vertrouwen jullie je paard 100%

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:16

khirshanta schreef:
Laat ik het zo zeggen- ik ken mijn paard goed genoeg om in te schatten wat hij gaat doen of wat hij ergens van vindt. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten wat ik vind, en wat ik waarschijnlijk over breng op mijn paard.

Mijn paard vertrouwen in de zin van 'oh, dat komt wel goed, hoef ik me niet druk om te maken'- nee. Ik weet dat hij meestal zijn best doet om mij veilig te houden (dat vertrouw ik 100%), en hij weet dat ik dat ook doe. Dat wil echter niet zeggen dat hij per definitie alles doet wat ik vraag, en ik doe niet alles wat hij vraagt. Het blijft een wisselwerking in communicatie. Vertrouwen- absoluut, veel meer dan welk ander paard dan ook, ooit.

Zomaar iets doen- nee.


Hier sluit ik me bij aan! :)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:16

Mijn 18 jarige, 100%. Ik weet waar ze bang voor is en ik weet hoe ze reageert. Ik cross daar rustig mee door een druk park. Geen probleem. Natuurlijk loert ze wel eens en zeilt ze op zij. Maar heus dat ik dat kan voelen. Zo voelt ze ook wanneer ik iets lastig of eng vind. Laatst brak mijn beugel af midden in een cross stukje in het park. oliebol happens, op het moment is het poedersuiker. Maar merrie staat binnen 4 passen stil.

Mijn 7 jarige is soms nog een twijfel geval. Die wil in hoge energie op vertrouwd terrein nog wel eens vergeten dat ze ook moet stoppen. Op vreemd terrein stuur ik er een kleuter mee weg. Dan doet ze geen stap meer dan je aangeef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:18

Ja, ik vertrouw d'r 100%. Het blijven vluchtdieren en er kan altijd iets gebeuren. Maar imo als je je paard niet 100% vertrouwd ben je zelf vaak te terughouden/onzeker, en juist dan gaan er dingen mis :o (Wat ik hier in mijn omgeving, en ook bij mijzelf meegemaakt hebt)

Of je ze echt 100% kan vertrouwen? Nee dat denk ik niet, maar het gevoel dat die 100% er is moet je wel hebben vanuit jou vind ik, als je "spannende" dingen gaat doen :j

Ik neem mijn merrie vanaf dat ze 4 is ook werkelijkwaar al overal mee naar toe, maar ik heb zelf dan ook totaal geen angst. Meestal krijg je dan nu een verhaal dat het daardoor een onwijs makkelijk en bomproef paard is, maar das bij ons helaas niet het geval :') Maar ik merk wel dat ze enorm op mij vertrouwd hierdoor, want in die spannende situaties was ik haar hou-vast. En ondanks dat alles nieuw was en ik geen idee had hoe ze ergens op zou reageren, vertrouwde ik er 100% dat het goed zou komen. Puur vanwege haar karakter.

Eerste keer naar het strand? Dat was als 5-jarige, op m'n blote voeten, aan de hand over de mini-boulevard in m'n galajurk :+ Achteraf gezien handig of überhaupt een goed idee? Absoluut niet!! Maar, makkelijker gezegd dan gedaan, soms moet je niet zoveel nadenken en gewoon doen :) Daar is vertrouwen voor nodig, maar bouw je ook vertrouwen mee op :j

Mensen denken soms teveel na, en hier in mijn omgeving zie ik daardoor zoveel bange/onzeker ruiters. Maar daardoor ook bange/onzekere paarden.
Als je ergens over twijfels of iets niet durft, vooral niet doen. Maar ga daar samen met je paard dan aan werken dh
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-18 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:19

Ik vertrouw geen enkel paard 100% maar als ik erop zit kan ik wel goed inschatten hoe hij/zij zal reageren en weet ik wel wat ik moet doen. Ik vind het een heel ander paar mouwen als ik niet op het paard zit. Ik heb altijd schrik dat een paard mij gaat bijten bij het aansingelen of een stamp zal verkopen wanneer ik erachter loop. Dus ik zal altijd het halstertouw korter vastmaken bij het aansingelen en in een grote boog rond het paard lopen, al heeft hij/zij nog nooit gestampt of gebeten.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:21

Leuke vraag! Ik vind vertrouwen en braaf zijn inderdaad ook twee verschillende dingen.
De ene dag kan ik met volle snelheid over de zandvlakte gaan en stoppen waar en wanneer ik dat wil zonder gedoe. Op andere kies ik ervoor om te blijven stappen.
Dat doe ik niet omdat ik haar niet vertrouw maar omdat ik bijvoorbeeld geen jolige bui wil veroorzaken.

