kunnen vertrouwen en wat ze van mensen te verwachten hebben.

In de zin van sociabiliteit, waar toch de kern van de betekenis van introversie en extroversie ligt, is dit pivotaal voor het paard in zijn interacties met andere paarden als een uitermate sociaal dier, maar dit kenmerk is tegelijk nagenoeg irrelevant voor de interactie tussen mensen en paarden.

Er is echter een tweede gegeven en dat is expressiviteit. De neiging waarmee paarden veruiterlijken wat ze voelen. Hun emotionele en mentale staat weergeven. Deze expressiviteit is heel wat belangrijker voor een trainer of ruiter. Aangezien expressiviteit een soort 'gewoonte' is, zullen paarden even makkelijk of moeilijk hun emoties weergeven aan mensen tijdens training dan aan hun soortgenoten.

Dit is dus een veel fundamenteler gegeven wat niet zozeer de trainingsmethode maar wel ons gevoel met paarden zal bepalen. Een expressief paard dat even nerveus trappelt betekent niet zoveel, maar wanneer een weinig expressief (introvert) paard dat doet, is er reeds heel wat aan het borrelen onder de motorkap.

Introvert-extrovert kan is dus van belang voor zover het gaat over expressiviteit en dus hoe wij onze paarden kunnen lezen.

Angst?

De introverte of extroverte staat van het paard, een sociaal gedrag, heeft dus niets te maken met angst, wat een overlevingsinstinct is voor het paard als prooidier. Die staat, in de zin van expressiviteit dan, kan wel een effect hebben op hoe we angst kunnen waarnemen bij het paard. Dat geldt overigens ook voor de dynamiciteit. Het is net om die redenen dat deze zeer verschillende concepten met elkaar gelieerd zijn geraakt.

Angst is een zeer instinctief gegeven. Angst vloeit rechtstreeks voort uit zintuigelijke prikkels waarvoor het paard angst voelt. Dat wil zeggen dat angst algemeen kan zijn, maar soms ook zeer specifiek. Prikkels die door het paard angstig worden bevonden (en dat is zeer instinctief en onbewust) zullen de amygdala triggeren (het fight or flight center in de hersenen), wat op zijn beurt rechtstreeks in verbinding staat met de basale ganglia, die verantwoordelijk zijn voor de initiatie van een motorische respons. In het geval van angst bij paarden betreft dat een vlucht respons.

Ik wil benadrukken dat dit patroon van zintuigelijke waarneming -> amygdala -> basale ganglia een zeer intrinsiek proces is waarover het paard vrijwel geen bewuste controle heeft. Dat wil echter niet zeggen dat dit angstpatroon niet kan gewijzigd worden.

De link tussen een bepaalde waarneming en zijn perceptie als angst waardoro de amygdala getriggerd wordt, kan gebroken worden. Het verdwijnen van dat soort neurologische banden noemt men habituatie en het is hetgeen je toepast in een degelijke gewenningstraining. -

Omgekeerd kunnen paarden bepaalde waarnemingen gaan linken met angst wanneer voorbije ervaring hun dat leert (bijvoorbeeld door een associatie met pijn, maar ook een culminatie in wanttrouwen kan leiden tot angst, enz.).

Ten slotte is het bealngrijk op te merken dat angst en wanttrouwen verschillende zaken zijn en verschillend moeten behandeld worden.

Wat Kendra zegt moet ik echter met klem tegenspreken. Dit is een directe weg naar ernstige ongelukken.

Angst kan enkel worden weggewerkt door habituatie. Wanneer je tijdens een angstreactie prikkels gaat toevoegen verhoog je aanzienlijk de kans op een vluchtreactie, wat steeds een gevaarlijke en te vermijden situatie is.

Wanttrouwen vereist inderdaad het doorzetten van de activiteit, maar die activiteit moet steeds gradueel en rustig worden opgebouwd. Het sterk gaan variëren en overwachte wendingen nemen is absoluut af te raden in geval van angst en wanttrouwen.

