Speciaal geval trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:01

Mijn paard had ook een dergelijk probleem, laden ging goed maar stang was een ding en vooral uitladen was ze niet te houden. Dat 'opgelost' door geen stang meer maar een hele dikke ketting erachter die ik zelf met 1 hand kon lostrekken (dikke harpsluiting met pen erdoor aan een klein kettinkje). Als de klep naar beneden was wilde ze er gewoon echt uit. Dat kun je trainen natuurlijk maar zo ging het ook bij mij. Liever heb je de stabiliteit van een stang maar ik heb zo 15 jaar met haar in de trailer gereden. Veel in mijn eentje op pad.


Marrit13

Berichten: 3382
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:09

Hoe is ze zonder de trailer met dingen achter haar billen langs? Dat je in de bak een soort vierkante ruimte maakt met staanders/balken en een soort trailer creeert en dan een losse stang, balk of whatever langs haar billen legt?

www.connemara.nl

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 11:14

Karijn, ze loopt er relaxed in en uit, blijft ook binnen rustig staan. Maar elke activiteit van achteren maakt dat ze eruit gaat. Dat moet dus nog worden geoefend.

Ik vind haar heel erg vooruit gegaan afgelopen week. Van angstig en in de freeze schieten en niet in de buurt vd trailer durven naar zoals ze nu is. Ze loopt er zelf op en je kunt schakelen. Dat is al heel wat voor zo'n getraumatiseerd paard.

Alleen stang is nog een dingetje. Ik weet wel wat oplossingen maar krijg geen tijd.

Marit, dat soort dingen moet ook gewoon bij de trailer vandaan geoefend gaan worden. Ben al met buttrope etc bezig geweest en dat is ok. Maar in combi met trailer of extra mensen erbij weer niet.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:20

Celiien schreef:
Hier de vraag hoe ze in een 1,5 trailer is? Dan hoef je immers geen zchot te verplaatsen .. welicht al geopperd hoor, en is maar een tijdelijke oplossing, maar goed.

Dit was ook de vraag die ik wilde stellen?
Dan hoeft ze het smalle niet in te staan. Heb je geen schot.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:49

Er zijn ook brede stangen voor 2 paards, die gebruikten wij wel voor merries met veulens.
Ik weet niet meer hoe we daar aan kwamen...

Angst voor iets achter de kont is bekend maar kun je prima oefenen, eerst door met een (spring)balk op te lopen richting je paard - kan gewoon in de bak. Steeds heen en terug, steeds dichter op het paard. Wij deden het daarna ook tussen de stallen op het gangpad. Degene die het paard vasthoudt moet wel goed opletten en druk uitoefenen / af laten vloeien. Als je het goed oefent is het op de trailer vaak ook geen probleem meer. Dat kunnen de eigenaren dus gewoon zelf lijkt me...

Ladygiroc

Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:52

Zonder stang 1 in de trailer zetten die achteruit komt gaat je nooit lukken om die klep dicht te krijgen! Wij hebben vorig jaar geoefend met 2 paarden die niet wilde laden waarvan 1 er ook meteen uit vloog, na weken (1 keer per week oefenen) kon eindelijk de stang erachter nadat we eerst met lijnen de stang hebben nagebootst. Maargoed dat was zonder tijdsdruk.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:54

Bij de trailer zaak hebben ze die stangen :j


En als je dan ook nog eens oefent tussen 2 hindernissen in kun je die ook steeds smaller zetten en zo het smalle van de trailer ook leren. :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:04

Ik heb een fautras waarbij je voorin een band achter het paard kan spannen en dus ook los kan maken zodat je eigenlijk alleen kan laden... en deurtjes ipv klep

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:09

Lange stang voor een tweepaards kun je idd bij een trailerboer krijgen / laten maken.

Cissy, in Woerden zit een benzinestation die trailers verhu(u)r(d)en. Ik weet niet of ze dat nog doen, 1,5 jaar geleden wel.

Oy with the poodles, already

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:37

cissy schreef:
Stalhouder zet geen enkele druk, van hem mogen ze blijven.
Meisje B wil graag weg, ze is nog jong en er zijn weinig mensen van haar leeftijd op oude stal. De bak op nieuwe stal is beter en groter. Het is een wat luxere stal met stapmolen solarium etc. Ze wil ooit wedstrijd rijden en dus lekker trainen. Nieuwe stal is dichter bij hun huis dus voor haar fijner.

