Agressief gedrag in eigen omgeving

Moderators: SayaJones, Apple, C_arola, Neonlight

splenour

Agressief gedrag in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 07:48

Ik heb een 2.5 jarige ruin.
Deze is van mij sinds hij 9 maanden is gekocht rechtstreeks van de fokker.
In stal vertoont hij teratoriaal gedrag. En dit deed hij al toen die nog hengst was met 9 maanden hij stond niet alleen in een grote box. Het gedrag is alleen gericht naar mensen naar andere paarden is hij onderdanig. Met 1 jaar is hij geruint. En ik hoopte dat dit gedrag er dan uit zou gaan. Maar niet dus.
Hij bijt als hem iets niet bevalt en hij kan met 4 benen slaan.
En dit gedrag is niet alleen op stal maar ook in de wei.
Als je hem corrigeert gaan zijn oren plat in zijn nek en moet je uitkijken dat hij niet met zijn tanden uithaal naar je.
Buiten de stal en wei is hij lief en vrolijk. Maar in stal en de wei wil hij bepalen wat wel en niet mag.
Ik durf hem niet los in stal te poetsen. Juist omdat hij me al een paar keer gegrepen heeft.
Wat kan ik hieraan doen en hoe te corrigeren. Wand boos worden werkt niet hij woord bozer en 2 tellen later oortjes weer naar voren en is het net of er niets aan de hand was.

kohtje

Re: Agressief gedrag in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:13

Zou beginnen met niet meer op stal poetsen . Zou er zeker iemand bij halen die met je mee kijkt en misschien ziet waar het mis gaat.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:30

Idd de situatie vermijden tot je hulp krijgt. Dit soort gedrag kan je ernstig verwonden! Dat lijkt me de beste reden om (betaalde) hulp in te schakelen!

pol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:34

Mits je idd niet zeker ben van je zaak: hulp inschakelen!!
Weet je ook zeker dat je dier geen pijn heeft?

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 08:45

Ja hij heeft geen pijn.
Voorbeeld hij loopt 7 a 8 maanden per jaar dag en nacht op de wei. Af en toe ga ik kijken en als hij dan te dicht bij komt en je wilt hem uit je persoonlijke ruimte hebben gaan zijn oren plat en komt hij juist op je af

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 08:48

Hij weet ook donders goed als ie je gegrepen heeft dat die fout is geweest. Hij staat dan met zijn oren naar voren zielig naar je te kijken en komt dan aandacht halen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:54

Hij heeft blijkbaar nooit geleerd dat onderdanig zijn naar mensen moet net als naar andere paarden. Maar ik denk ook dat jij al een hele serie signalen gemist hebt als hij de tanden ontbloot.

favoriet tijdverdrijf overdrijven is ook een vak
hoe sloop je een crosshindernis... nou zo dus
Gaat een ruiter naar de kapper; komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 08:59

In eerste instantie dacht ik ook dat het kwam omdat hij in de wei constant gecorrigeerd woord door de andere paarden en op stal het zelfde hij werd altijd gegrepen. En zat vaak onder de wonden. Maar nu staat hij sinds anderhalve week voor het eerst alleen in een box en vertoond dit gedrag nog steeds het is wel iets minder maar toch. Hij kan van het 1 op het andere moment in eens omslaan kwa gedrag.
En dat terwijl als je aankomt is hij altijd vrolijk je kan gewoon zijn halster omdoen. Maar met andere handelingen in in box moet je gewoon uitkijken.
Met hoeven uitkrabben kan die je ineens klem zetten omdat hij er op dat moment geen zin in heeft. Maar bij de hoefsmit buiten zijn stal is hij altijd super braaf.
Ook met wandelen of handelingen buiten is het een totaal ander paard vind hij alles goed

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:05

Ik Let juist heel erg op signalen.
Hou hem constant in de gaten als ik bezig ben. Hij slaat gewoon in eens om.
Je staat te poetsen niets aan de hand dan ineens bedenkt hij dat hij het zat is en gooit zijn oren in zijn nek dan haalt hij nog niet uit maar dat is de eerste signaal opdat moment corrigeer ik hem maar dat vind hij niet tof corrigeren is een grote mond me eigen grootmaken en hem bij het halster pakken.
Heb ik geen halster om ga ik de box niet in wand als die dan zo doet en je kan hem niet beetpakken zet die je klem en grijpt hij je.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:10

Dat jij de signalen niet zien wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Niet om vervelend zijn maar niemand is ooit uitgeleerd als het om paarden gaat. Zelfs niet met 40 jaar ervaring op zak!

Ik ben er echt van overtuigd dat een paar lessen grondwerk van iemand die jullie niet kent, en dus met een frisse blik meekijkt en instrueert, wonderen kan doen voor jullie beide en jouw veiligheid.

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:13

Nog een voorbeeld wat er gebeurt is vorig jaar op de wei. Ik had hem even gepakt met halster we hadden hem gepoetst en ik had hem nog vast ik stond even te praten niets aan de hand. Hij stond netjes naast me in eens grijpt hij me bij me schouder en gaat de lucht in zomaar uit het niets vandaan.

Nog een voorbeeld me zoon loopt zijn stal in om hooi te geven hij wil de stal weer uitlopen paard grijpt hem bij zijn jas en sleurt hem zo de stal weer in

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:23

Ik geloof direct dat jij geen signalen zag, dat beschrijf je ook, maar ik vind het heel waarschijnlijk dat ze er wel waren. Daarom nogmaals mijn advies, schakel hulp in!

De zaken die jij beschrijft zijn hartstikke gevaarlijk! Je zoon had wel flink verwond kunnen raken!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:27

troi schreef:
Dat jij de signalen niet zien wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Niet om vervelend zijn maar niemand is ooit uitgeleerd als het om paarden gaat. Zelfs niet met 40 jaar ervaring op zak!

Ik ben er echt van overtuigd dat een paar lessen grondwerk van iemand die jullie niet kent, en dus met een frisse blik meekijkt en instrueert, wonderen kan doen voor jullie beide en jouw veiligheid.

Er is blijkbaar ooit een verkeerd signaal geweest waardoor dit paard dit gedrag heeft ontwikkeld.
Gezien je verhaal al lang geleden. Om dit soort gedrag te corrigeren is vaak veel moeilijker dan menigeen denkt. Ik ben het eens met de gegeven tips: grondwerk en profesionele hulp.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:28

Inderdaad, kundige hulp inroepen die jou en je paard kunnen leren mekaar te verstaan.

Ik kan je ook aanraden om je zelf eens beginnen in te lezen in paardengedrag en paardentaal, gaat een wereld voor je open ;)

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:33

Hij deed dit al toen ik hem kocht
Hulp heb ik al gevraagd. Ik heb al meerdere keren contact gezocht met een gedragsdeskundige. En nu net weer.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:36

Heeft zij/hij jou geleerd hoe je hier moet mee omgaan en hoe je het hem kan afleren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:39

Blijkbaar wil paard bij mensen niet ook de gebeten hond zijn die onderaan de rangorde staat net als tussen de paarden. Je ziet dit ook vaak bij de onderste in rang, die heel onderdanig is aan alle andere andere paarden...tot er een nieuw paard bij komt en hij / zij daar tegen furieus lelijk doet in een poging om niet meer onderaan de rangorde te bungelen.

Het klinkt alsof jouw paard dit bij mensen is gaan doen. En daarin nooit echt goed gecorrigeerd is. Ik kan me ook voorstellen dat als je al een paar keer zo bent gegrepen door je paard, je ook wat voorzichtig / terughoudend wordt en dat houdt dit gedrag alleen maar in stand en werkt het in de hand...

Ik denk ook dat je zeker nu even hulp nodig hebt van iemand die jouw paard nog niet kent en er niet zo van onder de indruk is. Misschien is hij bij de hoefsmid ook wel braaf omdat die uitstraalt dat die er niet van onder de indruk / niet terughoudend mee is? :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:42

Hij moet leren respect te hebben voor je persoonlijke ruimte dit heeft hij niet.
Buiten stal wel met grondwerk ook is hij super braaf.
Maar in stal is het een ramp.
Draaien met een leader dat is mij geleerd om me persoonlijk ruimte op te eisen.
Helaas werkt dit dus niet in de stal of op de wei.
Op de wei als hij te dichtbij komt en ik ga draaien met me leader dan draait hij om en haalt uit richting mij

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:42

Is er geen mogelijkheid om het paard naar een goede trainer te sturen? Zodat hij dagelijks goed getraind word. Dit lijkt mij niet een situatie om zelf mee aan de slag te gaan, zeker als je niet weet wat je moet doen of het niet goed doet.

Second to the right, and straight on till morning

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:45

pmarena schreef:
Blijkbaar wil paard bij mensen niet ook de gebeten hond zijn die onderaan de rangorde staat net als tussen de paarden. Je ziet dit ook vaak bij de onderste in rang, die heel onderdanig is aan alle andere andere paarden...tot er een nieuw paard bij komt en hij / zij daar tegen furieus lelijk doet in een poging om niet meer onderaan de rangorde te bungelen.

Het klinkt alsof jouw paard dit bij mensen is gaan doen. En daarin nooit echt goed gecorrigeerd is. Ik kan me ook voorstellen dat als je al een paar keer zo bent gegrepen door je paard, je ook wat voorzichtig / terughoudend wordt en dat houdt dit gedrag alleen maar in stand en werkt het in de hand...

Ik denk ook dat je zeker nu even hulp nodig hebt van iemand die jouw paard nog niet kent en er niet zo van onder de indruk is. Misschien is hij bij de hoefsmid ook wel braaf omdat die uitstraalt dat die er niet van onder de indruk / niet terughoudend mee is? :)

Ja idd jij begrijpt het helemaal.
Hij is tot nu toe alrijd bij andere paarden de laagste in rang.
En ik heb ook idd het idee dat hij dit afreageert op de mensen.
Zelfs een 1 jarige is hoger in rang als hij.

splenour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-17 09:48

Alle paarden vind hij leuk ook al is hij 100 x gegrepen door dat paard.
Hij pakt geen ander paard terug om zijn plek op te eisen.

RianneH
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:57

Is de groep waarin hij staat verder wel stabiel? Klinkt bijna alsof hij de gewone regels in de groep ook al niet kent en daarom constant hard gecorrigeerd moet worden. Geen goed teken.. hij is wel sociaal opgegroeid?

Hier moet je niet zelf mee gaan knoeien want dat is vragen om echt grote problemen. Zoek een ervaren trainer die hem en jou kan opleiden, bij voorkeur bij hen op stal, gezien hij dan dagelijks in de corrigerende handen komt.

"Een draver, is gaver" :D

Fijne deken met gesloten voorkant te koop:
https://www.bokt.nl/markt/ad/460346/sto ... oten-borst

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:05

Is het paard lichamelijk wel in orde ?
Zou het pijn oid kunnen hebben?

Is het niet zo dat paarden onderling voelen of een ander paard in orde is of niet ?

Zou sowieso niets meer in stal ondernemen met hem ..
En in de wei resoluut zijn , halster omlaten , niets zeggen en meenemen uit de wei

Wens je sterkte. Dit is zo niet leuk ..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:10

Ik denk dat dit paard mentaal niet helemaal alles op een rijtje heeft.

Dat baseer ik op het feit dat hij door alle paarden aan de kant gezet wordt, dus buiten de groep gehouden wordt, zelfs door zeer jonge dieren, en dat hij nog steeds vrolijk aansluitig zoekt.
Precies wat Rianne ook zegt :j

Het is duidelijk een gevaarlijk paard bij mensen en waarschijnlijk geeft hij wel signalen maar klein of niet standaard paardachtig waardoor ze niet gezien worden.
Daardoor is het al jaren fout gegaan en wordt het zelfs moeilijk om de oorzaak nog te vinden.
Feit blijft dat het dier zich duidelijk niet begrepen voelt en daarom mensen corrigeert zoals hij ook gecorrigeerd wordt in de paardengroep.

De vraag is of het wel verstandig is om met dit dier verder te gaan , een mentaal onbegrepen gefrustreerd dier kan enorm gevaarlijk zijn/worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:21

Ik vraag me af wat voor gedragsdeskundige jij er bij hebt gehad. Een echte met een opleiding of een trainer van een bepaalde methode die zicht toevallig zo noemt.

Er zijn een paar dingen die me al opvielen in de tekst. Paarden hebben een enorm grote persoonlijke ruimte. Nooit heeft een ander paard daar iets in te zoeken, tenzij uitgenodigd door een ander paard. Dat is een regel die je moet maken met je paard. Daarvoor gebruik je de leader, jouw ruimte. Maar dat gedrag telt 2 kanten op. Je kan niet een paard uit je persoonlijke ruimte duwen en vervolgens in de zijne stappen door te gaan poetsen. Hij zal instinctief reageren met jou uit de zijne te gooien. Pak jij vervolgens z'n halster... Ja, dan zit je heel diep in z'n persoonlijke ruimte... Waar hij je dus al niet wilde hebben.

En ja, paarden die in de groep vaker een aanvaring hebben met andere paarden doen dit sneller. Dat is een beschermingsmechanisme. Vervelend is het dat mens-paard gedrag heel veel in de persoonlijke ruimte plaatsvind. Dus dat betekend dat je aan een paard moet leren(!) Dat dit normaal is en dat hij er geen schade van zal berokken als het gebeurd.

Heeft je paard wel een partner in de groep. Een vriendje om mee te kroelen? Want naast het aanleren van bovenstaande moet je je ook afvragen waarom hij zo'n plek in de kudde heeft. Normaal gesproken zijn aanvaringen tussen paarden kort en bestrijken ze geen seizoen(en). Snapt hij kudde gedrag wel (heeft hij altijd met andere paarden gelopen, van verschillende leeftijden en geslachten). Is de kudde wel stabiel of gaan er vaak paarden weg, komen er vaak paarden.
Hij heeft wel een basis nodig om zich aan vast te houden.