Paard staakt

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

splenour

Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 06:33

Ik heb een merrie van 13 jaar deze heb ik nu 3 jaar en er zijn altijd momenten geweest dat ze gaat staken.
Maar op dit moment doet ze het dagelijks.
Staken houd bij der in niet naar voren willen achteruit gaan lopen als een kangaroo ga springen. Sprongen maken en zijwaarts galoperen.
Dit doet ze altijd op 1 kant.
Omzetten gaat niet wand dan gaat gewoon door met achteruit lopen. Aansporen naar voren gaat ze of harder achteruit of ze neem een sprong en gaat als een kangaroo galoperen.
Zadelmaker komt elke 3 maanden. Ze loopt onder een giropractor en is helemaal los.

Het is een heel voorwaards paard die je altijd terug moet rijden. Ze is sensibel.
Denkt zelf te veel na en probeert zelf de controle te houden.

Hierop woord ze dus heet en begint met dit gedrag.

Ook vaak met de les dat we tussendoor even moeten stappen als je daarna verder wil gaan is het mis en begint ze.

Van het weekend naar strand bos en duinen geweest voor het eerst.
In de duinen en het bos super braaf.
Op het strand begon ze omdat we niet gingen galoperen 1 in de groep durf dat niet.
Eenmaal van het strand weer af was ze weer super braaf.

Met zweep kan ik niet rijden wand dan is ze helemaal te voorwaards.
Ik rij elke week privé les en ik rij 4 x per week in de groepsles.
Hoe ga ik dit aanpakken. Ik weet het even niet meer.

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 06:42

Ik vergeet nog wat te melden.
Dat als ze door dit gedrag heen komt dan blijft ze heet kan stilstaan galoperen gaat de piaff doen en dan loopt ze echt super door der lijf.

En 1 x per week hebben we bakjes les. Dit vind ze super leuk ze gaat dan ook echt hard en moet ik der de hele les terug rijden met gevolg dat ze dus ook in de staak gaat en soms nog wel eens over meerdere balken tegelijk springt.

Longeren vind ze kennelijk minder leuk wand in de longeerbak is ze een dooie niet vooruit te branden.
En met los gooien gaat ze ook echt los.

Aanspringen naar de galop gaat ze eerst loei hard ik heb een aantal rondes nodig om der in mijn tempo te krijgen daarna loopt ze mooi verzameld.
Als we dan van hand veranderen weet ze al dat de galop eraankomt en begint ze te ouwehoeren.

In de privé les doen we dan eigenlijk altijd weer van hand veranderen maar in de groepsles kan dan niet.
Laatst bijgewerkt door splenour op 29-11-17 06:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 06:44

Wat is het voor paard? Merrie, ruin of hengst?
Advies? Ik zou niet met een groepje gaan rijden hooguit met een paard wat met elke flow mee kan. Want even lekker de benen strekken kan (hoeft niet) voor dit dier heel fijn zijn. Of je kunt een hartslagmeter proberen en kijken of je kan uitvogelen wat haar stresspunt is. Verder is er de hele malle molen van tandarts, Chiropractor, zadel controle enz enz natuurlijk nog een optie. Maar denk dat je daar zelf ook al eens aan gedacht hebt of gedaan.
Mijn eerste eigen paard was een volbloed merrie met dergelijke trekjes. Snel overprikkeld en geïrriteerd wat zich op alle mogelijke manieren uitte. Ze had veel meer beweging nodig dan andere paarden. Dagelijks reed ik haar 1,5 tot 2 uur. Voor de les een buitenritje werkte prima. Niet om af te matten maar puur om lekker warm te draaien. En een keer per week liet ik haar in het bos lekker uitgaloperen. Stevig tempo maar nooit voluit. Als ze “vastliep” in een les zette ik haar even weg. Warme deken over, Kopje koffie en na 10 min weer proberen. De kunst is te genieten als het fijn gaat en je niet te laten irriteren als het niet gaat. Want dat is precies wat het erger maakt. Mijn merrie was een soort van autist alles altijd moest hetzelfde. Zelfde poetsplaats, zelfde volgorde opzadelen enz en boven alles rust en regelmaat. Na het opzadelen liet ik haar altijd even staan met een beetje luzerne. Even een rust moment voor we opstapten. Allemaal rituelen die heel goed werken. Geniet van de goeie momenten en wacht tot de buien over zijn. Sommige paarden moet je door de slechte momenten heen rijden en anderen wacht je tot de bui is overgewaaid.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 29-11-17 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 06:49

Doe je niet te veel met haar? Je zegt 1 keer per week privé les en 4 keer per week groepsles? Dat zijn 5 lessen per week. Probeer eens minder te lessen en 1 of 2 keer gewoon iets te doen voor ontspanning dus zonder het moeten van les. Denk dat het te veel is voor je paard. Zelf trainen is toch anders dan.lessen voor je zelf en voor je aard.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 06:50

Een merrie vader is rhodium moeders vader wellington

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 06:52

meisje2000 schreef:
Doe je niet te veel met haar? Je zegt 1 keer per week privé les en 4 keer per week groepsles? Dat zijn 5 lessen per week. Probeer eens minder te lessen en 1 of 2 keer gewoon iets te doen voor ontspanning dus zonder het moeten van les. Denk dat het te veel is voor je paard. Zelf trainen is toch anders dan.lessen voor je zelf en voor je aard.

4 x per week lessen in de groepsles waarvan 1 x bakjes lopen wat ze erg leuk vind.
1 x per week gaan we relaxed een rondje buiten stappen en 1 dag per week alleen wandelen

splenour

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 06:55

Minder lessen en meer ontspanning woord ze alleen maar sneller heet van met de lessen waardoor ze helemaal me voorbij loopt.

Kwa voer staat ze al op de low sugar omdat ze op normaal biks te heet woord.
En daarbij krijgt de nurvcontrol

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 06:58

Ik zou toch verder gaan zoeken of er niet iets lichamelijke is. Dat altijd eerst uitsluiten, want ze doet dit niet zomaar.
Als de chiropractor komt, stuit die dan iedere keer op dezelfde problemen, of iedere keer iets anders?
Weet je heel zeker dat je zadel goed ligt en dat er niks mankeert aan het zadel? (ik kom nogal eens werk tegen waar het paard het echt niet mee eens is)
Zijn haar tanden gecontroleerd?

Ze geeft iets aan, luister daar alsjeblieft naar

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:04

Groepsles bij ons is je rijd voor je zelf je moet oefeningen doen die gevraagd woord.
Zoals wijken slangenvoltes.
Volte vergrote en verkleinen
Maar ook tempowisselingen.
Echter met de echte tempo wisselingen. Doe ik niet mee omdat ik weet dat ze hier heet van woord.
Stap naar draf gaat goed niet te vaak doen.
Stap naar galop woord ze heet.
Draf naar halt woord ze heet. Die oefeningen doe ik niet aan mee en rij ik voor me zelf.
De groep les zelf duurder buiten het stappen om maar een half uur.
Te lang stappen woord ze heet stil staan kan ze niet.

En met heet worden gaat ze dus in de staak

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:07

Rindin schreef:
Ik zou toch verder gaan zoeken of er niet iets lichamelijke is. Dat altijd eerst uitsluiten, want ze doet dit niet zomaar.
Als de chiropractor komt, stuit die dan iedere keer op dezelfde problemen, of iedere keer iets anders?
Weet je heel zeker dat je zadel goed ligt en dat er niks mankeert aan het zadel? (ik kom nogal eens werk tegen waar het paard het echt niet mee eens is)
Zijn haar tanden gecontroleerd?

Ze geeft iets aan, luister daar alsjeblieft naar

Laatste keer 3 weken geleden is de giropractor geweest ze was helemaal los tandarts komt 1 x per jaar.
Zadelmaker elke 3 maanden zadel ligt goed. Ze is de afgelopen 9 maanden enorm gegroeid in der bespiering.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:15

Maar komt ze ook wel buiten om haar energie wat kwijt te kunnen?
Lijkt wel of ze overloopt van energie en het niet kwijt krijgt.

