Paard angstig of ...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 22:07

Hoihoi mensen.

Ik heb een gevalletje waar ik wel wat tips bij kan gebruiken, ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

We hebben een 2jarige ruin op stal staan, waar ik mij een beetje over ‘ontferm’. Vorig jaar gekocht op de veiling; hij was wat schraal (maar wel hoog!) en een echte bangebroek (zit ook wel wat in het bloed). Eerste maanden een beetje in handen geweest, maar hij bleef bang. Dus eerst de zomermaanden het land in met 2 vriendjes, zodat hij lichamelijk en geestelijk kon bijkomen en groeien. Ongeveer 3 maanden geleden is hij terug naar stal gekomen. Meerdere redenen: Ze hadden steeds minder te eten en het gras bevatte minder voedingsstoffen, waardoor hij weer dunner werd. En door het natte land, kregen de paarden (hij ook, met z’n mega witte benen) last van mok. En tot overmaat van ramp kreeg hij een oogontsteking door waarschijnlijk vliegen. Ik ben in die maanden elke week bij ze geweest: paar worteltjes mee, beetje knuffelen en wat poetsen, zodat ze wat in handen blijven (anders verwilderen ze zo snel).

Teruggekomen op stal zijn er een aantal problemen aan het licht gekomen (die in zeker mate al aanwezig waren en nu versterkt zijn). Hij was in het land niet meer te benaderen en in de box sloeg hij alles bij elkaar als iemand bij hem in de buurt kwam. Naar mijns inziens was hij gewoon erg bang en misschien wel gepanikeerd door zijn verhuizing. Sinds toen ben ik dus met hem aan de slag gegaan. Eerst weer wat vertrouwen winnen, laten wennen aan het halster, wennen aan de druk van het halster, lopen aan een touwtje, vaststaan, poetsen, voetjes geven. Dit ging natuurlijk met horten en stoten, maar dat is wat veel om hier te beschrijven. Ondertussen is hij bij de tandarts en hoefsmid geweest en heeft hij ook al enig harnachement op gehad. Ik ben bang dat als we nu niet doorpakken, hij straks niet meer te hanteren is.

Er zijn een aantal dingen waar ik tegenaan loop op dit moment en hier kan ik denk ik wel wat tips bij gebruiken:
1. Het paard is erg bang voor alles wat onbekend is. Op zich is dit natuurlijk geen probleem, maar als hij schrikt, gaat hij meteen aan de ren. Dit is zowel in het land het geval, als aan de hand. Hij is redelijk groot en ondertussen ook behoorlijk sterk, wat maakt dat hij niet te houden is aan een touwtje. Als hij in het begin iets engs zag, was hij niet te overtuigen om er langs of naartoe te lopen en bij trekken aan het halster ging hij aan de ren en raakte los. Als hij nu iets engs ziet, begint hij te blazen en kruipt achter mij, maar nu lukt het toch in 80% van de gevallen om hem ervan te overtuigen om door te lopen (dingen om overheen te stappen zijn teveel gevraagd). Op het moment dat er iets onverwachts gebeurd en hij schrikt, ziet hij niets en niemand meer staan. Zo erg dat hij niet alleen het touw uit je handen rukt, maar vervolgens ook door dingen (lintjes, draadjes, hekken) heen wil vliegen. En hij trekt net zo lang tot hij los is (tot de druk weg is?). Het komt voor mij zo onverwachts, dat als ik knipper en het touw probeer te grijpen, hij allang weg is.
2. In het begin is hij veel los naar binnen en naar buiten gegaan, wat maakt dat het een enorme uitdaging is om aan een touwtje te lopen als dat verband heeft met het weiland. Ik kan op elke plek met hem wandelen en hij doet niks, maar als ik hem naar het land wil brengen, gaat hij volledig door het lint. Hij wordt nerveus als we in de richting van het land lopen en als hij het maar kan zien, begint hij te rennen. Zoals ik al zei is hij dan zo sterk, trekt het touw door je handen en vliegt dwars door de draadjes. Ik geloof niet dat dit angst is, maar dat hij door heeft dat hij zijn zin krijgt als hij gewoon heel hard aan de ren gaat.

Op dit moment ben ik bezig met ligt grondwerk (volgen, stoppen, achteruit) en af en toe longeren (stap, draf). Puur vanwege zijn angst, voor zijn vertrouwen in de mens en om leiderschap te aanvaarden. Hij doet het echt erg goed! Hij is natuurlijk nog jong, maar hij moet wel echt wat gaan leren, want op dit moment vind ik zijn gedrag echt gevaarlijk worden en krijg hij te vaak zijn zin door het los raken. Hij is echt al 90% verbeterd, met hoe hij eerst was, maar ik loop vast in het vluchtgedrag..

Kan dit nog verbeteren, in welke mate dan en door oefenen of tijd?
Hebben jullie tips wat ik nog meer met hem kan doen? Zou schriktraining een optie voor hem zijn? En hoe kan ik dit dan het beste opbouwen?

Btw: Ik zou het op prijs stellen als er wat tips worden gegeven i.p.v. commentaar op mij/paard etc. :)


Anoniem

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:45

Lastig fenomeen als paarden weten dat ze los kunnen komen.
Als eerste, zou ik eens goed naar jezelf kijken of jij de aangewezen persoon bent om hem leiderschap te bieden. Bij dit soort paarden moet je erg overtuigd zijn van wat je doet, en ook heel consequent zijn. Er is geen ruimte voor fouten, want dan gaat ie aan de haal.
Verder, zou ik heeeel veel gaan herhalen, 100 keer hetzelfde doen, hetzelfde laten zien, routine opbouwen. Sommige paarden zijn van nature wat autistisch.
Ik zou ook wat stressless producten gaan geven, om te kijken of je het randje er vanaf kunt krijgen.
Als laatste is het een mogelijkheid om hem tijdelijk mee te nemen met een safetylijntje. Je hebt speciale halsters, maar wat ik deed, was een longeersingel om, longeerlijn door het halster en een losse lijn erbij. In principe lijd je hem aan de losse lijn, maar als hij wegschiet, pak je de longeerlijn erbij. Daarbij strekt hij zelf zijn hoofd scheef en verliest hij de kracht om van je weg te rennen. Let wel, timing hierbij is belangrijk. Let ook op dat hij hiervan niet in paniek raakt, dat wil je ook niet. Gebruik voorlopig handschoenen en een cap, voor je eigen veiligheid.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:49

Met Joolien eens.
Mijn motto met jonge beesten is toch wel: nooit loslaten. Hebben ze geleerd dat ze weg kunnen komen heb je een lastige taak.
Ik ben bang dat mijn aanpak niet door de bokt tuchtcommissie komt maar zorg dat je hulp krijgt van iemand die vast kan houden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:04

Sizzle schreef:
Met Joolien eens.
Mijn motto met jonge beesten is toch wel: nooit loslaten. Hebben ze geleerd dat ze weg kunnen komen heb je een lastige taak.
Ik ben bang dat mijn aanpak niet door de bokt tuchtcommissie komt maar zorg dat je hulp krijgt van iemand die vast kan houden.
dus... jij laat nooit los? Jij sleept veel liever achter een panikerend paard aan?
Nou dát wil ik graag zien dan.

Sorry eens móet je wel loslaten een dier van 400kg hou je niet tegen. Die sleurt je gewoon mee.

En aan deze "tip" heeft topicstarter dus ook totaal niks.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:06

Ts het gedrag verminderd wel. Mijn paard zag ook steeds vluchten als uitweg.

Leef en laat leven.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:08

Art_Ificious schreef:
Sizzle schreef:
Met Joolien eens.
Mijn motto met jonge beesten is toch wel: nooit loslaten. Hebben ze geleerd dat ze weg kunnen komen heb je een lastige taak.
Ik ben bang dat mijn aanpak niet door de bokt tuchtcommissie komt maar zorg dat je hulp krijgt van iemand die vast kan houden.
dus... jij laat nooit los? Jij sleept veel liever achter een panikerend paard aan?
Nou dát wil ik graag zien dan.

Sorry eens móet je wel loslaten een dier van 400kg hou je niet tegen. Die sleurt je gewoon mee.

En aan deze "tip" heeft topicstarter dus ook totaal niks.


Na 25 jaar jonge paarden ervaring kan ik wel redelijk garanderen dat ik inderdaad niet loslaat ;)
Heeft niets met kracht te doen maar met snelheid.
Dat jij (nog) niet weet hoe geeft gewoon aan dat er nog wat te leren valt.
(En ja, ik heb mezelf vroeger ook 1x mee laten trekken op mijn buik nadat ik struikelde maar de ruiter er voor het eerst opzat, die ging ik echt niet laten vliegen).

Het beste zoekt TS hulp van iemand die al veel jonge warmbloeddieren in handen gehad heeft.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-11-17 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:09

Nja, skieënd achter een op hol geslagen paard aan gaan lijkt me idd geen succes, maar dat zou je eigenlijk al voor moeten zijn. Ik was overigens wel zo'n doos die nooit los liet, heb mening bosje en struik van dichtbij bekeken :')

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:12

Loslaten is gewoon heel gevaarlijk, zeker langs de weg, op een keuring met overal jonge springerige dingen en met hengsten. Ze moeten meteen leren dat loslaten niet 'bestaat'.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:13

En met een ander (volwassen) paard erbij? Loopt hij dan wel netjes mee naar de wei?
Hij is nog stikjong he...niet raar dat hij nog superonzeker is. Neem rustig de tijd en doe alles stap voor stap en niet te veel tegelijk.
Als hij wel een halster omdoen accepteert, dan zou ik hem een kaptoom omdoen, en daarmee kun je in elk geval zijn hoofd beter sturen met wandelen of naar de weide brengen. Aan het halster kunnen ze heel veel kracht zetten; dat houdt je nooit. Handschoenen is ook een goeie...

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 01:09

Dank jullie voor de tips! Ik zit 12 jaar in de paardensport en veel jonge paarden voorbij zien komen en ook redelijk veel die vluchtgedrag vertonen. Ik ben snel, maar zo snel als deze heb ik nog nooit meegemaakt. En ik vrees voor zijn verdere carriere als hij nu niet wat gaat kalmeren.

Joolien schreef:
Als eerste, zou ik eens goed naar jezelf kijken of jij de aangewezen persoon bent om hem leiderschap te bieden. Bij dit soort paarden moet je erg overtuigd zijn van wat je doet, en ook heel consequent zijn. Er is geen ruimte voor fouten, want dan gaat ie aan de haal.
Verder, zou ik heeeel veel gaan herhalen, 100 keer hetzelfde doen, hetzelfde laten zien, routine opbouwen. Sommige paarden zijn van nature wat autistisch.
Ik zou ook wat stressless producten gaan geven, om te kijken of je het randje er vanaf kunt krijgen.
Als laatste is het een mogelijkheid om hem tijdelijk mee te nemen met een safetylijntje. Je hebt speciale halsters, maar wat ik deed, was een longeersingel om, longeerlijn door het halster en een losse lijn erbij. In principe lijd je hem aan de losse lijn, maar als hij wegschiet, pak je de longeerlijn erbij. Daarbij strekt hij zelf zijn hoofd scheef en verliest hij de kracht om van je weg te rennen. Let wel, timing hierbij is belangrijk. Let ook op dat hij hiervan niet in paniek raakt, dat wil je ook niet. Gebruik voorlopig handschoenen en een cap, voor je eigen veiligheid.


Ik voel mij de aangewezen persoon, geen idee natuurlijk of ik dat ook echt ben, maar ik heb wel meer een band met hem dan de rest. Hij komt in ieder geval bij mij en ik kan hem overtuigen om langs vreemde voorwerpen/dingen te lopen. De baas zelf is helemaal klaar met hem en zijn vluchtgedrag. En er lopen een aantal meiden rond, die nogal bang voor hem zijn. Ik ben het wel met je eens dat ik echt op mijn eigen houding moet letten, omdat ik soms zelf te veel beren op de weg zie, terwijl er nog niks gebeurd is. Ik weet niet wie er anders met hem moet werken en ik vind het zonde hem al op te geven, hij kan zeker nog veel leren, maar ik snap wel dat mensen er klaar mee zijn en dat hij onbetrouwbaar is/wordt.

Ik probeer er routine in te brengen, dat ik om de dag met hem aan de slag ga. Elke dag is misschien wat veel voor hem, hier twijfel ik over. We doen meestal dezelfde opbouw wat betreft de 'training'. Eerst grondwerk, dan nog even longeren. Ik longeer met bitlooshoofdstel (wil hem nog niet te veel in de mond zitten) en dubbele longeerlijn, zodat ik hem netjes op de volte kan houden, ook bij angst en hij de juiste spieren gebruikt (zeker belangrijk op zijn leeftijd).

Die stress verlagende producten kunnen wel eens een uitkomst zijn. Iemand nog tips welke producten goed werken?

En ook dat savetylijntje wil ik wel eens gaan proberen. Ik loop nu alleen met hem met de dubbele longeerlijn naar de bak, ik heb die dan rechtstreeks aan het hoofdstel, zodat ik nog meters heb om hem af te remmen. Sinds ik de dubbele longe gebruik, is hij nog niet gevlucht op onze weg er naartoe, maar wel in de bak (ik deed het draadje dicht en dat maakte geluid). Toen vloog hij tegen de bakrand omhoog en kon ik snel de longe aantrekken en bleef hij gelukkig staan (dat vond ik al een hele verbetering, want voorheen was hij door geraasd). Tijdens het longeren heb ik die ook door de longeersingel, dus hij is gewend om zijn hoofd naar zijn buik te doen (dat bedoel je toch?) Hoe zou ik dat lijntje kunnen toepassen als ik hem naar het land breng?? Ik denk dat als de druk verdwijnt, omdat ik de longeersingel moet verwijderen, hij alweer aan de ren gaat.

Die handschoenen had ik na de eerste keer blaren al aan haha, want dat deed nogal veel pijn en toen zag ik zijn vluchtgedrag niet aankomen, kon em nog maar net houden... Een cap zou soms ook geen overbodige luxe zijn, soms nog liever voor de omstanders, waar hij dan ook nog doorheen wil denderen.

Sizzle schreef:
Met Joolien eens.
Mijn motto met jonge beesten is toch wel: nooit loslaten. Hebben ze geleerd dat ze weg kunnen komen heb je een lastige taak.
Ik ben bang dat mijn aanpak niet door de bokt tuchtcommissie komt maar zorg dat je hulp krijgt van iemand die vast kan houden.


Ik ben zelf ook erg van het vasthouden, dus al een paar keer meegesleurd. Hij is bij anderen een paar keer losgeraakt (onwetend dat hij zo zou reageren, hij verraste hen). Ik heb hem zelf 1 keer los gelaten: hij beet in mn hand (tot bloedens toe) toen we richting het land liepen, ik draaide hem nog om en toen vloog hij terug het terrein op. Hij kreeg in ieder geval niet zijn zin om snel in het weiland te staan en dat bijten heeft ie ook meteen afgeleerd.

Floortz schreef:
En met een ander (volwassen) paard erbij? Loopt hij dan wel netjes mee naar de wei?
Hij is nog stikjong he...niet raar dat hij nog superonzeker is. Neem rustig de tijd en doe alles stap voor stap en niet te veel tegelijk.
Als hij wel een halster omdoen accepteert, dan zou ik hem een kaptoom omdoen, en daarmee kun je in elk geval zijn hoofd beter sturen met wandelen of naar de weide brengen. Aan het halster kunnen ze heel veel kracht zetten; dat houdt je nooit. Handschoenen is ook een goeie...


Hij staat gewoonlijk in de groep met jonge paarden, maar omdat toen een periode had, waarin hij heel veel beet, moest hij naar de oudere groep. Daarna heeft hij mij ook gepakt. Hij is flink nagekeken door de andere paarden in die groep, dat deed hem eigenlijk wel goed. Toen hij met die groep naar buiten ging (die gaan aan de hand), moest hij persee voorop lopen en zag dan weer vrijheid en ging er vandoor. Helaas was ik hier zelf niet bij, de anderen laten hem ook wel eens te snel los namelijk (worden bang). Ik kan het nog eens proberen. Momenteel staat hij weer tussen de groep met jonge paarden, omdat het bijten wel gestopt is en hij hier wat beter tussen past.

Dankje voor de tip van de kaptoom, ik heb er zelf niet een, maar ik zal eens vragen of ik em van iemand kan lenen. Op welk gaatje zou ik hem het beste kunnen bevestigen. Ik ben benieuwd of ik dan meer te vertellen heb.

Ik weet dat hij erg jong is en we doen het zeker rustig aan, maar er moet natuurlijk iets veranderen. Hij wordt steeds zekerder, maar ook steeds sterker en steeds slimmer. En uiteindelijk betekend dat 'gevaarlijk'.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 07:58

Klinkt als een erg lastige mengvorm van angst en dominantie. Ken je clinton anderson? Die heeft aardig wat youtube flimpjes waarin hij werkt met paarden met die combinatie. Hard maar eerlijk en erg effectief. En aangezien je zelf al aangeeft dat het gevaarlijk dreigt te worden zou ik liever pittig ingrijpen dan afwachten met risico dat hij naar de mora fabriek gaat..

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:07

Is hij nog hengst? zoja, dan zou mijn eerste advies zijn..castreren. * edit, overheen gelezen..hij is dus al ruin*

Daarnaast aan de hand consequent mee nemen aan de hengstenketting met zweepje zodat je hem kan corrigeren. En hij geen succes meer krijgt met lostrekken, want inderdaad als ze daar eenmaal succes mee hebben gehad..
En geen anderen ermee laten lopen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:11

En sowieso altijd handschoenen aan. Touwhalster zal je ook wat helpen. En een lange leadrope. Met een goede timing kan je ze dan nog omtrekken

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:17

Zulke lostrekkers kunnen soms ook heel gevaarlijk uithalen, pas goed op jezelf.
Je kan ze meestal indelen in bijters, omdraaien en naar je hoofd schoppen en over je heen lopen.

Je zou het kunnen proberen met voer, wellicht kun je de scherpe kantjes eraf krijgen met magnesium en kruiden. Een schaapje zal het niet worden ben ik bang.
Ik heb met 3 zulke dieren te maken gehad en heel eerlijk zijn ze alle 3 geen fijn rijpaard geworden. Maar het kan ook zijn dat hij tot rust komt als hij eenmaal echt moet werken.In iedergeval inderdaad niemand anders mee laten lopen en veel maar wel kort (10-15 min) grondwerken.

Ik ben ook niet vies van een hengstenketting, maar pas op dat die dingen vrij makkelijk breken. Altijd een tweede touw of longe erbij bij zo'n trekker.

Wat wil de eigenaar er mee? Het heeft geen nut om jezelf in gevaar te brengen voor een paard dat over 6 maanden toch verkocht is.

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 12:06

troi schreef:
Klinkt als een erg lastige mengvorm van angst en dominantie. Ken je clinton anderson? Die heeft aardig wat youtube flimpjes waarin hij werkt met paarden met die combinatie. Hard maar eerlijk en erg effectief. En aangezien je zelf al aangeeft dat het gevaarlijk dreigt te worden zou ik liever pittig ingrijpen dan afwachten met risico dat hij naar de mora fabriek gaat..


Ooh dat ken ik niet, maar ik ga me zeker even inlezen! Ben nu wel nieuwsgierig geworden! :)

Elisa2 schreef:
Is hij nog hengst? zoja, dan zou mijn eerste advies zijn..castreren. * edit, overheen gelezen..hij is dus al ruin*

Daarnaast aan de hand consequent mee nemen aan de hengstenketting met zweepje zodat je hem kan corrigeren. En hij geen succes meer krijgt met lostrekken, want inderdaad als ze daar eenmaal succes mee hebben gehad..
En geen anderen ermee laten lopen..


Ja.. voordat hij het land in ging in de zomer, was het 'hakkie takkie weg is zakkie' en dat was maar goed ook. We hadden ooit wel een hengstenketting, maar die ligt vast ergens te verstoffen (we hebben te lieve hengsten haha), ik ga eens op zoek. Ik zit er alleen even mee, dat hij overal bang voor is en dus ook voor de zweep. Op zich mooi, dat hij daar respect voor heeft, maar jammer dat hij dan ook meteen 100 meter verderop staat. **\O/**

silversomali schreef:
En sowieso altijd handschoenen aan. Touwhalster zal je ook wat helpen. En een lange leadrope. Met een goede timing kan je ze dan nog omtrekken


Ik ben meestal consequent met handschoenen, tot ik hem gisteravond binnen ging halen. Hij blijft nu alleen staan, tot ik hem 's avonds binnen haal. De baas is op vakantie en die andere meiden durven hem niet binnen te halen en ik ben er niet van overtuigd dat het helpt om hem los naar binnen te jagen, dus ik doe het zelf. Hij stond al druk te doen en toen ik er bijna was, besloot hij zichzelf maar naar binnen te doen *frustratie* {:)-:( . Kon hem nog net opkeren en vastklikken, maar dat was meteen het einde van mijn blarenvrije hand. Natuurlijk mijn eigen domme schuld. :o De groep is vanochtend naar het andere weiland verplaatst, met stevige omheining.

Touwhalster heb ik ook al aan gedacht, ik heb er nog wel eentje liggen, waar ik eens mee kan oefenen. Dankje! :)

Sizzle schreef:
Zulke lostrekkers kunnen soms ook heel gevaarlijk uithalen, pas goed op jezelf.
Je kan ze meestal indelen in bijters, omdraaien en naar je hoofd schoppen en over je heen lopen.

Je zou het kunnen proberen met voer, wellicht kun je de scherpe kantjes eraf krijgen met magnesium en kruiden. Een schaapje zal het niet worden ben ik bang.
Ik heb met 3 zulke dieren te maken gehad en heel eerlijk zijn ze alle 3 geen fijn rijpaard geworden. Maar het kan ook zijn dat hij tot rust komt als hij eenmaal echt moet werken.In iedergeval inderdaad niemand anders mee laten lopen en veel maar wel kort (10-15 min) grondwerken.

Ik ben ook niet vies van een hengstenketting, maar pas op dat die dingen vrij makkelijk breken. Altijd een tweede touw of longe erbij bij zo'n trekker.

Wat wil de eigenaar er mee? Het heeft geen nut om jezelf in gevaar te brengen voor een paard dat over 6 maanden toch verkocht is.


Dat bijten heb ik inderdaad gevoeld, maar dat is nu wel klaar. Hij schopt gelukkig ook niet meer, dat was in het begin wel zo als er iemand bij hem kwam in de box. Over mensen heen lopen doet hij wel, eigenlijk loopt hij overal dwars doorheen :j

De eigenaar wil hem houden, als hij 'normaal' gaat doen. Dus dat proberen we te bereiken. Hij heeft natuurlijk in 3 maandjes tijd echt al veel vooruitgang geboekt, maar juist in dit vluchtgedrag zit nu weinig verandering. Alsof we eventjes vastlopen. Hij komt wel in zijn 'laatste kans of mora fabriek' zone. Maar ik wil het eigenlijk nog niet opgeven, hij heeft em niet voor niets gekocht natuurlijk.

Ik heb nu in ieder geval wel veel nieuwe dingen die ik kan proberen. Ik ga het wel allemaal eerst in de bak proberen. Met die omheining heeft hij zeer slechte ervaringen, want hij kan er niet over of doorheen. Als hij ervan in paniek raakt, dan wordt ik alsnog meegesleurd en dat heeft natuurlijk weer geen positieve uitwerking als hij echt weg kan komen. En we gaan oefenen met het zweepje, die angst is ongegrond want hij kent het niet eens (ik longeer altijd zonder)!

Wat betreft het grondwerk. Zijn er nog andere oefeningen die ik met hem kan doen, die ook echt iets bijdragen aan verandering in zijn gedrag? Ik doe nu: stilstaan, volgen zonder touw/druk, stoppen, achteruit en voetje geven (altijd handig bij de hoefsmid). Dit doe ik met lichaamshouding en stem. Ik had getwijfeld over clickertraining, omdat ik ergens las dat dat goed was voor bange paarden, maar hij reageert eigenlijk heel goed op mijn stem. Hij hoeft echt geen circus pony te worden die op een blokje kan staan of kan steigeren op commando (lijkt me ook nog gevaarlijk, straks gebruikt hij dat als nieuwe truc :') ).

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:12

Met een paard dat door je heen loopt moet je zo snel mogenlijk schouder controle krijgen. Wijken aan de hand.
Als jij een vinger tegen de schouder doet moet hij om je heen buigen en een pas van je weg doen.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 12:16

ik zou je vooral een goeie lesgever grondwerk aanraden.
gebruik sowieso al een touwhalster ipv een gewoon halster,deze werken iets harder in.
probeer hem voor te zijn.
als een paard gaat lopen,kan je hem niet meer houden.
als je zijn hoofd laat inbuigen net voor hij wil gaan lopen,kan hij niet gaan lopen.
maar daar moet je natuurlijk je paard enorm goed voor leren lezen en kennen en daar kan diezelfde lesgever je ook goed bij helpen.

ook grondwerk en je paard die je als leider zal zien,vertrouwen in je gaat krijgen,zijn stappen die doorlopen moeten worden.

die oefeningen zijn niet zomaar uit te leggen,want met zo'n paard ligt alles in de details,zijn houding,jouw houding,....vaak enorm kleine dingetjes,die enkel een lesgever naast je kan opmerken en verbeteren indien nodig.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:04

Citaat:
Op welk gaatje zou ik hem het beste kunnen bevestigen. Ik ben benieuwd of ik dan meer te vertellen heb.


De bovenste, midden op de neus. Hij kan dan niet anders dan bij een poging zich los te trekken rondjes om je heen draaien. Je lijn moet niet te kort zijn, een leadrope van een meter of 4 is handig. Die kun je iets laten slippen (met handschoenen aan :D ) zonder dat hij zich los kan rukken of je hem kwijt bent.

Een touwhalster vindt ik voor hem griezelig omdat hij nog niet geleerd heeft voor druk te wijken. Hij kan zich letterlijk het vel ermee over de oren halen (stel dat hij wegrent met het touw er nog aan en hij stapt erop...)

Anoniem

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:10

Stressless producten zijn oa gewone magnesium. Maar ik heb goede ervaringen met Primeval stressless.

Over het naar het land brengen, het is vrij simpel, wil hij weg, komt er druk op, ontspan je, gaat de druk eraf. Dus het is aan hem uiteindelijk wat hij er mee doet, dat hebben ze snel genoeg door hoor. Waar woon je?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:18

Maak ook gebruik van zwaardere touwen of leadrope met zo'n harder uiteinde.
Als het paard wil gaan rennen kun je ter afleiding heel snel het uiteinde goed gemikt tegen de neus of de schouder mikken.
Omdat het paard niet zo snel weet waar dat vandaan komt worden ze daar niet snel kopschuw van mits je het niet de hele tijd doet.

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 21:16

tengeltje11 schreef:
ik zou je vooral een goeie lesgever grondwerk aanraden.
gebruik sowieso al een touwhalster ipv een gewoon halster,deze werken iets harder in.
probeer hem voor te zijn.
als een paard gaat lopen,kan je hem niet meer houden.
als je zijn hoofd laat inbuigen net voor hij wil gaan lopen,kan hij niet gaan lopen.
maar daar moet je natuurlijk je paard enorm goed voor leren lezen en kennen en daar kan diezelfde lesgever je ook goed bij helpen.

ook grondwerk en je paard die je als leider zal zien,vertrouwen in je gaat krijgen,zijn stappen die doorlopen moeten worden.

die oefeningen zijn niet zomaar uit te leggen,want met zo'n paard ligt alles in de details,zijn houding,jouw houding,....vaak enorm kleine dingetjes,die enkel een lesgever naast je kan opmerken en verbeteren indien nodig.


Ik zal overleggen met de baas of het een optie is om iemand anders in te schakelen met meer verstand. Hij moet het immers betalen, ik niet. En aangezien het vaak om geld draait, geef ik het een kleine kans. Maar niet geschoten is altijd mis!

Floortz schreef:
Citaat:
Op welk gaatje zou ik hem het beste kunnen bevestigen. Ik ben benieuwd of ik dan meer te vertellen heb.


De bovenste, midden op de neus. Hij kan dan niet anders dan bij een poging zich los te trekken rondjes om je heen draaien. Je lijn moet niet te kort zijn, een leadrope van een meter of 4 is handig. Die kun je iets laten slippen (met handschoenen aan :D ) zonder dat hij zich los kan rukken of je hem kwijt bent.

Een touwhalster vindt ik voor hem griezelig omdat hij nog niet geleerd heeft voor druk te wijken. Hij kan zich letterlijk het vel ermee over de oren halen (stel dat hij wegrent met het touw er nog aan en hij stapt erop...)


Dankje, ik ga kijken of ik eentje kan lenen. Ik gebruik nu een touw van 3 meter lang (ik heb niet langer) of een longeerlijn, maar net even wat ik van plan ben en hoeveel ruimte ik nodig heb.
Ik ga het touwhalster eerst oefenen in de bak, of hij er goed op reageert. Hij kan er inderdaad schade mee aanrichten bij zichzelf. En natuurlijk een touw eraan wat los schiet.


Joolien schreef:
Stressless producten zijn oa gewone magnesium. Maar ik heb goede ervaringen met Primeval stressless.

Over het naar het land brengen, het is vrij simpel, wil hij weg, komt er druk op, ontspan je, gaat de druk eraf. Dus het is aan hem uiteindelijk wat hij er mee doet, dat hebben ze snel genoeg door hoor. Waar woon je?


Ik ga eens kijken en overleggen of we iets met supplementen/kruiden kunnen doen, omdat dat natuurlijk niet mijn kosten zijn. Spullen kan ik voor mezelf aanschaffen, maar iets betalen voor een paard van een ander is niet helemaal de bedoeling haha. Ik denk dat er wel wat te regelen valt, al zal het ook wel even duren voordat het inwerkt?
Ik woon in Friesland (omg. Heerenveen).


Sizzle schreef:
Maak ook gebruik van zwaardere touwen of leadrope met zo'n harder uiteinde.
Als het paard wil gaan rennen kun je ter afleiding heel snel het uiteinde goed gemikt tegen de neus of de schouder mikken.
Omdat het paard niet zo snel weet waar dat vandaan komt worden ze daar niet snel kopschuw van mits je het niet de hele tijd doet.


Het touw waar ik mee loop heeft een knoop aan het einde. Hij is wel erg kopschuw (geweest). Hij steigerde zo hoog hij kon als er maar een hoofdstel, bit, halster, ooggel (tegen zijn ontsteking) etc. in de buurt kwam en tegenwoordig kan ik zijn kuif eraf scheren zonder strijd of stress. Dus ik ben er een beetje huiverig over. Het is niet de bedoeling dat hij daar dan weer van schrikt en dan weer aan de ren gaat of erger: opnieuw kopschuw wordt.

Vandaag wou ik hem longeren, maar ze zijn verlichting aan het aanbrengen in de bak, dus dat mislukte een beetje. In plaats daarvan heb ik de stoffige hengstenketting opgezocht en met hem gewandeld. Ik had voor de zekerheid ook een longeerlijn aan zijn halster geklikt bij paniek. We zijn op het terrein gebleven, maar op plekken geweest waar hij nog niet was geweest. Hij was eerst super braaf: langs de tractoren gewandeld, kalfjes zien spelen en door een smalle doorgang gelopen. Toen we bijna klaar waren, schrok hij opeens van een boerderij kat die zijn box uit kwam springen. Ik trok de touwtjes aan, maar hij trok harder. Vijf meter verderop bleef hij staan en uiteindelijk heeft het een kwartier geduurd, voor hij de box weer wou. Morgen gaan we weer serieus aan de slag.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:23

Je kan ook standaard een longeerlijn eraan doen.
Iedere keer als hij schrikt of raar doet stuur je hem op de volte/om je heen (ongeacht de bodem). Zo heb ik er 1 afgeleerd om kaarsrecht te stijgeren bij uit de wei halen, gewoon van de wei afgelongeerd in dit geval.

Bianca_v_s
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:44

NietBekend schreef:
troi schreef:
Klinkt als een erg lastige mengvorm van angst en dominantie. Ken je clinton anderson? Die heeft aardig wat youtube flimpjes waarin hij werkt met paarden met die combinatie. Hard maar eerlijk en erg effectief. En aangezien je zelf al aangeeft dat het gevaarlijk dreigt te worden zou ik liever pittig ingrijpen dan afwachten met risico dat hij naar de mora fabriek gaat..


Ooh dat ken ik niet, maar ik ga me zeker even inlezen! Ben nu wel nieuwsgierig geworden! :)

Kijk bij Clinton Anderson ook naar het 'desensitizing', waarbij je het paard leert om situaties te negeren, zoals een touwtje over zijn rug heen gooien, of met een zweep op de grond slaan. Als ik jouw verhaal lees heeft hij dat hard nodig. Voorbeeld video.

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 23:47

Sizzle schreef:
Je kan ook standaard een longeerlijn eraan doen.
Iedere keer als hij schrikt of raar doet stuur je hem op de volte/om je heen (ongeacht de bodem). Zo heb ik er 1 afgeleerd om kaarsrecht te stijgeren bij uit de wei halen, gewoon van de wei afgelongeerd in dit geval.


Ik wil inderdaad wel zo iets proberen, door steeds op een andere plek met hem te gaan longeren, want als hij aan het longeren is dan is hij wel echt bezig met zijn werk (focus). Zodra hij stilstaat of gewoon meeloopt schrikt hij juist. Als ik steeds dichter bij de wei ga longeren, denkt hij dat hij op de wei mag, maar in werkelijkheid is hij gewoon aan het werk. Geen idee of het werkt, maar ik moet toch wat.


Bianca_v_s schreef:
Kijk bij Clinton Anderson ook naar het 'desensitizing', waarbij je het paard leert om situaties te negeren, zoals een touwtje over zijn rug heen gooien, of met een zweep op de grond slaan. Als ik jouw verhaal lees heeft hij dat hard nodig. Voorbeeld video.


Ik heb de hele middag filmpjes zitten kijken over nerveuze paarden en geredde paarden op zijn kanaal hahaha **\O/** Helpt bij het studieontwijkend gedrag! Ik vind het echt wel heel erg interessant en leuk om te kijken of ik ook zoiets voor elkaar kan krijgen! Ik moet wel eerst even een goed plan de campagne bedenken, zodat ik het strak uit kan voeren.

Ik heb ondertussen via pb ook al een aantal berichten gekregen van mensen die willen helpen. Ik ga dit overleggen als de baas terug is van vakantie. :)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Paard angstig of ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:03

Ik geloof niet dat je paard dominant is, maar juist heel onzeker. Bij dit soort paarden gaat het heel snel fout als je timing niet goed is. Je moet zo'n paard heel goed kunnen lezen en daar meteen op reageren op de juiste manier, bij dit soort paarden mag je geen fouten maken want dan ben je te laat. Als je bij deze paarden geweld gaat gebruiken, zal het nooit 100% goed komen. Helaas kun je dat niet leren van internet filmpjes omdat de timing te nauw komt en je dit zelf vaak nog niet ziet. Er zijn heel veel verschillende methodes. Ik zag hier Clinton Anderson voorbij komen maar ik zou zijn methode niet zelf gaan proberen bij een onzeker paard. Clinton weet een paard heel goed te lezen en te timen, dat krijg je zelf niet voor elkaar. Het desensitizen kan je wel toe gaan passen alleen zal dat niet zijn vluchtgedrag verminderen. Het probleem is het verlies van focus op jou als er iets anders in beeld komt zoals bv de wei of iets wat hij spannend vind. Je kan hem wel ongevoelig gaan maken voor paraplu's, touwtje over de rug enz. maar als er een vogel opvliegt zal hij daar toch nog van schrikken. Je kan hem beter leren om om te gaan met spannende en stressvolle situaties door de focus bij jou te houden en hem in ontspannen toestand te houden, daar heb je sneller resultaat mee. Chris Irwin heeft hier een hele goede techniek voor. Maar er zijn meer goede technieken hiervoor. Feather Light horsemanship bijvoorbeeld. Ik zou hulp gaan zoeken bij iemand die je daarbij kan helpen.

Ik zie nu dat Tengeltje hetzelfde zegt als ik ;-) Daar ben ik het dus mee eens. :o

Je zegt dat de eigenaar van het paard misschien niet wil betalen voor iemand die daarmee wil helpen, maar anders moet je het misschien zien in een investering in kennis voor jezelf. ;) Je steekt er altijd wat van op wat je later weer bij andere paarden kan gebruiken.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 47 bezoekers