Wat jij beschrijft is iets wat je vooral zal doen bij paarden met weinig focus op de ruiter. Soms kunnen paarden angstiger en wanttrouwiger zijn wanneer ze te weinig focussen op de ruiter of de mens en omgekeerd kan focus op de ruiter of de mens vertrouwen inspireren. Niettemin ga je niet aan die focus werken op momenten van wanttrouwen en zeker niet van angst. Je werkt aan die focus in een vertrouwde omgeving. Daar kan je effectief gaan variëren.

Relatie met introversie

In het origineel programma van de Parelli's, Horsenality, werd angst onder geen beding vereenzelvigd met inroversie. Niettemin is bij het overnemen van dit conept door anderen, wel het idee ontstaan dat 'introverte paarden' angstiger zijn. Of tenminste dat angst een zwaarder effect heeft op hen omdat zij de 'angst' opkroppen. In deze logica wordt angst vereenzelvigd met een heel menselijke type angst dat een hoge graad van bewustzijn en denkvermogen vereist en gepaard gaat met conceptuele angsten.

Angst is voor paarden een instinct, en zelfs een belangrijk instinct dat hen als prooidieren in leven houdt. Die angst heeft hoegenaamd geen enkele sociale dimensie en is bijgevolg totaal ongerelateerd van enige notie van introversie of extroversie.

Wat wel waar is, en daardoor ontstaat vaak de schijn van 'opkroppen', is dat introverte paarden minder expressief zijn. Mensen, en vele mensen zijn slecht in het lezen van paardensignalen die niet vertolkt worden in beweging, merken heel vaak niet de indicatoren van angst op tot het paard lijkt te 'ontploffen' wanneer hij in de vluchtrespons schiet. Dit creëert de illusie van opkroppen.

Het paard heeft echter niets opgekropt, wat zelfs meer is, is dat de angstsignalen zich evenzeer manifesteerde, weliswaar iets subtieler.


Relatie met dynamiciteit

Ook hier manifesteert zich eenzelfde soort illusie. Wij als mensen merken heel snel beweging op bij paarden, maar vaak veel te weinig andere signalisatie die paarden ons geven. Wanneer die signalen niet gepaard gaan met een bepaalde beweging, blijven vele ruiters en trainers in het ongewisse.

Het is op dit niveau dat ook het Parelli programma in de fout is gegaan. De dynamische paarden, zij die graag en snel bewegen, zullen wanneer zij angstig worden reeds vroeg hun voeten nerveus gaan bewegen (naast de andere indicatoren van angst). Dat geeft aan mensen vrij duidelijk angst weer, waardoor deze paarden 'extrovert' in de zin van expressief lijken. Vandaar de illusie.

Statische paarden, die minder geneigd zijn te bewegen, zullen bij een opbouwende angst pas veel later gaan bewegen en sommige zullen enkel in beweging schieten wanneer de vluchtrespons in actie schiet. Dat komt wederom over als 'ontploffen' en men gaat ervan uit dat het paard in tussentijd de angst heeft zitten opkroppen, wat leidt tot de illusie van 'introversie'.

Kenmerken van angst

Gezien angst zeer instinctief is, is het uitdrukken van die angst ook een vrij instinctief en daardoor vrij eenduidg proces. Angst is feitelijk één van de makkelijkste zaken om waar te nemen, gezien het heel wat minder complex is dan andere gedragingen en daardoor heel wat minder variabel (wat nog lang niet wil zeggen dat er geen varieteit is tussen paarden onderling).

Om angst in te schatten moet eigenlijk niet te veel naar beweging kijken, maar eerder naar de volgende parameters die overigens ook vaak in wetenschappelijk onderzoek worden gebruikt:

1. Scanmode: opstijven van de nekbasis (waar de spieren zitten om het hoofd omhoog te houden) + vergroten van ogen en neusgaten. Dit is de eerste fase van angstig gedrag. Deze fase laat toe dat het hoofd in een hoge positie wordt gebracht en dat de zintuigen maximaal worden opengezet om enige bedreiging optimaal waar te nemen.

2. verzamelingsmode: De achterhand spant zich op, het paard brengt het gewicht naar achteren, de staart ligt daardoor plat tegen het achterwerk. Het paard is feitelijk stationair aan het verzamelen zodat het kan wegspringen in geval van nood. Hij bereid als het ware een snelle vluchtreactie voor.

3. Opspanningsmode: De andere spieren van het lichaam spannen nu ook op (zetten zich echter niet vast!) om een zo snel mogelijke vluchtreactie mogelijk te maken.

Dynamische paarden zullen vaak reeds bij stap 1 aan het bewegen zijn, terwijl statische paarden pas bewegen in fase 3. Hoe snel deze fasen elkaar opvolgen is één van de parameters met betrekking tot de angstigheid van het paard.

Hopelijk helpen deze inzichten wat om iets concretere termen te hanteren. Mocht je verdere vragen hebben, laat maar gerust iets weten.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:28

@XavierB
WoW WoW WoW .. wat een geweldig stuk aan uitleg , heel erg leerzaam , bedankt!

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 02:40

Fijne uitleg!
Hopelijk heeft ts er iets aan!

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 04:31

Xavier, Prachtig uitgelegd en ik ben ontzettend blij met je reactie in dit topic en dat ik hier in terecht bent gekomen. Heel fijn en duidelijk.

Mag ik aan jou vragen hoe het kan komen dat een paard al een flink aantal keren door een bepaalde hoek is gereden zonder enige problemen, spannings indicatie of zelfs vluchtpogingen en dat het paard, zonder dat er iets in de hoek is veranderd vervolgens toch een huppeltje opzij doet of begint met de scanmode?
Ik snap het gebruik van de scanmode als er iemand langs loopt, er een deur openstaat waar iets gebeurd of als er geluiden ontstaan, maar dit (ogenschijnlijke) vanuit het niets opeens spanning opbouwen vindt ik altijd moeilijk

Zou je ook kunnen uitleggen wat jij ziet als habitatie naar aanleiding van de angst?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 05:40

Bloedworm is hardnekkig. Mijn eerste gedachte is controleren of er weer sprake is bloedworm besmetting.
Maagproblemen, is je pard gecontroleerd op maagzweren?

Wat krijgt hij te eten dagelijks? Hoeveel beweging krijgt hij dagelijks?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 06:04

Hoe wordt hij gehouden?
Het is nu nog winter en voorjaar.
Veel paarden staan daardoor beperkter in beweging en kunnen daardoor alleen al wat schrikkeriger zijn.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:45

LuffB schreef:
Xavier, Prachtig uitgelegd en ik ben ontzettend blij met je reactie in dit topic en dat ik hier in terecht bent gekomen. Heel fijn en duidelijk.

Mag ik aan jou vragen hoe het kan komen dat een paard al een flink aantal keren door een bepaalde hoek is gereden zonder enige problemen, spannings indicatie of zelfs vluchtpogingen en dat het paard, zonder dat er iets in de hoek is veranderd vervolgens toch een huppeltje opzij doet of begint met de scanmode?
Ik snap het gebruik van de scanmode als er iemand langs loopt, er een deur openstaat waar iets gebeurd of als er geluiden ontstaan, maar dit (ogenschijnlijke) vanuit het niets opeens spanning opbouwen vindt ik altijd moeilijk

Zou je ook kunnen uitleggen wat jij ziet als habitatie naar aanleiding van de angst?


Beste LuffB

De redenen kunnen zeer divers zijn, maar liggen vaak bij de zintuigelijke waarneming. Als mensen gaan wij vaak ervan uit dat onze paarden de wereld rondom zich op eenzelfde manier waarnemen als wij. Dat is zelden het geval.

