Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 11:54

Hi bokkers,

Gisteren lag een jaarling van ons vast in de stal, ze rolde om en rolde zo met haar benen tegen de stalmuur. In feite zou de gewoon met haar benen kunnen spartelen en eventueel weer omrollen maar dat deed ze niet. Ze ging voor ‘dood liggen’
Vanwaar is dat? Ik heb dat weleens vaker gezien in zulke situaties met vastliggers. Geeft het paard dan maar gewoon op door stress?


De mogelijkheid om vast te rollen wordt verholpen dus daar hoef ik geen reacties op!


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:56

Reactie verschilt nog al eens per paard. De ene raakt in blinde paniek, de ander wacht tot hij/zij gered wordt :+

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 11:57

Djilna schreef:
Reactie verschilt nog al eens per paard. De ene raakt in blinde paniek, de ander wacht tot hij/zij gered wordt :+



Gaat een paard echt wachten tot ze gered worden? Lijkt mij zo stug!

Ellen_ov

Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:58

Goede vraag, ik heb mij dat ook wel eens afgevraagd als je een paard ziet wat in de sloot is beland. Ik heb wel eens gehoord dat paarden dan al vrij snel opgeven en dus inderdaad wachten op de dood oid?

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:58

Dat noem je een faint reactie, ze geven idd op, dat is een ingebouwd mechanisme voor prooidieren zodat ze ‘flauw vallen’ als er geen uitweg meer is. Dan maken ze het niet bewust meer mee.

xPearl

Berichten: 3276
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:59

Ik heb inderdaad ook eens gehoord dat ze het na een tijdje maar 'opgeven'.. Maar ik weet niet of dat ook echt zo is, haha.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 11:59

Och gos...

Ze stond daarna ook hevig te gapen de arme schat.

Ik zag het gebeuren dus het was niet zo dat ze er al langer dan 5min lag.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:00

NYC2B schreef:
Djilna schreef:
Reactie verschilt nog al eens per paard. De ene raakt in blinde paniek, de ander wacht tot hij/zij gered wordt :+



Gaat een paard echt wachten tot ze gered worden? Lijkt mij zo stug!


Ja, ik heb hier ook wel van die stomkoppen gehad. Lagen dagelijks vast en keken mij dan zo aan van;
hehe, daar ben je. Help eens even. Na de zoveelste keer ben ik gaan kijken en gewoon weer weggelopen.
Na 10 minuten is hij toch maar weer zelf opgestaan :Y)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 12:01

God wat zijn paarden toch raar _O-

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:02

Paarden geven het heel snel op.
Ook in een sloot kunnen ze na 5 minuten hun hoofd al onderwater houden terwijl ze gewoon kunnen staan. Zodra ze vast zitten en niet weg kunnen geven ze de boven genoemde faint reactie.

Dat ze daarna even bij moeten komen is dus niet zo raar.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:02

Eén van onze paarden is een tijdje terug gaan liggen rollen in een (ondiepe) kuil en lag daar precies met de buik in.
Ze probeerde 2 á 3x omhoog te komen en ging daarna inderdaad ook helemaal plat liggen en deed geen enkele poging meer.
Ook toen we haar met 4 man omhoog probeerden te helpen door haar, met beleid, om te rollen (touw om de achterbenen, halster om haar hoofd), bleef ze perfect stil liggen zonder ook maar 1x 'mee te helpen'.
Heel apart, inderdaad net alsof ze het dan opgeven.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:03

Geen idee of ze echt zo denken, maar ik heb het bij mijn vorige paard ook gezien. Die bleef doodstil liggen na het omrollen tegen de bakrand (was in binnenbak, hij ging te dicht bij bakrand liggen) en die hebben we omgetrokken. 2e keer dat hij zich op dezelfde manier vastrolde duwde hij zich wel zelf weg van de rand en stond toen op.

En heb het ook wel bij paarden gezien die bijv met een halster ergens achter blijven hangen. Sommigen gaan vechten (zoals mijn huidige paard), anderen blijven volledig stil staan wachten tot iemand ze losmaakt. Ik heb liever die laatste variant O:) Die kun je ook makkelijker losmaken omdat die meewerken..

Of het echt faint reactie is weet ik niet Caira. De paarden die rustig bleven liggen/staan waren zich volledig bewust van hun omgeving en hielden alles nauwlettend in de gaten.
Ik heb wel gedacht dat ze misschien anders zouden reageren als niemand in de buurt zou zijn.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:04

Barvrouwke schreef:
Ja, ik heb hier ook wel van die stomkoppen gehad. Lagen dagelijks vast en keken mij dan zo aan van;
hehe, daar ben je. Help eens even. Na de zoveelste keer ben ik gaan kijken en gewoon weer weggelopen.
Na 10 minuten is hij toch maar weer zelf opgestaan :Y)


:') dat herken ik idd wel bij mijn bakrandligger :))

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:10

Paarden kunnen op 4 manieren reageren wanneer er gevaar is. Flight, Fight, Freeze en Faint.
De eerste reactie zal altijd vluchten zijn, aangezien het prooidieren zijn. Als dat niet lukt, gaan ze tegen het gevaar vechten, biedt dat ook geen mogelijkheden meer, dan bevriezen ze. Het laatste stadium is Faint. Dan vallen ze een soort van flauw en komt er niets meer binnen. Je ziet dit bijvoorbeeld bij zebra's wanneer die gepakt worden door een leeuw. Ze leven dan vaak in het begin nog wel even als ze tegen de grond gewerkt zijn, maar maken het niet meer bewust mee.