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:17

joey2010 schreef:

Ja ze gaat regelmatig los of op de grote paddox of in de bak. En dan gaat ze ook los bokken stijgeren showen alles komt er uit

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:20

Wat is regelmatig? Hoeveel uur per dag?

Be kind to yourself
Ik hou nu al van Wakkerdam

~Enjoy the moment Fotografie @enjoythemomentfotografie

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:21

Regelmatig? Of dagelijks 10 uren?

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:26

Jennyj01 schreef:
Wat is het voor paard? Merrie, ruin of hengst?
Advies? Ik zou niet met een groepje gaan rijden hooguit met een paard wat met elke flow mee kan. Want even lekker de benen strekken kan (hoeft niet) voor dit dier heel fijn zijn. Of je kunt een hartslagmeter proberen en kijken of je kan uitvogelen wat haar stresspunt is. Verder is er de hele malle molen van tandarts, Chiropractor, zadel controle enz enz natuurlijk nog een optie. Maar denk dat je daar zelf ook al eens aan gedacht hebt of gedaan.
Mijn eerste eigen paard was een volbloed merrie met dergelijke trekjes. Snel overprikkeld en geïrriteerd wat zich op alle mogelijke manieren uitte. Ze had veel meer beweging nodig dan andere paarden. Dagelijks reed ik haar 1,5 tot 2 uur. Voor de les een buitenritje werkte prima. Niet om af te matten maar puur om lekker warm te draaien. En een keer per week liet ik haar in het bos lekker uitgaloperen. Stevig tempo maar nooit voluit. Als ze “vastliep” in een les zette ik haar even weg. Warme deken over, Kopje koffie en na 10 min weer proberen. De kunst is te genieten als het fijn gaat en je niet te laten irriteren als het niet gaat. Want dat is precies wat het erger maakt. Mijn merrie was een soort van autist alles altijd moest hetzelfde. Zelfde poetsplaats, zelfde volgorde opzadelen enz en boven alles rust en regelmaat. Na het opzadelen liet ik haar altijd even staan met een beetje luzerne. Even een rust moment voor we opstapten. Allemaal rituelen die heel goed werken. Geniet van de goeie momenten en wacht tot de buien over zijn. Sommige paarden moet je door de slechte momenten heen rijden en anderen wacht je tot de bui is overgewaaid.

Zadelmaker 1 x per 3 maanden.
Giropractor is net weer geweest
Tandarts 1 x per jaar.

Idd bij mij merrie moet je ook alles in dezelfde volgorde doen anders is ze van de leg.
Daarbij is het een heel intelligent paard die zelf de controle wil houden en te veel nadenkt. Ze wil je altijd een stap voor zijn.
Als je haar hierin belemmerd gaat ze dus over de zijk.

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:27

Kabayo schreef:

2 keer per week en in de zomermaanden niet maar dan staat ze de hele dag in de wei

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:29

Nou daar zit het probleem dus

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:31

splenour schreef:
joey2010 schreef:

Ja ze gaat regelmatig los of op de grote paddox of in de bak. En dan gaat ze ook los bokken stijgeren showen alles komt er uit

Hoe vaak en hoe lang en op welke manier (met hoeveel andere paarden, hoe groot is de ruimte en waar bestaat die ruimte uit)? Hoe is dat in de zomer en hoe in de winter?

koeien op de weg...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:34

splenour schreef:
Kabayo schreef:

2 keer per week en in de zomermaanden niet maar dan staat ze de hele dag in de wei

%)
En dan vind jij het gek dat ze gaat staken als jij haar continu terugrijdt?

koeien op de weg...

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:37

joey2010 schreef:

Ja ze gaat regelmatig los of op de grote paddox of in de bak. En dan gaat ze ook los bokken stijgeren showen alles komt er uit[/quote]
Hoe vaak en hoe lang en op welke manier (met hoeveel andere paarden, hoe groot is de ruimte en waar bestaat die ruimte uit)? Hoe is dat in de zomer en hoe in de winter?[/quote]

Los gooien is ze alleen.
Op de paddox kan ze gerust een uur staan maar dan gaat ze zich vervelen en gaat ze staan draaien voor het hek. De paddox is vrij groot iets kleiner als de buitenbak.

Op de wei loopt ze met 3 andere ze is de dominante merrie.
Ze staat het liefst alleen andere moeten uit haar buurt blijven.
Op de wei mag ze dag en nacht staan maar dat wil ze niet.
Als het begint te schemeren gaat ze staan draaien voor het hek.
Ze gaat in de zomer rond 10 uur de wei op en ik haal haar en tussen 6 en 7 weer af.

Maar als ze op de wei staat doet ze het ook met rijden.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:38

2 x p week naar buiten?? en de rest op stal?? Dan is het niet zo gek dat ze der energie kwijt wilt. wat doet ze zomers in de wei?? Alleen maar eten?? of ook rennen?? Ik denk dat je nu moet inzetten op meer buiten.. los in een bak of paddock.. spelen met een ander paardjes.. mentale energie raakt ze dan ook kwijt.. En idd ik zou minder lessen. Hou het bij 2-3 x per week en verder lekker op jezelf.. ga naar buiten. longeer der. grondwerk. etcetc.. je zegt dat ze de balkjes erg leuk vind.. misschien dat je daar in kan variëren... vind ze springen leuk? of longeren met balkjes...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:39

splenour schreef:
Kabayo schreef:

Dat is niet heel vaak, kan ze niet vaker en langer los? Begrijp me niet verkeerd, het is niet gemeen bedoeld, maar is dit wel het juiste paard voor jou? Het lijkt alsof jullie elkaar niet begrijpen en alsof ze een beetje te veel voor jou is. Ik vind zo vaak les ook te veel van het goede, maar wat zegt je instructeur dan van deze problemen? Een goede instructeur heeft hier vast ook tips voor?

Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:41

Ik moet haar wel terug rijden wand ze gaat veelste hard ze is te voorwaards

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:45

Iig beginnen met elke dag lekker loszetten een paar uur. Dan kan ze daar haar ei in kwijt. En als jouw chiropractor helemaal niks kan vinden bij je paard zou ik toch eens een andere laten komen. Ieder paard heeft wel plekken waar in meer of mindere mate een blokkade zit of meer spierspanning. Dus als hij helemaal niks kan vinden ga ik gelijk twijfelen aan de deskundigheid. Ik zou zelf dan op zoek gaan naar een goed geschoolde osteopaat, die kijken naar meer dan alleen of botten los bewegen.
De bizarre spanning komt ergens vandaan. Voer heb je al aangepast. minder lessen en meer ontspanning kan ook helpen on haar gedachten wat rustiger te.krijgen ipv alleen maar.drukte in een groepsles. Ik zou ook beginnen met grondwerk en evt schriktraining. Dan kan je ook leren spanning beter af te laten vloeien

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 07:47

lnvdh schreef:
2 x p week naar buiten?? en de rest op stal?? Dan is het niet zo gek dat ze der energie kwijt wilt. wat doet ze zomers in de wei?? Alleen maar eten?? of ook rennen?? Ik denk dat je nu moet inzetten op meer buiten.. los in een bak of paddock.. spelen met een ander paardjes.. mentale energie raakt ze dan ook kwijt.. En idd ik zou minder lessen. Hou het bij 2-3 x per week en verder lekker op jezelf.. ga naar buiten. longeer der. grondwerk. etcetc.. je zegt dat ze de balkjes erg leuk vind.. misschien dat je daar in kan variëren... vind ze springen leuk? of longeren met balkjes...

In de wei doet ze niets even rollen en dan eten.
Buiten rijden gaat niet alleen ze is buiten onzeker.
Losgooien langer is niet mogelijk ik sta er niet alleen
Balkje in de longeerbak mag niet aangezien het een ep en vloed bak is.
Losgooien in de buitenbak kan alleen als er niemand in de andere bakken aan het rijden is.
Los gooien met andere paarden is geen optie daar zijn de bakken te klein voor en de paddox ook. Ze is de dominante merrie en trapt dan de andere het licht uit de ogen ze wil met rust gelaten worden door andere paarden.