Waar mensen primair visuele dieren zijn, dat wil zeggen dat wij vooral informatie uit onze omgeving onttrekken met behulp van onze ogen, steunen paarden op de combinatie van oog, gehoor en reuk.

het gehoor en de reuk zijn factoren die mensen bij paarden sterk onderschatten. Heb je al gemerkt dat je paarden klaar staan op de weide, wachtend op hun bakje voeder, nog voor ze je gezien hebben. Wel dat is het gehoor en de reukzin die zijn werk doen.

Dat betekent dat de buurman van vier huizen verder die een barbecue houdt, een effect kan hebben op jouw paard. Vrijwel elk dier heeft een instinctieve afkeer van vuur en ik heb al gemerkt dat mijn paard onrustig werd op buitenrit om twee straten verder een BBQ te passeren.

Hetzelfde geldt voor geluiden. Ritselende sissende geluiden, krakende geluiden of plotse luide geluiden zullen paarden verontrusten of zelfs angstig maken. Ooit al gemerkt dat een klein vogeltje in een haag dat plots ritselde net toen je paard langskwam, hem deed opzij springen?

Ten slotte komen bij het zicht en je zou dan denken dat we hier toch wat meer gemeenschappelijk hebben, gezien wij ook zo handig gebruik maken van onze ogen. Wel ... neen.

Het zicht van paarden functioneert fundamenteel verschillend. Zij hebben een panoramisch zicht en kunnen vrijwel alles rondom zich in de gaten houden. Let wel, zaken achter het hoofd of staart zien ze niet. Hoewel de meeste mensen dat wel weten, vergeet men heel vaak dat zaken rechtstreeks onder of boven zich ook niet kan gezien worden door paarden. Net daarom dat paarden plots in de boom kunnen hangen wanneer een luchtbalon voorbij komt. Die dingen zijn stil en duiken plots in het gezichtsveld op.

Belangrijker nog is te begrijpen dat de gehele visuele perceptie (en wat wij bewust 'zien' is reeds een sterk verwerkt beeld dan hetgeen ons oog aan lichtpatronen heeft opgevangen) van het paard grondig verschilt van die van de mens. Wij zijn als mensen objectherkenners en een aanzienlijk deel van onze grote hersencapaciteit gaat naar het verwerken van de visuele input tot een coherent beeld.

Daarbij zullen mensen vooral objecten gaan aflijnen, identificeren en herkennen en die objecten samenbrengen in het beeld. Heb je nog nooit van die spelletjes gedaan waarbij je hersenen beelden lijken in te vullen ook al is er niets. Wel daar gaat het over.

Het paardenzicht ent zich niet zozeer op het identificeren van objecten, maar zoekt om bewegingen te differentiëren. Het is net daarom dat paarden zo schrikken als er plots iets in beweging komt, of wanneer zij worden geconfronteerd met chaotische bewegingen die ze niet kunnen thuisbrengen.

Hagen zijn zo een typische dooddoener en extreem beangstigend voor een paard. Ten eerste beseft het paard dat achter of in de haag dingen verscholen kunnen zitten. Maar hij kan moeilijk bewegingen achter de haag thuisbrengen. Daarenboven (zeket met die beukhaagjes) kunnen bladeren gaan bewegen in de wind, wat het paard verkeerdelijk kan aanzien voor beweging. Hetzelfde heb je bijvoorbeeld langs fijnmazige omheining.

