Voernijd, maar niet bij mij...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Voernijd, maar niet bij mij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 22:04

Een beetje een vage titel, maar ik zit met een 'probleem'.

Probleem 1 (wat geen probleem meer is).
Moeder Pebbles heeft nogal voernijd (gehad), dat is waarschijnlijk vanuit het verleden te verklaren. Pebbles deed het erg slecht op regulier brok (op de andere stal kreeg ze gewoon iets van een handje of 2, op de huidige stal liep het steeds meer op, omdat de staleigenaar van voeren houdt). Ik ben nu overgestapt op vitalbix en mevrouw lijkt van haar voernijd af te zijn (geen boos gedoe meer, ook niet tegen de buurvrouw die veel langer over haar sportbrok doet. Dat zorgde normaal voor extreem veel spanning tussen de 2, maar nu is Pebbles daar dus 'klaar mee'). Wat ik me dus afvroeg, kan het zijn dat de verandering van voer zoveel effect heeft op de afname van voernijd? Of vindt ze het gewoon minder lekker (wat me niet lijkt, want dan zou ze juist boos zijn op de buurvrouw?) of juist lekkerder dan?

Dit leidt dan gelijk tot Probleem 2 (wat voor mij dus geen probleem is...)
Dochter Bailey heeft het voernijd van haar moeder overgenomen (ook al deed ik erg mijn best om het te voorkomen). Als ik Bailey voer is ze ook wel wat bozig, maar ze weet precies dat ze even moet wachten en dat ze dan gewoon eten krijgt. Als de staleigenaar voert, dan bokt ze, steigert ze, zwaait ze met haar hoofd, 'gromt' ze en bijt ze (tot nu toe alleen nog maar in de voerschep, maar op een dag gaat dit natuurlijk fout). Ze is dan een hele andere pony en normaal je arm door de tralies steken is eigenlijk echt gevaarlijk. Nu overweeg ik Bailey ook op vitalbix te zetten, maar het is wel nogal prijzig. Ik betaal namelijk stalling incl. brok (is geen optie om dat niet te doen) en ik heb Pebbles ook al op de vitalbix. Plus Bailey doet het eigenlijk heel goed op het brok (ziet er goed uit, glanst mooi etc.).

Even kort, er zijn dus eigenlijk 2 dingen:
- Is er een manier dat ik ervoor kan zorgen dat Bailey niet de staleigenaar zowat opeet als ie voert?
- Zou ander voer (in dit geval vitalbix) helpen om haar voernijd te verminderen? Of is het puur geluk dat dit bij Pebbles zo goed werkt? Het enige wat ik hierover kon bedenken is de vermindering in aantal suikers. Dat Pebbles daardoor rustiger/relaxter is, maar zou dat voor Bailey dan ook helpen?

Ik hoop dat iemand anders hier ervaring mee heeft!


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Voernijd, maar niet bij mij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:19

Ik denk dat het veranderen van voer het proberen zeker waard is. Maar het hoeft ni zo te zijn dat het helpt. Ik zou dat wel eerst proberen voor je het met training gaat oplossen.
Hoe veel uur per dag staat het paard op stal?
Te veel suiker en te weinig bewegingsmogelijkheid kan je paard opgedraaid laten zijn.

Lukt dat niet, ga dan een keer met de staleigenaar mee en doe samen met hem aan voerweigering. Dat moet het normaal gezien oplossen. Maar eerst de voeding bekijken dus.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Voernijd, maar niet bij mij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:26