A gaat zondag niet mee lopen want ze gaan weekendje weg en ze kan dus niet helpen.


Ze wil ooit op wedstrijd... Misschien moet ze zich dan nu even achter de oren krabben en zich realiseren dat belangrijkste deel van op wedstrijd gaan het gaan is..... Dus dat je daar tijd en geld en moeite aan kwijt bent en als je er nu weer drama rit van gaat maken alle trainingstijd en geld die er nu in gestoken is ook nogal zonde is, want je kan weer voor groot deel van voren af aan beginnen..

Wat geopperd wordt 1 1/2 paards? Of lange stang? Blijf je zitten met het probleem dat de stang erachter moet, maar allicht makkelijker?

Hoe reageert paard als jij vooruit trailer uit gaat (uiteraard zonder dat ie vaststaat :+ ) ben je zover dat ie dan blijft staan? Mijn paarden waren dat op gegeven moment gewend (had ze dan aan longeerlijn vast) liep zelf buiten om trailer langs om dan stang erachter te doen. (bij 2 paards kan je natuurlijk zelfs binnendoor als schot op zijn plaats zou staan.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:42

bruintje123 schreef:
Bij de trailer zaak hebben ze die stangen :j


En als je dan ook nog eens oefent tussen 2 hindernissen in kun je die ook steeds smaller zetten en zo het smalle van de trailer ook leren. :)

Dank voor de tip. Nog beter dan het gangpad.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:44

En met en zeil over de bovenste balk maak je het helemaal af :D

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:36

Gypsy schreef:
Pppfff wat een eng plan, klep dicht doen zonder schot erachter. En als dat niet lukt met een reeds gestressed paard gaan lopen...

Ik hoop dat het op de een of andere manier goed gaat komen.

Maar het klinkt alsof je blij moet zijn dat je er niet bij bent.

Klep dicht voordat de stangen er in zitten kan wel, je moet het alleen wel met z'n tweeën doen en aan de zijkant van de klep blijven staan. Een klep met gasveren werkt ook handig :D Die van mij krijg je ook zeer lastig op de trailer en bijkomend probleem is dat de meeste trailers de achterstangen te hoog hebben. Daar kan z'n kont onderdoor. Hij heeft zich al eens achterwaarts uit z'n halster gewrongen om de trailer uit te rennen en dan vol gas voorwaarts de weg op. Daarom gaat eerst de klep dicht en dan het touwtje vast ;)
Overigens ben ik ook wel eens met 'm gaan wandelen na een paar mislukte laadpogingen. Was toen 16 kilometer. En dat ging prima, het spannende viaduct ook. Er fietste iemand mee en dan is er niets aan het handje. Maar die van mij is verkeersmak.

Ik vind het een bizar eigenwijs plan dat ze morgen met een andere trailer, mensen met "rare" energie enz dat paard willen gaan laden. En als dat niet lukt nog eigenwijzer dat ze met dit dier langs de weg willen. Als dat meisje met het paard wedstrijden wil gaan rijden, gaat ze dan ook te voet daar naartoe? :+

Hopelijk gebeuren er geen ongelukken morgen :=
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-01-18 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:40

Met zeer ervaren mensen kan het misschien wel. Maar het klinkt alsof ze helemaal niet zo handig zijn, en dan loopt er ook nog een jong meisje tussendoor. Ze zal maar op het verkeerde moment achter de klep staan.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:43

Gypsy schreef:
Met zeer ervaren mensen kan het misschien wel. Maar het klinkt alsof ze helemaal niet zo handig zijn, en dan loopt er ook nog een jong meisje tussendoor. Ze zal maar op het verkeerde moment achter de klep staan.

Precies. En daar komt nog bij wat Sjolvir zei: groot deel van de training is foetsie als ze het forceren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 21:17

Alle opties die gegeven worden hadden we allemaal kunnen proberen maar ze gaan morgen verhuizen, hoe dan ook.

Eea is op zo'n korte tijd lastig te realiseren, daarnaast heb ik ook nog gewoon een baan, een paard, een huishouden en andere klanten.
Ik ga geen moeite doen met andere trailer regelen etc als ze er zelf niet meer moeite in steken. Ze hebben ook geen geschikte auto of E rijbewijs.
Hebben al van alles besproken en dat willen ze nu allemaal (nog) niet.

