Pony springt zo uit de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Pony springt zo uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 15:53

Hallo allemaal
Ik zit hier een beetje mee, en weet niet zo goed hoe ik dit kan oplossen.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Ik ben erg veel met mijn pony van 3 jaar bezig de laatste tijd.
Het is een beetje een raar verhaal, maar wij hebben thuis een paar paarden staan en ook een bak met van dat viltige spul erin, wat niet blubberig wordt, dus kun je er het hele jaar door in terecht.
Een eindje verderop (ong. 500 meter) woont een vriendin van mijn moeder, zij heeft een jonge pony van ongeveer 4 jaar hij is een beetje bang voor verkeer en we hebben nu even van plek gewisseld met de pony's. Dan kan zij met haar pony de bak in zonder dat hij hoeft te schikken van auto's. Mijn pony staat dan in de wei van haar, samen met nog een lekker speels shetlandertje. Ik loop dan samen met mijn moeder daarnaartoe, en dan gaan we met mijn pony naar ons toe en ga ik met hem in de bak stappen en beginnen we ook langzaamaan met longeren.
Soms als ik merk dat hij een beetje druk is laat ik hem even rennen. Dan sta ik met een zweep in de bak. Ik snap dat het nu lijkt dat ik hem dan opjaag, maar dat is echt niet zo! Ik stuur hem een door de bak, en zeg wanneer hij kan stappen-draven of galopperen, hij leert de commando's ook al erg snel!
Ik hoef hem bijna niet aan te sporen, en wijs alleen welke kant hij op moet met de zweep.
Mijn moeder staat dan meestal tegen de opening aan want hij is een keer uit de bak gesprongen toen ik nog niet wist dat hij dat deed. Maar gisteren stond ze echt net een beetje naast de opening te harken. En laat ik mijn pony een klein stukje galopperen om dan wat grondwerk met hem te doen. Het gaat heel goed tot hij opeens op de binnenhoefslag langzamer gaat naast de opening, en er zo overheen springt! :oo
Hij heeft de balk waarvan de opening gemaakt is toen gebroken. En is toen lekker op zijn gemakje naar het weitje van de pony's gelopen, en snuffelde daar even. Ik ben rustig naar hem toe gelopen, en heb hem te pakken gekregen.
Hij had geen verwondingen, de balk was ook al wat ouder. Maar ik weet nu niet zo goed wat ik het beste kan doen om hem dit af te leren. -O- Want zo heb ik een beetje het gevoel dat hij het niet uit zichzelf afleert. We gaan nu ook een nieuwe balk kopen. Je haalt die balk gewoon weg, en kan dan de bak in, en legt de balk dan weer in de hoefijzers aan de palen en dan is de bak dicht. Moeten we misschien een andere opening maken? Ik weet het zo even niet meer...
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony springt zo uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:57

Hoger voor hem maken. Dus een lintje extra er boven zodat hij ook denkt, dit gaat te hoog worden voor mij. Laat ik het maar niet proberen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 17:22

Dat lijkt mij ook wel de beste oplossing, maar hoe doe ik dat dan met hem er weer afhalen, kan dat dan gewoon? Misschien dat hij het dan weer gaat proberen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Pony springt zo uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:24

Is er nog iemand die misschien ervaring hiermee heeft?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:56

Eerste vraag, hoe hoog is het nu?
En hoe hoog is de rest van de bak?

Als er een mogelijkheid is kan je misschien een tweede balk erboven leggen OF wat je ook kan proberen, twee balken/planken verticaal tegen de dwarse balk zodat ze hoger komen. (als die dwarse dan niet wegrolt natuurlijk)
Maar als er mogelijkheid is tot andere ingang maken lijkt een (hoger) poortje misschien een betere oplossing?

Van het moment hij al aanstalten maakt om voor die plaats te vertragen zou ik hem de andere kant opsturen. Vertragen = tijd om na te denken. In dit geval mag hij niet nadenken hoe hij kan ontkomen aan het "werk"

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony springt zo uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:08

Pony aan de longeerlijn doen.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:08

Als het kan gewoon een hek(je) als opening maken. Dan kun je er ook heel handig door heen.
Dat bevalt ons heel goed.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:38

Je pony aan een longeerlijn doen. Ik geef je op een briefje dat hij dit gedrag namelijk blijft herhalen, wat je ook probeert want:

1.Hij heeft een MEGA beloning gehad voor zijn gedrag, hij kon daarna heerlijk grazen.
2.Jij bent dus altijd minder leuk, wat je ook gaat doen.

Rizette
Berichten: 4347
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony springt zo uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:44

Gewoon netjes longeren, simpelste oplossing met ook de beste leermomenten voor je pony.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:16

Zo te horen heeft je paard of geen zin om deze oefeningen te doen, of je bent toch nog iets te hard voor hem. Probeer nog zachter je hulpen te geven. Hou je intentie heel zacht en probeer meer opjezelf te focussen en minder op hem. Stroomdraadje boven de bakrand zou ik zeker ook doen. Je weet het bij de 3e keer is het routine en blijven ze dit doen. Beter even andere oefeningen zoeken bv zoals gewoon samen naast elkaar lopen en tempowisselingen maken en van hieruit een diepere verbinding krijgen. Probeer goed te kijken en te luisteren naar je pony. Hierdoor kan je al veel lezen wat hij leuk vind en wat hij spannend vind. Het kan zijn dat hij het toch een beetje eng vindt.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Pony springt zo uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 19:21

Dankjewel voor de antwoorden:)

MissesDon ik stuur je zo een pb, bedankt voor je reactie :)

juud20
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-18

Re: Pony springt zo uit de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:02

De opening kun je inderdaad aanpassen dat hij wat hoger wordt. Dit kan ook helpen:

- Zodra hij vertraagd, meteen aanzetten tot een snellere gang. Als je dat consequent blijft doen zal hij het misschien nog afleren
- Probeer eens wat kleine springoefeningen in de bak of dingen die meer concentratie vragen. Misschien is wat je vraagt gewoon te simpel en vind hij het een beetje saai. Sommige pony's zijn gewoon dol op springen of op uitdaging.