Anoniem

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:22

Ik vind vertrouwen en braaf zijn inderdaad 2 hele verschillende dingen :j

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:26

Ik vind vooral vertrouwen en goed kennen een heel andere zaak.

Mijn Shetlander die we al 15 jaar ofzo hebben die ken ik perfect, zal geen vlieg kwaad doen maar om te zeggen dat ik haar 100% vertrouw? Als de grasjes ineens belangrijker zijn dan braaf zijn dan kan het snel gaan :+ Je kan je paard perfect kennen, wil niet zeggen dat ie 100% te vertrouwen is.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:47

Mijn oude merrie vertrouwde ik 99%. Vooral omdat we van elkaar wisten waar onze grenzen lagen. Ik voelde wat ze zag en zij voelde wat ik zag.

Lang verhaal kort, dit was mijn once in a lifetime pony en ik denk niet dat ik ooit nog een paard zo vertrouw als ik bij haar deed. Maar ik denk wel als je een paard eenmaal kent dat je weet wat je kan verwachten en er een groot vertrouwen ontstaat

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 00:52

Vertrouw geen enkel paard 100%. Blijft een vluchtdier.

Maar dat weerhoudt mij niet om dingen met ze te doen, op buitenrit gaan etc. Ik ken mijn paarden en kan ze aardig goed inschatten en hierop reageren/inspelen. Ik heb vertrouwen in ons als combinatie, ben niet bang, je paard goed kennen, ik denk dat dat het belangrijkste is als je nieuwe dingen gaat ondernemen met je paard. Maar heeft weinig met vertrouwen in paard te maken.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:03

Een goede vraag om eens over na te denken, ik denk dat ik mijn merrie nu voor 90% vertrouw. Ze zal nooit zomaar bokken of gek doen, na een week opstappen kan ik zo weer wegrijden!
Maar heb haar pas een half jaar maar het voelt zo ontzettend goed!

Aan de andere kant geeft ze mijn (zelf) vertrouwen met 100% doen groeien <3

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:04

Ik ben toch wel benieuwd waarom veel mensen vluchtdier als reden geven om meer of minder te vertrouwen :)
Uit interesse.

Om het op ons mensen te zetten: vertrouw je je partner voor 100% ?
Ook die kan in een paniek situatie heel anders reageren maar is imo geen reden om iemand niet of minder te vertrouwen.

Iets niet vertrouwen is voor mij bijv weten dat die ene hond kan bijten als ie t op zn heupen heeft.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:09

Ik vertrouw mijn tinker echt voor de volle 100%! Die heeft serieus nog geen stap verkeerd gezet in dat jaar dat ik haar heb. Ik had ze 1 maand en ging ermee naar zee :+ pony was doodbraaf! Ondertussen nog naar de zee geweest en ook gewoon bossen en ze is zoooo braaf! Heerlijk gewoon!
Gisterenavond was ik ook aan het rijden en ik hoor opeens best luide knallen. Pony gaf geen kik. Plots hoor ik zo'n 'fluitgeluid' en dan een knal en ik had wel door dat ze ergens met vuurwerk bezig waren. Daarna zag ik ook de pijl ontploffen met licht dus ja, was wel duidelijk. Op het einde van het straat waren ze vuurwerk aan het afschieten en ponylief deed braaf haar rondje _O- ik denk niet dat ik ooit nog een pony ga vinden die nog braver als haar is. Ik vertrouw haar echt voor de volle 100%, ook met anderen!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:09

Mondy schreef:
Voor mij zijn vertrouwen en braaf/bomproof zijn 2 verschillende dingen.

