Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:40

Ik heb het gezien bij mijn D ponymerrie. Die had zich in de trailer los getrokken en is met haar hoofd onder de stang gegaan om hooi van de vloer te eten. Ze liep te ver door en kwam met haar schoft onder de buis en kon geen kant meer op. Na echt maar een paar minuten verzet liet ze zich vallen. We konden toen de trailer helemaal uit elkaar slopen. ( lukt niet omdat zo zo extreem tekeer ging toen ze vast zat.

Toen ze vrij was heeft ze nog een paar minuten in de trailer gelegen. Wij waren bang dat er iets vreselijk mis was ( rug ) maar ze stapte wat beduusd de trailer uit, even een rondje gelopen en wat gras laten eten. Uurtje later liep ze haar eerste premie bij elkaar en zag je alleen aan ruw haar op de rug dat er iets gebeurd was. Het was zo onwijs heftig te zien dat ze zich liet vallen en gewoon nergens op reageerde.

Ze heeft het ook nauwelijks bewust meegekregen hebben we het idee, ze liep daarna zonder twijfel weer gewoon de trailer op. Tot op de dag van vandaag niets meer gemerkt van enige angst oid ( 4 jaar geleden )
Laatst bijgewerkt door Melvern op 13-02-18 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:45

Hier ook een gehad die het heel vaak deed. Hoe vaak we die wel niet met vier man los konden halen.
Die lag ook en deed letterlijk niks.

De meeste laat ik schrikken door herrie te maken. Staan rap op dan.(moet wel veilige omgeving zijn)

Tweede geval iets om de achterbenen en dan om trekken.
Wel met een soort lus knoop dat los gaat zodra je los laat.

Soms kun je wat stro opzij leggen dat ze zelf kunnen omrollen.

Heel af en toe moet je ze van de muur trekken.

Die Dombo's die in eigen gegraven gaten gaat liggen zijn lastiger soms. Twee keer gehad .

Ik heb het hier vaak als ze na de regen na binnen komen en gaan rollen in de box.

Staan veel paarden hier en de situaties die ik beschrijf zijn Van jarenlang. Er ligt niet wekelijks een vast. :')

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:48

Ingrid_92 schreef:
Paarden kunnen op 4 manieren reageren wanneer er gevaar is. Flight, Fight, Freeze en Faint.
De eerste reactie zal altijd vluchten zijn, aangezien het prooidieren zijn. Als dat niet lukt, gaan ze tegen het gevaar vechten, biedt dat ook geen mogelijkheden meer, dan bevriezen ze. Het laatste stadium is Faint. Dan vallen ze een soort van flauw en komt er niets meer binnen. Je ziet dit bijvoorbeeld bij zebra's wanneer die gepakt worden door een leeuw. Ze leven dan vaak in het begin nog wel even als ze tegen de grond gewerkt zijn, maar maken het niet meer bewust mee.

Bij jouw paard klinkt het alsof hij in het stadium van bevriezen was.


Maar ze slaan het rijtje ook wle gewoon over. Mijne gaan dan best vaak in de freeze mode

Poot over het touwtje is gewoon rustig afwachten en dom kijken...'help dan ..ik zit vast' :D
Geld ook voor andere vastzittende situatie's ( die amper voorkomen gelukkig)

Een flapperende Emoe is een Freeze (vorige week nog met 4 poten wijd) evenals een banaan fiets.
Het enige wat dood eng is, zijn een stel wippende alpaca's ...dan moet je maken dat je wegkomt :D