Paard niet de baas, komt dit nog goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 12:25

janedoe12 schreef:
Cayenne schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat krijgt hij per dag te eten en hoeveel?
In een ander topic schreef je eerder dat hij veel struikelt en valt. Is hij PSSM getest?


nee hij is niet getest, het struikelen is nu hij wat meer beweging krijgt al een stuk minder er is een osteopaat bij geweest hij zat wat vast hier en daar en heeft ons aangeraden nog niet met hem te gaan rijden omdat hij erg slechte balans heeft... waardoor het struikelen veroorzaakt wordt.


oh hij krijgt alleen ruwvoer en een mineralenblok

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:27

Je krijgt zo te lezen al goede begeleiding. Ik denk dat als de klik er echt niet is, wat natuurlijk kan dat zowel jij als het paard er niet beter van worden om met elkaar verder te gaan. Sommige persoonlijkheden klikken nu eenmaal niet samen.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 12:31

Anoniem schreef:
Verhaal komt me heel bekend voor. Tenminste, de omstandigheden, maar niet het gedrag van het dier. Begint de naam toevallig met een K en is het nogal een kleintje +- 1.35m? Dan denk ik dat het over dezelfde gaat :).

In ieder geval, mocht het on hetzelfde paardje gaan, dit is echt een ontzettend lief dier. Heb hem zien opgroeien gedurende de eerste 2,5/3 jaar van zn leven en het is echt een lieverdje. Wel heel onzeker en heeft veel sturing nodig. Denk dat grondwerklessen je heel wat op weg gaan helpen!


het gaat vast en zeker over dezelfde, hij loopt enorm over me heen en ik moet een leider worden voor hem, ben alleen niet zeker of ik hierin getraind kan worden, grondwerklessen hebben we eens per 2 weken, ga proberen dit naar iedere week te krijgen....

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:31

Dees schreef:
Als je kleine kinderen kunt opvoeden, zou je het in theorie ook met een paard moeten kunnen.

Ik denk wel dat Janedoe12 het zou kunnen, maar dat ze zich laat imponeren door zo'n puberende haarbal.

Ik denk dat dit echt te simpel gedacht is. Ik ken genoeg mensen die prima hun kroost groot kunnen brengen maar die een probleem zouden hebben met mijn paard.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:35

En laat jezelf eens filmen tijdens een les en als je zonder instructie bezig bent.
Misschien zie je verschillen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:40

Lughnassadh schreef:
Dees schreef:
Als je kleine kinderen kunt opvoeden, zou je het in theorie ook met een paard moeten kunnen.

Ik denk wel dat Janedoe12 het zou kunnen, maar dat ze zich laat imponeren door zo'n puberende haarbal.

Ik denk dat dit echt te simpel gedacht is. Ik ken genoeg mensen die prima hun kroost groot kunnen brengen maar die een probleem zouden hebben met mijn paard.

En andersom. Die hun paarden perfect opgevoed hadden maar draken van kinderen :D

Ts ik denk dat het goed is dat je je les naar wekelijks wilt zetten :j

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:45

Ik heb even door gescrollt, toen ik 14 was heb ik mijn Haflinger (toen 4 jaar en net beleerd) gekregen en in het begin waren wij ook geen succes combinatie.
Door volhouden en regelmatig les te nemen is het bij ons helemaal goed gekomen, ze blijft een draak (inmiddels is ze 19), maar we kennen elkaar door en door.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:06

Als je twijfelt is er imo maar een ding dat je kan doen. Geef jezelf een ultimatum bv 4 weken, probeer in die 4 weken eens keihard te werken met een instructrice en kijk dan of je het wel vol houdt/leuk vindt en Als het paard na die 4 weken verbetering toont. Dan kun je nog altijd beslissen vanuit daar.
Ik denk dat als je nu beslist om te verkopen je misschien na een tijd gaat denken 'wat als'
Maar blijven proberen ook als de klik er niet is, of als je twijfelt gaat de lol er echt vanaf halen.
Misschien eens zoeken naar een trainingsstal waar het paard getraind wordt en jij 2/3 keer per week mee kan trainen.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:28

janedoe12 schreef:
Anoniem schreef:
Verhaal komt me heel bekend voor. Tenminste, de omstandigheden, maar niet het gedrag van het dier. Begint de naam toevallig met een K en is het nogal een kleintje +- 1.35m? Dan denk ik dat het over dezelfde gaat :).

In ieder geval, mocht het on hetzelfde paardje gaan, dit is echt een ontzettend lief dier. Heb hem zien opgroeien gedurende de eerste 2,5/3 jaar van zn leven en het is echt een lieverdje. Wel heel onzeker en heeft veel sturing nodig. Denk dat grondwerklessen je heel wat op weg gaan helpen!


het gaat vast en zeker over dezelfde, hij loopt enorm over me heen en ik moet een leider worden voor hem, ben alleen niet zeker of ik hierin getraind kan worden, grondwerklessen hebben we eens per 2 weken, ga proberen dit naar iedere week te krijgen....


Maar als hij jou al zoveel moeite kost om een paardje met dit karakter de baas te blijven, dan lijkt het mij voor je dochter haast een onmogelijke opgave?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:47

janedoe12 schreef:
[naam] schreef:
Verhaal komt me heel bekend voor. Tenminste, de omstandigheden, maar niet het gedrag van het dier. Begint de naam toevallig met een K en is het nogal een kleintje +- 1.35m? Dan denk ik dat het over dezelfde gaat :).

In ieder geval, mocht het on hetzelfde paardje gaan, dit is echt een ontzettend lief dier. Heb hem zien opgroeien gedurende de eerste 2,5/3 jaar van zn leven en het is echt een lieverdje. Wel heel onzeker en heeft veel sturing nodig. Denk dat grondwerklessen je heel wat op weg gaan helpen!


het gaat vast en zeker over dezelfde, hij loopt enorm over me heen en ik moet een leider worden voor hem, ben alleen niet zeker of ik hierin getraind kan worden, grondwerklessen hebben we eens per 2 weken, ga proberen dit naar iedere week te krijgen....

Hmm ja dat dacht ik al. Gek, dit gedrag zou ik nooit achter hem zoeken! Vond hem altijd meer een sulletje dan een onwijs pittig paard, maar hij is gewoon onzeker en leunt veel op degene die hem leiding moet geven. Was vroeger al te merken toen hij nog heel klein was. Het is wel echt een ontzettend schatje dus ik hoop echt voor jullie dat je tot een oplossing kunt komen. Grondwerk naar wekelijks omzetten lijkt me een goed idee. En consequent zijn. Nee is en blijft nee, door je heen denderen is een paar passen achterwaarts. Stel duidelijke grenzen waar hij wat aan heeft!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:07

Bij het 'over je heen' lopen moet ik denken aan mijn ervaringen met een ontzettend lieve maar pittige fjord. Die kon zo over je heen wandelen. Oplossing: Heel consequent afstand vragen (simpel gezegd hoor, wel in fasen aangeleerd, dus tik met einde van leadrope als ze tegen me aan kwam met haar schouder, en heel snel afgebouwd tot wijzen met vinger en lichaamshouding). Binnen een maand liep ze naast me met het touw in een boogje naast me. Het trekken was ook meteen afgelopen.

Voorbeeldje van hoe een schijnbaar kleine ondeugd kan escaleren - en omgekeerd hoeveel zoiets scheelt in de omgang als het is opgelost.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:20

Citaat:
We zijn nu vooral aan het grondwerken, cirkelen, wijken voor druk vrijheidsdressuur, los longeren, wandelen langs de weg, schriktraining.... We wisselen veel af.


Heb je een plan gemaakt voor de opvoeding? Het is prettig om een opbouw te hebben in wat je met hem doet. Voordat je vrijheidsdressuur gaat doen, zal hij eerst moeten luisteren, zich netjes gedragen, voetjes geven, achteruit gaan, netjes meelopen, om gaan als jij dat vraagt...dat soort basisdingen.
Eerst opvoeden, maak een planning van en met dingen die nu niet goed gaan, en ga daaraan werken met en in alle rust. Goed belonen als hij braaf is, kleine stapjes doen en niet te veel ineens of te snel willen. Hij is nog harstikke jong.
Balansproblemen hebben ze bijna allemaal; daarvoor kun je gaan rechtrichten (les nemen) zodra hij beter begrijpt hoe hij zich moet gedragen. Daarvan heb je later ook plezier onder het zadel.

Lomp zijn ze altijd een beetje, daar zijn het Tinkers voor. Maar de meesten hebben echt een gouden hart en zijn veel minder stoer en zelfverzekerd dan men over het algemeen denkt.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 08:45

Opvoeden is een kunst en het moet ook een beetje in je "dna" zitten! Ik behandel mijn 1.5 jarige merendeels als een volwassen paard, geef zeer duidelijk mijn grenzen aan en probeer zoveel mogelijk de hare te respecteren. Elk paard zoekt veiligheid, een leider om bij aan te sluiten! Dit is ook zoals t in de natuur gaat! Verdiep je wat meer in de natuurlijke eigenschappen van het paard en een zee aan informatie komt op je af! Allemaal informatie die jij kunt gebruiken om je paard een gedegen opvoeding mee te geven!

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:27

Het is belangrijk dat je goede begeleiding krijgt. Ik bedoel dat er ook uitleg wordt gegeven waarop je leert beter te letten op de signalen van een paard zodat jezelf meer bewuster wordt en beter kan inspelen op de situaties. Wat ik lees is dit niet meer dan communicatie stoornis. Lichaamstaal lezen van jezelf en je paard, dat is belangrijk en inderdaad je grenzen aangeven maar op een zachte en duidelijke manier. Welke regio woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:19

swartbeessie schreef:
Bij het 'over je heen' lopen moet ik denken aan mijn ervaringen met een ontzettend lieve maar pittige fjord. Die kon zo over je heen wandelen. Oplossing: Heel consequent afstand vragen (simpel gezegd hoor, wel in fasen aangeleerd, dus tik met einde van leadrope als ze tegen me aan kwam met haar schouder, en heel snel afgebouwd tot wijzen met vinger en lichaamshouding). Binnen een maand liep ze naast me met het touw in een boogje naast me. Het trekken was ook meteen afgelopen.

Voorbeeldje van hoe een schijnbaar kleine ondeugd kan escaleren - en omgekeerd hoeveel zoiets scheelt in de omgang als het is opgelost.


Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar dat kan ook binnen 2 minuten :P Heb wel vaker met doordenderaars gewerkt, en dat is 1 keer goed corrigeren en klaar. En dan geen tik met een leadrope, maar even duidelijk maken wat jouw ruimte is en wat paard zijn ruimte is.
Daarmee wil ik zeggen dat het best goed kan, het is alleen een gedragsverandering die je als mens moet maken, dat kan wel. Vooral als ik hoor dat hij eerder echt een sulletje was.

xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:25

Zoals ik het nu lees, is jou tinker de baas over je en heeft niet genoeg respect voor jou. Er zijn nogal wat discussies rond het gebied wie nou de baas is. Persoonlijk denk ik dat het mens de baas moet zijn maar, je moet een paard niet perse met minder respect behandelen dan dat je jezelf behandeld. Wees maar een keertje streng voor hem want het gedrag wat hij nu af en toe vertoond is absoluut on acceptabel!

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:58

Beste TS.

Wat goed dat je om hulp vraagt. Volgens mij heb je het probleem ook al aardig boven water.

Je hebt een jonge (puberende) tinker. Je bent zelf veranderd in al die jaren en de samenwerking wil nu niet zo goed.

Denk voor jezelf goed na wat je wilt. Het is geen schande hem nu te verkopen. Als ik het zo lees is hij ergens anders beter op zijn plek. En dat is juist goed dat je dat voor je paard over hebt. Alle lof daar coor.

Maar ik denk dat als je echt wilt je het ook zelf kan oplossen. Ik zou hem dan een paar weken in trsi ing zetten en vanaf daar weer opbouwen. Eerst 1x per week daar. Dan 2x etc etc. En dan paardje weer naar eigen stal en daar de eerste paar weken weer onder begeleiding. Totdat hij weet dat jij se baas bent. Maar of je dit wilt moet je jezelf dus afvragen. Wat is je doel?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:30

Joolien schreef:
swartbeessie schreef:
Bij het 'over je heen' lopen moet ik denken aan mijn ervaringen met een ontzettend lieve maar pittige fjord. Die kon zo over je heen wandelen. Oplossing: Heel consequent afstand vragen (simpel gezegd hoor, wel in fasen aangeleerd, dus tik met einde van leadrope als ze tegen me aan kwam met haar schouder, en heel snel afgebouwd tot wijzen met vinger en lichaamshouding). Binnen een maand liep ze naast me met het touw in een boogje naast me. Het trekken was ook meteen afgelopen.

Voorbeeldje van hoe een schijnbaar kleine ondeugd kan escaleren - en omgekeerd hoeveel zoiets scheelt in de omgang als het is opgelost.


Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar dat kan ook binnen 2 minuten :P Heb wel vaker met doordenderaars gewerkt, en dat is 1 keer goed corrigeren en klaar. En dan geen tik met een leadrope, maar even duidelijk maken wat jouw ruimte is en wat paard zijn ruimte is.
Daarmee wil ik zeggen dat het best goed kan, het is alleen een gedragsverandering die je als mens moet maken, dat kan wel. Vooral als ik hoor dat hij eerder echt een sulletje was.


Ik ben niet de ts, mijn voorbeeld is een ander paardje.
Ben het deels met je eens, het is een kwestie van duidelijk zijn. Maar paarden zitten ook in patronen, en dan is het toch een kwestie van herhaling. Meestal ben jij niet de enige die het paard in handen heeft, dus dan moet je beestjes er toch aan blijven herinneren, dan duurt het wel degelijk een poos voor ze het gedrag gaan generaliseren.
Maar any who. Ik kreeg een positief pbtje van ts, volgens mij is ze op de goede weg **\O/**

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:22

ik weet niet of iemand dit topic is blijven volgen maar ik plaats toch even een update.... na vanaf april aangemodderd te hebben, uiteindelijk toe te geven dat ik dit toch niet alleen kon, hulp ingeschakeld te hebben, hebben we enorm veel bereikt... een aantal weken terug hebben we onze tink verplaatst, hij staat nu op een prachtige paddock paradise 24-7 buiten met schuilstallen, veel verharding en gedraineerde paden, onbeperkt ruwvoer en 17 kuddegenoten waaronder veel andere koudbloeden. een enorm verschil was na een week al merkbaar hij heeft een andere blik in zijn ogen en is duidelijk goed op zijn plek hier. ook in de training zijn we heel ver, ik ben een leider voor hem geworden en hebben sinds de verhuizing nog geen troubbles gehad. hij werkt graag voor me als ik maar afwissel, hij leert graag en snel, hij volgt me inmiddels los door een parcours en we draven vrolijk door de bak. ook mijn dochter is inmiddels met hem aan het werk, zowel op de grond als 1x per week een kwartiertje onder zadel om de 'knopjes' er zo licht mogelijk op te zetten. de instructrice blijft voorlopig komen, het is wel gezellig en als we wel ergens tegenaan lopen kunnen we meteen hierop inspelen... bedankt voor alle reacties en het meedenken, blij dat we niet hebben opgegeven.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:46

Wat goed om te horen!

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:29

wat goed ts. zo zie je maar weer dat er altijd een oplossing is.

goed dat je hebt durven toegeven het niet alleen aan te kunnen. helemaal geen schande en zouden meer mensen moeten doen.

nu hebben jullie een heerlijk paardje!

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:54

Fijn om te horen dat het een stuk beter gaat!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:58

Fijn om te horen en eens met Joltsje

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paard niet de baas, komt dit nog goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:54

Super fijn om te horen!