Ik lees even mee TS, heb sinds december een paard op stal met voedernijd. De reden bij hem is verwaarlozing gok ik zo. In het begin kwam hij met zijn tanden bloot op me af met alles wat maar op eten leek. Nu is het inmiddels een heel stuk minder, hooi voeren gaat zonder gedoe tegenwoordig, brok staat hij erg boos te kijken en dat negeer ik, warm eten (seniores priores met slobber en medicatie) moet ik echt niet willen geven waar hij bij staat, dan valt hij je bijna weer aan, ik zorg dus dat dit voer klaar ligt in de voerbak net voordat ze naar binnen komen.
Voedernijd ken ik totaal niet bij onze paarden, dit is de eerste die dit heeft maar is te snappen en verklaren. Ze gaan hier rond 07.30 uur naar buiten tot dat het donker wordt, dat is op dit moment een 18.30 uur, zowel buiten als op stal is er onbeperkt hooi en nu met de vorst ook tot 13.00 op de wei er extra bij. Ik hoop dat het gedrag bij onze ruin minder gaat worden nog in de loop van de tijd als hij maar lang genoeg mee krijgt dat er hier wel altijd eten is in tegenstelling tot het laatste adres waar we hem vandaan hebben.
Maar hoe ga je met dit gedrag om? Negeren? Er wat van zeggen?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 15:31

jensvl schreef:
Ik denk dat het veranderen van voer het proberen zeker waard is. Maar het hoeft ni zo te zijn dat het helpt. Ik zou dat wel eerst proberen voor je het met training gaat oplossen.
Hoe veel uur per dag staat het paard op stal?
Te veel suiker en te weinig bewegingsmogelijkheid kan je paard opgedraaid laten zijn.

Lukt dat niet, ga dan een keer met de staleigenaar mee en doe samen met hem aan voerweigering. Dat moet het normaal gezien oplossen. Maar eerst de voeding bekijken dus.



Pony staat 's winters 9-10 uur op de wei (gras), 's zomers 24/7, dus opzicht heeft ze genoeg bewegingsvrijheid (+ grote stal van 5 bij 4 waar ze in kan draven). Te veel suiker is haar moeder ook gevoelig voor, dus zou wel kunnen, maar ze heeft het wel echt met alles wat eetbaar is (eigenlijk zelfs ook met hooi).

Staleigenaar is niet zo'n fan van het bakjessysteem (hij wil gewoon zelf voeren en niet bij iedereen bakjes legen), maar ik denk dat ik dit toch maar ga proberen (bij moeders helpt het namelijk)...



meggiemeg schreef:
Ik lees even mee TS, heb sinds december een paard op stal met voedernijd. De reden bij hem is verwaarlozing gok ik zo. In het begin kwam hij met zijn tanden bloot op me af met alles wat maar op eten leek. Nu is het inmiddels een heel stuk minder, hooi voeren gaat zonder gedoe tegenwoordig, brok staat hij erg boos te kijken en dat negeer ik, warm eten (seniores priores met slobber en medicatie) moet ik echt niet willen geven waar hij bij staat, dan valt hij je bijna weer aan, ik zorg dus dat dit voer klaar ligt in de voerbak net voordat ze naar binnen komen.
Voedernijd ken ik totaal niet bij onze paarden, dit is de eerste die dit heeft maar is te snappen en verklaren. Ze gaan hier rond 07.30 uur naar buiten tot dat het donker wordt, dat is op dit moment een 18.30 uur, zowel buiten als op stal is er onbeperkt hooi en nu met de vorst ook tot 13.00 op de wei er extra bij. Ik hoop dat het gedrag bij onze ruin minder gaat worden nog in de loop van de tijd als hij maar lang genoeg mee krijgt dat er hier wel altijd eten is in tegenstelling tot het laatste adres waar we hem vandaan hebben.
Maar hoe ga je met dit gedrag om? Negeren? Er wat van zeggen?



Dit heb ik dus idd met mijn andere pony. Met slobber moet ik nog oppassen, alhoewel we inmiddels wel goed vertrouwen hebben opgebouwd en allebei elkaars grenzen accepteren. Bij mij heeft dus de overstap naar vitalbix geholpen (moet dat nu eigenlijk ook maar bij de kleine doen).

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:06

Paarden kunnen net als mensen een suikerverslaving hebben. Door het voeren van bv vitalbix kan dit zeker schelen. Maar dan zal je paard wel even tijd nodig hebben om af te kicken

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers