Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:22

Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik probleem met mijn merrie die helemaal niet bij haar passen. Ze is namelijk in haar hele doen en laten echt verschrikkelijk.

Met rijden is ze de hele week al aan het drammen, niet over de rug willen lopen onder mij vandaan willen rennen etc. Ik heb gewoon totaal geen controle over haar, terwijl het de laatste tijd juist goed ging. Ik kon echt alle wedstrijden zo fijn rondsturen met zo veel controle en swing, dat lijkt nu wel weg te zijn. Normaal is ze heel meewerkend en nu wil ze mij met alles tegenwerken. De hele week geduld gehad en met liefde alles geprobeerd op te lossen maar dat ging niet, vandaag was ik het zat en heb haar even goed aangepakt. Na het aanpakken ging het echt stukken beter. Maar het voelt niet fijn, zij is geen paard die je moet aanpakken want ze doet juist altijd zo haar best.

Buiten het rijden om is ze misschien nog wel veel erger. Ze is vreselijk hysterisch naar andere paarden terwijl ze normaal juist de mannelijke merrie van stal is.

Vandaag had ik haar op de wei gezet maar de shets zijn gewoon bang voor haar. Toen ik haar uit de weide wilde halen liet ze zich niet pakken, ze bokte mij gewoon weg. Dat is ook iets wat ze normaal nooit zou doen. In volle galop ging ze door de wei en daarna liep ze ook in stilstand te dreigen over het hek heen te springen. Uiteindelijk kreeg ik haar wel te pakken.

Eenmaal op stal was ze heel aanhankelijk, echt het hooi laten staan en haar hoofd tegen mijn lichaam aandrukken.

Wie helpt mij want ik snap echt helemaal niets meer van haar..
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 22-03-18 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:23

Hengstig?

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:24

Hengstig :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:25

klinkt inderdaad als hengstig. het wordt lente dus dan zijn de meeste merries weer lekker fris en fruitig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:26

Hoelang heb je haar al? Heb je al eens een hengstigheid meegemaakt? Sommige merries reageren heel heftig als de hormonen opspelen omdat ze niet goed weten wat ze met zichzelf aanmoeten. En wisselende buien (eerst niks willen en daarna heel aanhankelijk) komen ook nogal eens voor.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:26

Ik hoop niet dat het in de lucht zit. Mijn dame leek gister ook al met het verkeerde been uit stal te zijn gestapt... :')

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:27

Waarschijnlijk het 1e ei van dit jaar, daar zijn meer merries naar van.
Laatst bijgewerkt door Albert op 22-03-18 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:27

Ik heb haar al 2 jaar, ik heb nog nooit gemerkt dat ze hengstig is.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:29

En hoe oud is ze? Ik merkte bij mijn merrie vorig jaar pas dat ze hengstige buien heeft. Zij wordt dit jaar 7 jaar en ken haar vanaf veulen :+

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:37

Ze is 6. :)

Iemand enig idee hoe lang dit grapje ongeveer aanhoud? Ik heb van het weekend wedstrijd, maar als ze zo loopt dan kan ik geen eens een hele proef doorzitten. :')
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 22-03-18 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:39

De eerste hengstigheid van het seizoen is vaak heftiger, misschien daarmee te maken.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:42

Het is donderdag zou zo maar kunnen zijn dat ze zaterdag weer als vanouds is. Tja, merries en het voorjaar Enne, zout op, laat me met rust, geen zin, flikker op. }> als ze dat ook nog laat zien is ze toch echt hengstig }>
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 22-03-18 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:43

Ik heb mijn merrie nu bijna 5 jaar, en maar 1x haar hengstigheid meegemaakt en dat was exact zoals jij nu beschrijft ;)
Ik heb d'r toen monnikspeper gegeven (ik gaf provaruim breeding) en binnen een week was het over :) Heb d'r die week trouwens gewoon "met rust gelaten", onder het nom van 'zoek het lekker zelf uit dan' :')

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:45

Wat bijzonder dat je alleen denkt over wat jij met het paard wil! Het is je merrie dat wat beleeft, die iets voelt, misschien zou je daar gewoon aandacht en medeleven voor kunnen opbrengen? Paarden leven zelf hun leven, hebben hun eigen gevoelens en gedragen zich daarnaar. Ze staan niet alleen maar in dienst van ons plezier...

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:46

Mijn merrie elk jaar weer rond deze tijd. Normaal geen last van hengstigheid maar die eerste ei... _-:(

Inderdaad, niet heel erg lief naar soortgenootjes, juist wel heel aanhankelijk naar mij (en eten :D ) en niet te rijden. Absoluut niet willen inbuigen en alleen maar kop erop en zo hard mogelijk. Terwijl ze normaal supermakkelijk inbuigt en aan mijn been is... Duurt bij mijn merrie meestal zo'n twee weken. Elk.Jaar.Weer.....

Edit: ik doe deze periode dan ook niet zo veel met haar. Vergelijk het met mijzelf als ik een mega ongesteldheid heb :=
Laatst bijgewerkt door Sjira op 22-03-18 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:46

josien_m_ schreef:
Wat bijzonder dat je alleen denkt over wat jij met het paard wil! Het is je merrie dat wat beleeft, die iets voelt, misschien zou je daar gewoon aandacht en medeleven voor kunnen opbrengen? Paarden leven zelf hun leven, hebben hun eigen gevoelens en gedragen zich daarnaar. Ze staan niet alleen maar in dienst van ons plezier...

Dan moet je wel eerst weten wat er aan de hand is.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:48

Beste advies is gewoon met rust laten. Ze vertelt je vanzelf wel weer wanneer ze weer in haar goede doen is. :+

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:49

Overduidelijk voorjaar in aankomst!!
Hier alle merries al hengstig geweest! Van zuur tot aanhankelijk, tot niks mee te beginnen!!
Suc6!!

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:52

Nou morgen heeft ze dan maar een dagje vrij. Zaterdag maar kijken hoe ze dan is, anders annuleer ik de wedstrijd. :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:54

Petrichor schreef:
Nou morgen heeft ze dan maar een dagje vrij. Zaterdag maar kijken hoe ze dan is, anders annuleer ik de wedstrijd. :)


Ze doen t niet expres, vervelend is t wel!!

Salvi0n
Berichten: 64
Geregistreerd: 15-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:55

Dat klinkt als hengstigheid zoals meerdere hier zeggen. Mijn merrie werd 2tal weken terug een echte terrorist. Ik herkende haar totaal niet meer terug, geen land meer met haar te bezeilen, beetje zoals jij het omschrijft. Eerst niet aan de hengstigheid gedacht totdat ik haar hengstig zag bij het neuzen van een van de paarden bij haar in het land. Het gedrag heeft zich een week aangehouden en gelukkig is ze nu weer zichzelf. Ik heb haar nu 5 jaar en heb dit nog nooit zo extreem meegemaakt met haar. Ik wens je veel succes met je draakje en ik hoop voor jullie beiden dat dit niet zo gigantisch lang duurt haha :+

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:57

Mijn merrie is er altijd al een van het kaliber he heb ik jou daar, maar dit jaar werd het echt te link. Ik ben begonnen met Naf Oestress, op aanraden van de winkel eerst de vloeibare variant. Binnen 2 dagen was het echt linke er vanaf. Ik blijf het nu doorgeven in de hoop dat ze uberhaupt wat makkelijker wordt.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:57

Je hebt twee opties, of je probeert het en weet meteen of ze 2/3 dagen na een ernstige hengstige bui nog te rijden is of annuleert de wedstrijd :')

Hier loopt het uiteen qua hoe lang het duurt. Soms merk ik het maar één dag uiteenlopend tot ongeveer 4/5 dagen. Ik zie het soms ook aan haar mest, die is dan wat dunner dan normaal :+

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 20:10

Ze heeft ook echt een andere blik in haar ogen. Vind het zo raar, heb haar nog nooit zo meegemaakt..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ik snap helemaal niets meer van mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:26

Zou haar wel in de gaten blijven houden. Als ze dit gedrag langer dan nog een week blijft vertonen zou ik een vet er naar laten kijken.