nieuwe groep vormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Royalbeauty
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-04-18

nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 09:44

Hallo Allemaal,

Wij hebben onlangs een grote Epony gekocht. Deze hebben wij op een kleine pensionstal staan samen met een jonge Fries ruin en een KWPN ruin van 11 jaar. Onze pony is een merrie van 20 jaar.
De fries is vrij onderdanig in karakter, de andere twee zijn vrij dominant.

De eerste dagen ging de kennismaking erg goed. We hebben onze pony in de paddock gelaten en de andere konden met hun neus bij haar. Dat ging super. een dag later hebben we ze samen gezet. Dat ging ook leuk. Hebben wel wat gerent.

De kwpn ruin heeft zich als een soort beschermheer opgeworpen richting onze merrie. En de merrie is ook niet meer bij haar nieuwe vriend weg te houden.
Ze meppen de fries letterlijk zijn stal in of de wei uit. Ze werken echt samen.

Ook kunnen wij de twee niet bij elkaar vandaan halen. Ze worden echt gemeen en gevaarlijk ook naar ons toe.

Vandaag hebben wij onze merrie weer in de paddock gezet en de andere twee, die al jaren samen staan weer bij elkaar. Wij hopen dat er weer wat rust komt. Natuurlijk is de merrie het daar niet mee eens.

Even dachten wij vanmorgen dat het gedrag ontstaat omdat onze pony misschien hengstig is. Dat laat ze zo nooit echt merken. Maar het zou kunnen.
Wij weten niet hoe we dit kunnen oplossen.

Hoe kunnen wij er voor zorgen dat deze 3 gewoon samen op de wei kunnen zonder dat er dieren of mensen gewond raken? Ook moeten de twee los van elkaar meegenomen kunnen worden. Rijden en zo lukt nu niet.

Ik hoor graag jullie reacties

PS de pony hebben wij pas gekocht maar mijn dochter rijdt er al een jaar op. Normaal stond ze in een grotere kudde van ongeveer 8 merries. Toen kon mijn dochter haar gewoon uit de kudde halen en gaan rijden.


Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:47

Een verhuizing heeft een grote impact op paarden, het is dan ook niet vreemd dat de pony op een ander paard 'hangt'.
Hoe lang staat de pony bij jullie?

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:49

3 is meestal ongunstig.
Paarden hebben ook vaak 1 maatje en een 3de is dan een 5de wiel aan de wagen.

Voor de rest,hoe groot is het stuk waar ze op staan met z'n 3en? Als er voldoende plek is,zou ik het vooral tijd geven.

Royalbeauty
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-04-18

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 09:52

De pony staat er nu vanaf afgelopen Zaterdag, de eerste dagen ging het goed. Dinsdag middag is het totaal omgeslagen. Ze hebben veel ruimte, kunnen elkaar goed uit de weg. Ze hebben een grote buitenban met daar aan een wei die groter is dan de bak en een ruime paddock die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:58

Het zal sowieso tijd kosten, sommige paarden wennen na lange tijd pas aan elkaar, sommige nooit.
Het apart weghalen kun je doen door ze eerst alletwee mee te nemen en dan apart neer te zetten als je gaat rijden.
Het probleem dat ze de fries wegjagen, dat is lastiger.
Dan zou ik die gewoon toch apart houden anders gebeuren er ongelukken.
En dan na een tijdje opnieuw proberen, als het wat meer gewend is.
Op de wei gaat meestal wel beter, omdat ze dan liever gras gaan eten en wat meer ruimte hebben.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Royalbeauty
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-04-18

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 10:02

zou dit ook met een evt hengstigheid te maken kunnen hebben? Wij hebben nooit gemerkt van haar hengstigheid. maar misschien de eerste van dit jaar?

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:04

Twee ruinen die strijden om 1 merrie. Blijft vaak heel onrustig, zeker bij hengstigheid. Ik zou voorlopig de stroomdraad er tussen laten en ze de tijd geven om te wennen en tot rust te komen. Dat kost tijd.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:16

Begrijp ik het goed dat ze direct bij de kudde is gegaan. Dan is het heel logisch dat dit gebeurt.

Als wij een nieuw paard bij een al bestaande kudde introduceren. Zetten wij ze eerst naast elkaar met een draadje ertussen. Gaat dit goed, dan komen ze pas bij elkaar. En dit kan in sommige gevallen al met 2 dagen. En in andere gevallen gaat hier een paar weken over heen.

Royalbeauty
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-04-18

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 10:24

nee dat begrijp je niet goed. Ze hebben eerst 1,5 dag naast elkaar gestaan. Dat ging prima. De eerste dagen bij elkaar gingen ook goed

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:28

Sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen. Maar zou dan eerst gewoon weer terug gaan naar de situatie van de eerste dagen.

Royalbeauty
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-04-18

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-18 10:49

geeft niks. Ja we hebben we nu weer even apart gezet. Zelf denk het dat het een mengeling is. Misschien hengstigheid, waardoor de ruinen extra interesse tonen, en het nieuwe waardoor onze merrie zich erg vasthoudt aan een van de ruinen. Ik overweeg iets van een supplement te gaan geven, ik ben aan het zoeken op internet

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:11

De merrie stond voorheen in een merriegroep..?
Dan gebeurt het vaker dat ze dan spontaan hengstig worden als ze bij ruinen komen te staan.
Het is idd wel een lastig aantal 3, zeker twee ruinen en een merrie.
Je kan beter twee merries en een ruin hebben :o
Maar goed het zij zo, ik zou de merrie voorlopig nog apart hoiden dat beide partijen meer aan elkaar gewent raken.
Zelf heb ik mijn welshruin 6 weken ernaast gehad met een draadje ertussen op de wei. De andere drie zijn ook ruinen.
De orde moet altind bepaald worden maar in geval van jullie kan het langer duren

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:34

Volgens mij heeft het daar niet echt iets mee te maken maar gewoon met dat de onderdanige het onderspit delft.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Royalbeauty
Berichten: 6
Geregistreerd: 05-04-18

Re: nieuwe groep vormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-18 07:40

overleg gehad met een DA. Het kan zijn dat ze last heeft van haar eerste hengstigheid van het seizoen. Daarmee is ze verhuisd, dus extra stress, de ruinen zijn ws onder de indruk omdat er ineens een hengstige merrie staat. Het is dus een combinatie van verschillende factoren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellala en 16 bezoekers