Ik vertrouw hem 100% dwz dat ik weet dat hij mij nooit doelbewust iets aan zal doen en ik weet dat hij altijd zijn best voor me wil doen maar het ook laat zien als hij iets niet wil. Ook weet ik in welke situaties hij wel of niet iets uit kan halen.

Hij is niet 100% mak/braaf/hoe je het ook wil noemen. We zijn wel eens een sloot in gegleden en dat kan best nog eens gebeuren. Hij is ook behoorlijk bang voor koeien dus schrikt ook.
Als we een keer springen dan heb ik niet de 100% zekerheid dat hij niet ineens stopt voor de hindernis. Allemaal dingen die bij mij niet zozeer onder vertrouwen vallen maar onder bijvoorbeeld braaf.


Dit is bijna precies wat ik wilde zeggen. Ja, ik vertrouw mijn paard 100%. Ik ken haar goed, ik snap haar reacties op dingen, ik weet waar ze wel en niet op reageert en dat ze áltijd met me wil samenwerken en dat ze op me past. Ik denk dat we een heel hecht vertrouwen in elkaar hebben.

Máár ze is niet bomproof en gaat dit vermoedelijk ook nooit worden, want ze kan zo nu en dan echt wel eens schrikken en dan in de paniek wegschieten. Dat is, vind ik, heel normaal voor een paard, maar het betekent wel dat ik altijd ook wel iets op moet passen en alert moet rijden en leiding moet geven. Soms heeft ze hele stabiele dagen, dan doe ik allerlei gekke dingen met haar. En sommige dagen denk ik: vandaag hou ik het bij een beetje longeren :+ Dat is gelukkig niet vaak, maar op oudjaar hoef ik niet te willen gaan rijden ofzo :+

Het mooie is, omdat ik haar ken, kan ik ook inschatten op welke dagen het wel en niet kan, en daardoor zal er ook niet snel iets gebeuren. Ze toont het wel als ze zich niet oke voelt.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 01:15

mijn partner weegt geen 600 kg :-). maar waar ik meer op doel is... dat ik het zo knap vind van mensen dat ze hun paard op de trailer zetten en meenemen op vakantie om daar dan door de bossen oid te gaan rijden. ik zou dat ( nu nog) niet durven omdat je geen idee hebt hoe hij of zij zou reageren. nu weet je dat in je eigen omgeving ook niet natuurlijk. de rit die je vandaag maakt kan morgen heel anders uitpakken terwijl er niets veranderd is aan de omgeving... maar goed ik heb ook nog nooit een bomproof paard meegemaakt... wel een hele brave ( maar was al 25 dus redelijk ervaringsdeskundige) maar vind echt zo knap dat mensen dat gewoon aandurven.....

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:27

Nee. Zeker niet voor de volle 100%. Vooral niet in de winter. Vreselijk onvoorspelbaar en kan heel netjes zijn rondje lopen en ineens rodeo starten en de hele bak door bokken en crossen van links naar rechts. Hij is dan wel bijna 26 maar dit zijn streken die hij al doet vanaf jongs afaan. Daarom ook besloten de wintermaanden niet te rijden (in de zomer kan je hem prima rijden, ga ik alleen met hem naar buiten enzovoorts kan allemaal). Een andere verzorgster heeft meer lef dan mij en die rijd hem 3 keer in de week en verder tut ik lekker aan. Longeren, grondwerk dat soort dingen. Lang poetsen of wandelen buiten. Maar nee in de winter vertrouw ik hem voor geen meter en de zomer ja, af en toe doet ie het ook dan wel is, maar meestal rijd ik zonder zadel, zonder hoofdstel door de in de winter zo enge bak.. Ik wou dat ik ook zo’n held was maar helaas! Was alleen maar spanning en angst als ik toch opstap in de winter en dat werkt sowieso niet goed uit.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:32

Mijn merrie (3,5 jaar in mijn bezit) vertrouw ik blindelings.

