Paard loopt me omver onderweg naar stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessawiers
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-17

Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 21:27

Hoi,
Ik heb sinds een week nu een Friese ruin van 8 jaar. Het is een heel lief dier en ookal deed hij vaak zenuwachtig de eerste dagen (wat logisch is na een verhuizing) doet hij het best goed. Ik zit wel tegen een probleem aan.
Ik zet hem elke dag even in de paddock zodat hij lekker kan rollen en spelen. Op de heenweg loopt hij heel lief en rustig met me mee. Maar wanneer ik hem uit de paddock haal en terug loop naar stal, begint hij te dribbelen en heel erg te trekken. Hij is erg groot en ookal ben ik helemaal niet bang voor hem, is hij toch vaak te sterk voor mij (hij is erg groot). Dan probeer ik hem stil te laten staan, en gaat hij rondjes om me heen rennen en trekken. Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en snap niet wat de oorzaak hiervan is. Ik heb een klein vermoeden dat hij naar stal wil omdat daar eten ligt? Maar ik wil hem dit zo snel mogelijk afleren omdat het soms best gevaarlijk kan zijn. Vandaag heeft hij me omver gelopen en mijn ouders vinden het ook niet veilig. Heeft iemand tips hoe ik hem dit kan afleren?
Alvast heel erg bedankt!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:44

Ja wachten moet ie.
Heb ook zo.n doorduwer.
Ze heeft 1 keer op mijn hiel getrapt en ik heb direct naar achter getrapt.
Zoals een ander paard ook zou doen zeg maar.
Verder zet ik haar stil en moet ze passen achterwaarts als ze door dramt.
Ze mag mij ook absoluut niet voorbij.
Achter of naast mij is prima.
Zodra ze mij inhaalt zet ik haar weer stil en zet ik haar achterwaarts.
Wees consequent.
En treed op!
Anders trek je echt aan het kortste eindje straks.
Dribbelen prima als hij maar in de hand blijft.
Inhalen hup achterwaarts
Draaikonten prima maar als tie even stil staat hup achterwaarts.
En terug lopen op nieuw.
Hij wil snel naar stal!
Jammer joh we doen het gewoon nog even over.
Tot je tevreden bent brokje beloning en naar stal.
Laatst bijgewerkt door roosa op 26-12-17 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:48

Een paard heeft vaak lange tijd nodig om te wennen en zal dan misschien wat drukker zijn in de omgang...wat je omver lopen niet goed praat hoor..hoort echt wel ij basis opvoeding..wat ik mis in je bericht..hoe is hij verder in omgang? Heb je verder al met hem gewerkt? Hoeveel was hij gewend om buiten te staan op zijn vorige stal?
Kan hij buiten ook geen hooi krijgen? Zodat prikkel om binnen te willen voor eten minder wordt?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:49

Hoe lang staat hij buiten? Is dit het enige dat hij buiten komt?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:52

Neem gewoon een zweepje mee, en niet om te slaan maar de meeste dieren hebben hier wel respect voor en dan kan je hem makkelijker tot halt roepen door zweepje voor zijn hoofd te houden en evt pasje achteruit te zetten.
Dit doen wij ook met hengsten en dat werkt goed.
Ook niet door lopen als hij dramt. Gewoon halt en evt paar passen terug en dit herhalen. Niet gaan hangen of trekken want dan win je niet van 500+ kilo en ook niet om je heen laten lopen.

tessawiers
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 22:02

Vleddertje1 schreef:
Een paard heeft vaak lange tijd nodig om te wennen en zal dan misschien wat drukker zijn in de omgang...wat je omver lopen niet goed praat hoor..hoort echt wel ij basis opvoeding..wat ik mis in je bericht..hoe is hij verder in omgang? Heb je verder al met hem gewerkt? Hoeveel was hij gewend om buiten te staan op zijn vorige stal?
Kan hij buiten ook geen hooi krijgen? Zodat prikkel om binnen te willen voor eten minder wordt?


Op zijn vorige stal deed hij dit totaal niet, en de eerste dagen bij mij ook niet. Verder is hij hartstikke lief, wel ongeduldig met poetsen en opzadelen maar voor derest wel heel braaf. Heb 1 keer op hem gereden en dit bestond alleen maar uit stappen en ging buiten paar keer schrikken van iets langs de bak prima. Hij stond op zijn vorige stal soms ook buiten. Weet niet hoe hij daar was met uit de paddock naar stal.

tessawiers
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 22:04

nine1987 schreef:
Hoe lang staat hij buiten? Is dit het enige dat hij buiten komt?


In de zomer zullen ze de hele dag op de wei staan. Nu kan ik hem zelf in de paddock zetten wanneer ik dat wil. Ik zet hem meestal een uurtje erin en haal hem daarna eruit aangezien hij 1 keer rolt en daarna bij het hek staat of ergens beetje voor zich uit staart.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:37

tessawiers schreef:
nine1987 schreef:
Hoe lang staat hij buiten? Is dit het enige dat hij buiten komt?


In de zomer zullen ze de hele dag op de wei staan. Nu kan ik hem zelf in de paddock zetten wanneer ik dat wil. Ik zet hem meestal een uurtje erin en haal hem daarna eruit aangezien hij 1 keer rolt en daarna bij het hek staat of ergens beetje voor zich uit staart.


Daar heb je al een deel van de oorzaak, lijkt me... Paard kan zijn energie niet kwijt. Zo'n paddock is ook weinig uitdagend, uiteraard gaat hij dan liever terug naar stal waar hij tenminste kan eten.

Wat bij mijn paarden werkt is het uiteinde van het touw voor het hoofd van het paard laten ronddraaien. Niet met opzet tegen de neus slaan!! Maar wel voor zijn hoofd, daar blijven de meeste paarden normaal gezien wel achter. Stilzetten en een stapje achteruit zetten wil ook wel helpen, maar stapsgewijs opbouwen, klinkt namelijk alsof je paard gewoon te veel energie heeft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:42

Kettinkje onder z'n kin, veiligheid voor alles

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:46

Paard hoort inderdaad te luisteren maar zelf moet je ook naar je paard luisteren.
Ik denk niet dat je paard tevreden is met 1 uurtje per dag naar buiten en 23/7 op 4x4.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:31

1 uurtje in een paddock zonder hooi en maatje.. tja sorry maar dat lijkt me ook niet heel aangenaam voor hem om naar buiten te gaan en istaan HET logisch dat ie na 1xtje rollen weer naar zijn stalletje wil. Het klinkt alsof hij teveel energie heeft dus het lijkt me beter om te zorgen dat ie meer naar buiten kan (waar hij zich natuurlijk dan wel kan vermaken) in de stal raakt hij die absoluut niet kwijt en ik vind het ook echt niet de manier om een paardje 23 uur per dag op stal te zetten. Geef hem buiten ook wat te knabbelen en wat ik zelf ook soms doe is bijvoorbeeld wilgentakken en/of wortels of iets dergelijks in de wei leggen zodat ze wat te doen hebben naast hun hooi. Daarnaast zal een maatje fijn zijn mocht dit mogelijk zijn. En hij zal uiteraard ook nog moeten wennen! Verder ga ik mee in bovenstaande reacties wat betreft het leren goed mee te lopen zonder problemen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:33

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:37

Ik denk dat je een groot deel van het probleem al oplost als je je paard een fatsoenlijke tijd de benen laat strekken, mét andere paarden ipv 23 uur op stal en een uurtje op een paddock, duidelijk alleen en zonder hooi. Waarom denken mensen dat dit in orde is???
Als ik zo behandeld zou worden zou ik wel meer doen dan alleen maar over je heenlopen.
Zorh eerst eens dat je aan je dier z'n behoeften voldoet. Ik denk dat ie dan een stuk makkelijker te handelen is. Er moet dríngend een wet komen voor het fatsoenlijk/soortwaardig houden van dieren.

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:41

Ik had ook zo een doordrammer die gewoon maar doorliep. Hij bleef wel altijd rustig in stap. Ik moet wel meegaan met hetgeen reeds gezegd is. Zodra hij meer aan het werk was qua rijden en tijdens de dag altijd buiten stond met zijn maatjes was dit gedrag snel voorbij. Het was ook een fries.

Staat hij gestald? Bij ons kregen ze wel altijd hetzelfde maatje op de weide waar het goed mee klikte.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:07

tessawiers schreef:
Op zijn vorige stal deed hij dit totaal niet, en de eerste dagen bij mij ook niet. Verder is hij hartstikke lief, wel ongeduldig met poetsen en opzadelen maar voor derest wel heel braaf. Heb 1 keer op hem gereden en dit bestond alleen maar uit stappen en ging buiten paar keer schrikken van iets langs de bak prima. Hij stond op zijn vorige stal soms ook buiten. Weet niet hoe hij daar was met uit de paddock naar stal.