Het is dus belangrijk te leren hoe paarden hun omgeving aanschouwen. Vaak zal je zo ook beter inzicht krijgen welke waarneming angstig bleek, waarna je specifiek op die prikkel kan gaan werken.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:49

debravanesch schreef:
- toen ik hem kocht was hij wel heel mager en futloos, hij was net genezen verklaard van bloedworm dus nu staat hij wel opnieuw in conditie en spier

Kan het hier eventueel ook niet aan liggen? Paard dat goed in zijn vel zit gaan meer waarnemen en reageren op zijn omgeving.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 21:01

Wow. Bedankt voor die duidelijke info. Ik dit een paar keer doorlezen om zeker alles te begrijpen

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:24

XavierB schreef:
Kenmerken van angst

Gezien angst zeer instinctief is, is het uitdrukken van die angst ook een vrij instinctief en daardoor vrij eenduidg proces. Angst is feitelijk één van de makkelijkste zaken om waar te nemen, gezien het heel wat minder complex is dan andere gedragingen en daardoor heel wat minder variabel (wat nog lang niet wil zeggen dat er geen varieteit is tussen paarden onderling).

Om angst in te schatten moet eigenlijk niet te veel naar beweging kijken, maar eerder naar de volgende parameters die overigens ook vaak in wetenschappelijk onderzoek worden gebruikt:

1. Scanmode: opstijven van de nekbasis (waar de spieren zitten om het hoofd omhoog te houden) + vergroten van ogen en neusgaten. Dit is de eerste fase van angstig gedrag. Deze fase laat toe dat het hoofd in een hoge positie wordt gebracht en dat de zintuigen maximaal worden opengezet om enige bedreiging optimaal waar te nemen.

2. verzamelingsmode: De achterhand spant zich op, het paard brengt het gewicht naar achteren, de staart ligt daardoor plat tegen het achterwerk. Het paard is feitelijk stationair aan het verzamelen zodat het kan wegspringen in geval van nood. Hij bereid als het ware een snelle vluchtreactie voor.

3. Opspanningsmode: De andere spieren van het lichaam spannen nu ook op (zetten zich echter niet vast!) om een zo snel mogelijke vluchtreactie mogelijk te maken.

Dynamische paarden zullen vaak reeds bij stap 1 aan het bewegen zijn, terwijl statische paarden pas bewegen in fase 3. Hoe snel deze fasen elkaar opvolgen is één van de parameters met betrekking tot de angstigheid van het paard.

Hopelijk helpen deze inzichten wat om iets concretere termen te hanteren. Mocht je verdere vragen hebben, laat maar gerust iets weten.


Je slaat in bovenstaande een hele reeks signalen over:

Ogen, lippen, neus, uitdrukking, trillingen, oren, opbouw spierspanning, is grof gezegd de volgorde...,

Juist op deze subtiele signalen reargeer je direct in o.a. algemene schriktraining.
Vooral oog uitdrukking is voor mij het aller belangerijkste in de omgang, vandaar vet gedrukt.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:32

Krijgt hij genoeg vitaminen en mineralen binnen? Ik ken in mijn omgeving veel paarden die lange tijd veel te weinig binnen hebben gekregen door weinig brok. Allemaal, inclusief mijn eigen zijn behoorlijk snel opgeknapt en een stuk minder ril geworden door het verstrekken van een vitaminen/mineralenbrokje

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:26

Klinkt alsof je paard qua karakter toch wat sensibeler is dan eerst leek. Het karakter komt pas tot uiting als een oaard goed in zijn vel zit.
Waarschijnlijk heb je je vergist in zijn temperamenr bij aankoop. Hij leek relaxed, maar was gewoon futloos door de wormen en slechte conditie

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Paard van Bomproof naar schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 10:47

Zou inderdaad ook kunnen. Nu het is niet dat hij super sensibel is of erg kijkerig. Gewoon net ietsje meer dan eerst. Maar hij heeft nog steeds een heel vriendelijk karakter

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:12

Staat hij (overdag) buiten met vriendjes?
Kan hij zijn ei kwijt en lekker spelen met andere ruinen? Over het algemeen houden ruinen van spelen. Rij je alleen in de bak of ook buiten? Misschien vindt hij het gewoon niet leuk?
Hij kan niet praten maar wel communiceren. Hij probeert iets duidelijk te maken.
Sinds ik regelmatig in het bos rijd vindt mijn paard het werk in de bak ook leuker, en schrikt hij minder snel.