Mijn ruin (bijna 9 jaar van mij) niet. Ik heb nét iets te veel met 'm meegemaakt. Hij is ontzettend lief, maar hij zal nooit echt braaf zijn. Daar is hij te kritisch en te onafhankelijk voor.
Hij is wél heel zorgzaam. Ik heb 'm wel eens bijna z'n hals zien verrekken, terwijl hij centimeter voor centimeter zijn hoef liet zakken, toen hij een keer langs mij heen liep terwijl ik op de grond in de wei zat en hij niet zéker wist of hij z'n voet niet per ongeluk op mij zou zetten. Ook heeft hij mij wel eens naar de wei gebracht: ik was ziek, maar wilde hem toch buiten zetten. Elke keer als ik begon te wankelen stond hij stil en wachtte hij tot ik weer verder kon. Het duurde lang. Maar hij bleef heel braaf en zorgzaam tot we bij de wei waren. Toen ik 'm losklikte galoppeerde hij er gillend en bokkend vandoor :D
Maar ik ben ook een paar keer bijna verongelukt met 'm. Geen geintje. Het is niet leuk om een spoorboom te horen kraken omdat je paard er tegenaan botst op het moment dat er een trein langsraast (en je paard toch maar op het laatste moment besluit stil te staan).
Dus nee, voor 100% kan ik hem niet vertrouwen. Hij past goed op zichzelf, en daarná komt wat hem betreft mijn veiligheid aan bod.

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 01:52

Ik ken mijn paard haar reacties ondertussen, waardoor ik er totaal niet overin zit om met haar op pad te gaan.

Daarin geeft ze mij vertrouwen, anders ging ik niet met haar op pad.

Met een ander paard zou ik het niet zomaar doen.

Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren.

nicole_floor

Berichten: 3244
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 02:34

Rochiril schreef:
Na 7 jaar vertrouw ik mijn ruin voor geen meter, karaktertje zullen we maar zeggen. Ik vertrouw hem wel 100% in de omgang, geen probleem, onder het zadel.... van rustig stappen, naar ontploffing onder de seconde als hij iets gezien heeft wat hem niet zint.... een paarse bloem in het gras of iets dergelijks. :')

Hier hetzelfde met een 11 jarige merrie. Ze kan gewoon een bitch zijn onder het zadel. Kan haar wel 90% aanvoelen, dus weet wel vaak wat er komen gaat.:')

En braaf is ze zeker ook niet altijd, zal er nooit iemand opzetten van wie ik niet weet hoe die rijd.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 03:47

Ik ben 2 jaar terug met een stijgerend paard achterover geslagen. Sindsdien zat de angst er goed in en vertrouwde ik geen enkel paard meer.
Maar samen met mijn jonge merrie (nu 5, zelf rustig ingereden op ons tempo) het vertrouwen heel langzaam weer opgebouwd. Inmiddels zit ik er zonder angst op en dit komt alleen omdat ik haar 100% vertrouw. Ze is super extravert en ik heb meteen door hoeveel spanning ze heeft. Als het teveel word stap ik af (aan de hand vertrouwd ze me meer) en kan ik haar snel gerust stellen.
Ik geloof niet dat ze in alle situaties bomproef is, maar ik geloof wel dat ze zich ten alle tijden bewust is van mij en dat ik tot haar door kan dringen. Dit is voor mij voldoende om alles met haar aan te durven.

Mijn andere paarden zijn introverter. Ik vind het lastiger om hun te vertrouwen maar ook dit vertrouwen komt langzaam terug. Maar hun zal ik nooit 100% vertrouwen. Juist omdat ze zo dicht kunnen slaan dat ze niet meer te bereiken zijn. Is puur karakter van het dier en wat ik al met ze meegemaakt heb dat maakt dat ik niet geloof dat ik ze ook in flinke paniek situaties kan bereiken.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: vertrouwen jullie je paard 100%

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 06:05

Ik vertrouwde mijn paard echt voor de volle 100%

Maar ik vertrouw er ook voor de volle 100% voor dat hij op de loop gaat voor een tractor en dat zijn gedrag veranderde als er een hengstige merrie de bak in kwam.

Ik heb hem zelf gefokt en opgeleid. We hebben zn sterke band. Ik kan hem voor de volle 100% lezen.
Wist precies wanneer hij er een bokje uit zou gaan gooien.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 08:41

Ja vertrouw mijn ( jonge ) maatje 100%. Hij blijft dier en ik mens uiteraard. We hebben een klik denk ik samen. Mijn lichaam doet niet altijd wat ik wil. En dat voelt hij op dat soort momenten is hij er. Voorbeeld ik glijden in blub armen om hals . Wacht tot ik stabiel sta begint te lopen en duwt mij naar hek. Met benen afspuiten is hij nog niet zo gewend rilt benen op , ik blijf rustig gehurkt ( wel zo dat ik weg kan) en leg hand op been. Met buitenrijden bij zeg maar enge dingen als het spannend is zet ik hem rustig voorop en klets en drijf en hopla. Tevens als hij en ik samen op pad zijn spannend stuk v 2 kanten mbt plastic geuren , machines. Snuift je voelt wel aan het lijf onder je, dat hij gespannen is maar is kletsen/ drijven. En zijn we zo terug naar ontspanning. Met kerst bv zo tochtje met zijn 2 gemaakt , zwerven geen idee waar ik reed. Rare brug over laten kijken 1 voet erop en goed zo roepen. Bij sommige paden laat ik hem zelf kijken hoe er langs. Bij aparte objecten die hij spannend vond rijd ik er langs en waar ruimte is direct terug en laat hem kijken; hij is ook echt nieuwsgierig. Het is een wisselwerking . Bijvoorbeeld als ik voel dat er iets spannend is probeer ik direct te checken of mijn schouders los zijn en buikademahaling

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:02

Ik heb geen berekenbaar paard, dus nee die vertrouw ik niet enkel op haar grote bruine ogen. Er zit altijd wel ergens een trucje op de loer.
Echter heb ik wel voldoende vertrouwen in mijn rijkunsten dus dat heft elkaar op ;)

Met mijn vorige paard dacht ik veel minder na, die was veel mensgerichter en daarmee ondanks dat het een boefje was een heel betrouwbaar en voorspelbaar paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:05

Mondy schreef:
Voor mij zijn vertrouwen en braaf/bomproof zijn 2 verschillende dingen.

Ik vertrouw hem 100% dwz dat ik weet dat hij mij nooit doelbewust iets aan zal doen en ik weet dat hij altijd zijn best voor me wil doen maar het ook laat zien als hij iets niet wil. Ook weet ik in welke situaties hij wel of niet iets uit kan halen.

Hij is niet 100% mak/braaf/hoe je het ook wil noemen. We zijn wel eens een sloot in gegleden en dat kan best nog eens gebeuren. Hij is ook behoorlijk bang voor koeien dus schrikt ook.
Als we een keer springen dan heb ik niet de 100% zekerheid dat hij niet ineens stopt voor de hindernis. Allemaal dingen die bij mij niet zozeer onder vertrouwen vallen maar onder bijvoorbeeld braaf.

Precies, dat is bij mij ook een verschil.
Wat ik aangaf dat ik mijn vorige paard 100% vertrouwde is zo.
Maar die had zeker zijn fratsen. Maar ik kon er alleen maar smakelijk om lachen.
Was niet verkeesmak, had een flink karakter. En toch kon ik lezen en schrijven met hem, ook al stond hij wel eens binnen een seconde omgedraaid omdat de prullenbak met buitenrit eng was :D

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:12

Brave paarden heb ik geloof ik geen jaren meer gereden :+

Ik kom ze regelmatig tegen: paarden die gewoon netjes aan waslijnteugels het pad volgen en nergens van opkijken terwijl hun ruiter het basis manege niveau nooit voorbijgekomen is. Die zijn gewoon echt intrinsiek brave goede zielen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:12

Ik denk dat zoiets ook moet groeien. En dat het ook van de ruiter afhangt. Mij 4.5 jarige is zo goed als bomproof buiten als ik er op zit. Vrachtwagens, enge geluiden doen hem niks. Zet je er iemand op die niet zo zeker is, dan is het een typisch warmbloed die elk verkeerd waaiend grasje eng vind..

Om terug te komen op je vraag, ik vertrouw mn jonge ruin denk im voor 85%. Ik heb hem pas 9 maanden, hij is pas 4.5 en het blijft een vluchtdier. Ik zou hem zo meenemen op de trailer en en buitenrit, maar een buitenrit zonder zadel vind ik bv nog wel te spannend met hem