Meen je niet...meer buiten zetten. Een paard hoort niet grotendeels op stal. Ook niet in de winter.
Ga grondwerken en bouw een band met hem op. Het wennen is niet met een weekje bekeken. Geef het dier tijd...Er zijn genoeg topics met tips over paarden die moeten wennen na een verhuizing, en hoe daar het beste mee om te gaan.
Wees duidelijk maar nooit met zwepen beginnen. Wil je een paard wat vertrouwen krijgt? Stop er dan tijd in. Een zwiepert met het halstertouw vóór zijn neus langs, zonder hem te raken kan hem even de focus naar jou doen verleggen. Beloon goed gedrag, enz enz....

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 01:10

De meesten hier gaan idd de manier van stallen bekritiseren, en idd 1 uurtje buiten en de rest van de tijd binnen is idd bijzonder weinig, en er zijn nog heel wat andere puntjes die mogelijk idd ook beter zouden kunnen, maar het paard moet naar jou opkijken, het paard moet jou als meerdere zien, het paard mag nooit en echt nooit denken die loop ik even omver want die staat juist in mijn pad, nee dit kan en mag nooit gebeuren, dit is basis opvoeding en safety Nr 1 in de omgang met paarden.
Het paard treft hier eigenlijk geen schuld, de schuld moet je bij jezelf zoeken en duidelijkheid scheppen naar je paard toe. Dit kan met elk paard dus ook met jouw paard, dat je dit voorheen zo nog nooit heb ervaren veranderd niets aan dit principe. Kan jij dit leren hoe dit aangepakt dient te worden, zeer zeker wel, maar niet door hier op een forum naar het juiste antwoord te zoeken, dit kan enkel door een ervaren trainer jou dit te tonen en zo samen te trainen en te oefenen tot dit paard er nog niet meer aan zou denken om jou te willen inhalen, dat dit paard uit eigen beweging stopt wanneer jij stopt en achterwaarts stapt wanneer jij één stap achterwaarts stapt, net alsof het jouw schaduw zou zijn.
Neem les, ook in dit onderdeel van paarden-training.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 08:27

Ik denk dat buiten staan het probleem is, naar de paddock is hij braaf en naar stal maakt hij haast, ik denk niet dat langer buiten dit probleem oplost.

Maar het hele "hoe lang buiten" is helemaal het probleem niet. Paard wil gewoon zelf bepalen in welk tempo hij naar stal gaat en zet daar zijn krachten voor in. Ik zou het anders doen. Sowieso zou ik dat paard meenemen met een longeerlijn in plaats van een halstertouw en ik zou een stok meenemen. De longeerlijn omdat je dan verschillende inkom momenten hebt en een stokje om zijn borst achter mij te houden.

Verder adviseer ik je dit nooit met kracht op te lossen, want hij is echt veel sterker. Dus los lijntje, stokje om de aanwijzing te geven waar hij zich hoort te bewegen en als er druk op het touwtje dreigt te komen een flinke ruk eraan, hij moet er vooral van schrikken Succes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:17

Wat krijgt hij te eten? In combinatie met te weinig beweging kan dat voor een opgefokt paard zorgen.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:17

Mijn pony heeft dit vroeger ook nog gedaan. Als hij hard gewerkt had of als er voer in zijn bak lag liep weg met mij. Ik heb mij toen laten helpen door mijn lesgeefster.
Als ik alleen was loste ik het probleem op door te zorgen dat er geen voer in zijn bak lag, ik nam ook koekjes mee en als hij zenuwachtig werd deed ik hem stil staan en gaf hem een koekje, zo bleef zijn aandacht meer bij mij. Ik zorgde ook dat zijn staldeur dicht was, zo kon hij niet binnenstormen in zijn stal.
Als er mogelijkheid voor is dan zou ik als ik jou was hem niet onmiddellijk vanuit de paddok naar zijn stal doen, maar eerst een beetje rondstappen of nog eens naar de bak gaan. Zo wordt het voor hem niet voorspelbaar.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:34

Ach.. 1 uur per dag buiten, zonder voer of vriendjes in een paddock is inderdaad niet zo paard-waardig. Is het mogelijk om hem minimaal 4 uur buiten te zetten, met vriendjes, water en voer? Zo kan hij in elk geval even wat sociaal contact opdoen en zelf z'n benen strekken. Of ga eens een gesprek aan met de stalbaas naar de mogelijkheden :)

Al denk ik dat bovenstaande geen onderdeel v/h het probleem is. Je hebt de ruin net, en waarschijnlijk staan jullie verhoudingen logischerwijs nog niet helemaal in stand. Ik denk dat je dit fijn met grondwerk kan oplossen. Probeer eens de volgende oefeningen:
- Je eigen ruimte afbakenen; staat hij in de paddock bijvoorbeeld eens heel dichtbij? Bewaar dan je eigen bubbel/circkel en doe je armen wijd en zwaai daarmee van links naar rechts. Let op, doe dit met rust en niet boos. Waarschijnlijk stapt de ruin dan een pasje naar achter en heeft hij respect voor jouw ruimte. Dit kan je herhalen tot hij begrijpt dat hij enkel jouw ruimte in mag als je dit vraagt.
-Meelopen; Laat het dier (bijvoorbeeld in de paddock) met je meelopen in verschillende leidersposities. En zorg dat jij met hem loopt, ipv hij met jou. Je kan als hij je bijvoorbeeld voorbij wilt lopen, je eigen circkel weer afbakenen. Zo moet hij achter je lopen en jouw ruimte respecteren, wederom doe dit met rust en niet in boosheid. Mocht hij echt drammen kan je met een halstertouw een beetje zwiepen (of rondjes draaien) naast je. Doe dit niet te hard, maar zie het als een zwiepende staart die hem een beetje op afstand houdt. Zodra hij afstand neemt, neem je de druk weer weg v/h zwiepende halstertouw of je armen en is het goed.
- Achteruit; Leer hem achteruit. Als je wandeld en hij haalt je in kan je hem dan gemakkelijk wat pasjes achteruit zetten terwijl je zelf op je plaats blijft staan zodat de afstand wat groter wordt en hij ook leert dat jou inhalen geen effect heeft.

Bovenstaande is echt iets om met grondwerk op te pakken zodat jullie elkaar beter leren begrijpen en hij jouw ruimte leert respecteren. Doe het rustig, en niet opeens - zodra hij je inhaalt naar stal - boos met het halstertouw zwaaien naar z'n hoofd, daar maak je hem waarschijnlijk eerder bang dan respectvol van. Succes, het komt vast wel goed! :)

tessawiers
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-10-17

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 11:39

Heel erg bedankt allemaal voor de tips!
Ik ga het gelijk proberen.

Ik zal ook kijken of ik hem meer buiten kan zetten, maar ik doe het al zoveel ik kan. Hij staat trouwens niet alleen er staan meer paarden en hij heeft er hooi en genoeg te doen. Denk ook eerlijk gezegd niet dat dit de rede is dat hij zo doet, maar ik zal kijken of ik hem vaker buiten kan zetten en of dat helpt.

Ik wil wel even zeggen dat ik sommige reacties wel een beetje grof vind. “Als ik hem was zou ik meer doen dan je omver lopen”. Het is niet dat ik hem mishandel en ik doe heel erg mijn best om het zo aangenaam mogelijk te maken... Ik waardeer de tips en ga er ook zeker iets mee doen maar ik vind niet dat hieruit kan worden geoordeeld dat ik een slechte eigenaar ben.

Ik ga trouwens ook op les en zal vragen wat mijn instructeur handig vindt!

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:42

in welke regio zit je?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard loopt me omver onderweg naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:44

Nogmaals de vraag hoeveel en wat voor krachtvoer hij krijgt :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:47

Je kan het jezelf makkelijk maken.
Krachtvoer niet te hoog.
Buiten staan met maatjes op een groot genoeg stuk dat ze ook eens uit hun plaat kunnen gaan voor minimaal 4 uur.
Dan mag je verwachten van een paard dat hij zich gedraagt als hij in de hand is.
Maar zijn de randvoorwaarden niet oke is het als begeleider vaak "vechten" tegen de energie en ontevredenheid die een paard nog in zich heeft. En maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:49

Hem een keer op zn plek zetten. Wees hem net een stapje voor.
Waarschijnlijk is hij je aan het uitproberen. Hoe druk een paard ook is, hij mag niet over mij heen denderen.