Ze hebben die andere stal al betaald sinds 1 januari. Dure kosten van de paardentaxi etc. Ze willen nu niet teveel er meer aan uitgeven. Gaan lopen zondag en dan eerst rustig wennen daar en dan training weer oppakken.
Dat is hun goed recht, of het heel slim is is een ander verhaal.
Meisje B is zich wel bewust dat wedstrijden rijden wat onhandig is als paard niet laadt.

Ik laat het los en hoop oprecht dat het morgen, wat ze ook doen, goed voor mens en dier af loopt.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:28

Loslaten is dan denk ik inderdaad het beste wat je kunt doen. Weten ze al wel hoe de ze trailertraining later willen gaan aanpakken (ga jij dat dan doen?).

Ik hoop echt dat het goed gaat langs de weg. Klinkt niet alsof dit paard er nog goed een trauma bij kan hebben.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 21:34

Heb goed gesprek met meisje B gehad, gezegd wat ik zou doen als ik haar was en op de nieuwe stal stond. Daar eens kijken of er een geschikte trailer beschikbaar is en dan verder oefenen. Ik weet niet of ik dat mag gaan doen of dat er daar ook een capabel iemand rondloopt.
Dat maakt mij ook niet zoveel uit wie het gaat doen als ze maar rekening houden met het karakter van het paard.
Heb haar heel veel succes gewenst voor morgen. Ze gaan het kort proberen en als het niet lukt toch lopen. Ze willen ook streepje pasta geven voor het lopen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Marjo

Berichten: 37151
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:55

Jeetje wat een verhaal. Arm paard!

Alleen ik vraag me wel wat af. Je geeft aan dat ze in de stress schiet zodra iemand achter haar staat. Is dat ook als ze uit de trailer is?
Ik heb eens mee mogen kijken bij Annemarie van der toorn, en die werkt bv ook met balken. Dus laat 2 mensen een balk dragen en die achter haar lopen. Zodra ze ontspant; balk weer weg. Misschien kan ze zo wennen aan een stang die achter haar dicht gaat.

Ik zou dit alles dus ook trainen zonder trailer erbij.

Neon

Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:47

Hoog soap gehalte dit...
Hoop dat het goed gaat morgen...

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:49

Ik heb het hele topic gelezen... respect voor jou, TS.
Ik ga ook duimen voor een goede afloop morgen.

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:01

Ongelovelijk hoe eigenwijs sommige mensen zijn.
Dat een 16jarige met weinig verstand van paarden, geen geduld heeft, ala, maar dat een moeder en instructrice hierin mee gaan 8)7 |o

Hopelijk morgen geen extra mensen/dieren die gewond raken bij hun loopactie.
Dit is vragen om ongelukken.

Wat betreft die lange stangen, dat had ik ook al gepost dacht ik, die heb ik ook.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:28

MyChoice schreef:
Als het paard zo reageert op het tussenschot, kun je dan niet beter een ruime 1,5 paards trailer proberen?


Dit maakt bij mijn pony heel veel verschil :j Ze kunnen ook wat meer staan zoals ze willen.

[o]

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:42

En achterste voren laden?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:21

Geen tips, die ben je ook niet nodig :) wel een ervaringsverhaal.

Mijn eigenwijze Tinker was ook bang van de stang. Hij wilde an sich wel op de trailer, als er om hem heen niet te veel drukte was en ik geen druk zette. Maar zo gauw achter hem iemand de stang dicht wilde doen, denderde hij er af.

Ik had daarom mijn vader die, vanaf de zijkant (en met de handen en voeten in veilige positie) de gasgeveerde klep dichtdeed terwijl Tink een flinke bak brok en wortel van mij kreeg voorin. Touwtje niet vast, gewoon relaxt en ontspannen, deurtje open. Dan had hij wel wat orenspel maar bleef staan. Soms had hij nog 1 voetje net op de klep en dan kriebelde mijn pap zijn bil iets zodat hij verstapte.

Als de klep dan dichtzat kon ik langs het schot, het schot op zijn plaats doen en de stangen er achter doen. Dan moest hij vaak eerst nog een pasje naar voren, en dat vond hij niet zo leuk. Op het moment dat hij dan de stang onder zijn billen voelde wilde hij nog wel eens een beetje drukken. Dan ging ik terug naar voren en zette hem vast.

Het KAN dus wel, als je precies weet wat het probleem is, en bij mijn Tinker was dat dus de stang.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers