Paard loopt niet mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:04

Even een stapje opzij laten doen werkt meestal. Dus niet recht vooruit maar als het ware de bocht om en dan weer verder, dan moeten ze meestal wel omdat ze iets uit evenwicht raken.

Ik raad je we aan goede begeleiding te zoeken met verder opleiden.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:14

Deni11 schreef:
Hoeveel komt ie per dag buiten?


Hij staat 24/7 buiten haha

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:17

Amado schreef:
Deni11 schreef:
Hoeveel komt ie per dag buiten?


Hij staat 24/7 buiten haha


Staat hij ook bij andere paarden? Dat kan het ook nog zijn dat hij niet weg wil bij zijn vriendjes. Maar dan nog heeft hij wel naar jou te luisteren, als jij wil dat hij mee loopt en hij dit eerder ook braaf deed is hij je gewoon kei hard aan het uitdagen :+ . Ik wil je wel een keer komen helpen als je niet te ver weg woont hoor :)

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:19

Wat hier steeds hielp bij de paardjes was appeltjes en koekjes.
Afentoe een koekje appelschijfje en dan waren ze zo gefocust dat ze alles eventjes vergeten
En zeker optijd stoppe. Voor hij blokkeerde.

Binne de week liepen ze aan halster en touw mee.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 16:23

Hij heeft een hele kudde, maar ook naar de paddock toe loopt hij niet mee
Hij staat in Nijkerk :)

Met snoepjes loopt ie met heel veel moeite wel mee, maar dat kan ik niet blijven doen. Hij mag al niet al teveel suikers ivm eczeem en een maand of 2 terug bijna hb (inmiddels helemaal goed op gewicht etc)

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:27

Amado schreef:
Hij heeft een hele kudde, maar ook naar de paddock toe loopt hij niet mee
Hij staat in Nijkerk :)

Met snoepjes loopt ie met heel veel moeite wel mee, maar dat kan ik niet blijven doen. Hij mag al niet al teveel suikers ivm eczeem en een maand of 2 terug bijna hb (inmiddels helemaal goed op gewicht etc)


Snoepjes moet je uiteraard niet blijven gebruiken die gebruik ik na die week ook niet meer dan is het voor hun echt vanzelfsprekend om mee te wandelen je kan ook wortel of eventueel een beetje korreltjes pakken kleine aanmoediging.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:31

Neem een ander paard mee en laat die voorop lopen. Lange leadrope nemen, oprollen in je andere hand tot lussen, en als hij stop even om jezelf heen een zwiep geven met de lussen tegen z'n billen, en gelijk doorlopen. Zodra hij loopt is hij braaaaaaf. En zodra hij stopt op commando is hij ook braaaaaf.
Longeren zou ik met zo'n jong dier nog niet doen. Ik zou liever schriktrainingsdingen oppakken; lintjes, ballonnetjes, pionnen, balkjes, grote ballen...spelenderwijs. En pas over een paar jaar het serieuzere werk doen. Als hij niet wil (en dat willen de meeste 2 jarigen nog niet alleen) een ander paard erbij halen voor steun.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:41

veneri schreef:
Ik denk teveel,omdat ie niet meer lopen wil.haha.

Snap dat het belangrijk is dat een paard veel buiten komt maar dit lijkt me hier niet van belang.is gewoon even opvoeden die draak,ook al zou hij dag en nacht buiten lopen, hij moet gewoon luisteren.

Mee eens _/-\o_

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:16

Zelfde vraag als de vorige keer; welke dingen heb je de afgelopen maanden al geprobeerd? Ik lees wel dat je hebt gezigzagd en het achtje hebt uitgeprobeerd, maar verder?

BV:
Verschillende halsters (door bijv reageren op druk) of bijvoorbeeld de zweep erbij (afhankelijk van hoeveel respect hij daarvoor heeft)? Hoe laat jij normaal jouw leiderschap aan hem zien in houding, gedrag e.d.? Hoe ‘dwing’ je respect af bij hem of andere paarden?

De vraag is uiteraard of hij grenzen uittest of er iets anders speelt. Dat kan ik zo niet opmaken uit je verhaal, daar voor moet je ‘het probleem’ zien denk ik. Is een filmpje een optie?

Mocht het eerste het geval zijn; ik denk dat het t beste werkt als je een oplossing zoekt die dichtbij je normale ‘trainingsmethode’ ligt. Dat is voor jou het makkelijkst om over te brengen. Hoewel ik enerzijds denk dat je dit kan oplossen zonder trainer, maar mocht je dat zelf graag willen.. Ik woon ook in jouw omgeving, kan eventueel kijken of ik nog wat trainers kan vinden voor NH oid, het klinkt alsof dat past bij jouw trainingsstijl.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 18:06

Omdat ik mijn paard niet in elkaar wil slaan?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:10

Denk dat niemand heeft gezegd dat je je paard in elkaar moet slaan. Een corrigerende tik geven kan best.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:36

Amado schreef:
Omdat ik mijn paard niet in elkaar wil slaan?


Je hoeft je paard zeker niet zomaar in elkaar te slaan, maar een paard dat stilstaat omdat die weet dat het kan en dan niks hoeft te doen, kan een schop onder zn hol krijgen. Simpel als dat.
Ik vroeg niet voor niks of die het net doet en of die bang was.

Instructeurs of osteo zien je aankomen :=

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:58

Inderdaad in elkaar slaan is wat overdreven, maar het dier moet wel even duidelijkheid hebben en consequent worden aangepakt, consequent zijn is sowieso belangrijk bij zulke jonge dieren. Als ze niet aan de kant gaan voor de leider in de kudde kunnen ze ook een klap verwachten.

Als je nu al alles wil oplossen met oeehhh en aahhh gaat het in de toekomst zeker geen leuk/fijn paard zijn om mee (samen) te werken. Meelopen aan een halster is niets raars, dat moet ie gewoon kunnen ook al zou die ergens last van hebben. Dat is de basis van de basis.. Dus gewoon lopen je lichaam en gezicht in de richting waar je heen wil, druk op de lijn, zet hij een stap druk loslaten, zet hij geen stap? Mag ie best een keer een ferme schop onder z'n reet krijgen (of in dit geval dan een klap met een zweep), desnoods van een tweede persoon. Zo werkt het in de natuur ook hoor, is niets zieligs aan. Paarden houden van duidelijkheid.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 00:55

Om op het cirkelen terug te komen om hem in beweging te krijgen moet je zorgen dat je lichaam drijvend werkt dus schuin achter hem en met je stick of longeerzweep naar zijn achterhand wijzen. En het is niet erg om bijvoorbeeld met de slag van de zweep zwiepgeluiden te maken of hem zelfs ermee te drijven. Er is een groot verschil tussen meppen, slaan en drijven.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:25

Hoezo is stilstaan een optie? Je bent er toch bij? :o Ik had al zo'n vermoeden dat het een Haflinger of kruising zou zijn. Dat dier is gewoon eigenwijs en neemt een loopje met je, figuurlijk dan. :+ Fijn dat jij denkt dat het met respect en vertrouwen wel goed zit, maar ondertussen wil hij niet eens met je meekomen. Als je dit al maanden met snoepjes en aaitjes probeert op te lossen gaat dat nu met een tikkie waarschijnlijk ook niet meer lukken, terwijl het nooit zover had hoeven komen als je direct duidelijk was geweest. Nu zul je toch echt even door moeten pakken, zoveel als nodig is en desnoods met wat hulp. Als je dat zielig vindt kun je hem beter in de wei laten staan totdat je hem door een kundig iemand kunt laten trainen, want dan kan hij maar beter 'groen' zijn dan al compleet met de trucendoos die jij nu installeert.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:44

Gewoon een tijdje de zweep meenemen en een tikje geven als hij aanstalte maakt om stil te gaan staan (kun je vaak merken aan dat ze eerst langzamer gaan lopen ofzo)...

Tis wel lastig tegen te gaan, aangezien mijn paard iedere dag binnen en buiten wordt gezet door de staleigenaren. En die willen liever niet met een zweepje aan de gang., Ze zouden het wel doen als ik het lief vraag, maar om hen nou te vragen mijn paard in die zin op te voeden.. hmm. Opzich heeft die van mij heel af en toe maar de bokkenpruik op.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:50

En ts gaat t al beter

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 09:01

@roycemack, paard staat 24/7 buiten dus wordt niet binnen en buiten gezet.

@miesnaom
Ik heb bijna alles wat hier gezegd is nog geprobeerd, maar niet bepaald een verbetering. De ene dag loopt ie wel mee, de andere dag weer niet

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 09:53

Even een heel ander voorbeeld.
Toen ik mijn eerste Haflinger had en voor het eerst met hem op stap ging met de trailer, kreeg ik hem er niet in!
Hij liep gewoon niet mee, echt ik kon hem wel wat. Hij ging steeds maar in de achteruit.
Toen kwam er een kerel aan lopen en die zei "Zal ik het even doen?" Ik had de hoop al opgegeven, dus ja 'graag!'.
En dat paard loopt zonder aarzelen met die kerel mee de trailer in... Die kerel straalde gezag uit.
Het was mijn lichaamstaal, mijn houding! Ik was zelf te onzeker. Daar was ik mij niet van bewust!
Daarna met de gedachten 'dit kan ik zelf ook' lukte het wel. :)

Soms is het goed om er even iemand bij te hebben die jou en je paard van een afstand bekijkt. Wat gaat er mis? Wat is je lichaamstaal? Soms zie je hetzelf niet. En soms zie je het pas als je jezelf terug ziet.

Wat mij erg helpt is mezelf filmen. Wat ging er mis? Waarom deed het paard iets niet? Of juist wel?

Een tijdje terug wilde ik samen met paardlief over een hindernis springen. Aan de hand. Mijn man zei al 'dat lukt niet, want je zit hem in de weg!' Maar ik vond dat onzin, dus ik ging gewoon door. Want voor mijn gevoel zat ik dat paard helemaal niet in de weg.
Dus hup naar de hindernis, maar paardlief kon niet idd springen. Deed zijn best, maar het lukte niet.
Later op de film moest ik mijn man gelijk geven. Ik liep dat paard wel degelijk in de weg! Maar zag het zelf niet. Pas vanaf de film was het duidelijk te zien. Ik blokkeerde onbewust zijn pad. Ik remde hem alleen maar.

Soms is het goed als iemand even naar het plaatje komt kijken :) En tips kan geven. Omdat die letterlijk de situatie van een ander perspectief ziet.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 10:02

Ik denk dat @Chasey wel een heel goede aanstipt. Hoe loopt hij mee bij anderen? Daarmee bedoel ik dus iemand die bijvoorbeeld de mentaliteit heeft ‘lopen is lopen, punt uit’?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:07

Chasey beschrijft heel mooi wat ik bedoelde met "Hoezo is stilstaan een optie?" Ik denk dat er bij jou een knopje om moet dat je dit gewoon niet meer laat gebeuren. Eerlijk gezegd vind ik dat je er een beetje laconiek over doet en vraag ik me af of je wel begrijpt hoe gevaarlijk dit soort 'grappen' zijn. Je mag van geluk spreken dat je geen slimmer paard hebt, want dan had hij ondertussen allang bedacht dat hij net zo goed kan weglopen in welke richting dan ook. Dan heb jij letterlijk het nakijken en is het maar te hopen dat het erf goed afgesloten is. Ik ben helemaal voor een vriendelijke aanpak waar mogelijk, maar zodra een paard door heeft dat hij sterker is dan jij kun je hem maar beter gelijk voor eens en altijd duidelijk maken dat het recht van de sterkste nu eenmaal niet relevant is in de relatie tussen mens en paard. Beter even flink doorpakken dan wachten tot het een keer echt misgaat. En wees gerust, hij huilt zichzelf heus niet in slaap als hij een keer op zijn donder krijgt.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:12

Haha ik heb niet alle reacties gelezen en ge dat ook niet doen, ik wil alleen even een hart onder de riem steken: TS, je bent niet alleen :+
Ik heb een Clydesdale van 950kg die ook om de zoveel tijd eens even de ezelknop omdraait. Hij kan echt gewoon altijd braaf meelopen de wei uit, maar soms zegt ie 'nope' en dan gaat hij staan. Ik neem altijd een kort zweepje mee in de wei, hoef nog niet eens te tikken maar het feit dat ik het bij heb werkt al tamelijk overtuigend :P En werkt dat niet krijgt hij een tik onder zijn buik.

Al moet ik er een uur staan, hij zal toch mee gaan.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:28

Ts, wanneer je alles hebt gedaan, longeerzweep in je hand en dan aantikken op de achterbenen, zigzaggen, achterwaarts en niets helpt dan kun je nog één ding doen. Zorgen dat je heel veel tijd hebt en hem gewoon laten staan, wil hij wel lopen, weer op de plek zetten, net zolang tot jij weer aangeeft dat hij mee moet. Doet hij het niet, domweg laten staan.

maitestar23

Berichten: 658
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:28

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem. De 1e tijd weet ik het aan de veranderingen, ze was net verhuisd van stal. Maar nu een paar maanden later loopt ze nog steeds niet makkelijk mee.
En het ligt echt aan mij, want een vriendin pakte haar laatst over en ze liep zo mee.
Ik ben denk ik toch te lief geweest voor haar al die tijd.
Dus nu probeer ik met een zelfverzekerde houding te lopen en pak ik haar 'wat strenger' aan door te lopen met de leadrope. Hiermee kan ik achter haar zwaaien en als dat niet werkt krijgt ze een tikje op haar billen. En we gaan nu langzaam de goede kant op.
De reden hoeft niet altijd diepzinnig of medisch te zijn. Het zijn natuurlijk intelligente dieren met een goed geheugen en die graag gebruik maken van bepaalde dingen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:40

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele reacties uit dit topic gehaald die niet veel toevoegden, graag het verzoek om ontopic te blijven