Bij jouw paard klinkt het alsof hij in het stadium van bevriezen was.

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:21

NYC2B schreef:
Hi bokkers,

Gisteren lag een jaarling van ons vast in de stal, ze rolde om en rolde zo met haar benen tegen de stalmuur. In feite zou de gewoon met haar benen kunnen spartelen en eventueel weer omrollen maar dat deed ze niet. Ze ging voor ‘dood liggen’
Vanwaar is dat? Ik heb dat weleens vaker gezien in zulke situaties met vastliggers. Geeft het paard dan maar gewoon op door stress?


De mogelijkheid om vast te rollen wordt verholpen dus daar hoef ik geen reacties op!


Stil blijven liggen komt echt voor hoor, het ligt aan het paard. Hier ook eentje (tienjarige) die de gewoonte heeft te wachten tot hij wordt geholpen.

Mag ik vragen wat je hebt gedaan om de mogelijkheid tot vastrollen te verhelpen?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:24

Ja die van mij hanteert in zulke stress-situaties ook de freeze methode... al noem ik het liever de Fries-methode... :+ want hij kijkt je vaak erbij aan met de kop "da doe ik niet... da word ik moe van". En niet alleen in stress situaties... :Y)

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:27

Mijn vroegere pony had een keer zijn hoofd ergens door een hek gestoken en zat vast. Stond op zijn gemak te wachten tot ik kwam helpen :roll: Dus ja. Het komt voor.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:46

Bij ons is laatste een minipaardje te dicht aan de stroomdraad gaan liggen rollen (stroom was eraf)die schrok zo erg dat ze opsprong en de halve draad mee trok in een poging los te komen.

Een ander minipaardje lag eens vast in de stal, ik zag het gebeuren. Mevrouw gaat liggen en rolt zo om tegen de wand. Bleef heel dom liggen en me aankijken. Kon dr zo aan het been vastpakken en terug rollen.

Als tiener al eens een grote kwpn merrie gezien die haar hele onderbeen ontveld heeft.
Een schuivende boxdeur had ze tijdens het rollen uit de rail getrapt en haar been zat vast tussen de wand en de schuifdeur. Schuifdeur kon dus niet open en die merrie bleef maat trekken met het been om hem los te krijgen. Die hield ook niet op, toen we met de bobcat en een breekijzer de hele voorkant van de stal verbogen hadden en ze los was stond ze gelijk op om te vluchten.
Merrie lag open tot het bot, de vellen die er omheen hingen zijn zo goed als kon gehecht en ze loopt nu nog steeds rond...

Ieder paardje reageert anders in die situaties..

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:48

weet je hoe lang ze vast lag?
Sommige paarden kunnen ook zo verzuurd raken door het gebrek aan beweging en druk op de organen samen met de stress dat ze niet eens meer kunnen bewegen.
Maar dat zie je nar ook aan de slijmvliezen e.d.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 13:09

Ze lag er misschien 2min want ik zag het gebeuren dat ze ging rollen.


Vind het echt raar dat een paard niet zelf iets probeert!

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:15

Toen ik met een paard in een steile sloot raakte tijdens een buitenrit, gaf ze ook na 10/15 minuten op en ging liggen. Ookal was het een sloot waar ze makkelijk kon staan. Door de brandweer is ze er toen uit gehaald, en bleef ook even liggen op 't asfalt voordat ze opstond en na een korte hinnik weer "zichzelf" werd.
Zij bevroor dus echt en liet het allemaal over zich heen komen! (gelukkig ook, want ze had anders de brandweer bijv vrij heftig kunnen raken met de benen).

Stourton Black Jack

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:26

Wisselt inderdaad per paard. Mijn vorige shet is wel eens gaan rollen en op zijn rug in een greppeltje beland, die deed niks meer en bleef daar heel stil liggen. Gelukkig kon ik hem zo omrollen en toen stond ie op alsof er niks aan de hand was :+

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:28

Dat gapen er bij zou me wat zorgen baren, hou het toch even in de gaten dat er geen koliek is.
zandkoliek geeft trouwens ook soms dat ze langr op de rug blijven liggen

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Jaarling ligt vast, voor dood liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:38

Gapen is vaak oversprong gedrag. Iets doen om zich zelf een houding te geven. Als het even gapen is en daarna weer goed vind ik dat niet meteen een probleem.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 20:33

Klopt hoor maar sowieso even in de gaten houden lijkt me wel verstandig :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers