Speciaal geval trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 23:08

Ik heb momenteel een speciaal gevalletje trailerladen. Een getraumatiseerde sensibele merrie die van stal moet gaan verhuizen maar echt niet wil laden.
Voordat ik hier mn vingers blauw ga typen want het is een heel verhaal, wil ik eerst even peilen of er interesse in het verhaal is.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:13

Ja, kom maar op. Moet ze ver weg? En al overwogen haar met een vrachtwagen te vervoeren?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:14

Altijd!

Oy with the poodles, already

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 23:16

Het vervoermiddel is het probleem niet, dat zal vanzelf duidelijk worden.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:19

Lijkt me leuk!
En zeker ook interessant

Stentoor Eindstand, Z+1 springen B+5 SGW+1, Dag lieve grote vriend... Mis je!
Annalinde van `Hogeland M1+5 Verkocht [o]
Etoya v.Canturano heeft haar kerstmuts gepakt en naar quatar gegaan!

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:21

Nou kom maar op

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:22

Ja interessant!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:24

Ja leuk!

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:30

Ja ben benieuwd!

When you love what you have, you have everything you need.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:32

Ik volg!

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:40

Graag wel snel want ik wil nr bed en moet m'n paarden nog binnen halen :')

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 23:48

Ik zal vast wat achtergrond info geven. Moet ook nodig naar bed. Had twee weken vakantie maar moet morgen weer aan het werk. Heb kantoorbaan en mn onderschrift is mn bijbaan :D

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 00:02

Paard is bijna 6 jarige Andalusische merrie, zeer sensibel en slecht van vertrouwen. Paard heeft twee eigenaressen, een dame van in de 30, ik noem haar A en haar nichtje van 16 die noem ik B.
A heeft altijd paarden gehad en B rijdt pas drie jaar ongeveer.
Hebben samen dat paardje gekocht maar passen eigenlijk beiden qua karakter niet bij dat paard.
Paard is nu denk ik 3 jaar bij hun en had al eerder oa een trailerprobleem. Is bij handelaar vandaan gekomen en daar al de trailer op geslagen.

Daarna een keer verhuisd en toen ook niet helemaal netjes gegaan. Ze wisten dus al van probleem.
Paard kan ook niet vaststaan, ze gaat hangen tot ze los is. Paard doet moeilijk bit in en nog meer van die kleine dingetjes. Allemaal prima te trainen maar 'is er nooit van gekomen'. (Of gewoon nooit gezien waarom het een probleem zou zijn)

Afijn, paard moest 1 januari verhuizen naar nieuwe stal met betere faciliteiten. Paardentaxi gehuurd (niet ik!) en verhuizen maar!

Na uurtje of 3,5 en vele malen gesteigerd, door de touwen gerend, geslagen met zwepen, 6 man helpertjes, een tranquigelletje en vele frustraties later, paard compleet over dr grenzen gejaagd en maar weer op stal gezet en volgende dag weer proberen.

Die paardentaxi-dami had dr vrachtwagentje best handig (lees: not!) neergezet midden op het erf. Schotten vooral niet opzij zetten en paard alle ruimte ernaast geven om er langs te schieten. Ook stond ze er een beetje schaapachtig bij te kijken hoe het laden niet lukte. Ze is uiteindelijk maar weggegaan, uiteraard moesten ze wel betalen voor haar diensten.
Laatst bijgewerkt door cissy op 08-01-18 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:09

Zeer interessant, ik volg. Ik ben heel benieuwd hoe hier een positieve draai aan word gegeven.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 00:11

Volgende dag, instructrice van B kwam met haar trailer om te kijken of het nu zou lukken.
Zijn twee uur ruim bezig geweest met zelfde resultaat. Wel minder zwepen etc want A was er niet bij en instructrice vond zwepen niet ok.
Dierenarts gebeld voor verdoving en hij was het er niet mee eens en geadvisseerd niet te doen.
Paard compleet vd wereld en uiteraard niet gelukt.
B weer huilen want kon niet verhuizen.

Toen kwamen ze bij mij voor hulp. A ken ik al jaren en ze weet wat ik doe maar we hadden vd zomer een akkefietje dus waarschijnlijk durfde ze geen hulp te vragen? B met dr moeder en haar rijinstructrice kwamen mij vragen of ik ze aub wilde helpen want ze willen toch wel graag verhuizen.
Prima maar onder 1 voorwaarde: A moest er van wegblijven, die wil ik niet zien.
Ik vind het nl niet fair hoe ze haar paard heeft behandeld en ik denk dat ik haar opvreet als ik dr zie. Ik was niet echt genegen om te helpen maar paard was zooo zielig dat ik uiteindelijk heb toegegeven.
Woensdag stormde het dus kon ik weinig. Donderdag zou ik gaan beginnen, zonder iemand erbij.

En nu ga ik naar bed. Morgen verder.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:13

Vind de toon een beetje storend.

Mensen zijn niet geschikt voor paarden, Paardentaxi juf.

Deze mensen huren iemand om het paard van A naar B te vervoeren. Ze huren niet iemand in om het paard op de trailer te zetten. Dat mag je als eigenaar zelf doen. Dat ze moeten betalen is volkomen terecht, moet je je paard maar opvoeden.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 00:18

Jammer dat je de toon storend vind. Ik ben geen communicatie expert en ja mijn paardenhart bloedt bij dit geval. Wellicht komt dat door in mn tekst. Maar je hoeft het niet te lezen, je kunt ook doorklikken.
Heb juf aangepast naar dame.

Ik ben ook paardentaxi en laat mensen ook zelf laden maar als het niet lukt help ik ze wel.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:22

Ik volg... benieuwd naar het vervolg..

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:25

Interessant!

Mijn eerste gevoel zegt: het klinkt een beetje alsof de eigenaars laks zijn geweest in de verdere opvoeding en gewenning? Ik vind het redelijk belangrijk dat ik mijn paard kan vasthangen aan een touwtje. Op stal om te poetsen, hoeven uit te krabben, wassen, etc. en natuurlijk ook voor op de trailer om te vervoeren of juist bij de DA voor controles of dergelijke.
Met veel geduld en tijd kan je het paard waarschijnlijk na verloop stressloos verplaatsen maar dan gaat het verhuizen misschien pas over twee weken zijn of misschien zelfs later. Als het paard niet eens kan stilstaan aan een touwtje zouden ze allicht daarmee moeten beginnen..
Ik zou B al meteen heel veel huiswerk geven maar zij moet waarschijnlijk naar school en kan niet de hele dag bezig zijn met het paard. Jij waarschijnlijk ook niet. Des te meer tijd je nu in het paard steekt en ook dagelijks, des te sneller hij verhuist kan zijn (wat A & B wensen, als ik het goed lees?)
Kies een plekje uit en ga enkele keren per dag stilstaan op dat plekje met touw vast in de handen. Daarna bouw je het op tot even het touw over een balk te gooien maar nog niet vast. Stil blijven staan en belonen als hij ontspant. Zo verder opbouwen tot je hem kan vasthangen en ook even weg kan lopen uit zicht. Ga na een tijdje ook op andere plekken oefenen zodat je hem moeiteloos kan vasthangen. Dat lijkt me al een strak idee.
Verder ook leren dat een touw in je handen en aan zijn halster betekent dat je niet loslaat. Na verloop van tijd probeert hij dan ook niet meer het touw uit je handen te rukken of door touwen te lopen want hij weet dat jij blijft vasthouden.
Van daaruit heel veel in de buurt van de trailer of het bepaalde vervoermiddel lopen. Laat het paard wennen zonder dat het beangstigend of stressvol moet zijn.

Hier steekt alleen wel heel veel tijd in... Ik betwijfel alleen of de eigenaren hier de betreffende tijd in gaan willen steken, als ze al de DA bellen voor verdoving en hun andere ideeën. |(

Edit: Ook eens met robert45 over het vervoeren. Trailer-opvoeding of trailer-gewenning hoort niet bepaald bij jouw takenpakket geloof ik.

Een beetje magnesium zou misschien ook kunnen helpen? Is natuurlijk geen wondermiddel dat het echte probleem laat verdwijnen.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 00:37

Lief dat je mij wilt vertellen hoe het moet, maar ben dat stadium al voorbij.
Ben al 4 dgn met dat paard bezig. Ik wil juist dat verhaal vertellen. Ik heb dit topic niet geopend voor advies hoe ik het moet aanpakken. This ain't my first rodeo. Misschien komt dat advies nog van pas vd week maar voor nu zijn er al grote sprongen gemaakt.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:40

Ik volg ook!

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:42

Oh als je geen tips zoekt haak ik af, ik denk je bent op zoek naar ideeën.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:58

Ik vind het interessant! Ik volg!

Laatst een trailerlaad les gezien van een vriendin. Dat paard deed ook altijd ietwat moeilijk met laden maar lang niet zo erg als deze. Binnen anderhalf uur hadden ze het patroon aangepast (op een vriendelijke maar duidelijke manier) en nu is dat paard weer fijn te laden! 1 les gehad en zo goed als verholpen, dus dan is het de investering wel waard.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:08

Is het al geprobeerd met een grote vrachtwagen en een rustig paard als voorbeeld?

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Speciaal geval trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:19

Gezien dit topic beter lijkt te passen bij OPG verplaats ik het daar heen. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 48 bezoekers